Darurile Sfantului Duh impartasite oamenilor

LUNA IANUARIE

   Ziua a 8-a

Cuvioşii Gheorghe Hozevitul, Agaton, Teodor, Macarie, Grigorie, Grigorie de la Pecerska, Emilian; Cuvioasa Domnica; Sf. Mucenici Iulian, Carterie, Teofil, Eliade, Avo,  Isidor; Sf. Mucenici împreună cu Iulian; Sf. Ierarhi Chir, Atic, Grigorie, Severin; Sf. Muceniţă Vasilisa; Sf. Prooroc Semeia

      ÂIubite cititorule! Sfântul Prooroc Isaia enumeră în Cartea sa (11, 2-3) ÅŸapte din darurile Preasfântului ÅŸi de viaţă Făcătorului Duh, numite ,,duhuri’’, împărtăşite făpturilor lui Dumnezeu: ,,Åži se va odihni peste El Duhul lui Dumnezeu, duhul înÅ£elepciunii ÅŸi al înÅ£elegerii, duhul sfatului ÅŸi al tăriei, duhul cunoÅŸtinÅ£ei ÅŸi al bunei-credinÅ£e. Åži-L va umple pe El de duhul temerii de Dumnezeu’’. Prezentarea aceasta nu este exhaustivă, darurile Sfântului Duh sunt mult mai numeroase, însă scriitorul sfânt le-a ales pe cele mai obiÅŸnuite. Omul primeÅŸte aceste daruri DumnezeieÅŸti nu selectiv sau parÅ£ial, ci în toată bogăţia lor. Ele se întrepătrund, se leagă întreolaltă, oricare din ele presupune prezenÅ£a celorlalte. Astfel, omul care se va învrednici de darul înÅ£elepciunii va avea ÅŸi înÅ£elegerea corectă a lucrurilor, va primi ÅŸi va da sfaturifolositoare, va avea tăria de a se împotrivi răului, va avea cunoÅŸtinÅ£a a ceea ce-i este necesar pentru mântuire, va ÅŸti să aleagă din noianul de credinÅ£e deÅŸarte ÅŸi pierzătoare buna-credinţăsau Dreapta-Credinţă, cea Ortodoxă, va avea temere de Dumnezeu,care este începutul înÅ£elepciunii (Pilde 1, 7). ObservaÅ£i că am plecat de la darul înÅ£elepciunii, arătând legătura acesteia cu celelalte daruri sfinte, ÅŸi am ajuns iarăşi la înÅ£elepciune.

De ce a ales Sfântul Prooroc Isaia numărul de şapte daruri? Şapte este număr sfânt, în înţelegerea Sfintelor Scripturi şi în Creadinţa Ortodoxă. Aşa avem şapte Sfinte Taine, şapte laude, şapte sunt zilele creaţiei împreună cu cea de odihnă, şapte sunt Bisericile Asiei amintite în Apocalipsă (1, 7), la Taina Sfântului Maslu se citesc şapte pericope numite Apostoli, şapte Evanghelii, iar primitorii Tainei sunt unşi cu untdelemn sfinţit de şapte ori, etc. Numărul şapte defineşte, aşadar, perfecţiunile lucrărilor Dumnezeieşti.

Faţă de aceste daruri Dumnezeieşti, omul nu trebuie să se închisteze, să rămână indiferent şi rece. De primirea cu bucurie şi inimă deschisă a acestora atârnă buna şi dreapta vieţuire a omului pe pământ, şi apoi dobândirea vieţii celei veşnice în Împărăţia lui Dumnezeu.

Pr. Iovita Vasile

 

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *