„Căci nicăieri demonii nu pot să stăpânească spiritele sau trupurile, nici nu au puterea de a pătrunde în sufletul cuiva, dacă mai înainte nu-l lipsesc pe acesta de toate sfânt-gândurile și nu-l văduvesc de cunoștința spirituală.”
Sfântul Ioan Casian explică faptul că marea majoritate a influențelor demonice nu sunt posesiuni spectaculare, ci asalturi subtile asupra minții, prin gânduri (logismoi). Demonii nu pot forța voința umană. Ei pot doar să sugereze, să ispitească și să prezinte imagini păcătoase.
„Duhurile necurate nu se apropie de oameni, cum cred unii, din întâmplare sau la voia lor, ci numai atunci când sunt chemate de faptele noastre și de consimțământul minții noastre. Ele nu au stăpânire asupra noastră decât dacă noi înșine le dăm această putere prin viciile noastre.”
Mecanismul căderii: Cele 4 etape ale ispitirii
Sfântul Casian descrie un proces gradual al modului în care un gând demonic evoluează, subliniind că omul are întotdeauna libertatea de a opri procesul:
– Ispita (sau asaltul/sugestia): Gândul rău este introdus în minte din exterior (de la demoni). Aceasta nu este un păcat, ci o încercare.
– Conversația (sau însoțirea): Mintea începe să zăbovească asupra gândului, să discute cu el, să analizeze tentația.
– Consimțământul (sau acceptarea): Omul acceptă gândul ca fiind valid și decide să acționeze conform lui (mental sau fizic). Acesta este momentul păcatului.
– Pasiunea (sau patima): Dacă consimțământul se repetă, gândul rău devine o obișnuință, o înclinație patologică care stăpânește sufletul.
Cum ne apărăm, conform Sfântului Casian?
– Discernământul (Diathesis): Capacitatea de a deosebi gândurile bune (de la Dumnezeu sau de la îngeri) de cele rele (de la demoni) imediat ce apar.
– Rugăciunea neîncetată: În special Rugăciunea inimii („Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcătosul”), care curăță mintea de gândurile străine.
– Gândurile sfinte: Așa cum am menționat în citatul inițial, prezența constantă a cunoașterii spirituale și a meditației la Scriptură nu lasă „loc gol” pentru ca demonii să pătrundă.
sursa: din „Convorbirile duhovnicești” (în special Convorbirea a VII-a, a VIII-a și a IX-a) Filocalia vol 1
Text selectat și trimis de Ștefan Arad
