Deoarece zilnic suntem asaltaţi de avalanşe de minciuni, propagate prin toate mijloacele de zeloşii slujitori ai diavolului, astăzi vom învăţa, iubite cititorule, despre un adevăr de credinţă nepieritor, propovăduit credincioşilor de Biserica noastră Ortodoxă: Sfânta Tradiţie.
Sfânta Tradiţie cuprinde adevărurile veşnice descoperite de Dumnezeu oamenilor pentru ca aceştia, cunoscându-le, să devină fiii Săi ascultători şi, prin aceasta, să-şi mântuiască sufletele. Sfânta Scriptură a Noului Testament este parte a Sfintei Tradiţii. Întâi a existat Tradiţia, apoi s-a scris Sfânta Scriptură. Astfel, Biserica s-a întemeiat prin anul 33 după Naşterea Mântuitorului, prima scriere nou-testamentară, Sfânta Evanghelie după Matei, datează din anul 44. Aşadar, Biserica n-a avut nicio scriere din Noul Testament vreme de 11 ani, dar a avut Sfânta Tradiţie, care cuprinde ceea ce ne este necesar pentru mântuire. Începând cu prima scriere nou-testamentară şi terminând cu Cartea Apocalipsei, Biserica a fixat în scris o parte a Sfintei Tradiţii. Este Biblia o carte incompletă? Nu. Ea cuprinde atât cât a fost voia lui Dumnezeu. De aceea a greşit grav Luther când a formulat acel sola Scriptura, potrivit căruia Biblia este suficientă pentru mântuire. Nu credem aberaţia lutherană, deoarece, în acest caz, am poseda parţial adevărurile descoperite de Dumnezeu.
Două exemple sunt elocvente în acest sens. Bunăoară, Sfânta Scriptură ne vorbeşte de Taina Sfântului Botez ca fiind absolut necesară pentru mântuire. Dar Sfânta Scriptură nu dă detalii asupra săvârşirii acestei Taine, încât limitându-ne la ea, ne-ar fi cu neputinţă să oficiem un Botez. Dacă însă recurgem la Sfânta Tradiţie, cuprinsă în cartea Bisericii, Molitfelnicul, aflăm tot ce este necesar pentru a săvârşi Botezul cum se cuvine.
Cuvintele Mântuitorului cuprinse în Sfintele Evanghelii ne îndeamnă, referitor la Sfânta Împărtăşanie: ,,Aceasta să o faceţi spre pomenirea Mea’’ (Luca 22, 19; II Corinteni 11, 24), fără a descrie în amănunt învăţăturile despre această Sfântă Taină. Sfânta Tradiţie ne dă toate lămuririle necesare pentru împlinirea acestei porunci Dumnezeieşti. Dacă urmăm învăţăturile cuprinse în Liturghier, vom şti cu exactitate modul de săvârşire a acestei Sfinte Taine.
De altfel, chiar Sfânta Scriptură ne vorbeşte despre necesitatea Tradiţiei Sfinte. ,,Ci sunt şi alte multe lucruri pe care le-a făcut Iisus şi care, dacă s-ar fi scris cu de-amănuntul, cred că lumea aceasta n-ar cuprinde cărţile ce s-ar fi scris’’(Ioan 21, 25); ,,De aceea, fraţilor, staţi neclintiţi şi ţineţi predaniile pe care le-aţi învăţat, fie prin cuvânt, fie prin Epistola noastră’’(II Tesaloniceni 2, 15).
Presbiter Ioviţa Vasile
Asa cum bine ati talcuit ,SfantaTraditie apartine intregii Biserici.
Cine strica Biserica lui Dumnezeu,acela nu se afla in Sfanta Traditie.
Sfantul Irineu de Lyon, ne invata cu intelepciune:
„Prin credinta ne aflam in impartasire cu Hristos prin Duhul Sfant care este chezasia nestricaciunii, sprijinul credintei noastre, scara prin care urcam la Dumnezu. In Biserica a randuit Dumnezeu, dupa cum ne invata Scriptura, pe apostoli, pe profeti si pe dascali; in Biserica se desavirseste lucrarea Sfantului Duh de la care sint indepartati toti aceia care nu cred in Biserica si se lipsesc astfel ei insisi de viata, prin greselile invataturii si prin purtare. Unde este Biserica, acolo este Duhul lui Dumnezeu si acolo unde este Duhul lui Dumnezeu, acolo este Biserica si cu ea tot harul, iar Duhul este adevarul. Aceia ce nu se impartasesc la viata Duhului din Biserica, nu se adapa la izvorul cel prea curat al lui Hristos, ci isi construiesc ei insisi fantini sarate si gropi mocirloase de unde se adapa cu apa stricata, izvorita din necuratenie, intrucit refuza sa fie invatati de Biserica si luminati de Duhul.”50 (Sf. Irineu, Contra ereziilor, 3, 24, 1, Migne, P. G., VII, col.).IRINEU DE LUGDUNUM. Adv. Haer., III, 24.
Ereticii, nefiind in Traditie nu sunt nici in Biserica, si, dimpotriva, nefiind in Biserica, nu sunt nici in Traditie; ei nu traiesc in comuniunea de viata a Duhului lui Dumnezeu si nu sunt in Hristos.