Cât de ușor se poate ajunge în schismă

Ne-am solidarizat din primul moment cu Părintele Cosmin Barză din Târgu-Jiu. Sfinția sa a intrat în conflict cu diabolicul Irineu de la Craiova și lucrurile au ajuns în punctul de unde nu mai era cale de întoarcere, de împăcare, adică. Atunci părintele ne-a contactat și, într-o discuție telefonică, l-am încurajat, i-am spus cum să de pregătească pentru ce avea să urmeze. I-am răspuns la toate întrebările și nedumeririle, iar la sfârșit amândoi ne-am exprimat dorința de a ne întâlni, dacă ar fi fost voia lui Dumnezeu.

Cred că a fost voia lui Dumnezeu, însă părintele s-a întors brusc și s-a orientat spre oarecari episcopi stiliști schismatici, după cum arată imaginile. Și ce-i rău în asta?, vor fi tentați unii să spună. Este extrem de rău, răul suprem, dacă pot spune așa, căci însoțirea cu schismaticii te aduce și pe tine în schismă. Și știm, după Sfinții Părinți, că păcatul schismei nu se iartă nici prin mucenicie!

Paranteză. Stiliștii români, nu mai trebuie să spunem, slujesc după calendarul iulian vechi, ceea ce nu e rău. Rău este că ei nu sunt în comuniune cu Bisericile Ortodoxe Canonice, Rusă și Sârbă, de pildă, care păstrează același calendar iulian vechi. În schimb, noi cei care avem rânduielile după calendarul nou suntem în deplină comuniune cu Bisericile Rusă și Sârbă, fără niciun fel de impedimente. Cu cine sunt în comuniune stiliștii români? Cu stiliști schismatici din alte țări, Bulgaria sau Grecia. Spun acestea pentru a răspunde, scurt și cât pot de limpede, nedumeririlor credincioșilor care mi s-au adresat.

Revenim la părintele Cosmin Barză. Nu înțeleg ce l-a determinat să intre în legătură cu schismaticii, când ar fi putut foarte bine să urmeze calea Sfintelor Canoane, întrerupând pomenirea lui Irineu, să aleagă drumul echilibrat al mărturisirii, așa cum l-am îndemnat. N-a vrut, și asta ne întristează profund. Astăzi voi încerca din nou să-i trimit un mesaj cu nădejdea că își va da seama de greșeala imensă pe care a făcut-o. Dumnezeu să aibă milă de dânsul.

Presbiter Iovița Vasile

11 comentarii la „Cât de ușor se poate ajunge în schismă

  1. Moș Claudiu spune:

    Doamne ajută! Părinte, unii dintre Preoții din Ucraina recunosc stiliștii schismatici! Este vorba de Pr. Ioan Gorda din Voloca. Aici este dovada video: https://youtu.be/-HYPbwqsLk0?si=PHjQ4_aPyd0nCWgF

    1. Mai mari decăt acestea veți vedea. Trădători vor exista până la a Doua Venire a Mântuirorului.

  2. Stefan spune:

    Minciuno-Patriarhul Teofil al Ierusalimului a participat la o slujbă de rugăciune inter-religioasa alături de iudei și musulmani :
    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02e731bwN1a7QDStbS33pHNdsgavcgq9nzq3E1w3rJki2hHRNsYi7NUodLBqSAreNol&id=61554021276260

    1. Acesti indivizi sunt de neoprit.

  3. Mihai spune:

    Tovarășul Selejan a sărbătorit hanuka mai zilele trecute la sinagoga din Timișoara, iar corul Tronos al patriarhiei cânta ode statului jidănesc la București

    1. Cine a trădat o dată va trăda și a doua și a șaptea oară, până la moartea sa.

  4. Stefan spune:

    ÎN ZILELE NOASTRE, DACĂ ÎI URMEZI PE SFINȚI, EŞTI ”SECTAR”?…

    Sfinţii Vasile cel Mare, Atanasie şi Chiril ai Alexandriei, Grigorie Teologul, Ioan Damaschin, Theodor Studitul, Grigorie Palama, Marcu al Efesului şi mulţi alţii, pentru a păstra unitatea Bisericii, au rupt comuniunea cu ierarhii eretici ai timpurilor lor. Proslăvindu-i pe aceşti mărturisitori ca Sfinţi, Biserica ne dă vieţile lor drept pildă de urmat.
    Comuniunea cu ereticii, potrivit Sfântului Vasile cel Mare, este de neîngăduit, întrucât prin ruperea
    lor de mărturisirea ortodoxă, fie cu totul, fie în parte, ei înşişi se aşează de la sine în afara comuniunii Bisericii.
    Încă din vremea în care era diacon, Sfântul Vasile cel Mare a rupt comuniunea, în anul 361, cu
    episcopul Dianios al Cezareei şi a fugit în pustia Pontică, în ciuda faptului că îl iubea profund şi-l cinstea pe Dianios şi în ciuda faptului că Dianios îl botezase şi-l hirotonise. De ce s-a rupt (îngrădit) pe sine ? Că a
    ”dezertat” ?
    Nu, ci pentru că Dianios, nici măcar din convingere, ci doar din cauza slăbiciunii sale de caracter, a
    semnat mărturisirea neortodoxă de credinţă a sinodului semiarian din Constantinopol, în anul 360, sub
    conducerea ereticului Acachie din Cesareea Palestinei. (Patrologia Graeca, vol XXXII, col 388C-392A
    [Epistola 51: Episcopului Vosforie])
    Mai târziu, episcop fiind, Sfântul Vasile cel Mare nu a ezitat să rupă prietenia cu episcopul de gândire
    ariană Eustatie de Sevastia şi să întrerupă orice legătură cu el. Explicând poziţia sa strictă, el scria: ”În orice caz, dacă acum refuzăm să-i urmăm pe aceştia (cei din cercul lui Eustatie) şi să-i evităm pe toţi cei de o
    împreună-cugetare cu aceştia, cu siguranţă merităm să obţinem iertare, punând adevărul şi propria noastră
    statornicie înainte de toate. ” (Patrologia Graeca, vol. XXXII, col. 925 BC Epistola 245: Episcopului Teofil)
    Acelaşi Sfânt, Vasile cel Mare, spunea : „Dacă am încerca să
    înlăturăm obiceiurile nescrise, ca neavând mare importanţă, nu ne-am da seama că am păgubi Evanghelia
    în părţile ei principale”.
    Cuvântul Sfantului Vasile cel Mare a lămurit foarte bine că orice amestec (intervenţie) în Tradiţie,
    afectează direct Evanghelia în toate părţile ei esenţiale. Şi oare o asemenea stare mai este Ortodoxie sau doar o pretinsă Ortodoxie, numai la nivel formal şi exterior?
    “Dacă cineva contraface măcar o mică parte a chipului regelui pe moneda regală, în felul acesta o
    falsifică; la fel şi în credinţa cea adevărată, acel care va schimba chiar cât de puţin în ea, o vatămă pe
    toată.”, spune Sfântul Ioan Gură de Aur.
    Acelaşi Sfânt spune clar că “vrăjmaşi ai lui Hristos nu sunt numai ereticii, ci şi cei aflaţi în comuniune cu ei”.

    1. Mă mir că puneți asemenea întrebare. Da mai este Ortodoxie și va fi până la sfâtșitul veacului..

      1. Ajutor
        Când cineva îmi trimite link aici la comentarii, acesta dispare după prima accesare. Cum să remediez neajunsul?

  5. Stefan spune:

    @ortodoxiaincatacombe

    Ce părere aveți dvs. de filmulețul pe care l-am postat pe acest blog cu patriarhul Ierusalimului? Este firesc pentru un ierarh ortodox să se roage cu iudeii și musulmanii ?
    Eu cred de acest individ că este eretic ecumenist și aservit ocultei iudaice .
    Patriarhul Bartolomeu al Constantinopolului cum este ? La fel zic eu . Dar serghianistul și ecumenistul ăla de Chiril al Moscovei,nu este tot la fel cu impostorii cei doi din Ierusalim și Constantinopol ? Patriarhia Serbiei nu este in comuniune cu impostorii din Ierusalim, Constantinopol și Moscova ? Nu participă la Consiliul mondial al bisericilor (CMB) ?
    Deci despre ce comuniune vorbiți dvs? Cu cine comuniune …cu masonii sataniști? Unul din stâlpii ortodoxiei, Sfântul Ioan gură de aur ne învață că : “vrăjmaşi ai lui Hristos nu sunt numai ereticii, ci şi cei aflaţi în comuniune cu ei”.

    1. Vorbesc despre comuniunea dintre Bisericile Ortodoxe, pentru că acestea nu se confundă cu capii lor. În Biserici mai sunt și preoți, diaconi, călugări, mireni binemărturisitori. La comuniunea cu aceștia mă gândrsc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *