Dintru început, vorbind despre părintele Matei Vulcănescu, nu pot spune decât că am avut o părere foarte bună pentru mărturisirea pe care a exprimat-o împotriva ecumenismului și a minciuno-sinodului din Creta. Puțini sunt preoții și teologii Bisericii care s-au implicat atât de bine în lupta antiecumenistă, cu rezultate prolifice pe scena Ortodoxiei, alături de nume mari, precum protopresbiter Theodoros Zisis, pr. Georgios Metallinos, cuv. Gavriil, arhim. Maximos Karavas etc., așa cum vedem la pr. Matei „antiohianul”. Mulți dintre preoții și credincioșii Bisericii Ortodoxe Române au aflat de trădarea de la Kolymbari, Creta (2016) datorită implicării acestui neobosit și râvnitor părinte atât de apreciat și, totodată, atât de controversat.
Cu toate acestea, ceea ce se întâmplă de ceva timp în spațiul virtual românesc, prin atitudinea denigratoare a pr. Matei V., vine parcă să otrăvească și să arunce în derizoriu tot ceea ce a produs Ortodoxia românească în ultimele decenii, în tipare mai puțin „teologice”, ieșite în afara hotarelor trasate sau imaginate de presbiterul antiohian. Tot ce nu corespunde criteriilor de selecție ale elitistului protopresbiter, pentru o Ortodoxie curată de orice „întinăciune sau zbârcitură”, este denigrat, înjosit și desconsiderat. Nimic nu scapă eruditului teolog. Toți cei care suntem suspectați de religiozitate, pietism sau formalism, riscăm să ne (des)calificăm, garantat, în favoarea ofensivei mateite „contra religiei”.
Argumentele pe care le invocă sunt în mare parte ortodoxe. Ceea ce lipsește, însă, părintelui Matei este discernământul, tactul pastoral și, mai ales, înțelesul corect al rezultatelor pe care le aduc intervențiile denigratoare la nivelul Ortodoxiei românești. Îmbinarea mărturisirii împotriva ecumenismului și a minciuno-sinodului din Creta, cu condamnarea publică a unor părinți ai Ortodoxiei românești (și nu numai!), cu rostirea de anateme aupra unor frați și Frății ortodoxe, numite pe nedrept „parasinagogi”, precum și blamarea și sancționarea unor atitudini pastorale neconforme cu Ortodoxia canonică și patristică, aduc dezbinare și confuzie printre credincioșii Bisericii, care ajung să-și manifeste repulsia și îngrijorarea față de nepomenitori și față de cei îngrădiți de erezie, asociați acestei atitudini supercorecte sau zelotiste. Mai mult decât atât, în condițiile date, însăși mărturisirea împotriva Cretei devine necredibilă și desuetă. Așadar, cui folosește acest circ mediatic și aceste batjocoriri nesfârșite, fundamentate greșit pe o falsă smerenie și o ostentație păgubitoare de suflet… în numele Ortodoxiei?! Așa au apărat Sfinții Părinți sau marii Duhovnici Biserica lui Hristos și Adevărul?! Mă îndoiesc!
Ce este foarte interesant, și acest aspect m-a determinat să scriu aceste rânduri, este resuscitarea și promovarea clericului schismatic de tristă amintire Ciprian Staicu, într-o postare pe care, între timp, pr. Matei V. a șters-o de pe pagina sa, probabil dându-și seama de penibilul situației. În această postare preotul Vulcănescu îl numește pe Ciprian Staicu, „Părinte Mărturisitor”, alături de adevărați „Părinți Mărturisitori care țin Biserica Ortodoxă”, uitând parcă de dezbinările și de diversiunile făcute în rândul nepomenitorilor de către acesta.
Astfel, nu pot să nu mă întreb: ce joc face acest pr. Matei Vulcănescu și cui folosesc elucrubațiile sfinției sale? Este el oare inconștient de efectele acțiunilor sale sau face totul planificat, cu bună știință, urmărind denigrarea nepomenirii propuse „după chipul si asemănarea” sa? Este întreg la minte și sănătos la suflet sau se aseamănă cu Staicuminte, făcând același joc: dezbină și cucerește…?!
Hristos a înviat!
Parasinagogă numește părintele Matei Oastea Domnului, parcă. Care sunt celelalte „parasinagogi” despre care vorbește, ca nu știu. Poate se referă la gruparea din Oaste, care s-a despărțit de Biserică sau nu? Știu că și pr. Cleopa spunea că, pe vremuri, chiar sora lui aparținea de Oastea Domnului și era un lucru foarte bun. Mai târziu, nu știu dacă mai avea aceeași părere. În orice caz, mai spunea pr. Cleopa Ilie (vă rog să mă corectați , dacă am înțeles sau reținut gresit) că devenim ostași ai Domnului prin Sfântul Botez și, deci, nu mai avem voie de nimic altceva (se referea la un anume jurământ al ostașilor..?).
Rectific: „… nu mai avem nevoie de nimic altceva..”
Parintele Cleopa când a fost mic a fost chemat de sora lui mai mare să intre în Oastea aceea ( o mișcare creștină formată…un fel de Ascor poate ) , însă Constantin ( Viitorul Cleopa ) a zis că el intră în Oastea Domnului cea adevărată, adică la mănăstire.
DiN Sa zisa Oastea Domnului s-au format apoi mai multe grupe, unii au deviat chiar foarte tare și au dat în sectarism … alții prea au lăudat această mișcare ca fiind o mare lucrare de înnoire și de practică creștină etc etc , adică între ei se lăudau la predici cât de folos este această mișcare… probabil și acum se laudă tot așa și îl tot pomenesc pe intemeietorul acestei oaste…
Dar pe undeva se observă că ceva nu e bine, fiindcă dacă cineva face ceva aparte și se crede mai aparte decât rânduielile lăsate de Sfinții Părinți atunci vine și ispita și oarecum incepi sa te crezi tu , ca și grupare, mai deosebit, și apoi îți formezi tu rânduiala ta …vezi oastea aceasta și-a format o rânduială diferită, cu cântări laice , cu instrumente cu …etc … O fii bine , sau nu…. Dumnezeu știe și El va judeca…. însă nu recomandăm….
Dacă ești botezat și te tii de rânduiala Bisericii , ești în Oastea Domnului…. Iar cine intră la mănăstire e in prima linie din Oaste.
Alte oști nu au instituit Sfinții Părinți.
Că fac unii din preoti un fel de mișcări cu tineretul ca să-i educe creștinește…e una….dar să nu-i îndoctrineze ca fiind ceva deosebiti față de cei care nu sunt în mișcare.
DiN păcate, pr. Matei spune vrute și nevrute …nu e bun pentru a fii un reper , deoarece zice una caldă și una rece… Unii ca aceștia nu pot fii luați în seamă la tot ce zic și trebuie să fii ca albina, sa culegi numa ce e bun …și ce vezi că e deraiat să fugi de el …..
Dacă până și de Sfinții Închisorilor se ia și nu-i acceptă și judecă Mișcarea Legionară după capul lui , …atunci deja tre să îți dai seama cu cine ai de-a face…
Da, așa este. Suntem ostași ai Domnului, așa cum explicați. Iar pr. Matei exact asta spune, dacă am înțeles bine.
Bunica mea materna era în Oastea Domnului, un model de bunătate, conduită morală ireproșabilă, care se ruga plângând, nu știa ce e clevetirea si iubea pe toată lumea, oricât de mârșavă ar fi fost cu ea.
însă, nu mergea la biserica, deși nu respingea preoții si preoția, făcea semnul crucii. Aveau adunări în casele unora dintre ei. Aici era mare problemă, cred 😔. Era aripa „protestanta”, probabil. Abia acum, dupa 2 decenii, imi pun întrebări in legătură cu mântuirea ei, dar atunci, în copilăria și adolescența mea, cum ființa ei era o oază de liniște pentru mine si nu cunoșteam ce cunosc acum, nu mă gândeam dacă era bine sau nu… Cert este ca m-a învățat numai lucruri bune, m-a îndemnat sa citesc mereu Sfintele Scripturi, a fiu cuminte, serioasa, iubitoare de aproapele etc., fără vreodată sa încerce sa „racoleze” pe cineva. De o delicatețe cum nu am mai întâlnit.
Sa o pui la pomelnic pe bunica ta , la o mănăstire !
Chiar și așa pr. Matei exagerează…nu-i bine să dai anatemă, așa cum face el….e greșit! :
https://ortodoxia.ro/post/parintele-claudiu-buza-luati-aminte-sa-nu-gresiti-Duhului-Sfant-si-sa-va-pierdeti-mantuirea
Mulțumesc pentru sfat.
Doamne, ajută!
Frunzele de prun elimina cheagurile de sange.
https://vm.tiktok.com/ZGeXxuwxf/