Predică la  Duminica întâia a Sfântului şi Marelui Post – a Ortodoxiei. Mărturisiţi-L cu toată tăria pe Mântuitorul nostru Iisus Hristos

Scripturile Sfinte şi istoria stau mărturie despre felul cum a fost dispreţuit şi batjocorit Mântutitorul nostru Iisus Hristos de iudeii acelor vremuri. Aşa bunăoară, când fiul lui Dumnezeu a făcut binele acela imens, dând vedere orbului din naştere evreii cei necredincioşi şi-au ridicat glasurile pline de ură: ,,Noi ştim că Omul acesta este păcătos’’ (Ioan 9, 24). În alte împrejurări hula lor a mers încă şi mai departe, cutezanţa lor diabolică i-a făcut să spună: ,,Are demon şi este nebun. De ce să-L ascultaţi?’’ (Ioan 10, 20). Ura lor s-a întins până la limitele omenescului atunci când L-au condamanat pe Marele lor Binefăcător şi apoi L-au omorât prin răstignire pe Cruce. De aceea a scris cu îndreptăţire Sfântul Apostol şi Evanghelist Ioan: ,,Întru ale Sale a venit, dar ai Săi nu L-au primit. Şi celor câţi L-au primit, care cred în numele Lui, le-a dat putere să se facă fii ai lui Dumnezeu’’ (Ioan 1,11-12). Pentru că dacă cei mai mulţi au refuzat să-L primească, au fost şi aceia puţini dar drepţi între iudei care au crezut în Domnul nostru Iisus Hristos câştigându-şi binele cel mai înalt la care pot aspira oamenii: mântuirea sufletelor lor. Aceştia au adus mărturia lor pentru Dumnezeirea Fiului lui Dumnezeu şi al Omului. ,,Tu eşti Hristosul, Fiul Dumnezeului Celui Viu’’ (Matei 16, 16), a mărturisit Sfântul Apostol Petru într-o vreme când  printre oameni era o oarecare confuzie în ceea ce priveşte Persoana Mântuitorului.

Sfânta Evanghelie a acestei Duminici, întâia din Post, relatează întâlnirea Domnului Iisus cu cel ce avea să fie Sfântul Apostol Filip. Acesta s-a dus imediat şi l-a găsit pe viitorul Apostol Natanael şi l-a chemat la Hristos, mărturisind: ,,Am afla pe Acela despre Care au scris Moise în Lege şi Proorocii, pe Iisus, Fiul lui Iosif din Nazaret’’ (Ioan 1, 45). Foarte curând are loc întâlnirea lui Natanael cu Cunoscătorul inimilor şi al gândurilor noastre, Hristos Domnul, Care spune, văzându-l: ,,Iată, cu adevărat, israelit în care nu este vicleşug’’(Ioan 1, 47). Atunci Natanael L-a recunoscut pe Trimisul lui Dumnezeu Tatăl, fiinţa lui s-a umplut de bucurie şi din prisosul inimii lui a grăit, şi a rostit mărturia sa: ,,Rabi, Tu eşti Fiul lui Dumnezeu, Tu eşti Regele lui Israel’’ (Ioan 1, 49). Cuvinte binevenite, izvorâte din curăţia sufletească a lui Natanael, cel fără vicleşug. Oricât s-au străduit iudeii cei îndărătnici, n-au putut înăbuşi adevărul, exprimat atât de frumos şi convingător de cei puţini, dar credincioşi.

În vremurile noastre, iubiţi credincioşi, iudeii şi ceilalţi oameni ai fărădelegii născocesc cele mai urâte lucruri defăimătoare la adresa Domnului şi Dumnezeului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos, întrecând cu mult pe iudeii din vechime. Aşa se implinesc cuvintele scrise de Sfântul Ioan Grăitorul de Dumnezeu în Cartea Apocalipsei (13, 6): ,,Şi şi-a deschis gura sa spre hule asupra lui Dumnezeu, ca să hulească numele Lui şi cortul Lui şi pe cei ce locuiesc în cer’’. Mi-aduc aminte că citeam, cu ani în urmă, despre anumiţi vrăjmaşi ai Domnului care, în mod mincinos au afirmat că El şi-ar fi făcut ucenicia într-o mănăstire budistă din India şi că ar fi rămas documente scrise în legătură cu aceasta. Guvernul britanic a finanţat imediat o expediţie însărcinată să găsească acele documente şi să le dea publicităţii. Rezultatul a fost cel pe care îl poate aştepta orice om cu frică de Dumnezeu: nu s-a găsit niciun document şi s-a dovedit că a fost vorba despre o minciună grosolană a oamenilor fără Dumnezeu. Când a auzit despre aceasta Părintele Cleopa a spus aşa: ,,Cum ar putea Fiul lui Dumnezeu Cel Care a creat cerul şi pământul să Se înveţe de la creatura păcătoasă, de la nişte păgâni care nici nu cunosc pe Dumnezeu?’’ Această întâmplare ilustrează vorba românească, cea care spune că un prost aruncă cu mare uşurinţă un bolovan în apă şi apoi zece oameni cuminţi trebuie să se străduiască vreme îndelungată ca să-l scoată.

În anul 2007, în decursul unei ceremonii de decernare a unor premii din Statele Unite, cu o largă audienţă în lumea întreagă, un om cu mintea bolnavă a ticluit o altă minciună referitoare la Domnul Iisus. Spunea acel individ că a descoperit la Ierusalim mai multe morminte printre care şi mormântul lui Iisus, cu trupul Său. Ce a insinuat acel slujitor al satanei? Că de fapt Domnul Iisus a fost răstignit, a murit, a fost îngropat ca orice muritor, şi n-a înviat din morţi. Dar noi ştim că fără Înviere Credinţa noastră este zadarnică. Aşa spune Sfântul Apostol Pavel: ,,Iar dacă Hristos n-a înviat, zadarnică este atunci propovăduirea noastră, zadarnică şi credinţa voastră’’ (I Corinteni 15,14). Tocmai aceasta a urmărit acel individ, să zădărnicească Sfânta şi Dreapta noastră Credinţă.

Un oarecare scriitor, Dan Brown, a scris cu ani în urmă o carte mult defăimătoare, Codul lui da Vinci, în care a cutezat să strecoare toate minciunile scornite în străfundurile iadului precum că Mântuitorul Iisus Hristos a trăit ca un om oarecare, S-a căsătorit, a avut copii, a murit iar urmaşii Lui trăiesc până în vremea noastră. Auziţi până unde poate merge ticăloşia omenească? Auziţi ce scornesc slujitorii diavolului? Nu putem decât să ne întrebăm cum de ne mai rabdă Dumnezeu pe pământul acesta?

Cu inimă grea şi întristată mai amintim de încă un întâi născut al satanei care s-a ridicat împotriva lui Dumnezeu şi a adevărului Său veşnic. Nu-i ştiu numele, nici nu are importanţă, de-ajuns că este scris în iad. A regizat individual acesta un film cu titlul ,,Ultima ispită a lui Iisus’’. Nu insist asupra lui pentru că nu vreau să repet sataniceştile necuviinţe proferate asupra Preasfântului Nume al Domnului.

Am spus aceste lucruri ca să ne dăm seama cât de decăzută este omenirea în vremea noastră şi cât de hulit este Mântuitorul nostru. Este şi acesta un semn care ne arată că istoria se apropie de sfârşit, că la sfârşitul ei se va ridica antihristul, fiara cea împotrivitoare lui Hristos, pe care El o va ucide cu suflarea gurii Sale (II Tesaloniceni 2, 8). Este, precum spun Părinţii Bisericii, vremea în care trebuie să se audă, des şi răspicat, mărturia noastră întru apărarea Adevărului. Cea mai înaltă mărturie pe care o putem aduce este rostirea Crezului statornicit de Sfânta Biserică, cel care cuprinde adevărurile veşnice şi mântuitoare pentru orice făptură omenească. De asemenea, când ne învrednicim de Sfânta Împărtăşanie – s-o facem cât mai des! – mărturisim cu toată fiinţa noastră: ,,Cred, Doamne, şi mărturisesc că Tu eşti cu adevărat Hristos, Fiul lui Dumnezeu Celui viu, Care ai venit în lume să mântuieşti pe cei păcătoşi, dintre care cel dintâi sunt eu’’. Ţineţi minte aceste Dumnezeieşti cuvinte, rostite de Însuşi Mântuitorul şi scrise de Sfântul Matei Evanghelistul: ,,Oricine va mărturisi pentru Mine înaintea oamenilor, mărturisi-voi şi Eu pentru el înaintea Tatălui Meu, Care este în ceruri. Iar de cel ce se va lepăda de Mine înaintea oamenilor, şi Eu Mă voi lepăda de de el înaintea Tatălui Meu, Care este în ceruri’’ (Matei 10, 12-13).Sfântul Apostol Pavel ne îndeamnă, cu părintească dragoste, să străbatem drumul mărturisirii lui Hristos, accentuând că la capătul lui ne aşteaptă răsplata cea incomensurabilă şi inexprimabilă a vieţii veşnice: ,,Că de vei mărturisi cu gura ta că Iisus este Domnul şi crezi în inima ta că Dumnezeu l-a înviat pe El din morţi, te vei mântui’’ (Romani 10, 9).

Mai aproape de vremurile noastre, cu puţin înainte de moartea sa, Părintele Dumitru Stăniloae făcea această amară constatare: ,,Poate astăzi ceva mai mult ca oricând, Hristos este negat. Atunci era ceva negat din El: nestorienii negau unitatea de persoană, monofiziţii au negat umanitatea, arienii au negat egalitatea cu Tatăl, deci fiecare câte ceva. Dar astăzi se neagă peste tot Hristos’’. Şi încheie Părintele cu aceste cuvinte-testament: ,,Asta ne somează să punem şi mai mult în lumină adevărurile Lui’’.

Astăzi, iubiţi credincioşi,  este Duminica întâia din Sfântul şi Marele Post, despre care ştim că e Duminica Ortodoxiei, adică a Dreptei Credinţe pe care o mărturisim şi o trăim noi. Dacă ziua Pogorârii Sfântului Duh este ziua Bisericii pentru că atunci a întemeiat Dumnezeu Sfânta şi Apostoleasca şi Soborniceasca Sa Biserică, azi putem spune că este ziua Credinţei noastre. În anul 843 s-a hotărât ca întâia Duminică din Post aşa să se numească, a Ortodoxiei, ca o biruinţă a Dreptei Credinţe asupra tuturor rătăcirilor pe care le numim erezii pierzătoare de suflete. Până la acea vreme Biserica înfrânsese erziile cu care s-a confruntat. De-atunci până-n vremea noastră au mai fost erezii care au pierit odată cu cei care le-au izvodit şi răspândit. Acum numărul ereziilor este imens deoarece, se pare, trăim în timpurile în care diavolul a fost dezlegat din adânc (Apocalipsa 20, 3,7) şi amăgeşte popoarele spre a le duce la pierzanie. Biruinţa deplină asupra tuturor lucrurilor şi rătăcirilor diavoleşti se va produce la a Doua Venire a Mântuitorului nostru Iisus Hristos. Până atunci, să mulţumim lui Dumnezeu pentru că ne-a învrednicit de acest dar mare al Dreptei Credinţe, al Ortodoxiei, pe care să-l păstrăm cu scumpătate până la moarte.

Astăzi, în tot mai multe biserici de pe faţa pământului se va citi Sinodiconul, prin care vor fi daţi anatemei toţi ereticii stricători ai bunelor rânduieli Dumnezeieşti. Slujba aceasta a fost cenzurată şi scoasă din cărţile bisericeşti, deoarece ştiindu-se vizaţi de ea, arhiereii nevrednici au vrut s-o afunde în uitare. Părintele Justin Pârvu a avut grijă să reediteze Molitfelnicul din 1896, şi astfel avem Sinodiconul la îndemână, ca o modalitate canonică de a apăra Biserica de erezii. Un cunoscut mi-a relatat faptul că, vrand să reediteze acel Molitfelnic, n-avea niciun exemplar la îndemană. Atunci a trimis un monah la o Mănăstire din Moldova, cu ascultarea de a copia exemplarul care se găsea acolo. În puterea nopții, intra în bibliotecă, se așternea pe lucru, pană cand a reușit să ducă la Petru Vodă copiile necesare.

Bunul Dumnezeu să pomenească întru Împărăţia Sa pe toţi clericii şi mirenii care-şi vor ridica glasurile spre a-L mărturisi pe Fiul lui Dumnezeu Cel Întrupat şi spre a apăra Sfânta Credinţă Ortodoxă de de toate izvodirile nebuneşti ale ,,porţilor iadului’’. Anatema tuturor ereticilor! Amin.

Presbiter Ioviţa Vasile

4 comentarii la „Predică la  Duminica întâia a Sfântului şi Marelui Post – a Ortodoxiei. Mărturisiţi-L cu toată tăria pe Mântuitorul nostru Iisus Hristos

  1. Mihai spune:

    maine Duminică 24.03.2024 Duminica Ortodoxiei este și slujba Sinodiconului

  2. Duhul Capitanului spune:

    Anatema, Anatema, Anatema!

  3. Mulțumim mult de tot, părinte, pentru învățături!

    Astazi, in Duminica Ortodoxiei, se citește de către preoți (câțiva, care au mai rămas, mărturisitori) Sinodiconul Ortodoxiei cuprinde adevăratele dogme ale Bisericii, dar condamnă și ereziile, precum și ereticii care au atacat Dreapta Credință, de-a lungul celor două milenii.

    Exista texte ale Sinodiconului, diferite, modificate cu ..blândețe”, ca nu cumva să deranjăm ereziile. Totuși, am găsit unul singur, pe pagina Isihasmul Carpatin, care dă anatema sinodul tâlhăresc din Creta și toate ereziile CMB-ului! ANATEMA!

    Ca și mireni, dacă nu avem ocazia să auzim Sinodiconul în biserică, în Duminica Ortodoxiei, îl putem citi noi, în cămara noastră, la rugăciune!

    Cu noi este Dumnezeu!

    Sinodiconul Ortodoxiei
    Aceasta este credința Apostolilor!
    Aceasta este credința Părinților!
    Aceasta este credința Ortodocșilor!
    Această credință a întărit lumea!
    Iar noi, datori suntem să-i aducem lui Dumnezeu mulțumire în această zi în care am redobândit Biserica lui Dumnezeu, când s-au dovedit dogmele adevăratei credințe și când s-au aruncat hulele răutății.
    Urmând ziselor proorocești, învățăturilor apostolice și întemeindu-ne pe cele din Evanghelie, ne adunăm în această zi de prăznuire; căci Domnul minunilor i-a zdrobit pe vrăjmașii care L-au ocărât și care au defăimat sfânta închinare adusă Lui în sfintele icoane, prăvălind la pământ îndrăzneala lor și trufia apostaziei.
    Astfel, după mulți ani de disprețuire și necinstire a sfintelor icoane, Dumnezeu a lămurit în cele din urmă voia Sa. El a redat sufletelor noastre nevrednice slobozirea din defăimare, a mântuit pe cei ce au pătimit, a reînnoit mărturisirea evlaviei, a întărit cinstirea icoanelor și s-a statornicit Praznicul de astăzi.
    Căci în icoane noi contemplăm Patimile Învățătorului pentru mântuirea noastră: Crucea, Mormântul, porțile și încuietorile iadului; dar și luptele mucenicilor și cununile lor; într-un cuvânt, Mântuirea Însăși, pe care Judecătorul luptei și Dătătorul de premii și de cununi a dat-o în mijlocul pământului.
    Astăzi prăznuim și, bucurându-ne împreună, aducem în psalmi și în cântări rugăciuni și ectenii: ,,Cine este Dumnezeu mare ca Dumnezerul nostru? Tu ești Dumnezeu Cel Ce faci minuni!”; căci Tu, Doamne, îi rușinezi pe cei ce nu Te slăvesc, iar pe cei ce îndrăznesc cu semeție să lupte împotriva icoanei Tale îi faci fricoși și îi pui pe goană.
    …iar noi, supunându-ne dumnezeieștii porunci și Predaniei Părinților, înscriem în inimile fraților prin acest Sinodicon binecuvântările ce se cuvin celor ce au păzit Legea și blestemele pe care și le-au atras asupra lor nelegiuiții. De aceea într-un glas zicem:

    1. Acelora care mărturisesc Întruparea Cuvântului prin cuvinte, cu gura, în inimă și în minte, dar și în scris și în icoane: Veșnica lor pomenire!
    2. Acelora care cunosc deosebirea după firi ale Unuia și Aceluiași Ipostas al lui Hristos și Îi recunosc însușiri atât create cât și necreate, văzute și nevăzute, ca pătimitor și nepătimitor, mărginit și nemărginit și atribuie naturii dumnezeiești cele necreate, iar naturii omenești celelalte însușiri, printre care și mărginirea și proclamă aceasta atât în vorbă cât și în icoane: Veșnica lor pomenire!
    3. Acelora care, crezând și mărturisind, propovăduiesc cuvintele Evangheliei în scrieri, în fapte și în forme, adunând acestea într-o singură datorie ce cuprinde atât propovăduirea prin cuvinte cât și întărirea sigură a Adevărului prin icoane: Veșnica lor pomenire!
    4. Acelora care își sfințesc buzele prin rostirea cuvintelor sfinte ale Evangheliei, acelora care își sfințesc urechile prin auzirea acestor cuvinte și acelora care își sfințesc ochii prin vederea sfintelor icoane, conducând astfel mintea spre cunoașterea lui Dumnezeu: Veșnica lor pomenire!
    5. Acelora care cunosc faptul că toiagul și tablele, chivotul și candela, năstrapa și altarul înfățișau și prefigurau pe Preasfânta Feciara Maria, Maica Domnului; și că aceste lucruri o prefigurau doar, iar ea nu s-a prefăcut în ele, căci era Fecioară și după Naștere a rămas Fecioară și, prin urmare, Fecioară trebuie să fie înfățișată în icoane, iar nu închipuită conform celor din Legea Veche care doar o prefigurau: Veșnica lor pomenire!
    6. Acelora care cunosc, primesc și cred vedeniilor proorocești, cărora Însuși Dumnezeu le-a dat formă și chip, pe care corul proorocilor le aduc și le tâlcuiesc și care, întăriți de Predania scrisă și nescrisă a Apostolilor, înfățișează cele sfinte în icoane și astfel le cinstesc: Veșnica lor pomenire!
    7. Acelora care se pricep să deosebească poruncile Legii Vechi de învățătura Harului în Legea Nouă și văd că Cuvântul lui Dumnezeu este nevăzut în cea dintâi, dar văzut și pipăit în cea de-a doua și, prin urmare, socotesc că ceea ce a fost văzut și pipăit trebuie să fie zugrăvit în icoane și astfel slăvit: Veșnica lor pomenire!

    Precum au văzut proorocii, precum au propovăduit Apostolii, precum a primit Biserica, precum au dogmatisit învățătorii, precum înțeleg împreună cu ei lumea locuită, precum luminează harul, precum lămurește Adevărul, precum ne întărește Înțelepciunea să proclamăm, precum a adeverit Hristos, tot așa și noi vorbim și propovăduim, slăvind pe Hristos ca pe Adevăratul Dumnezeu, cât și pe Sfinții Săi, în cuvinte, în scrieri, în gânduri, în jertfe, în biserici, în icoane, slujind și preaînălțându-L pe Unul Dumnezeu și Domn și cinstindu-i pe Sfinți din pricina Domnului lor ca pe cei ce sunt aproape de El și îi slujesc, dându-le cinstea cuvenită.
    Pe toți propovăduitorii adevăratei credințe îi lăudăm ca pe niște părinți ai noștri, spre slava și cinstea adevăratei credințe pentru care ei au luptat și grăim:
    Gherman, Tarasie, Nichifor, Metodie, Ignatie, apărători și dascăli ai Ortodoxiei: Veșnica lor pomenire!
    Fotie cel Mare, Grigorie Palama, Marcu Eugenicul, adevărații arhierei ai lui Dumnezeu, care au propovăduit Ortodoxia și au luptat pentru ea: Veșnica lor pomenire!
    Teodor, preasfințitul stareț al Studiților, Isaac făcătorul de minuni, proorocescul Ioanichie, cuviosul Ioan Damaschin, Ilarion preasfințitul arhimandrit și starețul mânăstirii Dalmate, Simeon preasfințitul stâlpnic: Veșnica lor pomenire!
    Mihail, împăratul ortodox și Teodora, sfânta sa maică: Veșnica lor pomenire!
    Tuturor celor ce au preschimbat împărăția pământească cu cea cerească: Veșnica lor pomenire!
    Tuturor celor ce mărturisesc Un Dumnezeu Triipostatic, Atotputernic și necreat, nu numai după ființă și ipostasuri, ci și după energie, și zic că dumnezeiasca energie iradiază în mod nedespărțit din dumnezeiasca ființă, indicând prin termenul „iradiază” distincția negrăită dintre ființă și energii, iar prin expresia „în mod nedespărțit” indicând unirea lor mai presus de fire, după cum a proclamat și Sfântul Sinod al VI-lea Ecumenic: Veșnica lor pomenire!
    Tuturor celor ce mărturisesc că lumina ce a strălucit pe muntele Tabor la Schimbarea la Față a Domnului este lumina neapropiată, lumina infinită și revărsare neînțeleasă a dumnezeieștii splendori, slava negrăită, slava supremă a dumnezeirii, slava primordială și atemporală a Fiului, Împărăție a lui Dumnezeu, frumusețe adevărată și vrednică de iubire în jurul firii celei dumnezeiești și fericite, slava naturală a lui Dumnezeu, și Dumnezeire a Tatălui și a Duhului strălucind în Fiul cel Unul Născut, așa cum au grăit dumnezeieștii și de Dumnezeu purtătorii Părinți ai noștri Atanasie și Vasile cel Mare, Grigorie Teologul, Ioan Hrisostom și Ioan Damaschin, drept pentru care slăvesc această preadumnezeiască lumină ca fiind necreată: Veșnica lor pomenire!
    Tuturor Sfinților Părinți din toate timpurile și din toate locurile, apărători și mărturisitori ai Ortodoxiei: Veșnica lor pomenire!
    Aceste binecuvântări au ajuns până la noi, ca de la părinți la fii, ce sunt râvnitori pentru credința lor, iar blestemele îi covârșesc pe ucigații de părinți, care disprețuiesc poruncile Stăpânului. De aceea, noi, în comuniunea evlaviei, le aruncăm obștește blestemul pe care și l-au atras singuri asupra lor prin răstălmăcirea credinței celei drepte, așteptând în același timp întoarcerea și pocăința lor și împăcarea cu Dumnezeu și cu Sfânta Sa Biserică.

    1. Acelora ce primesc cu mintea lor credința în Întruparea Fiului lui Dumnezeu, dar nu îngăduie reprezentarea în icoane a firii umane a Cuvântului Întrupat și astfel, deși par a primi în vorbe adevărul despre mântuirea noastră în Hristos, dar de fapt îl leapădă: Anatema!
    2. Acelora care refuză să-L picteze în icoane pe Hristos, adevăratul nostru Dumnezeu, Care S-a făcut părtaș sângelui și trupului nostru și acelora care nu primesc că toate lucrările mântuitoare împlinite de Hristos pentru întreaga lume pot fi zugrăvite în icoane și astfel slăvite și cinstite prin ele: Anatema!
    3. Acelora ce folosesc spusele dumnezeieștii Scripturi împotriva idolilor cu privire la cinstitele icoane ale lui Hristos Dumnezeul nostru și ale Sfinților Săi, socotind că creștinii fac din icoane zei, batjocorind astfel și necinstind sfintele icoane: Anatema!
    4. Tuturor celor ce s-au făcut potrivnici Predaniei Bisericii și învățăturii lăsate de Sfinții și cinstiții Părinți: Anatema!
    5. Tuturor acelora ce împărtășesc părerea celor ce batjocoresc și necinstesc sfintele icoane, îndrăznind să spună că Biserica a primit idoli: Anatema!
    6. Celor care tăgăduiesc ființarea lui Dumnezeu și zic că această lume nu este creată, ci de sine fiitoare, materia fiind veșnică și celor care spun că totul în lume se săvârșește ca rod al întâmplării, negând purtarea de grijă a lui Dumnezeu, sau îl socotesc pe Dumnezeu doar meșter ziditor al lumii pe baza unei materii preexistente și veșnice: Anatema!
    7. Celor care se socotesc pe ei înșiși a fi drept-cinstitori, dar amestecă dogmele Bisericii cu învățături păgâne referitoare la preexistența sufletelor omenești și reîncarnarea în vieți succesive sau cugetă că sufletele oamenilor pier în mod similar cu cele ale viețuitoarelor neraționale și se întorc în neființă, respingând astfel Învierea de obște, Judecata ce va să fie și răsplătirea veșnică în ceruri pentru faptele bune, precum și osândirea pentru păcate: Anatema!
    8. Celor care nu primesc cu credință curată și simplă, din toată inima și din tot sufletul, minunite extraordinare ale Mântuitorului și Dumnezeului nostru și ale Stăpânei noastre care L-a născut fără prihană și ale celorlalți sfinți, ci încearcă să le defăimeze prin demonstrații și raționamente sofistice drept lucruri imposibile, răstălmăcindu-le după cum li se pare lor spre a se potrivi cugetelor lor sucite: Anatema!
    9. Celor care cutează a spune că Fiul lui Dumnezeu nu este deoființă și de o cinste cu Tatăl, și nici Duhul Sfânt și celor care nu mărturisesc că Tatăl, Fiul și Sfântul Duh sunt un singur Dumnezeu: Anatema!
    10. Celor care cutează a spune că pentru mântuirea și curățirea noastră de păcate nu sunt de trebuință venirea în lume după trup a Fiului lui Dumnezeu, patimile Sale cele de voie, moartea și Învierea și socotesc că omul se poate desăvârși prin anumite practici spirituale păgâne: Anatema!
    11. Celor care nu recunosc răscumpărarea prin har, cea propovăduită de Evanghelie, ca singurul mijloc de îndreptățire a noastră înaintea lui Dumnezeu: Anatema!
    12. Celor care cutează a spune că PreaCurata Fecioara Maria nu a fost mai înainte de naștere, întru naștere și după naștere Fecioară: Anatema!
    13. Celor care nu cred că Sfântul Duh i-a înțelepțit pe Prooroci și pe Apostoli, vestindu-ne prin ei adevărata cale spre mântuire, dând mărturie despre ea prin minuni și celor care neagă că Duhul Sfânt și acum sălășluiește în inimile creștinilor credincioși și adevărați lucrători ai poruncilor lui Hristos, povățuindu-i astfel la tot adevărul: Anatema!
    14. Celor care tăgăduiesc Tainele Sfintei Biserici a lui Hristos și folosul lor pentru curățirea, luminarea și îndumnezeirea omului: Anatema!
    15. Celor care tăgăduiesc soboarele Sfinților Părinți și cele predanisite prin dumnezeiască descoperire de către dânșii, anume dogmele și canoanele sfinte, ce au fost păzite cu evlavie de Biserica dreptslăvitoare și sobornicească, lepădându-le sau răstălmăcindu-le: Anatema!
    16. Celor care, până astăzi neagă hotărârile Sinoadelor ecumenice IV, V și VI, anume monofiziții, monoteliții și monoenergiștii, care neagă realitatea celor două firi depline, dumnezeiască și omenească, în Iisus Hristos, Domnul nostru, ca fiind neamestecate, neschimbate, neîmpărțite, nedespărțite și având fiecare în parte atât lucrare, cât și voință proprie: Anatema!
    17. Celor care cugetă și zic că ființa dumnezeiască este participabilă și nu mărturisesc potrivit celor teologhisite cu dumnezeiască insuflare de Sfinți și cu modul evlavios de a cugeta al Bisericii, că ființa dumnezeiască este absolut incomprehensibilă și neparticipabilă, dar harul și energia dumnezeiască sunt participabile: Anatema!
    18. Celor care nu mărturisesc cu inima și cu gura că Duhul Sfânt purcede numai de la Tatăl ființial și ipostatic, așa cum Hristos învață în Evanghelie, ci spun că Duhul Sfânt purcede de la Tatăl și de la Fiul în același timp: Anatema!
    19. Celor care nu mărturisesc că în taina Sfintei Liturghii, credincioșii mireni trebuie să se împărtășească deodată atât cu PreaSfințitul Trup cât și cu Preascumpul Sânge al Domnului nostru Iisus Hristos, ci spun că este de ajuns numai Trupul pentru că Sângele ar fi inclus, cum pretind papistașii, chiar dacă Hristos le-a sfințit separat și le-a dăruit pe ambele Sfinților Apostoli: Anatema!
    20. Celor care spun că Domnul nostru Iisus Hristos la Cina cea de Taină a folosit azime ca și evreii, iar nu pâine dospită: Anatema!
    21. Celor care cugetă și zic că toată puterea și energia Triipostaticei Dumnezeiri este creată, adică, cum zic papistașii, harul de viați dătător este creat și nu necreat, anulând astfel posibilitatea îndumnezeirii omului: Anatema!
    22. Celor care cugetă și zic că numele ,,Dumnezeire” se zice numai pentru Ființa dumnezeiască, dar nu și pentru harul – energiile dumnezeiești – socotindu-le pe acestea create și, deci, nu cinstesc unica dumnezeire a Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh, atât în Ființa cât și în energiile Lor, precum bine au învățat și au dogmatisit Sfinții Părinți: Anatema!
    23. Celor care spun că atunci când mor, sufletele creștinilor care au început pocăința în această viață, dar nu și-au câștigat mântuirea merg în Purgatoriu – care e un basm elinesc – unde focul și chinurile îi purifică și ei cred că nu sunt chinuri veșnice – cum socotea Origen – și dau din această pricină slobozire păcatelor: Anatema!
    24. Celor care spun că Papa este capul Bisericii și nu Hristos Dumnezeu, și că Papa are autoritatea de a trimite în Rai prin scrisorile sale, și că poate ierta păcatele prin plata indulgențelor: Anatema!
    25. Celor care învață că Biserica Ortodoxă ar fi ,, Biserică soră” cu adunarea romano-catolicilor și cu alte adunări eretice: Anatema!
    26. Tuturor celor ce socotesc credințele papistașilor, ale protestanților, ale neoprotestanților, precum și ale anglicanilor ca fiind conforme cu Evanghelia lui Hristos: Anatema!
    27. Tuturor celor ce primesc practicile yoghinilor, bioenergeticienilor, acupuncturiștilor, ghicitorilor și vrăjitorilor de tot felul și reînvie practicile păgâne demonice precum și tehnicile spirituale de autoîndumnezeire în cadrul mișcării New-Age: Anatema!
    28. Celor care îmbrățișează Masoneria primind inițierea în diferite Loje, ȋnchinȃndu-se “marelui arhitect al universului” și luptând astfel ȋmpotriva Bisericii Ortodoxe și Adevărului revelat în Hristos Iisus, Domnul nostru, pentru mântuirea neamului omenesc: Anatema!
    29. Celor care predică și învață panerezia ecumenismului intercreștin și interreligios: Anatema!
    30. Așa zisului ,,Consiliu Mondial al Bisericilor”, care e de fapt al ereziilor, ce învață că fiecare ramură protestantă și neo-protestantă este o parte vie a Bisericii lui Hristos și celor care participă la rugăciuni în comun cu aceștia în așa-zisa ,,Săptămână de rugăciune pentru unitatea creștinilor”, considerându-i pe eretici ca ,,frați în Hristos”: Anatema!
    31. Declarației de la Toronto din 1950, care socotește că Biserica lui Hristos este mai mult decât doar Biserica Ortodoxă, cuprinzând în granițele ei nevăzute și adunările ereticilor ca și biserici nedepline; Acordului de la Balamand cu romano-catolicii din 1993, care recunoaște succesiunea apostolică, harul mântuitor și validitatea tainelor papistașilor; Acordului de la Chambesy din 1994 prin care anticalcedonienii sunt recunoscuți în mod mincinos ca fiind ortodocși; textelor de la Porto Alegre din 1997 și de la Busan din 2013: Anatema!
    32. Celor care atacă Biserica lui Hristos, învățând că Biserica Sa este împărțită în așa-zise ,,ramificații” ce se deosebesc în doctrină și în felul de viață, sau că Biserica nu există vizibil, ci va fi formată în viitor când toate ,,ramificațiile”, adică toate sectele, denominațiunile și chiar toate religiile, vor fi unite într-un singur trup; și celor care nu deosebesc Preoția și Tainele Bisericii de cele ale ereticilor, ci spun că botezul și euharistia ereticilor sunt eficace pentru mântuire, prin urmare, celor ce cu bună-știință sunt în comuniune cu acești eretici înainte-menționați sau celor ce susțin, răspândesc sau păzesc erezia lor ecumenistă sub pretextul dragostei frățești sau al presupusei uniri a creștinilor despărțiți: Anatema!
    33. Celor care pun neamul lor, familia lor, tribul lor, clanul lor, deasupra Bisericii lui Hristos, susținând erezia etno-filetismului: Anatema!
    34. Textelor eretice ale pseudo-sinodului din Creta din 2016, numit în mod nedrept ,,Sfântul și Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe”, texte care consfințesc așa-zisa ,,restaurare a unității creștinilor divizați”, precum și denumirea istorică de ,,biserici” pentru eretici; texte care consfințesc Constituția așa-zisului ,,Consiliu Mondial al Bisericilor” ca bază de dialog cu ereticii prin aplicarea minimalismului dogmatic; texte care consfințesc Declarația de la Toronto ce afirmă că există membri ai Bisericii și în afara zidurilor Bisericii Ortodoxe și că Biserica lui Hristos este mai mult decât confesiunea fiecărui membru al așa-zisului CMB în parte, incluzând pe toți, fără deosebire; texte care consfințesc căsătoriile mixte cu ereticii printr-o falsă iconomie; deci, tuturor acestor texte eretice ale pseudo-sinodului din Creta: Anatema!
    35. Celor care nu cred că Biserica lui Hristos cea mărturisită în Crezul Niceo-Constantinopolitan ca fiind Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească, este doar Biserica Ortodoxă, unicul Trup Divino-uman al lui Hristos: Anatema!
    36. Tuturor ereticilor: Anatema!

    Așa au grăit Proorocii, așa au învățat Apostolii, așa a primit Biserica, așa au predanisit Dascălii, așa a acceptat lumea, așa a luminat Harul, așa a descoperit Adevărul, așa a pierit minciuna, așa a arătat Înțelepciunea, așa a biruit Hristos.
    Aceasta credem, aceasta glăsuim, aceasta propovăduim, pe Hristos Adevăratul Dumnezeul nostru și pe sfinții Săi cinstindu-i în cuvinte, în scrieri, în cugete, în jertfe. În Biserică, în icoane, pe de-o parte închinându-ne lui Hristos ca Dumnezeu și Stăpân, iar pe de altă parte cinstindu-i pe sfinți ca adevărați slujitori ai Stăpânului a toate, dăruindu-le cinstea ce li se cuvine.

    Aceasta este credința Apostolilor!
    Aceasta este credința Părinților!
    Aceasta este credința Ortodocșilor!
    Aceasta este credința care a întemeiat lumea!

    1. Doamne ajută. Și eu vă mulțumesc pentru postare. În articolul de azi am explicat de unde vin diferențele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *