Doi patriarhi aliturgici, Bartolomeu I și Daniel, și vicleniile la care se pretează

Comunicatul făcut public de Patriarhie confirmă informația pe care o aveam, potrivit căreia cei doi întîistătători nestatornici, Bartolomeu I și Daniel, nu vor participa la Liturghia de Duminică, cea care va precede sfințirea picturii. Vor fi, cu alte cuvinte, aliturgici, pentru că acel comunicat nu ne spune ce vor face cei doi în timpul Liturghiei. Își vor face apariția abia la sfințirea picturii. S-a evitat astfel un moment neplăcut, ca schismaticul Epifanie să fie pomenit în auzul atîtor mii de credincioși care vor fi prezenți.

Dar să vedeți viclenia. Vă dau citatul și Frățiile Voastre încercați să o descoperiți:

Menționăm că în ziua de luni, 27 octombrie 2025, la sărbătoarea Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou, Ocrotitorul Bucureștilor, la Altarul de vară al Catedralei Patriarhale istorice, cu hramul Sfinții Împărați Constantin și Elena, începând cu ora 09.00, se va oficia Sfânta Liturghie arhierească, săvârșită de Sanctitatea Sa Bartolomeu I, Patriarhul Ecumenic, și de Preafericirea Sa Daniel, Patriarhul României, împreună cu toți ierarhii ortodocși invitați oficial și un număr restrâns de preoți și diaconi.

Înțeleg că masa de credincioși nu va avea acces, așa încît, cei doi îl vor putea pomeni în voie pe Epifaniu Kievu, fără riscul unei reacții sonore din partea credincioșilor. Formularea ,,un număr restrâns de preoți și diaconi’’ acolo ne duce cu gîndul. Faptul că acel comunicat a fost retras rapid din primul plan de pe Basilica, spune multe și e un indiciu în acest sens. În recomandările organizatorilor și ale forțelor de ordine nu se face nicio referire la Liturghia din 27 octombrie, de Sfantul Cuvios Dimitrie cel Nou. Va fi oficiată pe șest? Fără participarea credincioșilor? Nu cumva îl vor scoate din bagaje și-l vor vîrî și pe Epifanie Dumenko, printre cei 65 de arhierei? Sau se vor mulțumi să-l pomenească?

Ceea ce spun eu acum e o ipoteză. Să dea Dumnezeu să nu se împlinească. Altfel, consecințele vor fi deosebit de grave, privind prin prisma Sfintelor Canoane, mai ales că vor sluji toți membrii sinodului BOR, înțeleg. Oricum, cei din București mergeți să asistați la Liturghie. Dacă veți fi împiedicați, lucrurile sunt clare. Dați-ne de știre.

Presbiter Iovița Vasile

6 comentarii la „Doi patriarhi aliturgici, Bartolomeu I și Daniel, și vicleniile la care se pretează

  1. Mihai spune:

    Deja patriarhia română a recunoscut schisma macedoneană

    1. De erezii și schisme nu se mai vorbește la nivel înalt, tocmai acum cînd sunt în floare. Tatăl schismelor și al ereziilor, Bartolomeu, e acum la București. E însoțit, s-a spus, de 12 delegați din toată lumea ortodoxă. Cine or fi?

  2. Duhul Capitanului spune:

    Balaurul secund îl primește cu gura râzând până la urechi pe balaurul cel Mare ca să balaurizeze catedrala ‘mantuirii’neamului…

    1. Toate ceremoniile cu care se împăunează sunt afacerea lor. Sunt chestiuni de fațadă. Noi știm ce e îndărătul lor. Doamne ajută.

  3. Iona spune:

    Am să abordez un subiect mai puțin luat în discuție…
    Până în 2016 preoții pomeneau episcopi ortodocși care mai participau și la CMB, dar sub pretextul că mărturisesc adevărul ereticilor și altor religii…
    După 2016 Creta, preoții pomenesc ecumeniști, care sunt în scaune episcopale și se numesc episcopi…sau pomenesc ecumeniști cu acte în regulă…
    Acești episcopi, din 2016 Creta, au statut oficial de ecumeniști, prin documentele parafate, prin legiferarea ecumenismului, și prin acceptarea sinodală a acestora în Sinodul BOR.

    Ce decurge din această situație? Adică episcopi ortodocși ai BOR participanți la CMB versus episcopi ecumeniști membrii ai BOR?

    Cel mai bine putem înțelege din Anatema dată de ROCOR în 1983:
    ,,Anatema celor ce atacă Biserica lui Hristos învățând că Biserica Sa este împărțită în așa-zise ,,ramificații” ce se deosebesc în doctrină și în felul de viață, sau că Biserica nu există vizibil, ci va fi formată în viitor când toate ,,ramificațiile” sau sectele sau , denominațiunile, și chiar religiile, vor fi unite într-un singur trup, și care nu deosebesc Preoția şi Tainele Bisericii de cele ale ereticilor, ci spun că botezul și euharistia ereticilor sunt eficace pentru mântuire, prin urmare,celor ce cu bună-știință sunt în comuniune cu acești eretici înainte-menționați sau celor ce susțin, răspândesc, sau păzesc erezia lor ecumenistă sub pretextul dragostei frățești sau al presupusei uniri a creștinilor despărțiți,Anatema!”

    Așadar, prin acceptarea ecumenismului, oficial, ca doctrină a lor, unde se situează episcopii ecumeniști în contextul acestei anateme?
    Dar cei care se află în comuniune cu ei, după 2016?
    Înainte de 2016 comuniunea era cu episcopi ortodocși ai BOR, membri și participanți ai/la CMB.
    După 2016, comuniunea este cu episcopi ecumeniști membri ai BOR…

    Căci un episcop ecumenist nu poate fi numit și ortodox/drept-slăvitor sau,,vrednic urmaș ai Sfinților Apostoli și Sfinților Părinți,care drept învață cuvântul adevărului”,nu?

    Concluzie:
    Ei înșiși, episcopii, și-au schimbat statutul, prin acceptarea ,oficial, a ereziei, acceptare care îi pune sub incidența anatemei…

    1. Și-au schimbat statutul, comportamentul. La ei toate sunt de fațadă. Văd că unii nici nu se mai însemnează cu semnul Sfintei Cruci, fără să le pese. Rău am ajuns!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *