Răspunsul  dat  unor creștini care s-au îngrădit de erezie, dar au pierdut   Evanghelia

Problematica   ecumenista a unei  devalmasii  crestine cu titlul de ,,biserici,,  provocata de Sinodul din Creta in 2016, a dus  la  efecte  dezastruase  asupra  unitatii  Bisericii Ortodoxe Universale. S-a  distins atunci  lupta  antiecumenista ,dar a fost divizata la randul ei  de  atitudinea clericilor ,legata de aplicarea  unei iconomii de inceput sau de acrivia momentului, fara  condamnarea sinodala  a ereziei .

A  aparut astfel  si o reactie  radicala  din partea unor crestini ,care cer aplicarea directa  a acriviei in relatia cu ceilalti oameni, mai acerb  chiar  decat  Sfintii Parinti, de la care  au luat doar fascicole de Invatatura, conducand  inevitabil  prin  maximizare  la izolarea si  ruperea comuniunii cu  toti oamenii.

Pentru ca erezia este un crez, o credinta gresita, evident, ea trebuie cautata mai întâi  in  interiorul omului, in constiinta lui, in gandurile si vointa sa, iar mai apoi in manifestarile  exterioare. Ca atare interpretarea  gresita  a manifestarii ei ca un automatism molipsitor, nu trebuie sa devina  un mod de gandire si de judecata intre crestini, ci  dimpotriva intoteauna este necesar de urmarit  raportul dintre erezie si constiinta omului.

Intr-un interviu  postat pe  Youtoube https://youtu.be/EbafcD8-xz4, Parintele  Theodor Zisis arata  calea de urmat. Dar unii crestini excentrici il acuza  pe Parintele Zisis fara temei, ca  s-ar abate de la calea Sfintilor Parinti. Acestora le-am dat urmatorul raspuns : 

Mi-ati cerut imperios sa va spun punctul meu de vedere cu privire la invataturile Parintelui Theodor Zisis, cuprinse in interviul acordat de acesta, preotului Matei Vulcanescu, publicat cu ceva timp in urma, cu mentiunea ca daca raspunsul nu este pe placul vostru, atunci nu o sa mai veniti la Biserica noastra din Foeni. De la inceput, trebuie spus ca a vorbi si a interpreta dupa Parintele Theodor Zisis, este aproape o impietate, sa pui la indoiala si sa reinterpretezi spusele marelui dascal al Biserici Universale, teolog renumit in intreaga lume. Pe langa aceasta Parintele Theodor Zisis, este un barbat adevarat al Bisericii lui Hristos, care nu odata prin cuvant si fapta si-a periclitat cariera de preot si profesor universitar pentru marturisirea adevarului si a fost in final caterisit pe nedrept. Ceea ce dumneavoastra cautati sa readuceti in discutie este o mai veche problema care a dezbinat Biserica; si anume ingradirea de erezia ecumenismului prin nepomenire si modul de aplicare a iconomiei si acriviei.

Referitor la interviul acordat de Parintele Theodor Zisis, se pot desprinde cateva idei.

1.Exista Biserici care nu au fost in Creta si ca urmare episcopii lor „drept invata cuvantul adevarului”. Ca atare nepomenitorii pot sa aiba comuniune cu Bisericile care nu au fost in Creta.

2.Acolo unde sunt preoti care au cuget ortodox si care marturisesc public impotriva ecumenismului si a Sinodului din Creta, din iconomie putem avea comuniune cu acestia. Parintele Theodor Zisis invoca aici invatatura Sfantului Nicodim Aghioritul care spune ca prin iconomie putem sluji cu un preot care are cuget ortodox. Aceasta se completeaza si cu canonul 3 al Sfantului Atanasie cel Mare, care hotaraste primirea clericilor care au fost in erezia ariana, daca nu au crezut in ea, motivul acceptari ei fiind teama. Chiar daca nu o spune direct, Canonul 3 da deci posibilitatea manifestarii constiintei omului, asa cum a fost inzestrat de Dumnezeu.

De asemenea s-a vorbit mult de lupta Sfantului Teodor Studitul unul dintre cei mai acrivisti Parinti ai Bisericii. Lupta sa este intemeiata si dreapta. Dar totusi la inceput nici Sfantul Teodor Studitul n-a aplicat acrivia. Si el a avut un timp al iconomiei si asteptarii, asa cum invata Canoanele Bisericii. De aceea vom gasi scris in Epistola 39 adresata Egumenului Teofil, cuvinte lamuritoare. Spune Sfantul Teodor: „…sa fugi de erezie, adica de eretici, incat nici sa te impartasesti, nici sa-i pomenesti la Dumnezeasca Liturghie,…si daca ar zice cuviosia ta cum de nu am spus aceasta mai inainte de robie, ba ca si noi i-am pomenit pe cei din Bizant, aceea sa stie ca atunci nu fusese sinod, nici era pronuntata anatema si dogma cea rea. Si mai inainte de aceastea nu era sigur daca trebuia sa ne departam cu totul de cei fara de lege sau numai sa fugim de impartasirea pe fata cu ei, dar sa-i pomenim totusi printr-o iconomie cuvenita, pana la o vreme. Dar cand necredinta eretica a iesit limpede pe fata si a fost data la aratare prin sinod, trebuie de acum sa-ti arati pe fata evlavia ta, impreuna cu toti ortodocsii, prin faptul de a nu te impartasi cu cei rău credinciosi, nici sa pomenesti pe vreunul din cei aflati in sinodul cel adulter, sau care cugeta la fel cu el.”(am incheiat citatul).

Ieromonarhul Evghenie, in lucrarea sa „invatatura Sinoadelor Ecumenice despre intinarea prin erezie si validitatea Sfintelor Taine” analizand iconomia Sfantului Teodor Studitul, conchide ca „iconomia are caracter terapeutic” si ca ” iconomia se exercita pentru neputinta oamenilor. „Ea vrea sa il ajute pe om incet-incet si indepartarea lui de acrivie sa o vindece prin iconomie.”(Citat din Sfantul Teodor Studitul).

Asadar pana la judecarea sinodala a ereziei si condamnarea ei Sfintii Parinti au folosit iconomia pentru a da posibilitatea indreptarii celor in cauza prin cunoasterea adevarului si marturisirea lui. Or, aceasta este exact si masura Canoanelor Bisericii Ortodoxe.

In concluzie ceea ce spune Parintele Theodor Zisis, se afla in deplina concordanta cu invatatura Sfintiilor Parinti si Canoanele Bisericii Ortodoxe. Pentru cine vrea sa vada calea de urmat sunt suficiente aceste argumente.

Pe de alta parte sa luam aminte ca ” Zelul fara cunostinta ” manifestat de unii crestini in interpretarea raportului dintre iconomie si acrivie „ajutati” si de manipularea ideilor pe internet, nu este benefica pentru Biserica, datorita dezbinarilor si schismelor pe care le provoaca.

Asadar, Dumnezeu sa va lumineze voua pasii si sa va aduca la limanul Bisericii Sale. Amin!

Preot Nicolae Strizu            31 decembrie 2022

(Mâine, al doilea Răspuns dat creștinilor)

13 comentarii la „Răspunsul  dat  unor creștini care s-au îngrădit de erezie, dar au pierdut   Evanghelia

  1. Zaheu din sicomor spune:

    Parintele DAN POPOVICI – Exorcizarea duhului ecumenist din Biserica partea intai
    https://www.youtube.com/watch?v=K8LohfaTLdc

    Parintele Dan Popovici – Exorcizarea duhului ecumenist din Biserica partea a doua
    https://www.youtube.com/watch?v=1IK8msaBTzg

    Parintele Dan Popovici – Exorcizarea duhului ecumenist din Biserica partea a treia
    https://www.youtube.com/watch?v=RJnUPyE_ZEM

    Parintele Dan Popovici – Exorcizarea duhului ecumenist din Biserica partea a patra
    https://www.youtube.com/watch?v=eJucIA58pRk

    1. Am recomandat si eu aceasta predica frumoasa a unui preot care pomeneste, dar, cum se vede, are cuget ortodox. Mai cunosc asemenea preot. Imi place sa vad in fiecare preot un potential nepomenitor. Vedeti ca mai tot timpul apare cate unul, prin grija lui Dumnezeu.

      1. Ioan spune:

        Parintele Dan Popovici,preot bun,paroh in orasul Cugir-Alba a scris cartea Surasul vesniciei.Dar cum sa nu fie preot bun cand este ucenicul parintelui Gheorghe Donu,preot in varsta la Cugir.Sigur ca pe parintele Donu il cunosc de 30 de ani .Eram elev.Tin minte si acum cuvintele lui catre tineri,tineret.Mi-a fost si imi ramane mentor.Era sac fara fund in cunoastere.Toate cuvintele lui aveau aplicabilitate pentru ca tot ce invata era concret.Il aveam ca elev si pe parintele (celibatar) pe atunci Gheorghe Tabra care fiind in varsta s-a calugarit.Acest parinte Gh.Tabra era ca un ofiter de otel.Nu puteai discuta cu el decat numai:din Sf.Scriptura si Sf.Parinti.Cunostea Sf.Scriptura si Sf.Parinti si in somn.Daca incercai sa il intrebi ceva de cultura generala se oprea,spunea”ma iertati” si iti inchidea usa in nas pt ca aproape de usa avea scaunelul de bucatarie pe care erau asezate Psaltirea sau Ceaslovul si incepea sa citeasca randuielile Ceasurilor,Obednita si Acatistele cu glas tare.Eu am intalnit ca elev oameni strasnici.Nu se gandeau ei ca sa fie cunoscuti ca duhovnici.Domnule si aveai ce invata de la ei,numai timp sa ai.

        1. Zaheu din sicomor spune:

          Predica marturisitoare a duhovnicului unei manastiri din Ardeal 1
          https://www.youtube.com/watch?v=hSDA67ydxZc

          Predica marturisitoare a duhovnicului unei manastiri din Ardeal 2
          https://www.youtube.com/watch?v=SNbNz5XvDA8

          PREDICA MARTURISITOARE DIN 25 IULIE 2021 A UNUI DUHOVNIC DE MANASTIRE DIN ARDEAL.
          https://www.youtube.com/watch?v=LvWxCixUxRE

          PREDICA MARTURISITOARE DIN 25 IULIE 2021 A UNUI DUHOVNIC DE MANASTIRE DIN ARDEAL
          https://www.youtube.com/watch?v=yVhQ_qzZ1xo

  2. Ioan spune:

    Bine inteles ca asa este si vin cu o precizare:nici crestinii si clericii care stiu foarte bine ce au de facut nu trebuiesc luati drept super eroi ai Ortodoxiei sau intr-un fel inselati pe motivul ca au exagerari la acrivie.Trebuie gandit ca dumnezeiescul har le vindeca pe toate in chip pasnic si bland si in timp.Trebuie spus categoric ca nu gresesc nici unii si nici altii pentru ca Biserica invata ca nici cei care folosesc iconomia si nici cei care folosesc acrivia nu gresesc atata cat toate le faptuiesc cu multa chibzuinta,intrebare si taindu-si voia .
    Pe urma,de un lucru pe care il arata chiar Sf.Teodor nu e lamurita o cifra destul de ingrijoratoare de crestini se refera la aplicarea acriviei in Duhul Sf.Parinti si atunci cand erezia SE NASTE legal,printr-un sinod cum e Creta.Da.Puteai admite o stare incerta de lucruri in Biserica in randul celor care s-au ingradit de erezie in situatia in care vorbeai de erezie care sa se propovaduiasca”cu capul descoperit” ,erezie fara sa se fi NASCUT printr-un sinod cum e cel din Creta.Puteai sa interpretezi cazuistic problema acuta a iconomiei si acriviei pana la sinodul din Creta pentru ca pana la sinodul acesta Biserica era cu erezia ecumenista intr-o etapa,faza,perioada in care fiecare aplica iconomia ,acrivia in mod ne-reglementat.Ori,dupa Creta cum e cazul nostru de azi toate lucrurile,aspectele vizavi de acrivie si iconomie sunt reglementate si e gresit a trata chestiunile acriviei si iconomiei din faza de acum a Bisericii in viziunea situatiei in care era Biserica in mod general inainte de Creta ca sinod.Asadar si cei care merg cu iconomia cat si cei care merg cu acrivia in mod hotarat,chibzuit si cu discernamant sunt in legalitate pentru ca legalitatea aplicabilitatii canoanelor poate fi data nu numai de un sinod care sa condamne erezia ci mai ales de sinodul care este incepatorie a ereziei si a toata rautatea.Teoria potrivit careia se asteapta un sinod ulterior care sa condamne erezia si de abia atunci afirmam ca sunt desavarsit taiati din sanul Bisericii si va trebui taiata orice tangenta cu ereticii nu are suport pentru ca niciun Sfant Parinte personal nu a indulcit-o cu ereticii si ereziile.Atat am avut de precizat.

    1. Ștefan spune:

      Ioane nu ai inteles nimic din ce spune Pr.Zisis si Pr.Nicolae.Citesti printre rânduri?Asculta si video cu Pr.Zisis.Sinodul condamna erezia si nu tu.Tu doar te ingradesti de erezie si eretici,nu de Biserica.Esti prezicator sa sti tu daca ingaduie Dumnezeu sinod sau nu?Ai citit canonul care spune cand un sinod este valid sau nu?La Creta au lipsit 70-80% din Biserica universala.La tine dupa Creta rusul si romanul sunt la fel,unii au fost alții nu.Biserica ortodoxa universală nu este căzută in erezie,locale da.Sfantul Meletie a fost hirotonit episcop de arieni.30 de ani sau perindat in scaunele episcopale arienii.Doamne ajută!

    2. Ștefan spune:

      Ioane vorbești de acrivie si iconomie pana la sinodul din Creta?Toata lumea a dormit pana atunci.Cu capul descoperit a fost si cand a slujit papa cu Teoctist.Atunci ce ai aplicat?CMB-ul cum este?Ai citit canonul 3 a lui Atanasie cel Mare?Ai citit in Strajerii Ortodoxiei(pe la pag.500 in colo). ca si Sfantul Teodor Studitul a fost in schisme temporare din cauza acriviei duse la extrem?Doamne ajuta!

  3. Ioan spune:

    Sinodul patriarhiei romane pe 9 februarie 2023 va da un comunicat de infiintare a unui Vicariat Ortodox Roman care sa ii cuprinda pe toti romanii ortodocsi din Ukraina respectiv Bucovina de Nord si care sa depinda cu ierarh numit de partiarhia de la Bucuresti dar fara sa faca nicio referire,dar nicio referire la mitropolitul Longhin de Banceni pe care nu il vor in sanul patriarhiei romane pentru ca e un ierarh roman ortodox luptator impotriva ereziei ecumeniste si il vor trata ca si cum nu ar fi roman si patriarhia romana va face abuzul si marsavia sa numeasca un episcop roman care sa tina de payriarhia romana peste vointa lui cu scopul de a crea dezbinare intre romanii ortodocsi din Ukraina.Patriarhia romana nu a facut niciun demers si nici nu va fi vreodata interesata sa il coopteze pe mitropolitul Longhin pentru ca acel ierarh nu este eretic iar ei nu au interesul sa aiba un ierarh ortodox care sa ii tradeze.Din aceasta cauza vor face voit si pervers abstractie de el sau in cel mai trist caz il vor blama ca sa fie ei crezuti pe bune.

    1. Foarte credibila informatia. Eraticii acestia sunt in stare de orice. De unde aveti ac. informatie?

      1. Ioan spune:

        E deziderat demult.

    2. IPS Longhin oricum n-are ce cauta in haita din Dealul Patriarhiei. Spun haita de lupi ingrozitori pentru ca sinod nu se poate numi. Sinodalitatea in BOR a fost ucisa. Haita pune-n aplicare directivele ocultei, nu urmeaza poruncilor lui Hristos.

  4. Ștefan spune:

    Pr.Dan este la Cluj la Manastirea Sf.Vasile cel Mare.Verifica Ioane informatiile inainte sa le postezi.Doamne ajuta!

    1. Este in judetul Cluj, Manastirea Sfantul Vasile cel Mare din localitatea Somesul Cald.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *