,,Iar dacă ochiul tău cel drept te sminteşte pe tine, scoate-l şi aruncă-l de la tine, căci mai de folos îţi este să piară unul din mădularele tale, decât ca tot trupul tău să fie aruncat gheenă. Şi dacă mâna ta cea dreaptă te sminteşte pe tine, tai-o şi o aruncă de la tine, căci mai de folos îţi este să piară unul din mădularele tale, decât ca tot trupul tău să fie aruncat în gheenă’’(Matei 5, 29-30).
Iubite cititorule, ca să înţelegem mai lesne sensul cuvintelor Mântuitorului, trebuie să ştim că toţi creştinii dreptmăritori, adică ortodocşi, alcătuiesc Trupul tainic al Domnului Iisus, Sfânta Biserică. Aşa ne spune Sfântul Apostol Pavel: ,,Hristos este Capul Bisericii, Trupul Său, al cărui Mântuitor şi este’’(Efeseni 5, 23). Precum într-un trup omenesc sunt mai multe mădulare, care împreună lucrează, aşa şi în Biserică sunt mai multe mădulare, mai mulţi credincioşi, fiecare cu slujirea sa.
Se poate întâmpla ca un mădular să sufere, şi atunci toate celelalte mădulare să fie în suferinţă, până la tămăduirea aceluia. Când însă un mădular, un credincios boleşte de erezie, Biserica face ce este necesar pentru tămăduirea lui, adică îl îndeamnă să renunţe la erezie. După repetate încercări, dacă acel om nu iese din rătăcirea lui, Biserica are dreptul şi datoria de a-l îndepărta de sine, ca nu cumva să îmbolnăvească şi pe ceilalţi. Îndepărtarea se face prin anatemizare, iar dacă este cleric şi prin caterisire. Anatema pusă asupra acelui eretic îl va duce pe acesta în iad. Bineînţeles că Biserica lasă uşile sale deschise, şi acel eretic se poate întoarce iarăşi, dar numai prin pocăinţă sinceră. Murind în păcatul ereziei, se exclude singur de la mântuire.
Acesta este un înÅ£eles al cuvintelor Domnului Iisus prin care ne îndeamnă să îndepărtăm cele două mădulare, ochiul ÅŸi mâna, sau oricare alt mădular. ÃŽn cursul istoriei sale, Sfânta Biserică a dat anatemei, ÅŸi încă continuă să dea, pe toÅ£i ereticii. AÅŸa au căzut sub această grea osândă Arie, Macedonie, Nestorie, Eutihie, Dioscor, Origen ÅŸi pe cei de un cuget cu ei, din toate timpurile ÅŸi din toate locurile. ÃŽnainte de hirotonire, cel ales a fi episcop rosteÅŸte anatema în această formă: ,,Dau anatema pe Arie ÅŸi pe cei împreună cu dânsul cugetători ÅŸi părtaÅŸi ai relei ÅŸi nesănătoasei lui păreri. Pe Macedonie ÅŸi pe cei cu dânsul, care bine s-au numit pnevmatomahi. Asemenea pe Nestorie ÅŸi pe ceilalÅ£i ereziarhi, ÅŸi pe cei de un cuget cu aceÅŸtia îi lepăd ÅŸi îi dau anatema, ÅŸi cu mare glas zic hotărât: Tuturor ereticilor anatema! Tuturor ereticilor anatema!”
        ÂCâţi dintre episcopii vremurilor noastre au căzut sub incidenÅ£a propriei lor anateme?
Pr. Ioviţa Vasile
Â
Slava vesnica PREA SFANTEI TREIMI si MAICII DOMNULUI!
Preacucernice Parinte Vasile,multumesc!
DOAMNE AJUTA !ovidiu.
Apostazia sa întins precum o cangrenă, nunumai la noi, dar mai peste tot, inclusiv la cei neparticipanti in Creta
Asa este. Uitati-va cum se implinesc cuvintele proorocesti ale Sfantului Apostol Pavel: ,,Sa nu va amageasca nimeni, cu niciun chip. Caci ziua Domnului nu va sosi pana ce mai intai nu va veni lepadarea de Credinta (in greceste: apostazia) si nu se va da pe fata omul nelegiuirii (antihristul) (II Tesalonicweni 2, 3). Doamne ajuta.