Sfintele Sinoade receptate de pliroma Bisericii

I.Sinoadele Ecumenice

S-au întrunit în vreme de mari primejdii pentru Biserica lui Hristos, venite îndeosebi din partea ereticilor. De remarcat că niciun Sinod n-a fost socotit dinainte Ecumenic, deşi sinodalii reuniţi erau Sfinţi Părinţi şi lucrau, cum s-a dovedit, sub puterea Duhului Sfânt. După încheierea Sinoadelor, hotărârile acestora au ajuns la pliroma Bisericii, la Poporul lui Dumnezeu şi acesta le-a receptat ca fiind Ecumenice, adică a toată lumea, normative pentru toţi, din toate locurile şi din toate timpurile. În felul acesta, Biserica, Trupul tainic al lui Hristos, şi-a exercitat atributul infailibilităţii, care nu aparţine unei persone (papa), nici unui grup de personae (sinodul), ci Bisericii în întregul ei.

Şapte Sfinte Sinoade Ecumenice sunt consemnate în istoria Bisericii noastre:

-Sinodul I Ecumenic, Niceea, 325, împotriva arianismului

-Sinodul II Ecumenic, Constantinopol, 381, împotriva pnevmatomahilor

-Sinodul III Ecumenic, Efes, 431, împotriva nestorianismului

-Sinodul IV Ecumenic, Calcedon, 451, împotriva monofizitismului

-Sinodul V Ecumenic, Constantinopol, 553, împotriva rătăcirilor origeniste

-Sinodul VI Ecumenic, Constantinopol, 680-681, împotriva monotelismului

-Sinodul VII Ecumenic, Niceea, 787, împotriva iconoclasmului

II.Sinoadele locale

Privite din punctul de vedere al participării, respectiv episcopii dintr-o anumită regiune a lumii, acestea au într-adevăr caracter local. Dacă luăm în considerare că hotărârile şi Canoanele acestora au fost receptate de Biserică în întregul ei, şi aşezate în colecţia de Canoane ale Ortodoxiei, conchidem că Părinţii sinodali au lucrat şi ei sub inspiraţia Duhului Sfânt. Raportul dintre Canoanele Sfinţilor Apostoli, cele ale Sinoadelor Ecumenice, ale Sinoadelor locale, ale Sfinţilor Părinţi şi cele Întregitoare este unul simfonic, de complementaritate, fiind excluse contradicţiile. Aplicarea lor se face sinoptic, adică se ţine seama de toate Canoanele care se referă la un anumit fapt, speţă, împrejurare, situaţie ori aspect.

Presbiter Ioviţa Vasile

4 comentarii la „Sfintele Sinoade receptate de pliroma Bisericii

  1. Mihai spune:

    Și iată că sosește sinodul tâlhăresc din Creta și sarabanda ereziilor ia o amploare nemaiîntâlnită, dar nici un semn de îndreptare din partea dumnealor, ba mai mult decât atât prigoana de întețește, asupra celor care respecta SF Canoane

    1. Pentru ei nu mai exista cale de intoarcere, se pare. Doar prin mucenicie s-ar putea izbavi. Foarte curand vor deveni si schismatici, iar schism nu se iarta nici prin mucenicie. Capul face, capul trage. Ce putem noi face?

  2. gabrielanaghi spune:

    DINU TIGOIANU – APOSTAZIA

    Te rog, dragă România
    Să nu vinzi Ortodoxia
    Să ţii Soboarele
    Sfinte Dogmele nemăsluite
    Şi să nu ai părtășie
    Cu cei ce-s în erezie
    De ecumeniști să fugi
    Că-s a diavolului slugi
    Fugi de cei ce fac “sinoade”
    Ca Biserica s-o prade
    Fugi de cei ce în “tăcere”
    Privesc la turmă cum piere
    Fugi de cei ce par “smeriţi”
    Şi vând oile pe-arginţi
    Au vândut Ortodoxia
    Şi cu ea şi România
    Cei ce-n Creta au semnat
    De Hristos s-au lepădat
    Şi doresc ca şi pe noi
    Să ne-arunce în noroi
    Şi de vrem să nu pierim
    Din mijlocul lor să ieşim
    Să nu fim “ascultători”
    De Ierarhii trădători
    Biserica e acum
    La cei alungaţi în drum
    Pentru-a lor mărturisire
    Şi-ntrerupta pomenire
    Sfinţii mereu au luptat
    Adevăru’au apărat
    Azi n-avem deloc Pastori
    Ci doar câţiva râvnitori
    Cândva, doar unul lupta
    El era Biserica
    Era singur luptătorul
    Maxim Mărturisitorul
    Iar azi, chiar de sunt câțiva
    Aceștia-s Biserica
    Te rog, dragă Românie
    Smulge-te din erezie!!!

    1. Multumim pentru poezia prea adevarata. Pe autor sa-l manance raiul. Doamne ajuta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *