Sofronie Drincek, condamnat în Biserica Ortodoxă Greacă pentru apostazie

La 8 septembrie 2019, la Sărbătoarea Nașterii Maicii Domnului, episcopul Sofronios al Episcopiei Ortodoxe Române a Oradiei, din Transilvania, a participat la ceremoniile locale din așa-numita „Biserica Greco-Catolică“, la 25 de ani de la întronizarea pseudo-episcopului local greco-catolic, Virgil Bercea. Cu această ocazie, episcopul Sofronios s-a rugat cu greco-catolicii și a rămas pe toată durata ceremoniei. Cu toate acestea, greco-catolicii i-au pomenit numele de trei ori în timpul simulacrului de liturghie, numindu-l „ierarhul nostru, același sacrificiu”, ca și cum ar fi un episcop greco-catolic. Episcopul Sofronios a acceptat ,,onoarea” cu o notă, marcând-o cu cruce și închinându-se.

Oficialii greco-catolici au pus spre închinare așa-numitele „moaște sacre” ale celor șapte „episcopi” greco-catolici care au murit în închisorile regimului comunist, deoarece au refuzat să se întoarcă la Biserica Ortodoxă Română, atunci când aceasta i-a primit, printr-un decret prezidențial, în sânul ei. Acestea din urmă au fost „sfințite” de către ereticul papă Francisc, în ultima sa călătorie în România, în mai-iunie 2019.

Episcopul Sofronios a fost judecat de Sinodul Român și găsit vinovat de intercomuniune cu același episcop Virgil Bercea în 2008, când a participat la Slujba de Sfinţire a apei, în ziua Bobotezei, la 6 ianuarie 2008. Atunci a fost iertat de Sinod, despre care se spune că a luat notă de pocăinţa sa. De fapt, Sophronios nu s-a pocăit niciodată și a continuat să lucreze cu greco-catolicii, care îl acceptă acum ca pe unul dintre ei.

Oamenii din Eparhia de Oradea sunt copleșiți de această nouă trădare a Credinței lor de către fostul episcop și cer Ierarhiei române să fie judecat și condamnat pentru apostazie și acceptarea așa-numiţilor ,,martiri’’eretici.

Eparhia de Oradea are o lungă tradiție de luptă ortodoxă împotriva acţiunilor politice agresive ungureşti de trecere forţată a românilor la catolicism. De-a lungul anilor, mulți și-au sacrificat viața pentru apărarea Bisericii Ortodoxe. Episcopul Sofronios pare a fi primul episcop care a arătat o asemenea mândrie latină în această episcopie.

În ianuarie 2017, episcopul Sofronios l-a ,,caterisit’’ pe preotul român Cosmin-Florin Trypon, care a întrerupt pomenirea acestuia, din cauza participării la pseudo-sinodul din Creta, din 2016, și a semnării textelor sale.

(Preluare de pe blogul Katanihi. Gr.)

14 comentarii la „Sofronie Drincek, condamnat în Biserica Ortodoxă Greacă pentru apostazie

  1. Alex spune:

    Benediction la Biserica Ortodoxa de rit apusean/latin Sf. Patrick ce apartine de Biserica Ortodoxa Antiohiana.
    Alaturi de Episcopii bizantini ai Antiohiei:
    https://youtu.be/lUN7N6kTcmk

    1. Eu vad acolo numai catolici. Daca sunt ortodocsi, ritul latin e exclus. Probabil e vorba de alta ,,biserica” oriental unita cu Roma
      Am dat drumul la film si intr-adevar sunt si niste paruti ortodocsi. Ceva asemanator cu ceea ce s-a intamplat la Oradea.
      Da unde-ai fost pana acum Alexandrel?

      1. Alex spune:

        Missing in Action, cum ar spune englezul. Disparut cu treaba. Scoala a inceput, BAC-ul vine, majoratul…
        Cat despre ritul latin… E o discutie mai lunga. Trebuie sa recunosc ca la inceput am fost pro, apoi nu am fost nici pro, nici contra, asteptam sa imi fac o parere, iar acum tind sa fiu contra. Problema poate ca nu ar fi ritul in sine (care a fost sustinut de Sfantul Ioan Maximovici, Sfantul Rafael de Brooklyn, Sfantul Patriarh Tihon al Rusiei si Sfantul Nicolae al Japoniei), ci faptul ca, mai nou, cel putin de dupa moartea Sfantului Ioan Maximovici incoace (care a si celebrat Sfanta Liturghie in ritul latin ortodox, in acest sens existand poze cu Sfantul alaturi de alti preoti in vestminte apusene pe net si pe care vi le pot trimite, daca vreti si care a si fost un aparator al Ortodoxiei de rit latin si care, nu stiu cat de adevarat e asta, cica ar fi vrut ca in Biserica Ortodoxa Americana acest rit sa devina ritul utilizat din moment ce America e in Apus si nu in Rasarit), convertitii de la protestantism sau papistasism la Ortodoxie care au ales sa faca parte din comunitatile Ortodoxe de Rit Latin, nu au scapat inca de toate ereziile care lor le sunt dragi si le adopta si le incorporeaza in viata Bisericii. Iar prin asta ma refer mai ales la „Inima Sfanta a lui Iisus” si „Inima Sfanta a Mariei”. Mai sunt unii care cred ca unele aparitii Mariane in Vest de dupa Marea Schisma sunt chiar Maica Domnului… E vai si amar. Restul practicilor nu ar fi atat de rele, unele dintre ele sunt chiar ortodoxe dinainte de Marea Schisma, altele au fost adoptate dupa Marea Schisma insa la baza nu ar fi neaparat eretice cum ar fi: Corpus Christi in care se afirma Adevarul Schimbarii Vinului si a Painii in Trupul si Sangele lui Hristos sau Rozarul (care consta intr-o serie de rugaciuni in care se zice o data Crezul, de 15 ori Tatal Nostru, de 15 ori Doxologia („Slava Tatalui… Si acum si pururea…”) si de 150 de ori „Bucura-te, Marie”. Aceste doua practici poate ca ar fi chiar ortodoxe si utile daca se scapa de adaosurile papistase (intelegerea papistasa a transubstantierii in cazul Corpus Christi, de exemplu si daca se scapa de utilizarea imaginatiei, foarte periculoasa, de altfel, pentru viata duhovniceasca, din timpul Rozarului {fiindca in practica papistasa, cand cineva zice Rozarul trebuie sa si mediteze la misterele credintei cum ar fi Intruparea, Moartea pe Cruce, Durerea Sufleteasca a Fecioarei, etc}) la fel cum si alti Sfinti Ortodocsi au adoptat din Apus scrieri, rugaciuni, etc. scapand, insa, de elementele eretice. (Exemplul Sf. Nicodim Aghioritul care a adaptat o scriere a unui preot papistas pe nume Lorenzo Scupoli la spiritualitatea ortodoxa, astfel aparand faimoasa si utila carte „Razboiul nevazut”).
        Cat despre Ortodoxia de rit Latin… In romana nu sunt prea multe informatii… Dar voi reveni eu cu mai multe detalii, daca doriti fiindca lucrurile sunt foarte interesante si poate obscure pentru multi.
        Momentan, atat aveti in romana, daca vreti sa cititi, parinte:
        https://ro.orthodoxwiki.org/Ritul_occidental

        1. Alex,
          E in ceea ce spui o contraditie de termeni. Cum adica orthodox de rit latin? Unde s-a pomenit? Noi ortodocsii avem cultul nostru bine determinat in cartile de cult, care nu se schimba. Am participat la Sfinte Slujbe in Grecia si Ucraina. Sunt aceleasi in toata Ortodoxia.
          Sa-ti mai spun ceva: apusenii au lepadat Sfintele Liturghii ale Sfantului Ioan Gura de Aur si ale Sfantului Vasiule cel Mare, inlocuindu-le cu missa lor, o facatura papistasa. De la Sfantul Grigorie Dialogul avem Liturghia Darurilor mai inainte Sfintite. Sfantul Grigorie Dialogul a fost papa al Romei. Dar si Liturghia acestuia a fost lepadata de catolici. Si-atunci ce sa mai vorbim de nu stiu ce rit orthodox latin?
          Te sfatuiesc sa nu te risipesti in tot felul de speculatii care mai multa tulburare aduc, decat foloase duhovnicesti. Fa cum ti s-a spus, nradacineaza-te adanc in Ortodoxie si lasa-le celelalte in stirea lui Dumnezeu. Timpul se scurge atat de repede si nu ne putem permite sa-l irosim in preocupari neaducatoare de crestere duhovniceasca. Doamne ajuta.

  2. ciprian p. spune:

    Alex, cam periculoasa treaba asta cu rit latin=ortodox …si celelalte care le spui tu…
    treaba ta…dar ai grija cu astea ..ca o sa aluneci strâmb!
    tu tine-te de Sfintii Parintii ca Sf. Paisie Velicikovski, Sf. Maxim Grecul, Sf..Marcu al Efesului, Sf..Fotie patriarhul , Sfintii Athoniti ,
    Sf. Grigorie Palama , Sf. Serafim.de Sarov, Sf..Serghie de Radonej,,etc…
    i-ai pe toti Sfintii Români scrisi in cartea cu vietile Cuviosilor Romani de Pr. Ioanichie Balan ed. Sihastria…
    tine-te de Rasarit…lasa-i pe Apuseni ca e nasol pe acolo ! stai cu grecii cu rusii cu bulgarii cu georgienii … lasa-i peamericani si pe latini…ca nu-i a buna !
    nimic nou sa nu primesti. nimic…
    ai grija cu noile aparitii si noile teologii !
    tine-te de practica Sfintilor Parinti Români si Greci din Sf..Munte !!! citeste pe toti Cuviosii care au trait in Sf. Munte de la Sf. Petru Atonitul..pana la Cuv. Paisie Aghioritul !
    Doamne ajuta. si ma iarta ca am intervenit !
    esti mic…tu lucreaza faptele dreptatii!
    sa ai metanier de lana neagra sau bumbac sau lemn confectionat la Manastire de catre maici sau calugari…conteaza si omul care a facut metanierul…daca e om al rugaciunii primesti mai.mult Har cand folosesti aceea metanie !
    citeste patericul romanesc de pr. Ioanichie…si imita-i pe aceii Cuviosi cum poti tu !
    Doamne ajuta

  3. ciprian p. spune:

    falsul „preot” catolic Overback acela de pe wikipedia … pai ala trebuia primit in Biserica Ortodoxa cu botez ,nu numai mirungere !

    de aia se ajunge la inselari in.Apus…că unii ii primesc in Biserica pe ereticii protestanti …doar prin mirungere ..ceea ce nu e corect ! Trebuie Botez !

  4. ciprian p. spune:

    Alex,
    nu tot ce zboara pe internet e bun de mestecat !
    wikipedia nu e sursa buna si sigura !
    si nici.multe alte surse de pe internet cu teologiile astea !
    numai ce e original din cartile Sfintilor Parinti…mai ales acelea tiparite la Man. Neamt de ucenicii Sf. Paisie…
    alea pe care le-a citit Pr. Cleopa Ilie !
    si cartile grecesti care au binecuvantarea Episcopului sau a Sinodului !
    nu orice carti transcrise pe internet !

    1. Alex spune:

      Stati linistit, domnule Ciprian, ca stiu pericolele. Am pomenit despre subiect doar fiindca e unul complicat, complex si chiar controversat. Controversat fiindca nici mie nu prea imi place ce se intampla cu acest Rit latin datorita faptului ca unii isi importeaza ereziile dupa Schisma in Ortodoxie in acest fel. Teoretic scopul acestui Rit latin era ca Apusul sa isi pastreze traditiile ortodoxe dinainte de Marea Schisma fara a devia de la dogmele ortodoxe si sa accepte toate invataturile ortodoxe dogmatizate mai tarziu (distinctia dintre esenta si energii la Sinoadele palamite, de exemplu.) si recunoasterea tuturor sfintilor ortodocsi de dupa Marea Schisma (Sf. Grigorie Palama si absolut tot restul sfintilor de dupa Schisma se regasesc in calendarul Bisericilor ortodoxe de rit latin fiind praznuiti exact de ziua lor – 14 noiembrie pentru Sf. Grigorie Palama, de exemplu). Si poate ca tot a fost ok cat Sf. Ioan era inca in viata… Insa dupa moartea lui… Cred ca lucrurile o cam iau pe aratura…

  5. ciprian p. spune:

    Bine , domnisorule Alex,
    Dumnezeu sa-ti ajute ,
    dar eu cred ca n-are rost sa ne amestecam mintea cu treburile astea ! Pe astea sa le rezolve oamenii mari care au in sarcina grija pastoririi Bisericii de la Hristos !
    noi fiind micuti avem.nevoie sa ne indeletnicim cu cele potrivite noua : pocăinta, rugaciune, milostenie, smerenie, umilinta, citirea vietilolr de Sfinti , infranarea, rabdarea, ascultarea , si Credinta Ortodoxa pana la moarte , in veci , Amin !
    P.S. : sileste-te sa dobandesti rugaciunea mintii !
    invata de la Staretul Iosif Isihastul !
    in ziua de azi…si maiales in orase scapi de ispite si inselari daca te silesti cu rugaciunea mintii !
    Doamne Iisuse Hristoase….miluieste-ma pe mine pacatosul…
    sa zici cat poti de des !

  6. Alex spune:

    Eu zic ca are rost sa ne legam de aceste subiecte. De ce? Din simplul fapt ca Bisericile noastre sunt in comuniune cu Bisericile Ortodoxe de rit latin. De fapt, ca sa fiu mai exact, Bisericile ortodoxe de rit latin nu sunt biserici separate, autonome, ci ele fac parte din/apartin de Biserica Antiohiei si Biserica Rusiei (ROCOR – Biserica Ortodoxa Rusa din Afara Rusiei). Asadar, ele sunt in comuniune cu noi si cu restul Bisericilor ortodoxe din toata lumea. Ce sa mai zici ca Biserica Ortodoxa Romana si Biserica Ortodoxa Sarba recunoaste ritul latin in cadrul Bisericii Ortodoxe ca fiind un rit valid.
    Exista parohii ROCOR de rit latin si parohii ale Bisericii Ortodoxe a Antiohiei de rit latin. Cam toate ereziile, le-am vazut, insa, pe la ritul latin al Antiohiei si nu pe la rusi. Se vede ca rusii sunt mai traditionalisti si au mai multa grija.
    Aveti aici, pentru cei care stiu engleza, site-ul Bisericii Ortodoxe Ruse din Afara Rusiei de rit latin si site-ul parohiile de rit latin din cadrul Bisericii Ortodoxe a Antiohiei:
    https://www.rocor-wr.org/

    http://ww1.antiochian.org/western-rite

  7. ciprian p. spune:

    Alex, sincer , pe mine personal chiar nu ma intereseaza treburile astea cu alte rituri !
    nu stiu si nici nu vreau sa stiu !
    adica pt ce sa-mi bat capu cu de astea?
    pe mine ma intereseaza ” ritul” Bisericii Ortodoxe in care ma aflu aici in.Romania si care e acelasi de 2000 de ani , sa fac si io ce pot pentru Hristos ! adica mie nu-mi foloseste sa stiu cum slujesc cei din America sau Antiohia !
    treaba lor ! au doar is io secretar la episcopia ecumenica? 🙂
    pt tine ar avea rost daca ai de gand sa mergi sa vietuiesti in Apus ! dar daca nu…. nu vad la ce-ti foloseste… poate daca vrei sa dai la teologie si sa mergi in strainatate…dar nu-i de folos in ziua de azi ca devii ecumenist fara sa-ti dai seama .
    sau poate vrei sa faci apostolat printre apuseni si sa-i aduci la dreapta credinta… dar atunci iti trebe mai intai Dar ca al Sf. Ap. Pavel… 🙂
    mai bine roaga-te la PreaSfanta Stapana sa iti lumineze calea sa alegi drumul potrivit !
    Doamne ajuta !

  8. Alex spune:

    Cipriane, ma intereseaza in ideea in care nu vreau sa fiu in comuniune cu erezia, dar in rest… Doamne ajuta!

    1. ovidiu spune:

      Din pacate si eu ,ovidiu pacatosul ,am trecut prin astfel de incercari cand aveam varsta ta ,19 ani, si numai ajutorul primit de la Maica Domnului impreuna cu sfantii ortodoxi si un parinte duhovnic inzestrat cu multe daruri m-au ajutat sa depasesc acea etapa intunecata ,si nu ne mai ramane decat sa ne rugam si ptr .tine sa-o depasesti totul fiind de la” voia lor „!

      1. Doamne ajuta
        Uite ca dupa multa vreme ne intalnim iarasi cu Ovidiu Prahoveanu. Ce mai faci, fratele meu Ovidiu?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *