Comunicatul final al Sinaxei de la Amman

La 26 februarie 2020, la Amman, Iordania, a avut loc o întâlnire a Primaților și a reprezentanților Bisericilor Ortodoxe Locale, având ca viziune principală unitatea și împăcarea în cadrul Sfintei Ortodoxii. Participanții au înțeles, îngrijorarea Patriarhiei din Ierusalim pentru pericolul iminent al schismei în cadrul Comunității noastre Ortodoxe.

La întâlnire au participat delegații din: Biserica Ortodoxă din Ierusalim condusă de Preafericitul Părinte Patriarh Teofil din Ierusalim, Biserica Ortodoxă Rusă condusă de Prea Fericirea Sa Patriarhul Kirill din Moscova și toată Rusia, Biserica Ortodoxă Sârbă condusă de Prea Fericirea Sa Patriarhul Irineu din Serbia , Biserica Ortodoxă Română condusă de Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Nifon din Târgoviște, Biserica Ortodoxă Poloneză condusă de Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Abel de Lublin și Chełm și Biserica Ortodoxă a Țărilor Cehe și Slovaciei condusă de Preafericitul Părinte Mitropolit Rastislav al Țărilor Cehe și Slovacia.

Participanții și-au exprimat recunoștința față de Majestatea Sa Regele Abdullah II, Regele Regatului Hașemit al Iordaniei și Custodele Hașemit al Locurilor Sfinte Creștine și musulmane din Țara Sfântă și poporului iordanian pentru facilitarea găzduirii acestei adunări în capitala lor, orașul Amman, remarcând activitatea extraordinară a Majestății Sale în promovarea dialogului inter-religios la nivel internațional.

Participanții au mulțumit, de asemenea, Patriarhiei din Ierusalim și Preafericitului Părinte Patriarh Teofil pentru toate eforturile neobosite menite să deschidă calea dialogului și să adune frații în duhul prețios al unității, menționând că lumina care izvorăște de la Ierusalim este un martor al Orașului Sfânt, care își proclamă continuu confidențialitatea și multifuncționalitatea, bucurându-se de existența sa ca fiind căminul cald al celor trei credințe abrahamice, Creștinismul, iudaismul și islamul.

Delegațiile au declarat că această adunare urma să consolideze legăturile frățești între frați și Bisericile lor, să promoveze legăturile de pace în Hristos între ei, să pledeze pentru unitatea Bisericilor Ortodoxe și să reînnoiască dialogul în speranța rugătoare de a aduce împăcarea unde a existat discordie.

Într-o atmosferă de dragoste frățească, cei adunați in cadrul ședinței au convenit că deciziile referitoare la chestiuni de importanță la nivel ortodox, inclusiv acordarea autocefaliei Bisericilor Locale, ar trebui să fie finalizate într-un spirit de dialog și unitate pan-Ortodoxă și cu un acord pan- Ortodox.

În ceea ce privește situația bisericească actuală din Ucraina, participanții au recunoscut, de asemenea, că un dialog pan-Ortodox este necesar pentru vindecare și împăcare.

În chestiunea referitoare la Macedonia de Nord, delegațiile au declarat că această problemă trebuie soluționată prin dialog în cadrul Bisericii Ortodoxe Sârbe și cu sprijin pan-Ortodox.

În ceea ce privește Muntenegrul, delegațiile participante au cerut autorităților competente să respecte și să păstreze dreptul fundamental de proprietate asupra proprietății, inclusiv cel al Bisericii.

Delegațiile au convenit că ar trebui să se adune ca frați, de preferință înainte de sfârșitul acestui an, pentru a consolida legăturile frățești prin rugăciune și dialog. Participanții speră că Prea Fericirea Sa Patriarhul Ecumenic Bartolomeu, cu cunoscuta sa prerogativă de onoare (πρεσβεια τιμήs) se va alătura acestui dialog împreună cu ceilalți frați Primați.

Delegațiile au îmbrățișat chemarea fratelui lor Patriarhul Teofil al III-lea de a organiza o rugăciune pentru lume, pentru încheierea războiului, a bolilor și a suferinței și pentru toți creștinii, precum și pentru unitatea Bisericii Ortodoxe. 

Această rugăciune va avea loc în Biserica Mamă, Biserica Învierii (Sfântul Mormânt) din Ierusalim, înaintea Sfântului Mormânt al lui Hristos, din care El a înviat și vestește pacea lumii.

Traducere: Dr Gabriela Naghi

(Preluare de pe Orthodox Christianity)

5 comentarii la „Comunicatul final al Sinaxei de la Amman

  1. ovidiu spune:

    Deci ramane cum am stabilit,adica tradatorii ortodoxiei in frunte cu kiril si baniel ,au mai tras de timp, ptr.ca ecumesti sunt toti in final,nu ?

    1. Domnule inginer,
      Aveti dreptate. Romanasii nostri au facut pactul si nu mai asteptam nimic bun de la ei. Dumnezeu Atotputernicul sa ne ajute.

  2. gabrielanaghi spune:

    Biserica Canonică Ucraineană este una singură cea condusă de Preafericitul Mitropolit Onufrie al Kievului și al întregii Ucraine.
    Asa cum a subliniat la Sinaxa Primaților din Amman, Prea Fericirea Sa a spus că BOC are de fapt „autocefalie reală”, din 1990 prin Scrisoarea Patriarhului Moscovei și a tuturor Rușilor, care a consfințit acordarea autoguvernării.
    În Sfânta Biserică Ortodoxă Ucraineană„funcționează Sfântul Sinod, există Consiliul Episcopilor, există o curte bisericească independentă, ..se aleg independent și se hirotonesc episcopi, ea deschide noi eparhii și are, de asemenea, instituții educaționale religioase, diverse instituții sinodale pentru interacțiune cu lumea exterioară și ministerul social.”
    Patriarhul Daniel trebuia să ia în considerare aceste lucruri, ținând cont că cei care în mod samavolnic au cerut „autocefalia”, sunt schismatici nepocăiți, excomunicați(afurisiți) de către sinodul Bisericii Ruse.
    Conform Canonului 10 Apostolic (OSÂNDIREA COMUNIUNII CU CEI CATERISIŢI)
    Dacă cineva s-ar ruga, chiar şi în casă, împreună cu cel afurisit (scos din comuniune), acela să se afurisească.(11, 12, 32, 45, 48, 65 ap.; 5 sin. 1 ec; 2 Antioh.; 9 Cartag.)
    Iar CANONUL 11 apostolic (OSÂNDIREA COMUNIUNII CU CEI CATERISIŢI) stabilește că:
    Dacă cineva, cleric fiind, s-ar ruga împreună cu un cleric caterisit, să se caterisească şi el.
    (28 ap.; 4 Antioh.; 10 Cartag.)
    La fel Canonul 33 Laodiceea stabilește că: Nu se cuvine a ne ruga împreună cu ereticii sau cu schismaticii.
    Așadar, este interzisă rugăciunea „cu cel scos din comuniune” chiar și în afara Bisericii. Mireanul sau clericul care se roagă cu cel scos din comu­niune este și el afurisit . Căci a te face părtaș la rugăciune cu cel exclus din comunitatea ortodoxă înseamnă deci a da dovada și de neascultare și de nesupunere față de hotărârea Bisericii luată în legatură cu cei excomunicați. Această neascultare canonică atrage dupa sine aceeași pedeapsă.

    Interdicția nu se referă doar la liturghisirea împreună cu clericul caterisit, ci și la opri­rea de la orice rugăciune comună. În conformitate cu dispoziția canonu­lui 2 al sinodului de la Antiohia, „…de se va vădi că oarecare dintre episcopi, sau prezbiteri, sau diaconi, sau oarecare din canon, va comu­nica cu cei excomunicați, acesta încă să fie excomunicat, ca unul ce tul­bură canonul Bisericii”. Același canon interzice credincioșilor orto­docși „…să comunice cu cei excomunicați, nici umblând în case să se roage împreună cu cei ce nu se roagă împreună cu Biserica…”.
    În temeiul dispoziției canonului 28 apostolic, clericul caterisit, după dreptate, dacă nu se supune pedepsei primite, ci continuă a sluji și mai departe, „acela să se taie cu totul de la Biserică”. Prin urmare, un cleric caterisit nu mai are îndreptățirea canonică, capacitatea harică, de a rosti rugăciuni în Biserică.
    Deci așa zisa „Biserică Ortodoxă Ucraineană”, nu poate fi recunoscută, nu se poate vorbi de ea ca despre o BISERICA, fiind formată din excomunicați(caterisiți)nepocăiți.
    Toate aceste lucruri sunt binecunoscute de către toți clericii și ierarhii Bisericii.
    Noi mirenii necunoscători ale Dispozițiilor și normelor canonice, am putut fi mințiți, trădați și amețiți cu bună stiință, cu mare ușurință, de către cei care sunt la cârma Bisericii. Ce încredere mai putem avea în ei?
    O dezamăgire profundă îmi cuprinde inima la gândul că toate rămân fără posibilitatea de îndreptare, de revenire la normal din partea lor. Din ghearele ecumenismului nu se scapă ușor.
    Sinodalii în frunte cu Președintele lor continuă fără rușine să manipuleze prin intermediul episcopilor simbriași, toată pleroma Bisericii.
    Suntem în continuare bătaia de joc a păstorilor vicleni, care conduc turmele de oi neștiutoare către grozavia iadului care și-a deschis gura întunecată și flămândă.

    Prin pedeapsa caterisirii, clericul ortodox, pierzând dreptul de a exercita puterea bisericească în cele trei laturi de manifestare – învățătorească, sfințitoare și de condu­cere – (can. 3 Antiohia, 27 Sfantul Vasile cel Mare etc), este trecut în rândul laicilor (can. 21 trulan, 3 Sfintul Vasile etc).
    Ca urmare, clericul caterisit nu se mai poate învrednici de îndreptățirea de a participa la rugăciunea euharistică sau de a săvârși vreo taină sau ierurgie a Biseri­cii. În asemenea situație, clericul caterisit, deși este trecut în rândul mire­nilor, se exclude pentru un timp anume din comunitatea bisericească a rugăciunii Bisericii, întrucât, a desconsiderat pedeapsa caterisirii, în­drăznind să săvârșească funcțiuni spirituale. Persistând în păcatul pentru care a fost caterisit (can. 3, 88 al Sfântului Vasile cel Mare), clericul res­pectiv „violează baza credinței… Bisericii”.
    Arhiepiscopul Abel de Lublin al Poloniei a declarat după Sinaxa de la Amman că „ar trebui să existe o ordine canonică în Biserică. Biserica nu este un fel de organizare laică în care poți schimba cu ușurință pe director, înlocuindu-l cu un alt director. Există o succesiune apostolică în Biserică și aceasta este cea mai esențială „ideologie a Ortodoxiei”, unul dintre fundamentele cheie ale Bisericii noastre. Și în „Biserica Ortodoxă Ucraineană”, nu există succesiune apostolică – doar câțiva băieți de pe stradă, costumați în haine bisericești…Desigur, trebuie să acoperim toate acțiunile greșite ale fraților noștri, inclusiv ale Patriarhului Bartolomeu din Constantinopol, cu dragostea noastră creștină. Apostolii înșiși ne-au dat un exemplu despre cum să rezolvăm astfel de probleme complexe. Și este foarte semnificativ faptul că, pentru acest dialog, ne-am adunat pe teritoriul Patriarhiei din Ierusalim, unde Primul Sinod (Apostolic) întrunit în 49 A.D., a fost convocat de cel mai în vârstă dintre apostoli – Sfântul Apostol Iacov. Acesta este un exemplu bun pentru toate Bisericile Locale cum să rezolve conflictele problematice ale Bisericii. ”
    Avem încredere că Dumnezeu Atotștiutorul va rezolva toate după slavită Voia Sa, reinstaurând pacea și buna înțelegere sfâșiate de interesele meschine, ascunse ale mai marilor Bisericii.
    Aceasta sigur se va întâmpla într-o zi anume, chiar dacă această zi va veni la sfârșitul veacurilor.
    Până atunci nu ne rămâne decât să ne rugăm, acoperind totul cu iubire statornică și neclintită …

  3. gabrielanaghi spune:

    Delegaţia BOR la Sinaxa de la Amman a fost formată din: Înaltpreasfinţitul Părinte Mitropolit Nifon, Arhiepiscopul Târgoviştei, Arhim. Teofil Anăstăsoaie, reprezentantul Patriarhiei Române la Locurile Sfinte, şi pr. Michael Tiţa de la Sectorul relații bisericești, interreligioase și comunități externe bisericești.

    1. Multumesc pentru aceasta informatie. Chiar nu stiam cine au fost ceilalti romani participanti, afara de Nifon. Teofil Anastasoie e fiul colegului meu. Parintele Viorel. Acum e pe rampa de lansare spre episcopat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *