Dogma unicității Bisericii noastre Ortodoxe



Câte Biserici a întemeiat Mântuitorul nostru Iisus Hristos? Răspunsul ni-l dăm singuri, atunci când rostim Crezul, numit şi Simbolul Credinţei: (Cred) ,,într-Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească Biserică’’. Prin urmare, nu poate fi vorba de mai multe Biserici. Cuvântul e folosit în Scripturile Sfinte la plural pentru a denumi Bisericile locale, ca de pildă din Efes, Smirna, Pergam, Tiatira, etc. (Apocalipsa 1, 11), care sunt, de fapt părţi, ale aceleaşi Sfinte Biserici. Privită în ansamblu, Biserica este Una, aşa cum a vrut-o şi o vrea Capul ei, Domnul nostru Iisus Hristos. El s-a rugat ,,ca toţi să fie una’’, şi această cerere a repetat-o cu insistenţă, cum citim în Sfânta Evanghelie după Sfântul Ioan, cap. 17.



Unicitatea Bisericii este dată de Mântuitorul ei Unic, de Credinţa unică (,,un singur Domn, o singură Credinţă, un singur Botez, Efeseni 4, 5), de aceaşi viaţă duhovnicească, de acelaşi cult Dumnezeiesc. Mai presus de orice îndoială, Mântuitorul şi însăşi realitatea Bisericii exclude cu desăvârşire pluralismul religios şi diversitatea de opinii, de vreme ce Ortodoxia are întregul Adevăr de Credinţă revelat. Ce am mai putea noi adăuga acestui Sfânt Adevăr? Nimic. Chiar dacă vrăjmaşii Bisericii şi ai adevărului trâmbiţează cu obstinaţie prostească teoria ramurilor, a mulţimii de ,,biserici’’, fiecare cu credinţa sa, adevărul nu poate fi schimbat şi realitatea rămâne aceaşi, a a Bisericii Unice, cea Ortodoxă. Celelalte comunităţi sunt făcături omeneşti, născociri eretice, nicidecum Biserici.



De unde ştim şi cum putem dovedi că Biserica Ortodoxă este Biserica lui Hristos? Cine vrea să se convingă de acest adevăr, poate cerceta cu temeinicie şi va ajunge la concluzia că Biserica Ortodoxă are existenţă neîntreruptă de la Cincizecimea ierusalimiteană până la sfârşitul veacului, păstrează cu rigoare Învăţătura Sfântă a Mântuitorului şi a Sfinţilor Apostoli, fără adaosuri, omisiuni ori denaturări, se opune tuturor ereziilor şi nu va fi biruită nici de porţile iadului, cum ne încredinţează Fiul lui Dumnezeu (Matei 16, 18). Faptul că din Biserica Ortodoxă s-au desprins şi înstrăinat catolicii, apoi protestanţii şi puzderia se secte, nu afectează unitatea şi unicitatea Bisericii: ,,Despărţirea n-a atins unitatea Bisericii, pentru că această unitate nu se poate destrăma niciodată, oricare ar fi numărul şi calitatea ereticilor, care se zmulg de la sânul Bisericii. Ereziile şi schismele, oricât de multe şi mari, nu pot împărţi Biserica, pentru că ea stă strâns unită cu Capul ei, Care este Iisus Hristos. Unitatea Bisericii este mai presus de fire şi ea nu poate fi zdruncinată de nimeni’’ (Învăţătura de Credinţă Creştină Ortodoxă, 1952, p. 165)



Presbiter Iovița Vasile

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *