,,Să nu-ţi faci chip cioplit şi nici un fel de asemănare a niciunui lucru din câte sunt în cer, sus, şi din câte sunt pe pământ, jos, şi din câte sunt în apele de sub pământ. Să nu te închini lor, nici să le slujeşti’’ (Ieşire 20, 4-5). Porunca aceasta vine ca o urmare firească a celei dintâi şi ea trebuie citită cu multă rigoare şi atenţie, căci făcând aceasta, orice om de bună Credinţă va constata cât de credincioasă este Biserica Ortodoxă acestei porunci.
Întâi, Sfânta noastră Biserică nu are în locaşurile sale chipuri cioplite sau turnate. Acestea se găsesc la ereticii catolici care s-au despărţit de Biserică. Sunt acele statui care pot fi văzute în locaşurile celor numiţi romano-catolici sau greco-catolici.
Cât priveşte asemănarea vreunui lucru, nimeni nu trebuie să-şi facă griji. ,,Lucru’’ înseamnă obiect neînsufleţit, cum am scris şi cu alt prilej, or, Sfintele Icoane sunt chipuri ale fiinţelor.
Cum Dumnezeu nu interzice chipuri de fiinţe sfinte, de Îngeri sau Sfinţi, Biserica Ortodoxă are aceste chipuri, adică Sfintele Icoane. Spunem că, dimpotrivă, Dumnezeu a poruncit lui Moise să facă ,,chipuri de heruvimi cu iscusinţă alese’’ (Ieşire 36, 35) cu care apoi a împodobit cortul mărturiei, fără că să-i treacă prin cap cuiva că aceste chipuri ar fi idoli. Porunca aceasta sfântă s-a dat şi lui Solomon atunci când a zidit templul cel dintâi din Ierusalim. Acesta ,,a făcut în Sfânta Sfintelor doi heruvimi de lemn de măslin, înalţi de zece coţi’’ (III Regi 6, 23), iar ,,pe toţi pereţii templului de jur împrejur, pe dinăuntru şi pe dinafară, a făcut chipuri de heruvimi săpate’’ (III Regi 6, 29), împlinind cu mult drag ceea ce Dumnezeu Însuşi poruncise.
Credincioasă poruncilor Dumnezeieşti, Biserica Ortodoxă face chipuri sfinte cu care împodobeşte sfintele locaşuri. Dimpotrivă, cei ce resping sfintele icoane calcă cu brutalitate poruncile şi cad în cea mai neagră rătăcire. Zadarnic răcnesc cu mulţi decibeli iconoclaştii moderni, degeaba ne acuză de idolatrie, păcatul rămâne asupra lor. Cunoaştem pe Adevărtul Dumnezeu, ne trăim Credinţa, fiecare după puterile noastre, am primit de atâtea ori ajutorul lui Dumnezeu având Sfintele Icoane, încât nu ne vom clinti la niciuna din aberaţiile sectare sau păgâne.
Există o minunată rugăciune pe care preotul o rostește înainte de Sfanta Liturghie, stand în fața icoanei Domnului Iisus: Preacuratului Tău chip ne închinăm, Bunule, cerand ierate greșaelilor noastre, Hristoase Dumnezeule, că de voie ai binevoit a Te sui cu Trupul pe Cruce, ca să scapi din robia vrăjmașului pe cei ce i-ai zidit. Pentru aceasta, cu mulțumire strigăm Ție: Toate le-ai umplut de bucurie, Mantuitorul nostru, Cel ce ai venit să mantuiești lumea.
O întrebare trebuie, totuşi, rostită: ce caută ierarhii pretinși ortodocși în adunările nelegiuite ale celor care batjocoresc Sfintele Icoane? Întrebarea e retorică, nu aşteptăm nici un răspuns, pentru că ştim. Ştim ceea ce ascund ei cu atâta grijă, şi aceasta ne este de-ajuns.
Presbiter Iovița Vasile
Doamne, ajută!
Părinte, icoanele se sfințesc sau nu? După mintea mea, tocmai datorită faptului că nu ne închinăm unui chip cioplit, ci sfântului al cărui chip este reprezentat acolo, nu văd de ce ar fi necesară sfințirea lor. Sfânta Cruce a sfințit-o Mântuitorul, prin răstignirea Sa, dar despre icoane am citit păreri pro și contra.
Mulțumesc!
Icoanele se sfințesc. Există rugăciuni și randuieli în Molitfelnic, pentru aceasta. De ce? O icoană se pictează cu rugăciune și post. Totuși este pictată de o mană păcătoasă și din momentul sfințirii ei, intră în folosința liturgică. Se sfințesc și troitele si crucile ce se așează la morminte..
Articolul de aici https://m.crestinortodox.ro/religie/sfintirea-icoanelor-traditie-inovatie-121613.html pare destul de bine argumentat pe acest subiect.
… sau aici :
https://www.aparatorul.md/sfintirea-icoanelor-si-ungerea-lor-cu-mir-este-o-inovatie-papistaseasca/
Dar acum nici să cădem în vreo extremă, ca adică, dacă acuma se procedează la sfințirea chipurilor sfinților să ne tulburăm . Caci și de ” Boboteaza” preoții după Sfințirea Apei stropesc in Sf. Altar și în biserică deși e sfințit deja tot, mai ales prin săvârșirea Sfintei Liturghii.
Să o luăm tot așa și cu sfințirea icoanelor in ziua de azi , ca o întărire a sfinţeniei ( suntem mai slabi in credință în ziua de azi și unii au nevoie de convingere văzută prin aceste rugăciuni de sfințire)