LUNA IANUARIE
Ziua a 8-a
Cuvioşii Gheorghe Hozevitul, Agaton, Teodor, Macarie, Grigorie, Grigorie de la Pecerska, Emilian; Cuvioasa Domnica; Sf. Mucenici Iulian, Carterie, Teofil, Eliade, Avo, Isidor; Sf. Mucenici împreună cu Iulian; Sf. Ierarhi Chir, Atic, Grigorie, Severin; Sf. Muceniţă Vasilisa; Sf. Prooroc Semeia
Iubite cititorule! Sfântul Prooroc Isaia enumeră în Cartea sa (11, 2-3) şapte din darurile Preasfântului şi de viaţă Făcătorului Duh, numite ,,duhuri’’, împărtăşite făpturilor lui Dumnezeu: ,,Şi se va odihni peste El Duhul lui Dumnezeu, duhul înţelepciunii şi al înţelegerii, duhul sfatului şi al tăriei, duhul cunoştinţei şi al bunei-credinţe. Şi-L va umple pe El de duhul temerii de Dumnezeu’’. Prezentarea aceasta nu este exhaustivă, darurile Sfântului Duh sunt mult mai numeroase, însă scriitorul sfânt le-a ales pe cele mai obişnuite. Omul primeşte aceste daruri Dumnezeieşti nu selectiv sau parţial, ci în toată bogăţia lor. Ele se întrepătrund, se leagă întreolaltă, oricare din ele presupune prezenţa celorlalte. Astfel, omul care se va învrednici de darul înţelepciunii va avea şi înţelegerea corectă a lucrurilor, va primi şi va da sfaturi folositoare, va avea tăria de a se împotrivi răului, va avea cunoştinţa a ceea ce-i este necesar pentru mântuire, va şti să aleagă din noianul de credinţe deşarte şi pierzătoare buna-credinţă sau Dreapta-Credinţă, cea Ortodoxă, va avea temere de Dumnezeu, care este începutul înţelepciunii (Pilde 1, 7). Observaţi că am plecat de la darul înţelepciunii, arătând legătura acesteia cu celelalte daruri sfinte, şi am ajuns iarăşi la înţelepciune.
De ce a ales Sfântul Prooroc Isaia numărul de şapte daruri? Şapte este număr sfânt, în înţelegerea Sfintelor Scripturi şi în Creadinţa Ortodoxă. Aşa avem şapte Sfinte Taine, şapte laude, şapte sunt zilele creaţiei împreună cu cea de odihnă, şapte sunt Bisericile Asiei amintite în Apocalipsă (1, 7), la Taina Sfântului Maslu se citesc şapte pericope numite Apostoli, şapte Evanghelii, iar primitorii Tainei sunt unşi cu untdelemn sfinţit de şapte ori, etc. Numărul şapte defineşte, aşadar, perfecţiunile lucrărilor Dumnezeieşti.
Faţă de aceste daruri Dumnezeieşti, omul nu trebuie să se închisteze, să rămână indiferent şi rece. De primirea cu bucurie şi inimă deschisă a acestora atârnă buna şi dreapta vieţuire a omului pe pământ, şi apoi dobândirea vieţii celei veşnice în Împărăţia lui Dumnezeu.
Pr. Iovita Vasile