Calistrat Chifan e un personaj malefic, impostor şi agresiv. Oriunde te-ai întoarce pe internet, dai de el. Cu aerul de mare cunoscător într-ale Teologiei, cu ifose de duhovnic al neamului, omul populează spaţiul virtual cu potop de cuvinte, care mai de care mai năstruşnice. În logoreea sa necontrolată, individual îmbrăcat în veşminte preoţeşti, nu omite să facă apologia cipului, spunându-ne că nu reprezintă nicio primejdie şi, ca atare, îl putem primi liniştiţi.
Cu mai multă vreme în urmă, am vrut să scriu despre el şi să atrag atenţia asupra prezenţei sale toxice în spaţiul ortodox. Astăzi, am primit câteva fotografii, între care una în care vedem chipul personajului nostru alături de… Diana Iovanovici Şoşoacă, cea care se isteriza în duh absolut neortodox la Iaşi, la Sărbătoarea Sfintei Cuvioase Paraschiva, erijându-se în mare apărătoare a drepturilor noastre de a ne cinsti Sfinţii. Hopa, mi-am zis, cine se aseamănă, se adună. Stai puţin, că ăştia doi sunt din aceaşi stripe. Şi aşa e. Şoşoacă rimează cu cloacă. E vorba de aceaşi cloacă ecumenistă în care-l găsim şi pe Chifan. Din pestilenţialul în care se bălăcesc, dumnealor se apucă să-l denigreze pe Cuviosul Părinte Iustin Pârvu. Până aci, stimabililor!
Într-un comunicat oficial emis de Mitropolia Moldovei şi Bucovinei în 2003, ni se face portretul acestui specimen diabolic, pe care unii-l văd gata să explodeze de atâta har. Să fim serioşi.
Presbiter Iovita Vasile
Lămurire asupra cazului Ieromonahului Calistrat Chifan de la Mănăstirea Barnova-Iaşi
MITROPOLIA MOLDOVEI SI BUCOVINEI
EXARHATUL MONAHAL AL ARHIEPISCOPIEI IASILOR
Cunoscand tulburarile sufletesti prin care trec unii credinciosi, sustinatori ai Ieromonahului Calistrat Chifan, si dorind sa lamurim acest caz, prezentam adevarata stare de lucruri.
Desi apreciem dorinta acestora de a apara pe parintele Calistrat, trebuie totusi sa spunem ca, inca de la intrarea in Manastirea Sihastria (judetul Neamt), ieromonahul Calistrat nu a aratat ascultare staretului acestei manastiri, Parintele Arhimandrit Victorin, a carui marturie in acest sens a putut fi citita intr-unul din ziarele iesene.
Starea de neascultare s-a aratat mai ales dupa Revolutie cand, impreuna cu monahul Iustinian – monah care, la randul sau, datorita neascultarii si firii violente, a provocat cu cativa ani in urma un scandal de proportii la Manastirea Varatec, scandal mediatizat de televiziune la vremea respectiva – ierom. Calistrat a incercat sa rastoarne ordinea traditionala din aceasta manastire, act condamnat de toti marii duhovnici ai Sihastriei.
Caracterul violent al ierom. Calistrat reiese si din faptul ca, pe timpul sederii la Manastirea Sihastria, a batut un cal pana l-a ucis.
Alungat din Sihastria din pricina tulburarilor provocate, monahul Calistrat a plecat la Manastirea Dragomirna din jud. Suceava, impreuna cu prietenul sau, ierom. Antonie Campanu, de unde, datorita dezbinarii si vrajbei provocate in aceasta obste, a fost alungat de catre conducerea Arhiepiscopiei Sucevei si Radautilor, la insistentele conducerii manastirii.
Prin bunavointa si clementa Inalt Prea Sfintitului Mitropolit Daniel, li s-a ingaduit sa se aseze in Manastirea Barnova, de curand infiintata, iar ierom. Antonie a fost numit staret. Deoarece era mare nevoie de preoti slujitori, Inalt Prea Sfintitul Mitropolit Daniel a hirotonit preot pe ierodiaconul Calistrat, desi acesta era doar absolvent al unui liceu agricol, cu rezultate foarte modeste – dupa propria-i marturie – neavand nici un fel de studii teologice. De altfel, incercarile sale de a promova examenul de admitere la Facultatea de Teologie au esuat datorita pregatirii insuficiente.
La scurta vreme, si in Manastirea Barnova s-au iscat neintelegeri grave intre staretul Antonie si ierom. Calistrat, altadata prieteni apropiati, datorate incapacitatii celui din urma de a se supune randuielilor monahale. In urma acestui conflict, Mitropolia a dispus mutarea staretului Antonie la Manastirea Bucium, iar a ierom. Calistrat la Schitul Dagata.
Noul staret numit la conducerea manastirii, ierom. Paisie Furdui, a insistat insa pentru ramanerea ierom. Calistrat in Barnova, in speranta unei bune si fratesti colaborari, dar si de aceasta data ierom. Calistrat s-a aratat neascultator si nesupus, continuand sa faca fara binecuvantare diferite slujbe, dezbinand obstea manastirii in doua tabere si manipuland o parte dintre credinciosii care frecventau aceasta manastire, in vederea sustinerii activitatii sale necanonice.
Oprit din aceste motive de la slujirea Sfintei Liturghii in anul 1999 de catre Inalt Prea Sfintitul Mitropolit Daniel, ierom. Calistrat nu s-a supus nici de aceasta data, continuand sa savarseasca Sf. Liturghie intr-o casa particulara din satul Barnova, si, mai mult decat atat, incercand sa-si creeze o masa de manevra atat impotriva staretului sau cat si a Mitropoliei, calugarind in secret un numar de tineri, majoritatea dintre ei teologi si seminaristi si cultivand in sufletele si mintile ucenicilor sai resentimente fata de ierarhia bisericeasca si fata de clerul de la parohii.
La sfarsitul lunii februarie 2003, la Cancelaria Mitropolitana au fost depuse mai multe plangeri impotriva ierom. Calistrat. In 28 februarie a.c., chemat la Centrul Eparhial, acesta a dat o declaratie scrisa in care recunoaste o serie din invinuirile aduse.
Pe baza celor recunoscute de catre ierom. Calistrat, Inalt Prea Sfintitul Mitropolit Daniel l-a oprit de la savarsirea oricarei Sfinte Taine, Ierurgii sau Laude, timp in care Ieromonahul Calistrat trebuia sa arate ascultare, pocainta si indreptare.
Exarh eparhial,
Arhim. Clement Haralam
Iasi, martie 2003 (Preluare de pe Basilica.Ro)