De cine să ascultăm? Mai marii noștri de cine ascultă?

În curândurmează săptămâna de rugăciuni comune cu cei de alte confesiuni. Nu vrem să fim catalogați ca fiind niște neascultători. Știm că este frumos și corect să ne ascultăm părinții, duhovnicul și ierarhii dar în primul rând pe Hristos. Mai știm, de asemenea, că ierarhii au misiunea de a veghea să fie respectate Sfintele Canoane. Și mai știm că și noi, creștinii, trebuie să cunoaștem Sfintele Canoane pentru a vedea în ce măsură sunt respectate.

Capul Bisericii este Hristos, iar noi, cu toții (creștini, clerici și ierarhi) suntem datori să facem ascultare în primul rând de El. Deși urmează săptămâna de rugăciuni comune cu cei de alte confesiuni, vedem că atât Sfinții Apostoli, cât și Sfinții Părinți osândesc astfel de rugăciuni cu scopul de a combate erezia, de a-i descuraja pe eretici și de a-i aduce pe cât mai mulți pe calea mântuirii. De aceea, am selectat câteva canoane care stabilesc reguli clare și pentru clerici, și pentru ierahi și pentru creștinii de rând referitoare la rugăciunile în comun cu cei de alte confesiuni.

Iată ce ne spun Sfintele Canoane ale Sfinților Apostoli:

CANONUL 11 Dacă cineva cleric fiind, cu caterisit cleric împreună s-ar ruga, să se caterisească şi el. [Apostolic, can. 28; Antiohia, can. 4; Cartagina, can. 10]

CANONUL 10 Dacă cineva cu cel scos de la împărtăşire (achinonitos) măcar, în casă de s-ar împreună ruga, acesta să se afurisească. [Apostolic, can. 11, 12; Antiohia, can. 2; Cartagina, can. 9]

CANONUL 45 Episcopul, sau prezbiterul, sau diaconul, împreună cu ereticii rugându-se, numai să se afurisească. Iar de au dat lor voie, ca unor clerici a lucra ceva, să se caterisească. [Apostolic, can. 65; Sinod 3,can. 2, 4; Laodiceea, can. 6, 9, 32, 33, 34, 37; Timotei, can. 9]

CANONUL 46 Episcopul, sau prezbiterul, ereticesc botez primind, sau jertfă, a se caterisi poruncim. Că ce conglăsuire este lui Hristos cu veliar? Sau ce parte credinciosului cu necredinciosul? [Apostolic, can. 47, 68; Sinod 2, can. 7; Sinod 6, can. 95; Cartagina, can. 1, 6, 15; Vasilie, can. 1, 20, 47, 2]

CANONUL 65 Dacă vreun cleric, sau mirean va intra în sinagoga iudeilor, sau a ereticilor, spre a se ruga, să se şi caterisească, şi să se afurisească. [Apostolic, can. 7, 45, 71; Sinod 6, can. 11; Antiohia, can. 1; Laodiceea, can. 6, 32, 33, 37, 38]

CANONUL 71 Dacă vreun creştin ar aduce untdelemn la altarul păgânilor, sau în sinagoga iudeilor, în sărbătorile lor, sau lumânări ar aprinde, să se afurisească. [Apostolic, can. 7, 65, 70; Sinod 6, can. 11; Antiohia, can. 1; Laodiceea, can. 29, 37, 38; Cartagina, can. 59, 82, 123]  ( Pidalion original, 1871)

Canoanele Sinodului din Laodiceea :

CANONUL 6 Să nu fie iertat ereticilor să intre în casa lui Dumnezeu, stăruind ei în eres. [Apostolic, can. 45, 65]

CANONUL 32 Nu se cuvine a lua binecuvântările ereticilor, care mai mult sunt necuvântări, decât bine cuvântări. [Apostolic, can. 45]

 CANONUL 33 Nu se cuvine cu ereticii, sau cu schismaticii a se ruga împreună.

(Pidalion original, 1871)

Sfântul Nichifor Mărturisitorul, Patriarhul Constantinopolului:

,,Nu se cuvine a intra deloc în aceste biserici( care aparțin ereticilor) din pricini care s-au spus deja  (pentru rugăciune sau psalmodiere)(…)căci, dacă a intrat erezia, pleacă îngerul păzitor al celor de acolo, după cuvântul Sfântului Vasilie cel Mare, și acea biserică devine o casă obișnuită. Și nu voi intra, zice, în Biserica celor care gândesc rele, iar Apostolul nu spune oare că nu este nici o legătură între biserica lui Dumnezeu și capiștea idolească?”

Patriarhul Constantinopolului, Gherman al II-le:

,,Și le poruncesc tuturor laicilor, câți sunteți fii adevărați ai Bisericii Sobornicești, să fugiți departe de preoții căzuți în supunerea latină și niciîn biserica lor să nu vă adunațiși nici cea mai simplă binecuvântare să nu primiți din mâinile lor. Căci este mai bine să vă rugați lui Dumnezeufiecare în casele voastre, decât să vă adunați în biserică cu filolatinii.”

,,Si le poruncim părintește (…) de acum înainte să nu îndrăznească cineva dintre voi să ia parte împreună cu adunarea papistașilorsau cu preoți papistași, sau cu vreunul din ceilalți apuseni, la Sfintele Taine ale Bisericii noastre și la celelalte slujbe bisericești, rugăciuni și ierurgii, ci să vă feriți să aveți vreodată părtășie cu ei la vreuna din sfintele slujbe și ierurgii. Dacă însă, după mustrarea noastră patriarhală și sinodală, după acest îndemn și după povața părintească și suhovnicească, va îndrăzni careva dintre voi să fie neascultător și împotrivitor și dacă cineva dintre preoțiva îndrăzni și va fi văzut că se roagă împreună cu latinii sau că primește jertfa lor sau face pomenire pentru ei, (…) acel preot să fie supus desăvârșitei caterisiri.”

Sinodul Patriarhilor Constantinopolului, Alexandriei, Antiohiei și Ierusalimului (1848):

,,mărturisește astăzi în  sinod (…) că (papismul) este  erezie, , iar cei care o urmează, oricare ar fi ei, eretici sunt, (…) iar sinoadele lor eretice, și orice părtășie duhovniceascăîn slujire a ortodocșilor fii ai Bisericii Sobornicești cu unii ca aceia este neîngăduită, după cum întărește și Canonul al șaptele de la Sinodul al Treilea a toată lumea.”

Arhimandritul Iustin Popovici:

,,Sfântul Canon al 10-lea Apostolic nu stabilește exact care anume rugăciune sau slujbă este interzisă, însă interzice orice rugăciune comună cu ereticii, chiar și pe cea personală. În rugăciunile comune ecumenisteoare nu se întâmplă lucruri mai mari și mai grave decât acestea? Oare nu se întâmplă (…) să dea binecuvântarea episcopi și preoți eretici romano-catolici, pastori protestanți, și chiar femei?

Sfântul Fotie cel Mare , Patriarhul Constaninopolului:

,,Cine nu își va stupa urechile la auzul acestei prea mari hule (filioque), care se împotrivește Evangheliei, se împotrivește Sfintelor Sinoade, îi tăgăduiește pe Sfinții și Fericiții Părinți, (…)pe acești înșlători și luptători împotriva lui Dumnezeu i-am osândit prin vot sinodal și dumnezeiesc. , (…) astfel, și pe aceștia de vremem ce stăruie în înșelarea lor înmulte chipuri, i-am înlăturat din orice comunitate creștină, (…)să tăiem din trupul Bisericii cangrena hulei.”

Câteva întrebări pe care e firesc să ni le punem:

De ce nu se respectă aceste Sfinte Canoane lăsate de Sfinții Apostoli și de Sfinții Părinți? De ce nu se face misiune ortodoxă pentru a le arăta și celor de alte confesiuni Calea, Adevărul și Viața în spiritul adevăratei iubiri creștine? De ce se dezincriminează păcatul și erezia? De ce se permit rugăciuni în comun cu cei de alte confesiuni? De ce ierarhii nu ascultă de Hristos, de Sfinții Apostoli și de Sfinții Părinți? De ce se dorește trecerea de la ascultarea de Dumnezeu la ascultarea de om în spiritul corectitudinii politice? Ce căutăm în Consiliul Mondial al Bisericilor? De ce permitem să existe masoni printre clerici și ierarhi, deși știm că aceștia preferă ecumnismul, nu Ortodoxia? De cine să facem ascultare atunci când vedem că se forțează încălcarea Canoanelor Ortodoxe? Ce să facem când vedem că Ortodoxia, pentru care unii și-au dat viața, este trădată la cel mai înalt nivel?

Un grup de creștini ortodocși

2 comentarii la „De cine să ascultăm? Mai marii noștri de cine ascultă?

  1. Mihai spune:

    Păi cum sa respecte ei Canoanele când ei le categorisesc schismă, sau vin cu alte justificări, sau mai nou cei care respecta Sf Canoane sunt categorisiți putinisti

  2. Ecaterina spune:

    Citez: „Ce să facem când vedem că Ortodoxia, pentru care unii și-au dat viața, este trădată la cel mai înalt nivel?” – Avem exemplul ninivitenilor prin mustrarea lui Iona cea roditoare! Avem exemplul la îndemînă, dar n-avem bunăvoința, n-avem în suflet iubirea curată față de Hristos. Și, automat, se subînțelege, nici dorința de-a mișca lucrurile. Am învățat doar să ne lamentăm. Rugăciunile individuale le lăsăm de pe azi pe mîine, din motive diverse, așteptînd ca păstorii să fie perfecți! Ei bine, nu sunt! Dacă societatea e „defectă”, nici conducătorii omenești nu pot fi altfel!

    În rest, tot ceea ce ați relatat mai sus se face cu îngăduința lui Dumnezeu! Biserica Sa – oamenii, adică – trebuie arsă din temelii! Scuzați sinceritatea mult prea brutală pentru niște suflete sensibile. Dar chiar nimeni nu se întreabă cât să mai tolereze Dumnezeu încălcarea poruncilor Sale? Cât să mai suporte crime, violuri, pruncucideri, avorturi, homosexualitate, hoția, lăcomia după câștiguri materiale, curvia, preacurvia etc. etc.? Cât? Cu siguranță, răspunsul NU ne place, dar dacă a venit vremea cernerii, atunci vina este NUMAI a noastră. Că în loc să cerem timp de pocăință, Îi solicităm averi pământești. Știm să acumulăm aici, în ceruri nu ne mai pasă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *