Superstiţiile sunt definite drept ,,prejudecăţi care decurg din credinţa primitivă, înapoiată în spirite bune şi rele, în farmece şi vrăji, în semne prevestitoare, în numere fatidice sau în alte rămăşiţe ale animismului şi ale magiei’’. Aceasta este definiţia dictionarlui laic. Noi definim superstiţiile ca o sumă de practici prin care se invocă ajutorul demonilor, existenţa cărora este axiomatică. Deşi par preocupări uneori nevinovate, superstiţiile sunt păcate grave, incompatibile cu Dreapta Credinţă a Bisericii. Este uimitor să constatăm cu câtă putere se perpetuează acestea de-a lungul veacurilor şi cum intră în preocupările unor oameni care se pretind credincioşi. Etnologii le consemnează şi le transmit prin toate mijloacele care le stau la îndemână, uitând întotdeauna să arate nocivitatea lor pentru viaţa credinciosului.
Amintim aici doar câteva din multele superstiţii de care se lasă înşelaţi oamenii: purtarea ciorapilor pe dos, pretinzând că i-ar apăra de rele; purtarea usturoiului care, chipurile, îl apără pe om de duhurile necurate; cifra 13 este socotită ca fiind aducătoare de rău; la Denia celor 12 Evanghelii era obiceiul ca la fiecare din acestea să se facă un nod pe o sfoară, care dacă era pusă sub pernă ar arăta în vis cu cu cine se va căsători fata sau băiatul; convingerea că dacă în ziua întâi a anului persoana care-ţi intră în casă este fată, vei avea un an cu multe necazuri; obiceiul păgânesc al mirilor de a sparge paharele când intră în localul nunţii, crezând că cioburile le vor aduce noroc; punerea în sicriul celui decedat a unor obiecte sau bani, crezând că-i vor fi de ajutor în viaţa de dincolo; spargerea unei farfurii la scoaterea din casă a celui decedat; întâlnirea cu o persoană care poartă o găleată goală ar aduce necazuri, iar dacă găleata e plină cu apă este semn bun; zbaterea unui ochi ar anunţa evenimente neplăcute. Acestor li se pot adăuga multe altele, ceea ce nu ne-ar fi de nici un folos.
Dacă n-ar fi păcate, superstiţiile ar putea fi catalogate drept preocupări hilare şi neserioase. Credinciosul întărit în Dreapta Credinţă nu se va preocupa niciodată de asemenea practici dăunătoare vieţii. El va şti întotdeauna că ajutorul îl primeşte de la Bunul Dumnezeu, Căruia trebuie să se roage în fiecare zi, cerându-I cele ce-i sunt de folos bunei vieţuiri şi mântuirii sale şi a semenilor. Va şti, de asemenea, că avem mijlocitori pe Sfinţii lui Dumnezeu, care se roagă în toată vremea pentru binele nostru şi al lumii întregi.
Presbiter Ioviţa Vasile
„Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Bulgare a respins propunerea Bisericii Ortodoxe Ruse de a organiza un consiliu panortodox care să examineze problema acordării Tomosului de autocefalie Bisericii Ortodoxe Ucrainene.”
Sursa: https://adevarul.ro/international/europa/biserica-ortodoxa-bulgara-respinge-propunerea-moscovei-organiza-discutii-tema-independentei-bisericii-ortodoxe-ucrainene-1_5bb75115df52022f7532f972/index.html
Pacat ca fac lucrul acesta. De obicei bulgarii erau alaturi de rusi. Are Dumnezeu alta modalitate de a carmui Biserica..
„De obicei bulgarii erau alaturi de rusi.”
Adevărat, dar cu unele excepții, de ex. atât în Primul Război Mondial cât și în Cel de al Doilea Război Mondial bulgarii au fost în alianță cu inamicii Rusiei (Austro-Ungatia în primul, Germania în al doilea).
Pentru că trăim totuși într-o lume comlexă și care nu se împarte doar în alb și negru, ci sunt și nuanțe de gri!
Asa e, daca ne referim la circumstantele politice, care-s deosebit de fluide. Eu ma gandeam la arealul strict religios si exemplul cel mai recent este neparticiparea celor doua Biserici la sinodul talharesc din Creta.
Pași către religia unică antihristica https://youtu.be/ya3XGZxb1XU
Aștept opiniile voastre, negative sau pozitive, la articolul de aici (după ce îl veți fi citit tot, înainte de a mă critica):
Noul Testament – ediția Pesta 1873
https://opiniasite.wordpress.com/2018/11/24/noul-testament-editia-pesta-1873/
Sper sa am ragazul necesar pentru a zabovi mai mult asupra acestei versiuni biblice si atunci probabil imi voi formula un punct de vedere. Doamne ajuta.
Și aceasta a fost tradusă de ortodocși, Nifon Bălășescu de exemplu.