Parintele Atanasie Mytilineos: Omilie la praznuirea Sfantului Prooroc Ilie. Despre felul in care se muta Biserica in pustie atunci cand incepe prigoana antihristica!

Unde vom merge d ne ascundem, noi Poporul lui Dumnezeu? În primul rând, as dori să vă întreb, dragii mei: Aveți conștiința că sunteți Poporul lui Dumnezeu?!
Dumnezeu, dragii mei, îl protejează pe Profetul Său Ilie, îl protejează de mânia lui Ahab; când Ahab a auzit aceste lucruri, s-a maniat și înainte de a putea reacționa, Profetul a dispărut. De aceea v-am spus: ca fulgerul a apărut și ca un tunet a dispărut. Și pentru că Ahab nu a avut timp să reacționeze, îl persecută pe Profet.

Dar Dumnezeu îl protejează pe profetul Său Ilie, nu numai de mânia lui Ahab, ci și de foametea care s a ivit. Și era cuvantul Domnului către Ilie”, a poruncit Domnul lui Ilie…Du-te la răsărit și ascunde-te la paraul lui Cherit, și vei avea apă, iar corbii te vor hrăni acolo. Du-te departe, si te ascunde. Du-te departe, ascunde te. Du-te, ascunde te acolo. Acolo vei găsi apă – pentru că nu era apă, din cauza lipsei ploii. Acolo vei găsi apă. Și voi trimite corbii, carora le poruncesc să facă acest lucru, să te hrănească. Fii atenti, dragilor. Aceste cuvinte ale lui Dumnezeu sunt de mare importanță. Nu sunt doar despre profetul Ilie.

Veți vedea în continuare: ele ne privesc, de asemenea si pe noi.
Ce i-a spus Dumnezeu Profetului Său? „și ascunde te”, ascunde te! Acest „loc ascuns”, ascunzatoarea, este un loc minunat pentru Poporul lui Dumnezeu în zilele dificile, de urgie. Aceasta ne amintește de ceea ce spune profetului Isaia. „Umblă, Poporul Meu”, zice Dumnezeu, intră în camarile tale, inchide ușa ta, ascunde te puțin pana mânia Domnului trece” (Isaia 26:20). Poporul Meu, intrați în camarile casei voastre, închideți ușa, ascundeți-vă pentru o vreme până când mânia Domnului trece. Unde să mergem să ne ascundem noi Poporul lui Dumnezeu?

În primul rând, as fi dorit să vă întreb, repet, dragii mei: Aveți conștiința că sunteți Poporul lui Dumnezeu?!

Este o nevoie de o conștiință de sine, că suntem Poporul lui Dumnezeu (este vorba de credinciosii ortodocsi care fac voia Lui si care fac parte din Trupul lui Hristos – Biserica) Suntem deci Poporul lui Dumnezeu? Ai conștiința că te osebesti de ceea cei ce iubesc lumea? Căci Poporul lui Dumnezeu se osebeste de ceea ce este in lume. Dacă nu aveți această conștiință că sunteți Poporul lui Dumnezeu, închideți-vă urechile la următoarele cuvinte pe care le voi spune. Ele nu va privesc pentru că va confundati cu lumea și mărșăluiti spre distrugere. Dar dacă ești constient ca esti Poporul lui Dumnezeu și îți dai seama de acest lucru, atunci ascultă bine ceea ce urmeaza.

Deschideți-vă urechile mai larg pentru a auzi ce ne spune Domnul. Trebuie, spune Hristos, să ne ascundem. Dar unde să ne ascundem? Pentru a înțelege această poruncă a lui Dumnezeu, că trebuie să ne ascundem și pentru a vedea in ce fel este această ascundere a noastră, trebuie să vedem acesta traire a Profetului Ilie ca pe un model istoric al sfârșitului vremurilor. Când spunem un model istoric, ne referim la acest lucru. Un eveniment, adică un eveniment istoric…

Israelul părăsește Egiptul, trece Marea Roșie și vine în țara Canaanului. Trecerea sa din Marea Roșie a fost un fapt, dar în același timp este și un model istoric. Prin tipologie se creează o relaţie de asemănare între tip şi antitip…Ce fel de model sau de antitip? Egiptul era considerata tara satanei. Asa cum țara Canaanului este considerată țara Împărăției lui Dumnezeu. Deci pesahul, trecerea – asta ne va arata Paștele. Pesah – este Marea Roșie. Acolo, în Marea Roșie, Dumnezeu îl scufundă pe Faraon și pe soldații săi, iar oamenii trec în siguranță. Este preinchipuirea Întruparii lui Iisus Hristos, prin care El ne ia din țara morții, a păcatului și a satanei și ne aduce în Împărăția Sa, și trecem prin pesahul numit Botez. Deci, ce a fost trecerea lui Israel din Egipt prin Marea Roșie în țara Canaanului? Un model istoric, o prefigurare. A cui? A Botezului și mântuirii.


Un alt exemplu este distrugerea Ierusalimului, care a avut loc în anul 70 d.Hr. Este un model sau prefigurare istorica, desi un fapt istoric, dar în același timp este și o prefigurare. A cui? A sfârșitului lumii, atunci când lumea va fi distrusă….
Deci asa și aici. Acel eveniment care a avut loc între Profetul Ilie și Ahab regele este cu siguranță un fapt istoric, și, în același timp, o prefigurare a sfârșitului lumii. Căci Ahab este o copie a ăntihristului. Dar cel mai uimitor dintre toate știi ce este? Cel mai uimitor lucru – care este singurul caz aici, cazul complet unic din istorie – este că Profetul Ilie, care a fost o copie sau prefigurare istorică a unui original al sfârșitului lumii, este în același timp chiar el insusi originalul!

Aceest Prooroc, Ilie va fi prezent în zilele guvernarii lui antihrist! (Maleahi 4.4-5). După cum știti, profetul Ilie nu a murit. A fost luat undeva în cer. Se va întoarce! Și așa cum l-a controlat pe Ahab, tot așa îl va controla și pe Antihrist! In același mod! Și lucrul uimitor: trei ani și jumătate de secetă aduși de profetul Ilie la Ahab, trei ani și jumătate de secetă va aduce si in timpul domniei lui antihrist! Prin urmare, avem fenomenul unic, că o persoană, Profetul Ilie, nu este doar o prefigurare, o copie istorică a acelui moment, ci și un original istoric din viitor, în cele din urmă. Deci, aceeași persoană este prezentă în ambele cazuri. Repet. Este un fenomen unic!


Și dacă, dragii mei, în zilele copiilor voștri vine Proorocul Ilie – pentru că antihristul va fi venit deja (s-a nascut deja asa cum ne spune si Sfantul Gavriil Georgianul) – și dacă în zilele noastre va veni – nu numai ale copiilor voștri – spuneți-mi, este timpul să dormim? Sau este timpul să ne ingrijim? Ascultați acum ce scrie cartea Apocalipsei în capitolul 11, despre acea chestiune a controlului lui antihrist de către profetul Ilie și ce se va întâmpla în continuare Apocalipsa 11, 3-7.
Omit câteva versete, de dragul conciziei. ,,Și voi da celor doi martori ai mei, zice Hristos, și ei vor profeți. Ei sunt chemați martori, pentru că vor depune o mărturie. ei sunt numiți chiar profeți, căci ei vor profeți. Cât de mult vor profeți? O mie două sute șaizeci de zile, este egal cu trei ani și jumătate. Câte zile a ținut profetul seceta atunci? Trei ani și jumătate! Același fenomen, de la aceeași persoană! Auziți, vă rog, cum spune Noul Testament acest lucru? „Ei vor avea puterea de a închide cerul, ca ploaia să nu cadă în zilele profeției lor!”


Prin urmare, predicarea pocăinței va dura trei ani și jumătate…Dar apoi, spune el, fiara care se va înălța din abis, adica antihristul, îi va ucide și le va lăsa trupurile neîngropate în piața Ierusalimului. (Vezi Apoc. 11, 8).
Sfantul Ioan Damaschin interpreteaza si spune: „Enoh si Ilie sunt trimisi….” Sfantul Ioan Damaschin, Despre antihrist.
Sfantul Ioan Gură de Aur, Cuvânt pentru viziunea lui Daniel, 37.32-38.11: „… el își trimite curând proprii vindecători, pe Enoh și Ilie, pentru a verifica acest lucru înaintea tuturor neamurilor. Vrăjmașul suferă de la ei și dupa toate lucrurile astea ii martirizeaza pe Sfinți”.
Ipolit al Romei, Discurs despre progresul lumii, 21.28-30: „… după cum numește și Daniel, prevestește că fiara, care a fost ridicata din abis, s-a luptat cu ei, care sunt Enoh și Ilie…


Despre acești doi Profeți, cartea Apocalipsei ne spune că întreaga lume îi va vedea, deoarece ei vor fi fost uciși în piața Ierusalimului. Desigur, acest lucru arată că aici va domni antihristul, pe care ei îl vor controla, și ca acesti doi Profeți vor demonstra că el este în cele din urmă antihristul. Dar antihrist îi va ucide, spune el, și atunci vor vedea uciderea lor „limbi, triburi, națiuni, popoare”.
Este o expresie comună folosită în Apocalipsa de Ioan Evanghelistul (Apoc. Ioan 10, 9. 11.17, 15 etc.), dar este folosită și de profetul Daniel (Dan. 3,4. 8· 31. 5,19. 6, 25 etc.) Cum vor vedea aceste „limbi, rase, națiuni, popoare” dezlegată, moartea celor doi profeți? Desigur, cu ajutorul televiziunii! Si ar fi putut cei mai în vârstă imagina vreodată că televiziunea se va inventa vreodata?… Ne-am fi putut imagina că toate popoarele i ar putea vedea în acest fel?…
Și totuși, astăzi este posibil. La fel este un indiciu – foarte probabil! – că sfârșitul este aproape, macar si pentru ca televiziunea s-a inventat deja, adică a fost inventată!… și poate – este! – exact ceea ce va deveni – o televiziune în slujba antihristului!… Faptul că s a inventat de mult timp este o dovada, pentru că ceea ce se vede astăzi la televizor este doar pentru a pregăti oamenii pentru venirea antihristului.


În acești trei ani și jumătate de tiranie a lui antihrist, Poporul lui Dumnezeu trebuie sa fie ascuns. Trei ani și jumătate trebuie credinciosii sa ramana ascunși! Dar de ce ar trebui să se ascundă? Pentru a scăpa. Pentru a scăpa doar de moartea biologica? Nu atât de mult de moarte, cât mai ales pentru a se proteja de efectele tulburatoare ale celor trei ani și jumătate cat domneste antihrist! Este groaznic, dragii mei, când îi vedem pe creștini în timpul nostru atât de mult influențați de cultura noastră actuală – care servește antihristului.
Adunați-vă copiii, dacă puteți, și aduceți-i la Biserică. Ce vă spun ei? Îți spun că mintea ta este invechita, că acum au mințile deschise, că au o nouă viziune asupra vieții… Adunați-vă copiii, dacă puteți, pentru a vedea că nu numai copiii, ci și adulții isi dau aere lumesti și au fost secularizați. Iar antihristul încă nu a venit public. Cand va sa vina o se sa impuna foametea, criza de alimente si excluziunea economica, sociala a celor care nu primesc semnul fiarei, pecetea!


Ce se va întâmpla atunci?
Deci, unde ar trebui să se refugieze poporul lui Dumnezeu? Poporul lui Dumnezeu este cel care nu se va închina lui antihrist. În pustiu, ca și profetul Ilie. Acolo se va refugia poporul lui Dumnezeu, în pustie, in munti așa cum a făcut Profetul Ilie în vremurile de demult! Deci Poporul lui Dumnezeu, precum și fiii Profeților din vremea profetului Ilie – care erau prea mulți și apoi îl înconjurau pe profetul Ilie. Observați același lucru – toți, ca și Biserica în cele din urmă, se refugiază în pustiu, ascunzându-se in munti. Să vedem ce spune Cartea Apocalipsei în capitolul 12, versetul 14.
„Iar femeii i s-au dat două aripi de vultur cel mare, în pustie, în pustie, în locul ei.” Cine este femeia? Este Biserica. Femeii, Biserica, i s-au dat două aripi de vulturul cel mare. În Vechiul Testament avem adesea această imagine – ca în Deuteronom și în alte părți – ceea ce arată că aceste două aripi mari ale vulturului sunt marea protecție a lui Dumnezeu. Deci, când spune că „s-au dat două aripi ale vulturului cel mare”, înseamnă: Dumnezeu protejează Biserica.
Apocalipsa spune in continuare: „Sunt asezata în pustie în locul meu”, să zboare și să fugă în pustie, în lacasul ei. Deci locul Bisericii este pustiul? Da, deșertul! ( in munti spune si Sfantul Gavriil Georgianul ca se vor refugia oamenii credinciosi in timpul lui antihrist!)


Știați că acest mic preambul și, în același timp, un mesaj de-a lungul secolelor, al Bisericii că Biserica se va refugia în deșert este prefigurarea mănăstirilor? Mulți spun: „De ce stati în mănăstiri, voi călugării?” Să vă reamintesc că Biserica se va întoarce în pustiu. În plus, Biserica a pornit din deșert sau din pustiu. Obiectati? Citiți capitolul 1 din Evanghelia după Marcu, vedeți aceasta. „un glas care strigă în pustie” (Marcu 1, 3; cf. Matei 3, 3. Luca. 3,4. Ioan. 1, 23). Ioan Botezătorul strigă și spune că Mesia vine. Și unde l-a arătat, te rog, pe Mesia? În pustie. Unde sunt temeliile Bisericii? În pustie. Deci, se va ajunge din nou în pustiu ( in munti).
Astfel, el spune mai jos: „Și șarpele a pus apă în spatele ei din gura lui în spatele ei ca un râu, în această poezie purtătoare de râu” (Apoc. 12,15). Diavolul, antihristul, în spatele căruia se află satana, va alunga Biserica, va alunga Biserica – de aceea se va refugia în pustie – și va scoate apă din gură pentru a o îneca. Ce este această apă pe care diavolul și antihristul o scot din gura lor? Aici, dragii mei, este ceea ce este vizibil. Diferitele sisteme sociale și filosofice care doresc să înece creștinismulul. Este momentul în care o persoană îți dă o farfurie cu mâncare și îți spune: „Vei mânca bine, vei avea confort dar, știți, veți urma acest sistem social sau acest sistem economic”. Nu credeți că suntem un pic ca Esau, care si a vândut dreptul lui de intai nascut, care este, venirea lui Mesia, pentru că si noi am vrut să prosperam?


Deci Îl vindem pe Hristos, pentru a avea beneficii financiare… Ce păcat! Ce păcat!… Deci, aceste lucruri se vor îneca, ei vor încerca să înece Biserica. Desigur, Biblia spune că mulți creștini ortodocsi vor pieri. (Vezi Mat. 24, 24. Marcu 13, 22 etc.) Se spune acest lucru în cartea Apocalipsei, când Sfantul Ioan Teologul este chemat să masoare numai templul și altarul, nu și curtea lui. Aceasta indică faptul că numai o ramasita (Vezi Isaia 10, 22; Rom. 9, 27.11, 5.) va fi salvata, o mică parte din creștinii ortodocsi. Mai exact, îngerul îi spune lui Ioan:
„Nu socotiți restul. Ei au fost dați să fie persecutati de neamuri timp de patruzeci și două de luni”. (Apoc. 11,1-2). Adică antihristul va birui pe creștinii ortodocsi timp de trei ani și jumătate…Pe creștini! Da. Căci, potrivit Părinților, templul, curțile sale și orașul Ierusalim, orașul Sionului, simbolizează întotdeauna Biserica. Ce măsoară? Numai templul, spune el, și altarul, adică o mică parte. Să luăm aminte că putem pieri și că sistemul antihristului ne poate fi impus și nouă! Acest lucru va însemna că balaurul face Biserica „încărcată de râu” se duce să o înece cu apă. Apa este ceea ce v-am explicat. Și pământul a ajutat-o pe femeie, iar pământul i-a deschis gura și a înghițit râul când balaurului i-a ieșit din gură”.” (Apoc. 12,16). Elementele fizice vin în ajutor. Pământul, spune el, a înghițit apa. Cazul aici este comparabil ca la trecerea Mării Roșii. Undeva după miezul nopții, un vânt sudic a început să sufle, spune el, atât de puternic încât apa mării a împărțit-o în două. Evreii au trecut. și când si-au dat seama, egiptenii s-au dus si ei să intre. Vântul se oprește, apa se închide și i îneacă pe toti. (Exod. 14, 21-29). Aici vedem elementele naturii. Desigur, elementele naturii sunt conduse de Dumnezeu. Dar aici nu arată cine îi guvernează, ci ce fac, în prim-plan, la un prim nivel. Adică, că elementele naturii vin fie pentru a distruge pe raucredinciosi, fie pentru a întări și ajuta pe cei evlaviosi!


Ați văzut, profetul se încălzește așteptând distrugerea Ninivei. „Uh! căldură, vară!” (I. 4, 1-6). În câteva minute crește un dovlecel cu frunze mari și îl salveaza! Deci natura vine în ajutorul lui și al Bisericii. „Balaurii au lucrat asupra femeii și s-au dus la război cu restul seminței ei, cu cei care păzesc poruncile lui Dumnezeu și care depun mărturie despre Iisus.” (Apoc. 12,17). Poate vă veți gândi, dar câți se pot ascunde? Să zicem, câți sunt adevărații creștini? Cincizeci? o sută? cinci sute? o mie?… Pot toți acestia sa se ascunda in munți, să meargă in crapaturile pământului și peșterilor și să se ascundă? Desigur! Restul ce vor face? Restul vor sta în orașe. Adică doar aceștia sunt cei evlaviosi, care au fugit in munti? Nu. Sunt alta categorie in orașe. Atunci cum rămâne cu ei? „Satana vine”, spune el, și el face război cu alții.” Ei trebuie să înfrunte prin martiriu cu adevărat tirania lui antihrist!
Dar acolo, în pustie, profetul Ilie ce a mâncat?
„Și corbii au adus pâinea aceasta dimineața și carnea, iar din parau a băut apă.” Corbii i-au adus pâine dimineața, iar seara i-au adus carne, iar el a băut apă din pârâu. De ce corbi? Știți că corbii sunt carnivori. Biblia spune acest lucru (Gen. 8, 6-7 etc.), dar îl știm și prin natură. Deci pune corbi, trimite corbi, ca să arate – ce? – că acesta este un miracol, care în acest fel este evidentiat. Corbii, care pot mânca carne, mai ales într-o perioadă de foame, nu o mănâncă, ci o aduc profetului Ilie. Pentru a sublinia miracolul protejarii profetului Ilie de către Dumnezeu. Biserica din pustiu va fi hrănită în mod similar in vremea lui antihrist!
Cartea Apocalipsei spune din nou: „așa cum se hrănește acolo….” (Apoc. 12:14), astfel încât Biserica poate fi hrănita acolo, se spune, „timp” – este anul – „și ori” – este de doi ani. doi plus unu, trei- „și jumătate din timp” – este jumătate din timp – adică trei ani și jumătate, adică atâta timp cât diavolul și antihristul vor guverna în această lume.


Dar cum ne va hrăni Dumnezeu acolo? Știm că vechiul Israel a fost hrănit în mod miraculos în pustiu timp de patruzeci de ani. (Exod. 16, 35). Știm, de asemenea, că creștinii din pustiu, care au fugit de persecuție, au fost, de asemenea, hrăniți într-un mod pe care Dumnezeu L-a avut in iconomia Sa. Dar cum se vor hrăni până la urmă creștinii din vremea lui antihrist care fug în pustiu? Dumnezeu știe acest lucru și Hristos îl va descoperi atunci. El nu le-a spus niciodată, de exemplu, iudeilor din Egipt: „Când vă voi scoate în pustie, vă voi hrăni cu mană”.
Dumnezeu nu a spus așa ceva. Dar când oamenii erau în pustie și spuneau „Ce vom mânca?”, atunci Dumnezeu a aruncat mana. (Exod. 16, 2-14). Deci, când creștinii vin în pustie și spun „Ce vom mânca?”, atunci Dumnezeu știe ce va da. Acum nu știm asta…


Dragii mei, cel mai mare dintre Prooroci, Ilie cel glorios, a trăit antitipul istoric al ultimului profet, așa cum v-am explicat pentru a ne arăta cum va trăi Biserica. Biserica noastră, printre numeroasele evenimente din viața tulbure a profetului Ilie, ne spune istoria, adică ni se înfățișează pe icoane, o singură caracteristică. Să stea într-o peșteră și acolo să vadă corbul aducându-i pâinea sau carnea. Biserica noastră Ortodoxă nu arată altceva decât viața prorocului Ilie. Nici jertfa sa miraculoasă de pe Muntele Carmel, nici măcar Teofania sa de pe Muntele Horeb, adică de pe Sinai, nici vreunul dintre celelalte paradoxuri, ci doar reflectă acest lucru.


De ce dorește Biserica noastră să sublinieze istoricitatea profetului ca antitip al sfârșitului? dar și să ne spună – doar această imagine pe care o primesc de la Profet – să ne spună ce se va întâmpla cu credincioșii noștri când va veni sfârșitul lumii.
Dragii mei, proorocul Ilie, așa cum v-am mai spus, îl va arăta pe antihrist, dar îl va controla/domina enorm, așa cum l-a controlat pe Ahab. Știți ce i-a spus lui Ahab? El i-a zis: „Sângele tău va fi spălat de câini și porci!” Așa s-a întâmplat, dragii mei. Ahab a fost rănit într-un război și a fost dus rănit într-un izvor. acolo, spune el, unde prostituatele sunt scăldate. Deci acolo l-au spălat, i-au spălat rănile. Dar atât de mult sânge curgea, abundent, încât în cele din urmă a murit acolo. Și atunci câinii și porcii s-au dus și au lins sângele lui Ahab acolo! Deci profetul Ilie controlează enorm istoria. Deci, Ilie va controla si pe antihrist. Dacă pentru necredincioși va fi groaznic, atunci pentru cei neprihăniți va fi o adevărată binecuvântare.


Dar și pentru necredincioși, Profetul va fi groaznic. Cartea Apocalipsei ne spune că atunci când antihristul îl va aresta împreună cu celălalt profet, Enoh, și îi va spânzura, îi va ucide, atunci atât de mult se vor bucura oamenii raucredinciosi – că vor face schimb de daruri unul cu celălalt, pentru că în cele din urmă au fost eliberați de un predicator care i-a torturat cu cuvintele lui. (Apoc. 11.10). Deci, oamenii păcătoși se vor bucura…Dar el va sta groaznic, căci în trei zile și jumătate îl vor vedea pe prorocul Ilie înălțându-se din morți și înălțându-se la cer, și atunci vor fi cuprinși de frică și teroare! (Apoc. 11,11-13). Dar dacă pentru necredincioși Ilie va fi groaznic, pentru cei neprihăniți va fi o adevărată binecuvântare.
De aceea, imnul care se referă la profetul Ilie, se încheie după cum urmează: „binecuvântați sunt cei care vă privesc pe voi și pe cei care sunteți iubiți și trăiti în dragoste” (Sir. 48, 11). fericiți cei ce te vor vedea, sau care te vor vedea, cei care trăiesc împodobiți cu virtuți; vom trăi și vom vedea.


Dragii mei, Proorocul Ilie a fost văzut cu bucurie și speranță în primul rând de cei șapte mii de oameni în zilele sale, când au fost ascunși și nu și-au manifestat credința în adevăratul Dumnezeu, când Profetul cu plângere a venit să-I spună lui Dumnezeu: „Doamne, singur am fost lăsat să mă închin Ție; Toți ceilalți s-au închinat idolilor!” „Nu, Ilie. Șapte mii de oameni nu s-au închinat lui Baal”.
Acești șapte mii de oameni, când l-au văzut pe Profetul Ilie controlându-l pe Ahab, s-au bucurat. S-au bucurat. Era nădejdea lor Profetul. Dar si cei neprihăniți de la sfârșit îl vor vedea cu bucurie și speranță. Când va predica în Ierusalim, toți cei cuvioși, cei neprihăniți, vor spune: „A venit Ilie. A venit Ilie! El îl controlează pe antihrist. A venit Ilie!… Suferința noastră se va termina! Hristos vine!” Deci va fi nădejdea celor drepți de la sfârșitul vremurilor! El va fi văzut chiar de toți cei neprihăniți care, la a Doua Venire, vor fi înviați!


Dragii mei, aceasta este în câteva cuvinte personalitatea minunată a Sfântului Prooroc Ilie. Și, în concluzie, ce altceva am putea spune?O, Sfinte Prooroc al lui Dumnezeu, Ilie, roaga te pentru noi!

(Ὁ Προφήτης Ἠλίαςστήν ἐποχή τουκαί στά ἔσχατα τῆς Ἱστορίας. – YouTube)

Selecţie şi editare: Dr. Gabriela Naghi

6 comentarii la „Parintele Atanasie Mytilineos: Omilie la praznuirea Sfantului Prooroc Ilie. Despre felul in care se muta Biserica in pustie atunci cand incepe prigoana antihristica!

  1. Mihai spune:

    Preot Stilianos Karpatiou scos cu forța din biserica http://yiorgosthalassis.blogspot.com/2022/07/207.html?m=1

  2. Gabriela Naghi spune:

    Ignoră răul. Privește către Hristos și El te va mântui.
    Sfântul Profirie Kavsokalivitul

    Nu veți deveni sfinți urmărind răul. Ignoră răul. Privește către Hristos și El te va mântui. În loc să stai în afara ușii, să-l alungi pe cel rău, tratează-l cu dispreț. Dacă răul se apropie dintr-o direcție, atunci întoarce-te calm în direcția opusă. Dacă răul vine să te asalteze, întoarce-ți toată puterea interioară către Bine, către Hristos.
    Roagă-te: „Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă pe mine!” El știe cum și în ce fel să aibă milă de tine. Și când te-ai umplut de bine, nu te mai întoarce spre rău. În felul acesta devii bun de unul singur, cu Harul lui Dumnezeu.
    Unde poate răul să găsească atunci un punct de sprijin? Dispare!

    Sfântul Porfirie, rănit de Dragoste
    Traducere din limba engleză:
    https://otelders.org/inspiring-christian-videos/if-evil-approaches-from-one-direction-then-saint-prophyrios/

  3. Gabriela Naghi spune:

    Sfinții ortodocși dovedesc că Evanghelia este adevărată – Un răspuns pentru un om de știință ateu
    Mitropolitul Atanasie de Limassol (Cipru) :

    Așa cum am promis ieri, deoarece aceasta este prima omilie după adormirea Sfântului, Gheronda Efrem de la Mănăstirea Sfântul Antonie din Arizona, a Athoniților, [în special] a Mănăstirii Philotheou. M-am gândit să spun câteva cuvinte despre acest mare Sfânt al vremurilor noastre care a adormit [în Domnul], cu doar câteva zile în urmă, pe 8 decembrie [2019]. Astăzi, este 18 – 19 [decembrie].

    Să spunem câteva cuvinte despre sfinții moderni. De ce sunt sfinții importanți pentru noi? Ei sunt importanți, iubiții mei frați, pentru că, înainte de orice, se roagă pentru noi. Sfinții care au plecat din această lume și nu mai „locuiesc” trupul uman, trupul nostru, care este coruptibil, care obosește, ațipește, se plictisește, flămânzește, însetează… Avem toate aceste fenomene. Suntem oameni. Obosim, adormim, simțim durere, foame si toate celelalte fenomene, atât bune cat si rele. După cum spunea Sfântul Paisie: „Când nu voi mai „locui” acest trup, îmi va fi mai ușor să merg oriunde [unde este nevoie de mine]”.

    Într-adevăr, cu Harul lui Dumnezeu, sfinții ne pot ajuta și ei chiar ne ajută pentru că sunt Părinții noștri, Frații noștri, sunt oameni care au suferit ca noi. În special, cei care au trăit în zilele noastre, prezența lor este atât de importantă. Pentru că erau aproape de noi. Ne-am întâlnit ca să-i cunoaștem, să-i vedem. Locuim lângă ei. Erau aproape de realitatea noastră. Noi, astfel, ne rugăm lor cu mai multă îndrăzneală și curaj. Și ei se roagă pentru noi și sunt mijlocitorii noștri la Dumnezeu. Rugăciunea Sfinților este vitală pentru întreaga lume și pentru toți cei care îi roagă. Fiecare sfânt. Pentru că Sfinții nu sunt morți. Dumnezeul nostru, Hristos, spune aceasta în Sfânta Evanghelie. În Evanghelia după Luca, Hristos spune: „Dumnezeu deci nu este Dumnezeu al morţilor, ci al viilor, căci toţi trăiesc în El”. [Luca 20:38] Pentru Dumnezeu, toată lumea este în viață. Pentru noi, sunt liniștiți, sunt adormți.
    Pentru Dumnezeu, ei sunt vii. Dovada prezenței lor vie este prin rugăciunile lor pentru noi. În consecință, un fapt semnificativ despre sfinți este că ei se roagă pentru noi.

    Un alt lucru semnificativ este că sfinții dovedesc că Biserica noastră este vie și adevărată. Dacă Biserica nu ar avea sfinți, ea nu ar putea dovedi tot ce pretinde ea. Ar fi fost teorii frumoase, ideologii frumoase, cuvinte frumoase, cuvinte de dragoste… Evanghelia are idei frumoase. Cu toate acestea, este mult mai mult decât atât.
    Evanghelia este o experiență vie și sfinții dovedesc toate acestea. Sfinții ne demonstrează că tot ceea ce spune Evanghelia este adevărat. Nu doar pentru că Sfinții erau oameni buni. Mulți sunt oameni buni și puteți găsi oameni buni peste tot. Poți găsi oameni buni în fiecare religie, ideologie, clasă socială. [Dar] nu acesta este ideea. Cu toții suntem oameni buni, mai mult sau mai puțin. Cine sunt totuși oamenii sfinți? Oamenii sfinți sunt cei care au depășit [granițele] unui om bun [și] au depășit realitatea fizică de a fi [doar] o persoană bună și au devenit acum, din ce în ce mai mult, oameni talentați, plini de Har. Ei au Harul Duhului Sfânt în inimile lor. Orice spune Evanghelia, orice spune Hristos, totul este real.

    V-am spus această poveste înainte, aici, la una dintre întâlnirile noastre [anterioare]. Când aveam 18 ani, l-am întâlnit pentru prima dată pe Sfântul Paisie la chilia Sfintei Cruci din Stavronikita în deșertul Kapsala din Muntele Athos. A fost [de fapt] a doua oară [când l-am întâlnit]. Prima dată l-am înțeles greșit. L-am considerat nebun. Atât de „înțelept”. eram.
    A doua oară când l-am văzut, aproape de final, mi-am dat seama că aici se întâmplă ceva. În timp ce ne despărțeam și ne luam rămas bun și toată zona era plină de un parfum dulce, mi-am dat seama că tot ce gândisem [despre el]—[faptul] că era nebun, era pentru că nu puteam să înțeleg. El spunea glume și alte povești, lucruri care mi se păreau de neînțeles. [Deci], mă întrebam [la început]: „Așa se comportă un sfânt? Spune glume și [se așteaptă] să râdem?” În loc să ne spună un cuvânt spiritual sau două, el ne-a tachinat.
    Mi-a spus: „Tu, cel dolofan, mănâncă câteva loukoumia”. Mi-a dat să mănânc vreo 10 loukoumia înainte să plecăm. De îndată ce aveam de gând să întreb ceva [serios], îmi dădea un loukoumi. Mi-a mai spus de două-trei ori că sunt gras, ceea ce mă deranja. M-am gândit: „Omul ăsta l-a pierdut”. După aceea, Dumnezeu „I-a dat” acea mireasma de nedescris care învăluise complet toți munții [din apropiere]. Mi-am dat seama că tot ceea ce spune Evanghelia, tot ceea ce spune Hristos, tot ceea ce spun Sfinții și [tot ce] citim în „Viețile Sfinților” sunt toate reale.

    Când eram mai mic, am avut această ispită în timp ce citeam „Viețile Sfinților”: „Este posibil ca lucrurile să se fi întâmplat așa cum este scris în „Viețile Sfinților”?” [Pentru aceeași persoană] să fie în două locuri în același timp? Pentru ca un Sfânt să fi făcut atâtea minuni, atâtea lucruri? Mi-a fost puțin greu să concep toate acele lucruri. Totuși, când l-am întâlnit pe Sfântul Paisie și mai târziu, pe toți ceilalți Sfinți, am înțeles că totul este adevărat.
    Sfinții adeveresc Evanghelia! Ei ne consfințesc că totul despre Evanghelie și Biserică este adevărat. Dacă nu am avea Sfinți, nu am putea verifica Evanghelia.

    Odată, acum 2 sau 3 ani, m-a vizitat un tânăr. Și-a terminat studiile în Statele Unite [și era] acum profesor acolo în chimie sau biologie, nu îmi amintesc exact. Ateu fiind, a început să-mi citeze teorii pro-ateiste, teorii științifice, bazate pe chimie, biologie. I-am spus: „Să-ți spun ceva. Nu sunt biolog pentru a răspunde pe baza Biologiei. Nici nu eram bun la biologie la școală. Am primit 13 [/20]. nu mi-a placut foarte mult. Nici nu cunoșteam bine chimia, care nici nu mi-a placut. Eram bun la fizică. Mi-a plăcut. Lasă-mă să îți spun ceva. Toate aceste argumente pe care le-ați citat – cele bazate pe biologie, chimie etc. – să presupunem că sunt adevărate. Numiți-le și să spunem că le consider sincere. Permiteți-mi să vă întreb ceva, totuși, [despre ceea ce] am experimentat eu însumi. Tot ce am văzut și trăit alături de Sfântul Paisie, Sfântul Porfirie și [alți] Sfinți moderni ne-am întâlnit personal. Și nu am citit toate aceste lucruri, nici nimeni altcineva nu mi-a vorbit despre ele – ci le-am văzut cu ochii mei. Eu însumi le-am experimentat și nu sunt nebun. Din moment ce le-am experimentat, ar trebui să [mint și] să spun că nu am făcut-o? Nimeni altcineva nu mi le-a povestit, am fost prezent. Cum explici toate aceste lucruri?” El spune: „Nu știu”. Am fost prezent când Sfântul Paisie a fost prezent la Sinai și în același timp pe Muntele Athos. Am fost prezent când a venit acest francez în noaptea aceea și a rămas cu el și cei doi au vorbit în franceză. Dimineața, bărbatul a venit și a spus: „Ne-am înțeles. Gheronda Paisie și cu mine ne-am petrecut noaptea vorbind în franceză.” Am fost acolo când a spus toate acele lucruri clarvăzătoare, profetice. O multitudine de evenimente. Cu Sfântul Porfirie, cu Sfântul Efrem din Katounakia, cu Sfântul Efrem din Arizona. Alte o mie de lucruri! Cum ar putea fi adevărate toate aceste lucruri, dacă nu ar exista sfințenie, Harul Duhului Sfânt în acești oameni?

    Astfel, așa cum Hristos le-a promis ucenicilor Săi și prin ucenicii Săi Sfintei Biserici, că „Iată, Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârşitul veacului.”. [Matei 28:20] El spune că vor fi semne în numele Său, minuni, lucruri supranaturale care nu vor putea fi explicate cu logica sau cu legile naturii. De aceea sunt miracole și semne. Toate acestea se vor întâmpla în numele Lui. Ele vor fi mărturiile și semnul că El este cu noi. Vedem aceste lucruri având loc în interiorul Bisericii lui Dumnezeu și continuă până în zilele noastre. Lasă deoparte tot ce citim în Sinaxarele Sfinților, [pe] Sfântul Dimitrie, Gheorghe, Teodor și Sfinții care au trăit în vremuri îndepărtate de ale noastre. Dar [uitați-vă în schimb la] Sfinții care au trăit în zilele noastre. Și, mult mai mult, pe cei pe care i-am văzut, noi înșine, cu ochii noștri.
    Sfinții sunt într-adevăr o mărturie a Evangheliei. Ei certifică Evanghelia și, în același timp, sunt ceva mai mult. Ele sunt o rațiune pentru propriile noastre vieți.

    Ca Sfântul Efem [din Arizona] care nu a trăit acum 200, 50 sau chiar 10 ani. Până acum zece zile a fost cu noi. După cum știți, am fost în America [l-am vizitat] la începutul lunii noiembrie [2019]. Am fost cu el, la Mănăstirea din Arizona.
    M-am întors din State cu alți opt dintre părinții noștri din Metropolă, care au mers să-l viziteze. Părinții s-au întors și în zece zile, Sfântul Efem a adormit în Domnul. A plecat așa cum el și-a dorit să plece, ca o pasăre…

    Traducere din limba engleză:
    https://otelders.org/theology-and-spirituality/orthodox-saints-prove-that-the-gospel-is-true-an-answer-to-an-atheist-scientist-met-athanasios/

  4. Gabriela Naghi spune:

    În tot chipul să căutăm să săvârșim virtutea aceasta a iubirii de dușmani
    Sfântul Ioan Gură de Aur

    Gândește-te, iubite, cât e de mare virtutea aceasta a iubirii de dușmani din răsplățile pe care le-a făgăduit Dumnezeul universului celor care săvârșesc această virtute. După ce a spus: Iubiți pe dușmanii voștri, binecuvântați pe cei ce vă prigonesc, rugați-vă pentru cei ce vă supără (Matei 5, 44) a adăugat, pentru că poruncile atingeau chiar cea mai înaltă culme a virtuții: Ca să fiți asemenea Tatălui vostru Celui din ceruri, că răsare soarele Lui peste răi și buni și plouă peste drepți și nedrepți (Matei 5, 45). Ai văzut cu cine se aseamănă, după puterile omenești, cel care nu numai că nu se răzbună pe dușmani, dar chiar se străduiește să se roage pentru ei? Să nu ne lipsim dar, din pricina trândăviei de niște daruri ca acestea și niște răsplăți care depășesc orice cuvânt, ci în tot chipul să căutăm să săvârșim virtutea aceasta, silind și învățând cugetul nostru să se plece poruncii lui Dumnezeu. Să nu-mi spui mie că l-ai rugat o dată și de două ori și n-a vrut să se împace. Dacă facem lucrul acesta din toată inima, apoi nu vom înceta până ce nu-l vom birui cu stăruința noastră mare, până nu-l vom atrage și până ce nu-i vom face să lase ura ce ne-o poartă. Crezi că îi faci cu asta aceluia vreun bine? Nu! Nouă ne facem bine! Cu fapta asta atragem bunăvoința lui Dumnezeu asupra noastră, dobândim mai dinainte iertare de păcate și dobândim multă îndrăznire înaintea lui Dumnezeu.

    Să nu te lași târât de slăbiciunea gândurilor, ci să fii mai presus de patimi, gândindu-te la binefacerile pe care în fiecare zi le face Dumnezeu cu noi. Credeți că nu știu ce greu și anevoios este să te duci la dușmanul tău, să-i stai în față și să-i vorbești? Dar dacă te gândești la vrednicia acestei porunci, la măreția răsplății, dacă te gândești că ție-ți faci bine nu dușmanului, atunci toate îți vor părea lesnicioase și ușoare. Dacă ne vom împăca cu dușmanii noștri, vom putea să ne apropiem cu conștiința curată de această sfântă și înfricoșătoare masă și să rostim cu îndrăznire cuvintele acelea cuprinse în rugăciunea ce o spunem când ne împărtășim. De aceea las conștiinței fiecăruia sarcina de a ști cum a împlinit porunca aceasta, ca în acel timp înfricoșător să putem rosti cu îndrăznire cuvintele acelea.
    Dar dacă ne vom trândăvi și vom face fapte potrivnice cuvintelor rugăciunii, de câtă osândă nu vom fi noi vrednici că îndrăznim să rostim la întâmplare și de mântuială cuvintele rugăciunii? Nu vom chema, oare, asupra noastră mânia Stăpânului?

    Sursa: Sfântul Ioan Gură de Aur, Omilii la Facere vol. 2, Editura Părinți și Scriitori Bisericești

  5. Un crestin ortodox spune:

    In Biblie nu se spune nicāieri ca vor veni Sf.Enoh si Sf.Ilie la sfârsitul lumii . Se spune numai despre „cei doi māslini”. Altcineva vor fi cei 2 sfinti care vor controla cerul si pāmântul si vor lupta cu putere Dumnezeiascā impotriva lui antihrist. Nu li se spune numele , dar noi stim cine sunt, dar nu vor fi Sf.Enoh si Sf.Ilie,care sunt in Rai definitiv cu trupuri duhovnicesti….
    .

    1. Mergeti pe mana Parintilor Bisericii. Vor fi Sfintii Enoh si Ilie, cei care n-au trecut prin moarte, ci au fost luati la cer de Dumnezeu. Amintiti-va ca Sfantul Ilie a fost prezent si la Schimbarea la Fata a Domnului. Deci…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *