1. Din Pateric
Un frate care căzuse în ispită, adică în păcat, de necaz a lepădat canonul călugăresc. Apoi, voind să pună din nou început, era împiedicat de întristare, zicându-şi în sine: „Când mă voi mai afla pe mine însumi, aşa cum eram odată?” Şi, pierzându-şi curajul, nu avea tăria să înceapă lucrarea călugărească.
A mers, deci, la un Bătrân şi i-a povestit câte i se întâmplau. Iar Bătrânul, auzind despre necazul său, i-a spus o astfel de pildă: „Un om avea o ţarină care, din pricina nepăsării lui, s-a înţelenit şi s-a umplut de buruieni şi de mărăcini. Mai apoi s-a gândit să o îngrijească şi i-a spus fiului său: «Mergi de curăţă ogorul». Şi a plecat fiul să cureţe ţarina, dar când a văzut mulţimea de mărăcini, s-a descurajat, zicându-şi în sinea lui: «Când voi smulge şi voi curăţa eu toate astea de aici?» Atunci s-a culcat şi a adormit. Trezindu-se, a privit iarăşi la mulţimea mărăcinilor şi, cuprins de lâncezeală, a rămas tolănit. Astfel, când dormind, când învârtindu-se de ici-colo, ca uşa în ţâţâni – după [cuvântul] Scripturii[1]– şi-a irosit nu puţine zile, fără să lucreze nimic.
După aceea a venit tatăl să vadă ce a făcut şi l-a aflat că nu lucrase nimic. I-a zis: «De ce nu ai muncit nimic până acum?» Iar el i-a răspuns: «Tată, cum mergeam să lucrez, văzând mulţimea buruienilor şi mărăcinilor, mă cuprindea deznădejdea şi, de necaz, mă întindeam şi dormeam. De aceea nu am lucrat nimic». îi zice tatăl: «Fiule, în fiecare zi să faci atât cât îţi este lăţimea aşternutului; astfel va spori lucrul tău şi nu te vei descuraja». Tânărul a făcut aşa şi în scurtă vreme ogorul a fost curăţat.
La fel şi tu, frate, lucrează puţin câte puţin şi nu te descuraja; iar Dumnezeu te va aşeza iarăşi, cu harul Său, în rânduiala ta de odinioară”. Fratele a ascultat şi, şezând cu răbdare, a făcut după cum îl învăţase Bătrânul. Şi, cu harul lui Dumnezeu, a aflat odihnă.
[1] Pr. 26,14.
(Fragment din cartea EVERGHETINOS – Ediția întâi 2007 Sfânta Mare Mănăstire Vatoped vol. I, Tema 4 – Editura „Metropolis Press”, Atena, Grecia, 2007)
Selecție și editare: Sora Gabriela Naghi
SFÂNTUL IOAN DE KRONSTADT[(1829-1908) (20 decembrie) PREOTUL ESTE UN ÎNGER
RANGUL PREOTULUI
„Așa cum lumina și căldura sunt nedespărțite de soare, tot așa, de persoana preotului trebuie să fie nedespărțită Sfințenia, capacitatea de a învăța, iubirea, mila față de toți, pentru că ce rang poartă el? rangul hristic. Cu cine se impărtășeste atât de des? Cu Hristos Dumnezeu Însuși, cu Trupul Său și Sângele Său. Iată de ce preotul trebuie să fie în lumea duhovnicească, în mijlocul turmei sale, la fel cum este soarele în mijlocul naturii: el trebuie să fie lumina pentru toți, căldura însuflețitoare, sufletul tuturor.
AUTORITATEA PREOTULUI
„Cei care resping preoția nu pot avea sfințenie și nu pot fi pe plac lui Dumnezeu. Preoții sunt împuterniciți cu harul preoției, cu puterea Duhului Sfânt. Autoritatea preoților este extrem de mare și importantă. Ei sunt într-un fel demiurgi pământeni prin darul lui Dumnezeu și îndumnezeirea altora prin Taine. Ei sunt păstori duhovnicești care păstoresc turma lui Hristos. Ei au fost răscumpărați prin Sângele și suferințele Veșnicului Mare Arhiereu, Iisus Hristos Însuși. Fără preot nu este nimeni care să ierte păcatele, nimeni să boteze, să aplice ungerea cu untdelemn sfințit și să săvârșească Sfintele Taine. Ce putere de mijlocire a dat Domnul preoților, împuternicindu-i să se roage pentru toată lumea, pentru toți oamenii, pentru toată Biserica, pentru toți, de pe pământ și din iad!
Prețuiește, preot, acest har! El vine în virtutea lui Hristos Cel Atotputernic, „Căci unul este Dumnezeu, unul este şi Mijlocitorul între Dumnezeu şi oameni: omul Hristos Iisus, Care S-a dat pe Sine preţ de răscumpărare pentru toţi, mărturia adusă la timpul său.” (1Tim.2,5-6). Și am îndrăzneala să nădăjduiesc în Domnul, că mă va mântui pe mine, nevrednicul, din pricina bunătății Lui”.
CINE ESTE ACEST ÎNGER CARE STĂ ÎNAINTEA DOMNULUI?
Căci se cuvine ca Îngerii să slujească neîncetat și să stea înaintea Tronului Lui Dumnezeu.
Preotul este un om care mijlocește pentru oameni, care poartă chipul Mijlocitorului, Omul-Dumnezeu Iisus Hristos, el este unul dintre oamenii care se află în slujba lui Dumnezeu (Evr. 5,1), precum spune Apostolul Pavel, dar slujirea lui este îngerească. El este un mijlocitor între Dumnezeu și oameni, un prieten apropiat al Lui. După cuvântul Domnului „Voi sunteți prietenii Mei, dacă faceți ce vă poruncesc Eu” (Ioan 15:14). Parcă ar fi un dumnezeu pentru oameni, cu puterea de a lega și dezlega păcatele oamenilor și de a acționa prin Harul primit pentru ei, prin Înfricoşătoarele și de viață dătătoarele Tale Taine, pentru a-i îndumnezei și pe de ei și a diviniza pe alții prin ele. Este un al doilea Moise, în Noul Testament, care călăuzește mulțimea poporului lui Dumnezeu din pustiul acestei lumi către Tara făgăduinței, este Ilie din Noul Testament, care își hrănește frații cu pâine din cer în vremuri. de foamete duhovnicească.
Acesta este Preotul! Înalt este rangul de Preot!”
PREOTUL-MIJLOCITOR
„În ce Măreție strălucitoare și dumnezeiască se îmbracă preotul înaintea Tronului lui Dumnezeu în timpul liturghiei, mai ales când săvârșește jertfa fără sânge, jertfa preasfântă, cea mai divină și mai înfricoşătoare Taină, transformând pâinea și vinul în Trupul și Sângele lui Hristos! Îngerii îl privesc cu evlavie și o oarecare gelozie, contemplând această condescendență a lui Dumnezeu față de noi, o unire atât de intimă a Domnului Dumnezeu cu firea noastră muritoare. Preotul este cel mai apropiat mijlocitor între Dumnezeu și umanitatea vinovată, care mărturisește pentru întreaga Biserică, pentru întreaga lume. Preotul nu este doar un slujitor, ci și un prieten al lui Dumnezeu, căruia Dumnezeu îi încredințează cea mai mare Taină ascunsă tuturor generațiilor în Dumnezeu. Și pentru cine, pentru ce, în rugăciunea lui arzătoare, nu se roagă el Domnului, când prin rugăciunea Preotului se împlinește o asemenea taină, când Însuși Domnul Se dă ca hrană și băutură pentru viață veșnică? El, care nu L-a cruțat pe Fiul Său pentru noi, nu ne va da El oare tot ceea ce Îi cerem cu credință, după voia Lui?”
PREOTUL ÎL REPREZINTĂ pe HRISTOS
„Tu ești reprezentantul credinței și al Bisericii, Preotule, ești reprezentantul lui Hristos Domnul.
Tu faci lucrarea lui Dumnezeu și înaintea nimănui nu trebuie să-ți pierzi curajul, pe nimeni să nu lingușești, nimănui să nu fii slujitor și să-ți socotești lucrarea mai presus de toate lucrările oamenilor.
PREOTUL- ÎNGERUL DOMNULUI
„Preotul, ca Înger al Domnului Atotputernic, trebuie să fie mai presus de toate patimile și indignările duhului, mai presus de toate dependențele lumești sau de toate fricile infame provocate de demoni; trebuie să fie totul în Dumnezeu, să-L iubească numai pe Dumnezeu și de El să se teamă.
Frica omului înseamnă că nu este pe deplin îndrăgostit de Dumnezeu”.
PREOTUL-ROBUL LUI DUMNEZEU
„Preotul este slujitorul lui Dumnezeu, îmbrăcat cu voia și puterea Lui (în pocăință); puterea Crucii este o binecuvântare preoțească”.
PREOTUL ESTE UN APOSTOL
„Fiecare preot este apostol în satul său sau în parohia sa (sau în biserica orașului său) și trebuie să meargă în case, evanghelizând Împărăția lui Dumnezeu, învătându-i pe cei neștiutori, chemând la viața creștină pe cei neglijenți, nepăsători, care trăiesc în patimi și plăceri, încurajând și întărind pe credincioși și pe cei în trezvie prin răsplătirile viitoare, susținând și mângâind (…) pe cei războinici”.
Traducere din limba franceză:
http://www.lalorgnettedetsargrad.gr/2023/01/02/saint-jean-de-kronstadt-le-pretre-est-un-ange/
Crestinismul ortodox acuma e pe front,pe campul de razboi;ca si crestin ai cazut,ai trait in pacat(dar nu dezertor,adica in erezie) pe campul de lupta?Esti iertat,reabilitat pentru ca esti si vrei sa ramai in echipa combatantilor tai;iei armele in maini din mers,porti razboiul umar la umar cu ceilalti si toti impreuna va bucurati de aceesi victorie,la victorie fara sa ti se aduca la cunostinta ta ca stai ca tu chiar daca nu dezertasesi ai facut cutare pacat,greseala.Cine a dezertat a pierit sigur.Acum la victorie nimeni nu sta sa iti tina cont de ceea ce ai gresit in lupta si cat ai gresit;la victorie toti se bucura ca exista in acel ceas al victoriei.Iar dezertorii ca inexistenti pentru acel ceas de unde sa guste cu castigatorii cele ale victoriei?