Cel dintâi templu a fost înălţat de regale Solomon. Acesta a dăinuit până-n 586.
Al doilea s-a construit la 70 de ani după întâiul, în 516, după revenirea poporului evreu din robia babiloneană. Este cel în care a intrat Mântuitorul nostru Iisus Hristos. El a proorocit darâmarea acestuia, fapt care s-a împlinit în anul 70 după Naşterea Domnului, când întreg Ierusalimul a fost transformat în ruină, statul evreu a fost desfiinţat, iar evreii s-au răspândit în lume. Prin anii 361-363, împăratul Iulian Apostatul, arătâdu-şi bunăvoinţa faţă de iudei, i-a sprijinit în rezidirea Templului. Lucrările au încetat imediat, deoarece,,într-o noapte s-a făcut mare cutremur şi a aruncat pământul din temelie, şi nu numai acele pietre pe care le puseseră iudeii, ci şi cele mai de demult, pe care cândva Solomon le întemeiase, pe toate acelea împreună cu cealaltă nouă zidire, ca pe nişte praf le-a vânturat de la locul acela, cu Dumnezeiasca putere cea nevăzută’’. Din vremea aceea, iudeii nu s-au mai încumetat să ridice această construcţie.
În 1948, s-a reînfiinţat statul Israel. Parte a iudeilor risipiţi în lume s-au întors în hotarele strămoşilor lor. De-acum s-au gândit mulţi să rezidească Templul, fără a se întreprinde ceva concret. Abia în anii din urmă iudeii au pregătit cele de trebuinţă şi aşteaptă momentul începerii, căci fără Templu, marele lor simbol naţional, statul Israel e nedesăvârşit. Declaraţiile politice ale liderilor iudei converg spre acest ideal al lor. Amintim şi faptul că un număr de state şi-au arătat dorinţa de a-şi muta ambasadele din Tel-Aviv în Ierusalim, care tinde, încet-încet, să redevină capitala din vechime a Israelului.
În timpul din urmă, în apropierea locului unde urmează să se zidească Templul, s-a ridicat o macara de mare capacitate şi s-a semnalat o anume activitate a constructorilor. Cunoscătorii spun că în acel loc există un sit arheologic, în care s-ar face cercetări şi anumite lucrări. Pentru cercetări arheologice nu-i nevoie de o asemenea macara. Toate acestea i-au făcut pe observatorii atenţi să se întrebe dacă nu cumva lucrările zidirii Templului au şi început. Se pare că încă nu, însă momentul acela e foarte apropiat. Cunoscând modul de operare al evreilor, acela al paşilor mărunţi, dar fermi, înţelegem că vor să obişnuiască populaţia ostilă a Ierusalimului cu aceste activităţi, fără a trezi suspiciuni, iar la vremea cuvenită, îngăduită de Dumnezeu, vor începe cu adevărat zidirea Templului. Amintim că pe locul exact de zidire se află în prezent moscheea lui Omar, locaş de mare însemnătate pentru musulmani. Cum vor depăşi evreii această piedică, nu ştim, suntem siguri că au ei un plan în desfăşurare şi vor parcurge cu răbdare etapele lui.
Vremea rezidirii Templului din Ierusalim ne va arăta în ce moment al istoriei ne găsim, respectiv cât de aproape suntem de sfârşitul veacului acestuia. Aceasta deoarece în Templu va fi proclamat antihristul drept conducător al întregii lumi, mesia şi dumnezeu al acesteia (II Tesaloniceni 2, 3-4). Din Dumnezeieştile Scripturi se ştie cu multă precizie durata tiraniei lui, trei ani şi jumătate, la sfârşitul cărora Mântuitorul nostru Iisus Hristos ,,îl va ucide cu suflarea gurii Sale şi-l va nimici cu strălucirea Venirii Sale’’ (II Tesaloniceni 2, 8). Dătătoare de bune nădejdi este şi vigilenţa fiilor Bisericii noastre, atenţi la evenimentele aflate în defăşurare, urmând cuvintelor Mântuitorului ,,privegheaţi, deci, că nu ştiţi în care zi vine Domnul vostru’’ (Matei 24, 42).
Preot Ioviţa Vasile
Canon de rugăciune pentru ca Dumnezeu să ne ferească de rele
- Psaltirea (de 3 ori)
- Acatistul Sfântului Acoperământ la Maicii Domnului