Predică la Duminica a 32-a după Pogorârea Sfântului Duh. Început bun

,,Putérnicul Dumnezeu, cinstite, iubite cetitoriule, să-ţi dăruiască după acéste cumplite vremi anilor noştri, cânduva şi mai slobode veacuri, întru care, pe lângă alte trebi, să aibi vréme şi cu cetitul cărţilor a face iscusită zăbavă, că nu ieste alta şi mai frumoasă şi mai de folos în toată viiaţa omului zăbavă decâtŭ cetitul cărţilor. Cu cetitul cărţilor cunoaştem pe ziditoriul nostru, Dumnezeu, cu cetitul laudă îi facem pentru toate ale lui cătră noi bunătăţi, cu cetitul pentru greşalele noastre milostiv îl aflăm. Din Scriptură înţelégem minunate şi vécinice fapte puterii lui, facem fericită viiaţa, agonisim nemuritoriŭ nume. Sângur Mântuitorul nostru, domnul şi Dumnezeu Hristos, ne învaţă, zicândŭ: Cercaţi scripturile. Scriptura departe lucruri de ochii noştri ne învaţă, cu acéle trecute vrémi să pricépem céle viitoare. Citéşte cu sănătate această a noastră cu dragoste osteneală’’.

Sunt mai mult de trei sute de ani de când Miron Costin a scria aceste minunate şi memorabile cuvinte. Ceea ce trăim noi acum, sunt ,,cumplite vremi anilor noştri’’, vremi de necredinţă, de nebunie generalizată, de tăgăduire şi defăimare a Mântuitorului nostru Iisus Hristos. Cu toate acestea, PreaBunul şi Marele nostru Dumnezeu ne-a învrednicit şi astăzi să ne îndeletnicim cu cetitut cărţilor. Nu a oricăror cărţi, a căţilor sfinte care se află în biserici, dar şi în afara lor, pentru că aşa au voit nişte oameni sub acoperire. Sub acoperirea veşmintelor episcopale. Am cetit laude sfinte şi le-am înălţat către Marele nostru Creator. Am cetit din cartea numită Apostol, din Sfânta Evanghelie, din care aflăm de lucrarea mântuitoare a Fiului lui Dumnezeu; am cetit multe lucruri folositoare sufletelor noastre.

Cetind Scripturile Sfinte, cu credinţă ÅŸi multă luare-aminte, vom constata că oriunde a fost prezent, ÅŸi a fost  Mântuitorul nostru Iisus Hristos a lucrat pentru binele făpturilor lui Dumnezeu. Fiecare suflet sincer ÅŸi doritor de mântuire a găsit vindecare, iertare de păcate, alinare în suferinÅ£e, mângâiere, învăţătură mântuitoare atunci când L-a găsit pe Fiul lui Dumnezeu Cel întrupat. ÃŽnÅ£elegem astfel bucuria Sfântului Apostol Filip din vremea chemării sale la apostolie, bucurie exprimată prin cuvintele adresate celuilalt viitor Apostol, Natanael: ,,Am aflat pe Acela despre care au scris Moise în Lege ÅŸi Proorocii, pe Iisus Fiul lui Iosif din Nazaret’’ (Ioan 1, 45). Vorbim mai puÅ£in despre aceasta, dar nici cele trei zile cât Domnul a stat în mormânt cu Trupul nu au fost vreme de nelucrare, pentru că spun cărÅ£ile noastre bisericeÅŸti: ,,ÃŽn mormânt cu trupul, în iad cu sufletul, ca un Dumnezeu, în rai cu tâlharul ÅŸi pe scaun împreună cu Tatăl ÅŸi cu Duhul ai fost, Hristoase, toate umplându-le, Cel ce eÅŸti necuprins’’. De ce oare S-a pogorât Mântuitorul la iad? Tot pentru binele oamenilor, a acelora din vechime, morÅ£i cu trupurile, vii cu sufletele, care aveau mare lipsă de Domnul Iisus, spre a se izbăvi din legăturile iadului. AÅŸa a scris Sfântul Apostol Petru în ÃŽntâia sa Epistolă Sobornicească: ,,Pentru că ÅŸi Hristos a suferit o dată moartea pentru păcate, El Cel drept pentru cei nedrepÅ£i, ca să ne aducă pe noi la Dumnezeu, omorât fiind cu Trupul, dar viu făcut cu duhul, cu care S-a pogorât ÅŸi a propovăduit duhurilor Å£inute în închisoare, care fuseseră neascultătoare altădată, când îndelunga răbdare a lui Dumnezeu aÅŸtepta, în zilele lui Noe, ÅŸi se pregătea corabia în care puÅ£ine suflete, anume opt, s-au mântuit prin apă… Că spre aceasta s-a binevestit ÅŸi morÅ£ilor, ca să fie judecaÅ£i ca oameni, după trup, dar să vieze, după Dumnezeu cu duhul’’ (3, 18-20; 4, 6). Bărbatului din Å£inutul Gherghesenilor pe care l-a izbăvit de demoni, i-a spus Mântuitorul, atunci când acesta a vrut să-L urmeze: ,,ÃŽntoarce-te în casa ta ÅŸi spune cât bine Å£i-a făcut Å£ie Dumnezeu’’(Luca 8, 39).

          Despre binele pe care ni-l face nouă Dumnezeu, putem aduce fiecare mărturia noastră, de fapt nenumărate mărturii, ÅŸi tot n-ar fi de ajuns, de aceea Sfânta Biserică are o rugăciune de mulÅ£umire adusă lui Dumnezeu ,,pentru toate pe care le ÅŸtim ÅŸi care nu le ÅŸtim., pentru binefacerile cele arătate ÅŸi cele nearătate, ce ni s-au făcut nouă’’. De binele lui Dumnezeu s-a învrednicit ÅŸi mai-marele vameÅŸilor, Zaheu cel bogat. Care era starea lui înainte de a-L întâlni pe Mântuitorul? Starea lui era bunăstare, dar numai în ce priveÅŸte bunurile materiale dobândite cu silnicia. Sufletul lui era pustiu, mic, precum statura, fără Dumnezeu, împovărat de multe păcate. Calea pe care mergea era calea pierzării, până în ziua în care s-a întâlnit cu Fiul lui Dumnezeu. Pentru a-L vedea, a făcut tot ce era omeneÅŸte posibil, a alergat înainte, s-a suit în sicomor ÅŸi a aÅŸteptat momentul întâlnirii ÅŸi al izbăvirii. Strădania, câtă a fost, i-a fost răsplătită, căci Mântuitorul i-a spus: ,,Zahee, coboară-te degrabă, căci astăzi în casa ta trebuie să rămân’’. Bucuria vameÅŸului a fost mare. Cine nu s-ar bucura să-L primească pe Fiul lui Dumnezeu în casa lui? Bine ÅŸtiind câte nelegiuiri a comis, ca vameÅŸ, Zaheu se ÅŸi hotărăşte să le îndrepte, atâta cât îi stătea în putinţă: ,,Iată, jumătate din averea mea, Doamne, o dau săracilor ÅŸi, dacă am năpăstuit pe cineva cu ceva, întorc împătrit’’. Minunată pildă de pocăinţă la care ar trebui să ia aminte cei ce se bat cu pumnul în piept. Părere de rău, mărturisirea păcatelor, hotărârea de ale îndrepta ÅŸi a nu le repeta, aÅŸa poate fi descris în cuvinte puÅ£ine actul de pocăinţă al lui Zaheu. Drept urmare, Mântuitorul rosteÅŸte cuvintele de iertare, pentru Zaheu ÅŸi cei ai lui: ,,Astăzi s-a făcut mântuire casei acesteia, căci ÅŸi acesta este fiu al lui Avraam. Căci Fiul Omului a venit să caute ÅŸi să mântuiască pe cel pierdut’’. De-aici începe drumul lui Zaheu spre împărăţia lui Dumnezeu.

          Sfântul Apostol Iacov scria pe bună dreptate că ,,toÅ£i greÅŸim în multe chipuri’’(3, 2). Iertare de aceste greÅŸeli putem dobândi mergând la duhovnicul nostru ÅŸi mărturisindu-ne. Iar duhovnicul ne va povăţui cu acest cu cuvânt: ,,Iată, de acum de toate acestea dator eÅŸti să te păzeÅŸti, de vreme ce ce te-ai botezat cu al doilea Botez, după rânduiala Tainelor creÅŸtineÅŸti. Pune, dar, de acum început bun, nădăjduind spre Dumnezeu, Cel ce poate să-Å£i ajute; ÅŸi mai vârtos te păzeÅŸte ca să nu te mai întorci la greÅŸalele acelea ce ai făcut, ca să nu fii de râs ÅŸi batjocură diavolilor ÅŸi lumii. Căci păcatele nici un folos nu aduc creÅŸtinilor, ci neputinţă, boală, sărăcie ÅŸi multe feluri de necazuri în această lume; iar pentru cealaltă arvunesc osândă veÅŸnică ÅŸi chinul iadului. De aceea datori suntem toÅ£i, mici ÅŸi mari, săraci ÅŸi bogaÅ£i, ca fiecare din noi, cu frica lui Dumnezeu ÅŸi cu cucernicie să vieÅ£uim, ca pururi să fim întăriÅ£i cu harul lui Dumnezeu’’. De se va întâmpla, totuÅŸi, ca ÅŸi după aceea să cădem în păcate, îndemnul ni-l dă, peste veacuri, ava Dorotei: ,,Scoală-te, Dumnezeu să te ierte, să pui iarăşi început bun ÅŸi să te îndreptezi de acum înainte’’ (VieÅ£ile SfinÅ£ilor pe luna februarie, p.235).

          ÃŽnceput bun a pus vieÅ£ii sale ÅŸi Zaheu. Sfânta Scriptură nu mai relatează nimic despre el. TradiÅ£ia Sfintei noastre Biserici spune că urcuÅŸul duhovnicesc al acestuia a continuat până când acesta a ajuns să propovăduiască Evanghelia lui Hristos ÅŸi s-a socotit laolaltă cu SfinÅ£ii Apostoli, fiind prăznuit la 20 aprilie.

Presbiter Ioviţa Vasile

       Â

     Â

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *