Înainte de mântuitoarele Patimi şi de Înălţarea Sa la cer, Mântuitorul nostru Iisus Hristos a vorbit Sfinţilor Apostoli şi, prin ei, lumii întregi despre trimiterea Duhului Sfânt: ,,Iar când va veni Mângâietorul, pe care Eu Îl voi trimite vouă de la Tatăl, Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre Mine’’ (Ioan 15, 26). Părinţii Bisericii care au participat la Sinodul II Ecumenic de la Constantinopol (381) au preţuit după cuviinţă preasfintele cuvinte ale Domnului Iisus, şi atunci când au formulat ultimele articole ale Simbolului de Credinţă, au înscris, pentru veşnicie, această mărturisire: Credem ,,Şi întru Duhul Sfânt, Domnul de viaţă Făcătorul, Care din Tatăl purcede, Cel ce împreună cu Tatăl şi cu Fiul este închinat şi slăvit, Care a grăit prin Prooroci’’.
Sinodul III Ecumenic de la Efes din anul 431 a hotărât, prin canonul 7, următoarele: ,,După ce s-au citit acestea, Sfântul Sinod a orânduit ca nimănui să nu-i fie îngăduit să dea la iveală, sau să scrie, sau să întocmească altă credinţă, afară de aceea care s-a orânduit de către Sfinţii Părinţi care împreună cu Duhul Sfânt s-au adunat în cetatea Niceenilor. Iar cei ce îndrăznesc, fie să întocmească o altă credinţă, fie să o aducă, sau să le-o înfăţişeze celor ce voiesc a se reîntoarce la cunoaşterea adevărului, fie că sunt din păgânism sau din iudaism sau din orice altfel de erezie, – aceştia, dacă ar fi episcopi sau clerici, să fie străini, episcopii de episcopie şi clericii de starea clerului; iar dacă ar fi laici, să se dea anatemei’’. Rezultă cu limpezime din acest text, grija Sfinţilor Părinţi de a feri Dreapta Credinţă de orice răstălmăcire sau alterare prin omisiune sau adaos.
Ignorând cu desăvârşire acest fapt, apusenii au ţinut un sinod local la Toledo în anul 589 şi au hotărât introducerea în Simbolul de Credinţă Niceoconstantinopolitan a adaosului Filioque, denaturând cuvintele Mântuitorului nostru Iisus Hristos. Acest adaos pretinde, împotriva Revelaţiei Dumnezeieşti, că Duhul Sfânt purcede ,,şi de la Fiul’’, ceea ce Biserica nu a învăţat niciodată. Dimpotrivă. Această erezie a fost întărită de sinodul de la Hatfield din anul 680, când regele arian al vizigoţilor, Recarede, s-a convertit la catolicism. Regele Carol cel Mare a stăruit ca Simbolul de credinţă să fie rostit în Apus cu adăugirea Filioque.
Împotriva tuturor s-a ridicat Papa Leon al III-lea (795-816), care s-a opus acestei erezii. El a poruncit ca Simbolul Niceoconstantinopolitan să fie scris pe două table de argint, în limbile latină şi greacă, şi să fie aşezate la intrarea în basilica Sfântul Petru. În acest caz, oarecum singular, putem vorbi despre infailibilitatea Papei, deoarece se afla în deplin consens cu învăţătura Bisericii. Mai târziu, în anul 1014, Papa Benedict al VIII-lea, a acceptat introducerea în Crez a adaosului Filioque, şi astfel acesta a rămas definitiv în rostirea catolicilor.
Pretenţiile şi justificările romano-catolicilor precum că Filioque ar preciza relaţia veşnică dintre Tatăl şi Fiul şi că acesta ar fi fost folosit pentru combaterea arianismului în Apus, nu este întemeiată. Nu se poate combate o erezie printr-o altă erezie. Gravitatea acestei erezii constă în acestea:
1. Stă în contrazicere cu însăşi Revelaţia Dumnezeiască, cuprinsă în cuvintele Mântuitorului mai sus citate ,,Care de la Tatăl purcede’’. Fără îndoială, dacă Filioque ar fi fost un adevăr, n-ar fi lipsit din rostirea Domnului Iisus Hristos.
2. Nesocoteşte şi încalcă, în chip nelegiuit, unul din canoanele Sfântului Sinod al III-lea Ecumenic de la Efes.
3. Nu a fost niciodată acceptat de Biserica Răsăritului. Când în 16 iulie 1054, cardinalul Humbert a depus anatema scrisă pe altarul bisericii Sfânta Sofia, aceasta conţinea printre alte ,,vini’’ imputabile grecilor şi aceea că ar fi înlăturat din Simbolul Credinţei adaosul Filioque. Aceasta este o recunoaştere involuntară a ataşamentului Bisericii lui Hristos faţă de păstrarea nealterată a Sfintei Credinţe, aşa cum a primit-o prin Revelaţia Dumnezeiască.
4. Adoptarea acestei vădite erezii i-a lipsit pe latini de harul Dumnezeiesc şi i-a despărţit de Dumnezeu şi de Sfânta Sa Biserică.
Dacă Biserica Ortodoxă a arătat o desăvârşită neclintire pentru păstrarea nealterată a Credinţei, catolicii s-au arătat a fi de o inflexibilitate extraordinară întru păstrarea şi apărarea acestei erezii. Au trecut 1421 de ani de la sinodul din Toledo, care a formulat erezia Filioque, care se arată de neînlăturat atunci când se vorbeşte de unirea catolicilor cu Biserica. Este de aşteptat ca în viitor ecumeniştii să proclame o nouă unire dintre ortodocşi şi catolici, dar aceasta va fi asemenea celei de la Ferrara-Florenţa, adică nulă şi deci inexistentă. Biserica nu se va uni cu o grupare eretică, până când aceasta nu va alege calea pocăinţei şi a lepădării de erezii. Dacă romano-catolicii ar avea această singură erezie, ar fi motiv suficient pentru ca aceştia să rămână în afara Bisericii. Ereziile lor sunt, însă, mult mai numeroase.
Acestea sunt faptele. Cumpănească fiecare catolic şi constate unde se află adevărul şi astfel va putea hotărî în deplină cunoştină de cauză.
Presbiter Iovița Vasile (articol din 2010)
Acrivie și iconomie bisericească în
concepția Sfântului Teodor Studitul
Istorie
247
QUAESTIONES ROMANICAE VI
Mai precis, canoanele alcătuiesc legislația bisericească care constituie obiectul dreptului
canonic. Biserica folosește canoanele în funcție de condițiile și necesitățile ei pastorale
(L’Huillier, 2006-2007, 10-11; Bria, 1994, 77-79).
În privința aplicării canoanelor, mai ales începând din secolul al IV-lea, Biserica
s-a călăuzit după două principii canonice importante: pe de o parte, ἀκρίβεια (exactitate,
rigoare), care presupune observarea strictă și aplicarea riguroasă a prevederilor
canonice, pe de altă parte, οἰκονομία (excepție, dispensă, derogare, acomodare,
ajustare)
3
care implică scăderea rigorii dispozițiilor canonice sau chiar suspendarea
aplicării canoanelor de către autoritatea bisericească, ținând seama de interesul
Bisericii și de cel al credincioșilor (Dagron et alii, 1993, 199; Dagron, 1990, 3). Cu alte
cuvinte, acrivia4
implică respectarea cu strictețe de către Biserică a normelor canonice.
Prin opoziție cu acrivia, termenul de iconomia5
„evocă ideea de condescendență și
de clemență (συγκατάβασις, ἐπιείκεια), implicând, într-un caz precis, o suspendare
cu titlu de excepție a aplicării dreptului canonic” (L’Huillier, 2006-2007, 14). Mai
precis, iconomia „exprimă atitudinea plină de bunăvoință a autorității bisericești față
de membrii Bisericii care încalcă dispozițiile acesteia, sau față de creștinii din afara ei,
care doresc să devină membri ai Ecclesiei” (Gheorghescu, 2001, 148). Prin aplicarea
acriviei și iconomiei, Biserica urmărește același scop, și anume mântuirea oamenilor
(Gheorghescu, 2001, 148). Așadar, acrivia și iconomia nu se exclud reciproc, deoarece
aplicarea iconomiei nu presupune niciodată abrogarea definitivă a canoanelor și
implicit, încălcarea acriviei (Gheorghescu, 2001, 158-159).
1. Acrivie și iconomie în Noul Testament și la Părinții Bisericii din
secolele IV-IX
Noul Testament ne furnizează un exemplu, devenit clasic, care pune în lumină
iconomia, în sensul de acomodare. După ce afirmase în fața galatenilor că „de vă veți
tăia împrejur, Hristos nu vă va folosi la nimic” (Ga 5, 2), Apostolul Pavel purcede la
circumcizia ucenicului său Timotei, înfăptuită la Listra „din pricina iudeilor care erau
în acele locuri” (FA 16, 1-3). Sfântul Pavel îl circumcide pe Timotei, deși declarase că
circumcizia în sine nu are nicio utilitate. Cu alte cuvinte, Pavel se acomodează așteptărilor
și cerințelor evreilor pentru a-i atrage spre dreapta credință (Duchatelez, 1970, 287).
Părinții Bisericii au recomandat atât practicarea acriviei cât și a iconomiei; ei
înșiși au pus în aplicare cele două principii canonice. Origen și Clement din Alexandria
folosesc deja oikonomia cu sensul de indulgență, restricție mentală sau disimulare
(Raï, 1973, 263-264). Același termen este utilizat de către Sfântul Vasile cel Mare cu
sensul de excepție de la rigoarea dreptului6
. De asemenea, Sfântul Grigorie de Nazians
folosește oikonomia cu sensul de excepție de la rigoarea dreptului, atunci când se referă
parte a slujbei utreniei care cuprinde psalmii 148, 149 și 150), a căror creație i-a fost atribuită Sfântului
Andrei Criteanul (secolele VII-VIII)”, Bria, 1994, 79, (s.v. canon). 3
Lampe, 1961, 940-943, (s.v. οἰκονομία). 4
Termenul de acrivia s-a impus în terminologia religioasă prin uz. Dacă în greaca veche litera b se pronunța
[b], în greaca koine, prin betacism, litera b se va pronunța [v]. 5
De asemenea, termenul de iconomia s-a impus în terminologia religioasă prin uz. 6 În canoanele 1 și 47, Vasile cel Mare utilizează termenul oikonomia cu sensul de excepție de la rigoarea
dreptului, vezi Floca, 1992, 339-340 (canonul 1); 374-375 (canonul 47).
Istorie
248
QUAESTIONES ROMANICAE VI
la exemplul Sfântului Apostol Pavel care l-a supus circumciziei pe Timotei7
(Raï, 1973,
264). Sfântul Chiril al Alexandriei (412-444) admite că iconomia se opune acriviei. În
opinia lui, iconomia reprezintă o deviere de moment de la regula obișnuită a dreptului,
ținând seama de un scop de ordin public, însă cu condiția de a se evita orice prejudiciu
adus canoanelor a căror integritate trebuie salvată cu orice preț. Întrucât, potrivit Sfântului
Chiril, iconomia reprezintă o excepție, ea nu trebuie să fie aplicată decât în circumstanțe
excepționale care se disting prin gravitatea lor (Raï, 1973, 265-266, 268; Duchatelez,
1970, 289). Patriarhul Evloghie al Alexandriei (580-607) afirmă că nu poate exista
iconomie în materie de dogme. În schimb, el recomandă folosirea iconomiei pentru un
timp limitat, în cazul în care circumstanțele o impun, însă cu condiția ca dogmele să nu
fie afectate (Dagron, 1990, 4-5; Raï, 1973, 270-271; Duchatelez, 1970, 290).
La începutul secolului al IX-lea, conceptul de oikonomia își află definiția sa cea
mai riguroasă. Învățătura despre iconomia bisericească apare pe deplin cristalizată
sub pana Sfântului Teodor Studitul (759-826)8
. Acesta din urmă face noi precizări
referitoare la iconomie căreia îi consacră tratatul Despre universala iconomie (Περὶ τῆς
καθόλου οἰκονομίας); din păcate, tratatul s-a pierdut, însă ideile cuprinse în acesta sunt
rezumate în corespondența Studitului9
(Dagron, 1990, 6-7). Sfântul Teodor definește
iconomia bisericească, raportându-se la chestiunile bisericești ale vremii sale. Mai
precis, Studitul combate toate derogările făcute în numele iconomiei, atunci când
este vorba de: recăsătorirea împăratului Constantin al VI-lea (780-797) cu Theodota
(795) și reprimirea în comuniunea Bisericii a preotului Iosif care o oficiase10, numirile
unor patriarhi proveniți din rândurile laicilor, precum fusese cazul ierarhilor Tarasie
și Nichifor11, condamnarea la moarte, la cererea patriarhului Nichifor, a ereticilor
pavlicieni și manihei care nu se căiseră pentru greșelile lor și, nu în ultimul rând, orice
acomodare cu adversarii icoanelor în 814-815 (Dagron, 1990, 6).
Studiul nostru are ca obiect concepția Sfântului Teodor Studitul cu privire la
problematica acriviei și iconomiei bisericești. Demersul nostru pornește de la premisa
7 FA 16, 1-3; în acest sens, vezi comentariul, supra. 8
Monahul Teodor Studitul a fost un eminent teolog. El s-a născut la Constantinopol. Sub influența unchiului
său, Platon, starețul mănăstirii Sakkoudion – situată lângă muntele Olimp, în Bithynia – Teodor a îmbrățișat
viața monahală. În 787 / 788, monahul Teodor fusese hirotonit preot de către patriarhul Tarasie. În 794, el
ajunge egumen al mănăstirii Sakkoudion în locul unchiului său care se retrăsese în favoarea lui. În 799,
Teodor împreună cu obștea pe care o păstorește se mută la mănăstirea Studion din Constantinopol, care
tocmai era pe punctul de a fi închisă. Datorită neobositei sale activități, Sfântul Teodor Studitul transformă
mănăstirea Studion într-un centru spiritual și cultural de referință al creștinismului răsăritean, vezi Rus,
2003, 817 (s.v. Teodor Studitul); Kazhdan, III, 1991, 2044-2045, (s.v. Theodore of Stoudios). 9
Vezi, Sfântul Theodor Studitul, Scrisoarea 49: Fiului Naucratie, traducere de Pr. Marcel Hancheș, (2006),
p. 56: „Căci așa a scris și cel ce a pomenit acestea, cel întru sfinți Evloghie, arhiepiscopul Alexandriei,
în cuvântul lui Despre iconomie, de care ne-am și folosit în lucrarea scrisă de noi cu multă osteneală și
intitulată Despre universala iconomie”; de asemenea, vezi și Sf. Theodor Studitul, Epistulae I, 43: Lui
Iosif, in PG 99, (1903), col. 1064-1065. 10 Recăsătorirea împăratului Constantin al VI-lea cu concubina sa, Theodota a contribuit la declanșarea
disputei mihiene, vezi, infra. Punerea în practică a iconomiei în 795 a permis binecuvântarea căsătoriei lui
Constantin al VI-lea de către preotul Iosif, apoi ridicarea sancțiunii aplicate acestuia din urmă.
11 În 25 decembrie 784, secretarul imperial Tarasie – un laic cu o înaltă pregătire teologică – a fost hirotonit
și întronizat (784-806) pe scaunul patriarhal al Constantinopolului. După moartea lui Tarasie, împăratul
Nichifor I l-a numit în funcția de patriarh pe Nichifor (806-815), un fost secretar imperial, la fel ca
predecesorul său Tarasie (Chifăr, 2015, 503-504; 520, n. 174).
Istorie
249
QUAESTIONES ROMANICAE VI
că, în dreptul canonic bizantin, acrivia (akribeia) și iconomia (oikonomia) formează
un cuplu dinamic de principii canonice. Analiza conceptului de oikonomia implică
raportarea sa la akribeia. Cercetarea de față se bazează pe investigarea tratatului despre
iconomie a lui Teodor Studitul, precum și a bogatei corespondențe a eminentului monah.
2. Sfântul Teodor Studitul și crizele bisericești ale epocii sale
Sfântul Teodor Studitul s-a implicat atât în conflictul dintre Biserică și stat, cât și
în disputele din sânul Bisericii, care au izbucnit la sfârșitul secolului al VIII-lea.
Împăratul Constantin al VI-lea a declanșat disputa sau schisma mihiană („a
adulterului”)12 prin recăsătorirea cu concubina sa, Theodota. În ianuarie 795, basileul a
izgonit-o din palatul imperial pe soția sa legitimă, Maria, pentru a se putea recăsători cu
Theodota, o doamnă de onoare din suita mamei sale; Constantin al VI-lea a forțat-o pe
soția sa să intre în mănăstire. Patriarhul Tarasie (784-806) a criticat dur gestul împăratului,
amenințându-l că îl va opri de la Sfânta Împărtășanie; Tarasie considera drept adulter
căsătoria lui Constantin al VI-lea cu Theodota și nu era dispus să o oficieze. La rândul
său, împăratul l-a amenințat pe patriarh că va reinstaura iconoclasmul, în cazul în care
acesta din urmă n-ar fi făcut uz de iconomie (derogare) în favoarea recăsătoririi sale cu
Theodota (Chifăr, 2015, 520).
În aceste condiții, Constantin al VI-lea a apelat la preotul Iosif care a acceptat să
oficieze cununia sa cu Theodota (august-septembrie 795). După căsătorie, împăratul a
proclamat-o Augusta pe noua sa soție. Deși patriarhul Tarasie refuzase să celebreze a
doua căsătorie a lui Constantin al VI-lea, el n-a luat atitudine împotriva preotului Iosif,
oficiantul cununiei, de teamă să nu-l întărâte pe împărat; așadar, pentru a evita un și
mai mare rău care putea afecta atât Biserica, cât și pe el însuși, patriarhul a făcut uz
de iconomie: el s-a abținut să-l excomunice pe împăratul adulter și nu l-a pedepsit pe
preotul Iosif vinovat de încălcarea autorității episcopale și a dispozițiilor canonice13.
Iconomia săvârșită de către Tarasie „constă într-un fel de indulgență, justificată probabil
de considerații de ordin superior și printr-o constrângere imperială” (Raï, 1973, 297).
Starețul Platon de la mănăstirea Sakkoudion și egumenul Teodor Studitul de la
mănăstirea Studion din Constantinopol au criticat cu asprime atitudinea tolerantă a
patriarhului Tarasie care nu dorise să-l excomunice pe Constantin al VI-lea și întârzia
să-l depună pe preotul Iosif, oficiantul căsătoriei basileului; ba chiar Teodor Studitul a
condamnat tunderea forțată în monahism a împărătesei Maria, cu toate că el era rudă
cu Theodota. Fără să se lase intimidați de amenințările împăratului, cei doi monahi au
întrerupt comuniunea cu patriarhul Tarasie14, îndemnându-i pe preoții și monahii din
Constantinopol să protesteze împotriva adulterului săvârșit de către împărat și tolerat de
patriarh (Chifăr, 2015, 520; Dagron et alii, 1993, 138). Deoarece i-au instigat la revoltă
12 Numele mihiană provine de la grecescul μοιχεία – adulter. 13 Potrivit afirmațiilor Sfântului Teodor Studitul, patriarhul Tarasie a recunoscut că a făcut uz de iconomie în
favoarea împăratului Constantin al VI-lea. Tarasie afirmă: „… M-am folosit de iconomie și îl împărtășesc
până la o vreme”, vezi Sf. Theodor Studitul, Scrisoarea 30: Patriarhului Nichifor, trad. de Pr. M. Hancheș,
(2006), p. 28.
14 Potrivit propriei sale mărturii, Sfântul Teodor Studitul a reluat în scurt timp comuniunea cu patriarhul
Tarasie, ceea ce arată că el acceptase iconomia făcută de către patriarh, vezi Sf. Theodor Studitul, Scrisoarea
30: Patriarhului Nichifor, trad. de Pr. M. Hancheș, (2006), p. 28.
Istorie
250
QUAESTIONES ROMANICAE VI
pe monahii din capitală, cei doi stareți, Platon și Teodor Studitul au fost întemnițați
împreună cu alți călugări; în 797, Sfântul Teodor a fost exilat la Tesalonic. De-abia
după detronarea împăratului Constantin al VI-lea și preluarea puterii de către mama sa,
Irina (15 august 797), patriarhul Tarasie l-a destituit pe preotul Iosif care binecuvântase
căsătoria împăratului cu Theodota. Astfel, Tarasie a pus capăt pentru moment schismei
mihiene. (Chifăr, 2015, 520 și n. 174).
Împăratul Nichifor I (802-811) a redeclanșat schisma mihiană. După moartea
patriarhului Tarasie (786), basileul l-a desemnat ca patriarh pe Nichifor (806-815), un
fost secretar imperial, la fel ca predecesorul său. În numele acriviei, monahii studiți
au criticat decizia împăratului de a numi un laic în funcția de patriarh; în opinia lor,
starețul Teodor Studitul era persoana cea mai potrivită să ocupe această înaltă demnitate
bisericească. Împăratul a perceput protestul studiților ca unul menit să-i submineze
autoritatea în materie de jurisdicție bisericească. În replică, în 806, Nichifor I a convocat
un sinod la Constantinopol care a recunoscut legitimitatea căsătoriei fostului împărat
Constantin al VI-lea cu Theodota. La solicitarea împăratului, sinodalii au dispus
reabilitarea preotului Iosif – oficiantul celei de-a doua căsătorii a lui Constantin al VI-lea
– prin aplicarea principiului iconomiei și implicit, reprimirea lui în comuniunea Bisericii15
(Leb, Bidian, 2015, 530-531).
Potrivit propriei sale mărturii, Sfântul Teodor Studitul participă la sinodul ținut în
806. Însă, el nu protestează în niciun fel împotriva reabilitării preotului Iosif, preferând
tăcerea. În scrisoarea 25 adresată patriarhului Nichifor16, Sfântul Teodor își motivează
atitudinea:
„Pentru că atunci când s-a făcut acea mică adunare17 … eram ieșit din închisoare. Și când i-am văzut pe aceștia adunați laolaltă – care și mai înainte au fost de
acord cu adulterul și au îmbrățișat pe cel ce a săvârșit cununia adulteră –, mi-am
adus aminte de acel prorocesc [cuvânt] că «cel înțelept va tăcea în acea vreme,
fiindcă este vreme rea» (Amos 5, 13). Dar fiindcă [n.a. proorocul] zice: «Am tăcut. Oare voi tăcea pururea?» (Is 42, 14), de aceea la vreme potrivită, fiindcă sunt
clevetit, am dat la iveală cele înfățișate. Căci eu m-am păzit pe mine în tot chipul
în acești doi ani ca să nu scot la iveală subiectul …”18.
S-ar putea spune că prin tăcerea sa, Sfântul Teodor a făcut un compromis, deși el
nu a fost niciodată omul compromisului; este foarte probabil că avea motive întemeiate
să nu se opună în acel moment reabilitării preotului Iosif. Însă, tot la fel de bine, am
putea înțelege că Teodor a acceptat reabilitarea lui Iosif printr-o iconomie pe care el
însuși a perceput-o ca fiind limitată în timp, fără ca aceasta să afecteze canoanele (Leb,
Bidian, 2015, 532; Dagron 1990, 6 și n. 21).
Conflictul între Sfântul Teodor Studitul și împăratul Nichifor a fost reluat
undeva între sfârșitul anului 807 și primăvara anului 808. Studitul a decis să protesteze
15 Sf. Theodor Studitul, Scrisoarea 25: Patriarhului Nichifor, trad. de Pr. M. Hancheș, (2006), p. 25. 16 Această scrisoare îi este adresată patriarhului Nichifor, după anul 808. Deoarece fusese acuzat că nu-i
prezentase patriarhului motivele pentru care nu fusese de acord cu deciziile sale în privința preotului Iosif,
Teodor Studitul își justifică atitudinea. 17 Este vorba despre sinodul ținut în anul 806 la Constantinopol.
18 Sf. Theodor Studitul, Scrisoarea 25: Patriarhului Nichifor, trad. de Pr. M. Hancheș, (2006), pp. 25-26.
Istorie
251
QUAESTIONES ROMANICAE VI
în mod public împotriva reabilitării preotului Iosif pe care o acceptase în prealabil,
în 806; între timp, Sfântul Teodor aflase că Iosif slujise Sfânta Liturghie împreună
cu patriarhul Nichifor19. În opinia Studitului, reabilitarea preotului Iosif fusese una
necanonică; de aceea, principiul iconomiei nu poate fi aplicat în cazul său (Leb, Bidian,
2015, 533-534, 536; Dagron 1990, 6 și n. 21). Călugării studiți în frunte cu starețul lor
Teodor, cărora li se alăturaseră arhiepiscopul Iosif al Tesalonicului, fratele Studitului și
Platon, au rupt comuniunea cu patriarhul Nichifor20.
Schisma care a zdruncinat Biserica a fost, de această dată, chiar mai violentă
decât cea din anul 806. În ianuarie 809, împăratul Nichifor I a convocat un sinod la
Constantinopol, care a validat a doua căsătorie a împăratului Constantin al VI-lea;
totodată, sinodul a dispus pe baza aplicării iconomiei (derogare de la dispozițiile
canonice) reprimirea în comuniunea Bisericii a preotului Iosif. Sinodalii s-au pronunțat
pentru excomunicarea, depunerea și anatemizarea celor care nu acceptaseră iconomia
în cazul lui Iosif. Călugării studiți au fost exilați21; stareții Teodor Studitul, Platon și
arhiepiscopul Iosif al Tesalonicului au fost exilați în insulele Prinkipo (insulele Prinților)
situate în Marea Marmara; Iosif fusese depus în prealabil din scaunul patriarhal al
Tesalonicului (Leb, Bidian, 2015, 534-537).
Schisma mihiană s-a încheiat în timpul domniei împăratului Mihail I Rangabe
(811-813). Călugării studiți au fost rechemați din exil. Patriarhul Nichifor a anulat
deciziile sinodului din 809; totodată, el l-a caterisit pe preotul Iosif care binecuvântase
a doua căsătorie a împăratului Constantin al VI-lea. După întoarcerea din exil, Teodor
Studitul s-a stabilit la mănăstirea Studion din capitala imperială; el s-a împăcat cu
patriarhul Nichifor împreună cu care va înfrunta iconoclasmul reinstaurat în Imperiu de
către împăratul Leon al V-lea, la începutul anului 815 (Leb, Bidian, 2015, 543, 546-548).
În primii ani ai secolului al IX-lea, Bizanțul s-a confruntat cu o proliferare a
ereziilor mai ales în provinciile sale din Asia Mică. Sfântul Teofan Mărturisitorul
consemnează înmulțirea alarmantă a sectelor în Asia Mică în timpul împăratului
Nichifor I22. La propunerea patriarhului Nichifor, împăratul Mihail I Rangabe a decis
să-i condamne la moarte pe ereticii care nu se pocăiseră; este vorba despre maniheii,
pavlicienii și athinganii din Frigia și Licaonia. La sfârșitul anului 811 sau începutul
lui 812, patriarhul Nichifor declara că acești eretici sunt imposibil de convertit și
recomanda să fie condamnați la pedeapsa capitală23.
19 Sf. Theodor Studitul, Scrisoarea 30: Patriarhului Nichifor, trad. de Pr. M. Hancheș, (2006), p. 28: „Și
întru nimic nu e vreo nedumerire [în ce te privește] decât numai pentru iconom, care, caterisit fiind în multe
chipuri de sfintele canoane și mai cu seamă după afurisirea de nouă ani, el iarăși slujește cele sfinte și nu
oriunde (căci atunci ar fi putut fi suferit acest lucru, de vreme ce noi nu aveam părtășie cu el în fapt), ci,
ca să spun de-a dreptul, în însuși izvorul preoției noastre, intrând și liturghisind pururea împreună cu tine,
cel cu viețuirea curată”.
20 Sfântul Teofan Mărturisitorul, Cronografia, trad. De Mihai Țipău. (2012), 7.1.13.4, p. 462: „Teodor,
egumenul de la Studion, Iosif, fratele său, arhiepiscop al Tesalonicului, împreună cu Platon zăvorâtul și
cu ceilalți monahi ai lor au întrerupt împărtășirea cu Nichifor, preasfințitul patriarh, din cauza iconomului
Iosif care îi cununase în chip nelegiuit pe Constantin și pe Teodote”.
21 Ibidem, p. 462: „Împăratul Nichifor, folosindu-se de acest prilej, a adunat mulți episcopi și egumeni și a
poruncit să se reunească un sinod împotriva acelora [n.a. a monahilor studiți]. Astfel, au fost scoși afară din
mănăstire și din oraș, fiind trimiși în exil în luna ianuarie, indictionul al II-lea”.
22 Ibidem, 9.3.15.6., p. 466. 23 Ibidem, (anii lumii 6304), p. 472: „Mișcat de râvna pentru Dumnezeu și la propunerea preasfințitului
Istorie
252
QUAESTIONES ROMANICAE VI
Sfântul Teodor Studitul nu împărtășea punctul de vedere al patriarhului Nichifor
în privința pedepsirii ereticilor manihei, pavlicieni și athingani, deși el era împotriva
acestor erezii care afectau grav Biserica. Teodor consideră că uciderea ereticilor este
în contradicție cu învățătura Evangheliei; în opinia Studitului, nici pumnalul, nici biciul
nu trebuie folosite împotriva ereticilor, căci „cine scoate sabia de sabie va pieri” (Mt.
26, 52)24. Așadar, Teodor Studitul nu admite nicio derogare de la învățătura Evangheliei,
făcută în numele unei false iconomii.
Odată cu reinstaurarea iconoclasmului (815) de către împăratul Leon al V-lea
Armeanul (813-820), principiul iconomiei va fi adesea evocat. De altfel, a doua fază a
iconoclasmului (813-843) se prezintă ca o problemă de iconomie (Dagron, 1990, 14).
Încă de la începutul anului 814, Leon al V-lea Armeanul a început să facă demersuri
pentru reinstaurarea iconoclasmului. Patriarhul Nichifor și numeroși monahi în frunte
cu Teodor Studitul formau acum opoziția iconodulă. În decembrie 814, împăratul
l-a convocat la palatul imperial pe patriarhul Nichifor, un adversar declarat al
iconoclasmului; basileu i-a spus patriarhului că poporul „este scandalizat din cauza
icoanelor” și i-a cerut să aplice o iconomie care ar consta în înlăturarea icoanelor
„plasate jos” în biserici, care constituie obiectul cultului (Dagron, 1990, 14, n. 57;
Dagron et alii, 1993, 141). Teodor Studitul a combătut iconoclasmul, elaborând o
veritabilă teologie a icoanei25. De asemenea, Studitul a combătut orice acomodare cu
adversarii icoanelor în 814-81526.
3. Iconomia bisericească în concepția lui Teodor Studitul
Învățătura despre iconomia bisericească apare pe deplin cristalizată sub pana
Sfântului Teodor Studitul. El tratează problematica iconomiei în multe dintre scrisorile
sale adresate prietenilor sau adversarilor săi. De asemenea, Studitul a elaborat un tratat
despre iconomie, Despre universala iconomie (Περὶ τῆς καθόλου οἰκονομίας), care din
păcate s-a pierdut; ideile acestui tratat se regăsesc în corespondența Sfântului Teodor.
Studitul expune succint învățătura despre iconomie, raportându-se mai ales la tratatul
cu același subiect al patriarhului Evloghie al Alexandriei27.
În opinia lui Teodor, iconomia se opune acriviei. Iconomia constă într-o abatere
aproape imperceptiblă de la rigoarea dreptului; această abatere este acceptată pentru
moment cu condiția de a se evita orice prejudiciu adus canoanelor. Sfântul Teodor adaugă
că aplicarea iconomiei se impune doar în circumstanțe grave; în egală măsură, folosirea
iconomiei se justifică mai ales atunci când este vorba de binele public al Bisericii28.
patriarh Nichifor și a altor oameni evlavioși, preaevlaviosul împărat a hotărât pedeapsa capitala împotriva
maniheilor, cei [numiți] acum pavlicieni, și a athinganilor din Frygia și Lykaonia … deși era cu neputință
ca cei cuprinși de acea rătăcire să se pocăiască”.
24 Sf. Theodor Studitul, Epistulae I, 23: Lui Simeon monahul, in PG 99, (1903), col. 979-982. 25 În acest sens, vezi Chifăr, 2010, 231-254.
26 Vezi, Sf. Theodor Studitul, Epistulae II, 211: Lui Eftimie de Sardes, in PG 99, (1903), col. 1636-1637. 27 Sf. Theodor Studitul, Scrisoarea 49: Fiului Naucratie, trad. de Pr. M. Hancheș, (2006), p. 56: „… Căci
așa a scris și cel ce a pomenit acestea, cel întru sfinți Evloghie, arhiepiscopul Alexandriei, în cuvântul lui
despre iconomie, de care ne-am și folosit în lucrarea scrisă de noi cu multă osteneală și intitulată Despre
universala iconomie”. 28 Sf. Theodor Studitul, Scrisoarea 24: Lui Teoctist magistrul, trad. de Pr. M. Hancheș, (2006), p. 18: „Căci
definiția iconomiei, precum știi, este a nu anula nicidecum ceva din cele statornicite, nici măcar când se
Istorie
253
QUAESTIONES ROMANICAE VI
La fel ca patriarhul Evloghie al Alexandriei, Teodor Studitul distinge două tipuri
de iconomie: cea care se utilizează pentru un timp limitat și cea permanentă:
„Unele dintre iconomii s-au făcut de către Părinți «pentru o vreme», altele «pentru totdeauna». «Pentru totdeauna» este când Sfântul Atanasie s-a folosit
pentru cei din Italia de termenul «persoane» în loc de «ipostasuri». «Pentru o
vreme» este cazul Apostolului cu tăierea împrejur (Fapte 16, 3), al Marelui Vasile
cu Duhul Sfânt și cea de acum a dumnezeiescului Chiril. Acestea se fac până la o
vreme, neavând nimic vrednic de învinuire, nici nu sunt cu ceva în afara legii, ci
coboară ștacheta mai jos și nu țin de acrivia cea peste măsură. Căci aceasta este
iconomia «pentru o vreme». Fiindcă nici doctorul nu este în stare să-l izbăvească
mai degrabă pe cel neputincios din boală, nici calul neînfrânat nu poate fi pus cu
ușurință în frâu, nici lemnul tare nu poate fi ușor tăiat, dacă cel cu multă experiență în asemenea lucruri nu se folosește câte puțin de fluierături și lingușiri, de
mângâieri și chemări blânde”29.
Primul tip de iconomie – care durează un timp limitat – nu prezintă nimic
condamnabil și ilegal. Părinții Bisericii au recurs adesea la acest tip de iconomie ;
„ea ține mai degrabă de prudența care îi recomandă medicului să dorească să extirpe
cu orice preț rădăcinile răului și, deopotrivă, dresorului să redreseze pe câmp un cal
nărăvaș. În aceste cazuri este de recomandat să se folosească procedee adaptate și la
intervale scurte de timp” (Raï, 1973, 274). Pentru ilustrarea acestui tip de iconomie, Teodor
Studitul menționează exemplul, devenit clasic, al Apostolului Pavel care se acomodează
așteptărilor și cerințelor evreilor pentru a-i atrage spre dreapta credință. Teodor acceptă
aceste principii întrucât el însuși fusese nevoit să le aplice ; astfel, el se abține pentru
puțin timp să rupă comuniunea cu preot Iosif care binecuvântase unirea adulteră
a împăratului Constantin al VI-lea cu verișoara sa, Theodota. Însă, Studitul nu-i
recunoaște aceeași legitimitate celui de-al doilea tip de iconomie – cea permanentă –
deși aceasta fusese folosită de către Sfântul Atanasie cel Mare în dezbaterile teologice
referitoare la terminologia trinitară; se pare că Teodor respinge iconomia permanentă.
Teodor Studitul admite că iconomia poate fi utilizată de către credincioșii și
preoții ortodocși care, prin forța împrejurărilor, au relații cu ereticii sau cu cei care au
intrat în comuniune cu aceștia din urmă30. În aceste situații, utilizarea iconomiei este
permisă doar în caz de necesitate și în anumite condiții. Astfel, în niciun chip nu este
îngăduită împărtășirea cu ereticii prin iconomie care înseamnă lepădare de Hristos31.
Sfântul Teodor îi recomandă preotului ortodox, care, de teama prigoanei, îl pomenește
pe episcopul său suspectat de erezie, să accepte comuniunea cu acesta din urmă prin
iconomie, însă să nu se împărtășească cu el: „… despre preotul ortodox, dar care
pomenește din frică de prigoană, pe episcopul eretic, … [îți răspund] iarăși: « dacă nu
va liturghisi împreună cu un eretic și nu se va împărtăși cu unii ca aceștia, trebuie primit
îngăduie puțin pogorământ la vremea cuvenită și pentru un anumit motiv …”.
29 Sf. Theodor Studitul, Scrisoarea 49: Fiului Naucratie, trad. de Pr. M. Hancheș, (2006), p. 57. 30 Sf. Theodor Studitul, Epistulae II, 63: Fiului Naucratie, in PG 99, (1903), col. 1281 D, 1284 A. 31 Sf. Theodor Studitul, Scrisoarea 452: Egumenului Nichita, trad. de Pr. M. Hancheș, (2006), pp. 134-135:
„Așa stând lucrurile, oare nu tot cel ce are părtășie, adică se împărtășește de pâinea otrăvitoare se leapădă
de Hristos, fiind departe [de El] și necuvios, afară numai dacă și-a revenit cumva prin pocăință?”.
Istorie
254
QUAESTIONES ROMANICAE VI
unul ca acesta când e vorba de mâncat împreună și de psalmodiere și de binecuvântarea
bucatelor (și aceasta prin iconomie), dar nu la dumnezeiasca împărtășanie »”32. De
asemenea, Studitul îi îndeamnă pe credincioși să se împărtășească prin iconomie la
un preot al cărui episcop îl pomenește pe mitropolitul său eretic; însă este absolut
obligatoriu ca acel preot să nu slujească liturghia el însuși împreună cu ereticii: „…
dacă deci trebuie să ne împărtășim de la un preot al [acelui] episcop ortodox am
răspuns și în alte [dăți], în scrisorile către Evodie, că: « pentru iconomie, trebuie [să ne
împărtășim], numai el [acel preot] să nu liturghisească împreună cu ereticii. Căci nu
e nimic, de vreme ce îl pomenește pe episcopul ortodox, chiar dacă acela, de frică, îl
pomenește pe mitropolitul său eretic»”33. În opinia Studitului, credinciosul ortodox care
este întemnițat poate primi prin iconomie hrana necesară de la temnicerul său eretic:
„Nu știu decât că de la paznicii de temniță [darurile] se primesc nu ca binecuvântări, ci
ca trebuințe [necesități] sau din pricina iconomiei”34.
Studitul consideră că unul dintre cele mai chibzuite tipuri de iconomie este
tăcerea prudentă. Teodor recurge la tăcere cu ocazia sinodului ținut la Constantinopol
în 806; el nu protestează în niciun fel împotriva reabilitării preotului Iosif 35. Tăcerea
este indicată, atunci când este inutil și chiar periculos să-ți prezinți punctul de vedere:
„… mi-am adus aminte de acel prorocesc [cuvânt] că «cel înțelept va tăcea în acea
vreme, fiindcă este vreme rea» (Amos 5, 13)”36.
De asemenea, Sfântul Teodor vorbește despre cei care acordă iconomia. În
809, patriarhul Nichifor îi anatemizase, pe cei care nu doreau sub pretextul iconomiei
să accepte reprimirea preotului Iosif în comuniunea Bisericii. Prin această măsură,
patriarhul părea să-și rezerve dreptul de a utiliza iconomia și de a o impune enoriașilor
săi. Sfântul Teodor lasă să se înțeleagă că iconomia, cel puțin în unele cazuri, este
decisă într-un cadru sinodal și nu exclusiv de către un ierarh bisericesc. Un singur
episcop nu poate să hotărască aplicarea unei iconomii; în acest sens este necesară
fie o decizie luată de un sinod37 fie, pentru aplicarea iconomiei, se impune invocarea
autorității unui sfânt38, deoarece sfințenia oferă garanția unei iconomii legitime
oricărei măsuri derogatorii. De asemenea, împărații nu beneficiază de un drept special
în privința aplicării iconomiei39 (Dagron, 1990, 7).
Teodor însuși, din proprie inițiativă, a utilizat iconomia pentru o scurtă perioadă
de timp față de preotul Iosif și tot el i-a pus capăt, din proprie inițiativă, la momentul
oportun40. Mai precis, Teodor contestă în mod categoric, puterea episcopului sau a
patriarhului de a scuti pe cineva de obligația de a respecta dispozițiile canoanelor41,
deoarece, afirmă Studitul: „… puterea nicidecum nu a fost dată ierarhilor ca să poată
32 Sf. Theodor Studitul, Scrisoarea 40: Fiului Naucratie, trad. de Pr. M. Hancheș, (2006), p. 49. 33 Sf. Theodor Studitul, Scrisoarea 49: Fiului Naucratie, trad. de Pr. M. Hancheș, (2006), p. 59. 34 Ibidem, p. 60. 35 Sf. Theodor Studitul, Scrisoarea 25: Patriarhului Nichifor, trad. de Pr. M. Hancheș, (2006), pp. 25-26. 36 Sf. Theodor Studitul, Scrisoarea 25: Patriarhului Nichifor, trad. de Pr. M. Hancheș, (2006), pp. 25-26. 37 Sf. Theodor Studitul, Epistulae I, 33: Papei Leon al Romei, in PG 99, (1903), col. 1017-1021. 38 Sf. Theodor Studitul, Scrisoarea 30: Patriarhului Nichifor, trad. de Pr. M. Hancheș, (2006), p. 27: „Dar
suntem de acord și cu insuflatele iconomii făcute de sfinți la vremea potrivită”. 39 Sf. Theodor Studitul, Epistulae I, 33: Papei Leon al Romei, in PG 99, (1903), col. 1017-1021. 40 Sf. Theodor Studitul, Epistulae I, 22, in PG 99, (1903), col. 1009 A. 41 Ibidem, col. 985 C.
Istorie
255
QUAESTIONES ROMANICAE VI
face vreo călcare de canon, ci numai ca să urmeze cele dogmatisite și să calce pe urmele
celor care le-au primit înaintea lor ; nu știu decât că ceva necanonic este și trecerea cu
vederea [a canoanelor]”42. Episcopul singur sau împreună cu sinodul are puterea de a
lega sau de a dezlega, nu în mod arbitrar, ci conform adevărului și strictei dispoziții a
canoanelor și doar pentru un timp limitat43. Teodor Studitul contestă decizia patriarhului
Nichifor de a-l reprimi în comuniunea Bisericii pe preotul Iosif. În opinia lui, decizia
patriarhului este reprobabilă deoarece acesta comite abuzuri în domeniul iconomiei.
El își argumentează punctul de vedere, afirmând că interdicția adulterului, precum a
oricărui lucru care este interzis într-un mod absolut, nu admite nicio excepție44. „De
vreme ce iconomia constituie o derogare de la regula comună și obișnuită a dreptului,
trebuie ca aceasta să fie pusă în aplicare doar în caz de necesitate extremă și cu condiția
să se urmărească un scop legitim” (Raï, 1973, 276).
Concluzii
În numele acriviei, Sfântul Teodor Studitul respinge toate formele de iconomie.
Învățătura despre iconomie formulată de către Sfântul Teodor evidențiază rigoarea
și rigiditatea acestuia. În opinia sa, iconomia poate să tempereze rigoarea aplicării
canoanelor, însă nu poate să suspende aplicarea dispozițiilor canonice. Însă, Sfântul
Teodor contestă și faptul că utilizarea iconomiei constituie un drept exclusiv al ierarhiei
bisericești care nu poate să decidă în mod discreționar atunci când este vorba de
canoanele Bisericii. De asemenea, nu este permis să se acopere un abuz de putere prin
aplicarea iconomiei. În privința aplicării iconomiei, Studitul nu face distincție între
domeniul dogmatic și cel al disciplinei bisericești, fapt care îi conferă teoriei sale o
rigoare și o rigiditate mult mai accentuate decât cele ale predecesorilor săi.
Bibliografie
Izvoare scripturistice și patristice
Biblia sau Sfânta Scriptură, București: Societatea Biblică Interconfesională din România, 1988.
PG = Patrologia Graeca; Patrologiae cursus completus, series graeca, éd. Jacques-Paul Migne, t. 1-161, Paris,
1857-1866;
Sfântul Teodor Studitul, [Scrisori]. 2006. Dreapta credință în scrierile Sfinților Părinți. Sfântul Theodor
Studitul, Sfântul Ioan Gură de Aur, Sfântul Amfilohie de Iconium, vol. I, traducere din limba greacă
veche de Pr. Marcel Hancheș, București: Editura Sophia;
Sfântul Teofan Mărturisitorul, Cronografia. 2012. traducere din limba greacă, studiu introductiv și note de
Mihai Țipău, București: Editura Basilica a Patriarhiei Române.
42 Sf. Theodor Studitul, Scrisoarea 24: Lui Teoctist magistrul, trad. de Pr. M. Hancheș, (2006), pp. 20-21. 43 Sf. Theodor Studitul, Epistulae I, 50, in PG 99, (1903), col. 1088 C. 44 Sf. Theodor Studitul, Epistulae I, 44, in PG 99, (1903), col. 1077 D.
Istorie
256
QUAESTIONES ROMANICAE VI
Lucrări, studii și articole
Bria, Ion. 1994. Dicționar de teologie ortodoxă (A-Z), ediția a II-a revizuită și completată. București: Ed.
Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române;
Chifăr, Nicolae. 2010. Iconologie și Iconoclasm. Studii privind disputa iconoclastă în secolele VIII-IX, Sibiu:
Editura Andreiana;
Chifăr, Nicolae. 2015. Sacerdotium et Imperium de la Hieria la Niceea (741-802), în Chifăr, Nicolae,
Boicu, Dragoș (coord.), Imperium et Sacerdotium. Dinamica raporturilor Biserică-Stat în Imperiul
romano-bizantin (306-867), Sibiu: Astra Museum, pp. 482-523;
Chantraine, Pierre. 1968-1977. Dictionnaire étimologique de la langue grecque. Histoire des mots, I-IV,
Paris: Les Éditions Klincksieck;
Dagron, Gilbert. 1990. La règle et l’exception. Analyse de la notion d’économie, în Dieter Simon (ed.),
Religiöse Devianz. Untersuchungen zu sozialen, rechtlichen und theologischen Reaktionen auf religiöse
Abweichung im westlichen und östlichen Mittelalter. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, pp. 1-18;
Dagron, Gilbert, Riché, Pierre, Vauchez, André (coord.). 1993. Histoire du Christianisme des origines à
nos jours, vol. IV: Évêques, moines et empereurs (610-1054). Paris : Desclée;
Duchatelez Kamiel, o. praem. 1970. La notion d’économie et ses richesses théologiques, în „Nouvelle
revue théologique”, 92 / 3, pp. 267-292;
Floca, Arhidiacon Prof. Dr. Ioan N.. 1992. Canoanele Bisericii Ortodoxe. Note și comentarii. Sibiu;
Gheorghescu, Arhim. Chesarie. 2001. Învățătura ortodoxă despre iconomia divină și iconomia bisericească
(teză de doctorat în teologie, ediția a II-a), Mănăstirea Dintr-un lemn – jud. Vâlcea;
Kazhdan, Alexander P.. 1991. Theodore of Stoudios, în Alexander P. Kazhdan, Alice-Mary Talbot (ed.), The
Oxford Dictionary of Byzantium, vol. III. New York, Oxford: Oxford University Press, pp. 2044-2045;
Lampe, G. W. H. 1961. A Patristic Greek Lexicon, Oxford: At The Clarendon Press;
Leb, Ioan-Vasile, Bidian, Mircea. 2015. Relația Biserică-Stat în Imperiul Bizantin de la înlăturarea Irinei
până la domnia lui Mihail al III-lea (802-842), în Chifăr, Nicolae, Boicu, Dragoș (coord.), Imperium
et Sacerdotium. Dinamica raporturilor Biserică-Stat în Imperiul romano-bizantin (306-867), Sibiu:
Astra Museum, pp. 524-560;
L’Huillier, Pierre. 2006-2007. Duhul dreptului canonic ortodox, în „Anuarul academic”, SN, VII, 32, pp.
7-16;
Raï, Pierre. 1973. L’économie dans le droit canonique byzantine