,,Fiţi vigilenţi! Străduiţi-vă să mergeţi la bisericile lui Dumnezeu acum, cât ele sunt încă ale noastre. Va veni timpul când nu le vom mai putea frecventa. Numai cei aleşi vor înţelege ce se întâmplă. Pe oameni îi vor obliga să se ducă la biserica apostată, însă nu va trebui să mergem într-acolo în niciun caz’’. Profeţia aceasta a fost făcută cu câteva decenii în urmă de un Sfânt al lui Dumnezeu, Kukşa de Odesa (1875-1964). Pentru doi vrednici preoţi, ea s-a împlinit zilele trecute, când domnul Iustin Sigheteanu, stătător în jilţul arhieresc din Baia Mare, a hotărât că Părinţii Oros Emanuel din Parohia Mesteacăn şi Popa Daniel din Aliceni nu mai au voie să slujească în bisericile lor. În acest sens, a semnat două hârtii prin care îi anunţă că sunt ,,caterisiţi’’. Motivul îl ştiu credincioşii din judeţul Satu-Mare: cu mai bine de un an în urmă, Părinţii au intrerupt pomenirea ereticului Iustin. Îl numim eretic pentru că, deşi n-a participat la sinodul II tâlhăresc din Creta, susţine toate grozăviile hotărâte acolo şi se face părtaş la marea trădare a lui Hristos şi a Bisericii Sale. Concret, ce au făcut cei doi Părinţi? Au respectat Canonul 15 al Sinodului I – II din Constantinopol care spune limpede: ,,Căci cei ce se despart pe sine de comuniunea cea cu întâiul stătător al lor pentru oarecare erezie osândită de Sfintele Sinoade, sau de Părinţi, fireşte de comuniunea cu acela, care propovăduieşte erezia în public, şi cu capul descoperit o învaţă în biserică, unii ca aceştia nu numai că nu se vor supune certării canoniceşti, desfăcându-se pe sineşi de comuniunea cu cel ce se numeşte episcop chiar înainte de cercetarea sinodicească, ci se vor învrednici şi de cinstea cuvenită celor ortodocşi. Căci ei nu au osândit pe episcopi, ci pe pseudo-episcopi şi pe pseudo-învăţători, şi nu au rupt cu schismă unitatea Bisericii, ci s-au silit să izbăvească Biserica de schisme şi dezbinări’’ (Arhidiacon prof. dr. Ioan Floca, Canoanele Bisericii Ortodoxe, 1991). Aş adăuga la aceasta comentariul Părintelui Floca: ,,În cazul în care superiorul propovăduieşte în public în biserică vreo învăţătură eretică, atunci respectivii au dreptul şi datoria ca imediat să se despartă de acel superior. În acest caz, nu numai că nu vor fi sancţionaţi, dar vor fi lăudaţi, pentru că au osândit legal pe cel vinovat şi nu s-au răsculat împotriva acestuia’’.
Expresia ,,au osândit’’ apare de două ori în textele citate şi-i asigur pe toţi că nu este una gratuită, fără noimă, fără suport canonic. Dimpotrivă. Efectele le vom vedea, nu peste multă vreme.
Dacă aş sta în faţa domnului Iustin Sigheteanu, ceea ce nu-i cu putinţă, i-aş spune următoarele:
1.Dumneavoastră nu mai sunteţi episcop canonic, ci eretic, din momentul în care aţi îmbrăţişat ereziile din Creta. Fiind eretic, nu mai faceţi parte din Biserica lui Hristos. Ca atare, orice act liturgic sau administrativ întreprindeţi, este lipsit de validitate. Se înţelege că şi pretinsele ,,caterisiri’’ ale celor doi preoţi nu au nicio valoare. Canonul 3 al Sinodului III Ecumenic spune cu limpezime că ereticii nu au căderea şi nu pot pronunţa caterisiri asupra celor care cugetă drept, adică păstrează şi păzesc Sfânta Învăţătură Ortodoxă. Este tocmai ceea ce au făcut Părinţii Emanuel şi Daniel. Să se ştie că acele caterisiri nedrepte se întorc împotriva celor care le-au pronunţat.
2.Dumneavoastră, domnule Iustin Sigheteanu, aţi fost judecător în propria cauză, fapt interzis de Canonul 107 al Sinodului al optulea din Cartagina: ,,S-a hotărât în acest Sinod că un episcop singur să nu dea sentinţă în afacerile judecătoreşti proprii’’.
3.Consistoriul eparhial care a hotărât ,,caterisirea’’, fiind format din preoţi, nu are temei canonic. Cei care-l alcătuiesc sunt oameni numiţi de dumneavoastră, şi atunci cum să ne aşteptăm să nu vă execute ordinele? Le aducem aminte, pe această cale, că s-au făcut părtaşi la o mare nedreptate, pentru care vor da răspuns la Judecata Mântuitorului Hristos.
Deoarece Părinţii Emanuel şi Daniel nu vă recunosc ca fiind episcop canonic, resping actul de ,,caterisire’’ şi nu vor face recurs împotriva lui. Ei sunt mulţumiţi că şi-au respectat jurământul prestat la hirotonire, de a apăra Sfânta Credinţă Ortodoxă, în vreme ce dumneavoastră aţi călcat acest jurământ. I-aţi alungat din bisericile de zid, nu-i veţi putea înstrăina cu niciun chip de Biserica lui Hristos, ai Cărui vrednici slujitori sunt.
Dăm cinstea cuvenită ortodocşilor celor doi vrednici slujitori, după cum ne îndeamnă Canonul 15 al Sinodului I-II din Constantinopol. Îndemnăm pe credincioşii care îi urmează, să-i sprijine în continuare, căci sfinţiile lor şi-au luat asupră-le sarcina cea grea a mărturisirii. Laolaltă cu ceilalţi preoţi nepomenitori, le spunem: ,,Iubiţilor, nu vă miraţi de focul aprins între voi, spre ispitire, ca şi cum vi s-ar întâmpla ceva străin, ci, întrucât sunteţi părtaşi la suferinţele lui Hristos, bucuraţi-vă, pentru ca şi la arătarea slavei Lui să vă bucuraţi cu bucurie mare. De sunteţi ocărâţi pentru numele lui Hristos, fericiţi sunteţi, căci duhul slavei şi al lui Dumnezeu se odihneşte peste voi; de către aceia El se huleşte, iar de voi se preaslăveşte’’ (I Petru 4, 12-14).
Domnule Iustin Sigheteanu, vă dorim sănătate şi să părăsiţi ereziile cât mai curând posibil, caz în care puteţi fi reprimit în Biserica lui Hristos ca mirean, chiar de cei doi Părinţi pe care i-aţi ,,caterisit’’, căci spune Canonul 3 al Sfântului Atanasie cel Mare: ,,Celor ce au căzut şi au apărat nelegiuirea (erezia), pocăindu-se să li se dea iertare, dar să nu li se dea lor loc în cler’’.
Preot Ioviţa Vasile