Din punct de vedere teoretic, medicina isihastă este foarte simplă, ea putând fi rezumată astfel: „Roagă-te lui Dumnezeu, cu mare credinţă şi iubire!”
Deşi limbajul folosit de medicina isihastă poate fi uneori greu accesibil, din pricina căderii limbajului nostru actual, el este de o coerenţă impecabilă: „Hristos a Luat Păcatele Lumii ca să le Curăţească. Eu Vreau sa Fiu un Următor al Lui Hristos, vreau să Fiu un Asemănător Hristic. Ca Asemănător Hristic, Eu Sunt o Viaţă şi un Destin Sacru, care Merită cu Adevărat să Trăiască. În Acest Destin Sacru am Datoria să Vindec Bolile Mele, care sunt Moştenire de la Părinţii mei, prin care apoi voi Mântui şi pe Părinţii mei. În Mine Părinţii mei sunt Bolnavi şi Suferinzi şi în Mine Părinţii mei mă Roagă să le Vindec Bolile şi Suferinţele. Prin această Vindecare din Iubire faţă de ei, totodată mă Vindec pe mine, cel ce am Esenţa lor ca Fiinţă a mea.”
Deoarece consider că părintele Ghelasie, ca unul ce a inţeles şi a trăit tainele lui Dumnezeu, este cel mai în măsură să vorbească despre medicina isihastă, voi reda în continuare un cuvânt elocvent al acestuia: „Neamule! Roagă-te la Dumnezeu, neîncetat. Asta scrie Filocalia. Rugăciunea lui Iisus este medicamentul perfect pentru toate bolile timpului în care trăim. Bolile noastre sunt de factură sufletească, în primul rând. Vine preotul sau călugărul, dacă există posibilitatea să ai legătură directă cu un slujitor sârguincios al lui Dumnezeu, te spovedeşti, este primul pas spre însănătoşire!, apoi faci canonul pe care îl primeşti. Se numeşte medicina isihastă. Isihasmul este cea mai directă metodă de liniştire a sufletului. Asta şi înseamnă în greceşte liniştire. Cum să se facă omul bine de cauza profundă a bolilor sale… nimeni nu este bolnav doar de o singură boală, dar ele ies, pe rând, la suprafaţă, dacă sufletul său este tulburat. Ca să fie înţelese anumite profunzimi ale isihasmului, trebuie să fie citite Filocaliile, Rugăciunea pelerinului rus şi multe alte lucrari. Cine simte că se trezeşte ceva în sufletul său, citind aceste rânduri, sa meargă degrabă la duhovnicul său, iar dacă nu are, să-şi caute unul, să vorbească deschis despre durerile sale, care marea majoritate vin dintr-un suflet bolnav şi să caute. Să caute şi să afle el, în mod direct, despre ce inseamnă toate acestea. Pentru că totul se reduce, în esenţa, la rugăciunea lui Iisus. De acolo incepe urcuşul”.
(Avva Ghelasie de la Frăsinei, „Medicina isihastă)
Text selectat și editat de Sora Gabriela Naghi
In cartea Medicina isihasta scrisa de Parintele Ghelasie de la Frasinei sunt adevaratele remedii pentru sanatate si suflet.Acolo am vazut pentru prima data acum 31 de ani reteta cu grau incoltit iar dupa 16 ani am dat de articolul cu parintele Leontie Gazea,un preot de mir cu ceva demnitati biserticesti la inceputurile comunismului la noi,om care desi avea pacate personale si o sa vedeti de ce intaresc ca nu trebuiesc speculate pacatele personale ale omului in conditiile in care vedem in persoana parintelui Leontie Gazea un om la locul lui,om cu purtari normale,cu conduita de om cinstit,asezat si corect in actiuni si in deciziile care l-au privit pe el si pe semenii lui.Concret,in urma unui eveniment nedorit din viata lui(pe undeva pe la vreo 60 de ani fiind vorba de o tromboza captusita in timpul si dupa cel de al doilea razb. mondial pt ca mergea foarte mult pe jos si uneori in incaltaminte proasta dupa care a ajuns in punctul quarke al vietii-posibil amputarea ambelor picioare sau in cel mai rau caz decesul pentru ca prezenta in tot corpul inclusiv capul un sistem venos si arterial infundat numai cu cheaguri de sange-determinand silit de imprejurari schimbarea vietii lui,resetarea vietii lui.Constientizeaza primul pas starea de pacatosenie,isi face anamneza,feedback-ul spiritual si recunoscand si realizand din toti rarunchii ca traieste o palma divina corectoare se da de partea palmei divine de corectie,se caieste,se spovedeste serios si dupa pravila,nu se spovedeste ca un nevinovat si pune mana pe treaba ca sa se reabiliteze mai intai duhovniceste avand el insusi credinta din inima nu din auzite ca pentru reabilitarea lui corporala trebuie sa gandeasca si sa faca mai intai reabilitarea sa duhovniceasca in cainta si schimbare in duh ortodox,in duhul firii umane convins din inima ca reabilitarea corporala va veni in functie si in ritmul reabilitarii sale sufletesti simtind el insusi nevoia de aceasta dubla insanatosire spunand si altora ca nu te poti insanatosi viabil,din plin fara schimbarea interioara in viata aceasta simtita de fiecare doar daca mergi numai pe insanatosirea trupeasca.Si astfel,in pragul mortii s-a incapatanat si si-a luat marele „canon” al vietii lui.de se hrani doar cu grau incoltit si nimic nimic altceva.Pentru ca avea tromboza si-a luat si alt canon de a se spala pe picioare dar si in tot corpul cand era nevoie doar udand putin cu apa rece calti de canepa atat,fara sapun ,prosop sau alte de spalat si frecandu-si tot corpul cu acei calti aspri.Dupa ceva ani de la inceputul ac.nevointe mai precis la 75 de ani vedem acum un Leontie Gazea hotarat ca om si acum dintr-o bucata cum traverseaza singur Dunarea inot dus-intors,frica de moarte ducandu-i-se pe apa sambetei.Sigur ca Dumnezeu nu S-a lasat dator si l-a binecuvantat pentru dorinta lui de schimbare si pt smerenia si nevointa lui cu frumoasa varsta de 104 ani,varsta la care isi gatea mancare singur,mergea singur pe jos fara ajutor iar culoarea parului si a barbii erau negre ca mina de creion.
Vindecarea si trupeasca si sufleteasca viabila nu se poate face decat in ortodoxie.Bolile de ne-lecuit pleaca de la plecarea din ortodoxie.Toate dezechilibrele de acum isi au cauza in parasirea ortodoxiei.Nu poti ajunge la adevarata cauza a bolilor daca ignori adevarul ortodoxiei pentru ca Acest Adevar al ortodoxiei e unit cu fiinta ta si aceste doua existente nu pot fi niciodata separate.
Acum revenind la actualitate eu personal nu pot avea incredere in realul istoriei cutremurelor la noi in tara.El nu se afla in „catastiful”oficial al vremii de azi.
Vedem intr-una din lucrarile Sf.Nicodim Mandita jos la notele de subsol o relatare cred,despre cutremurul din 1905.Si descrie ca:pe inserate s-a pornit un cutremur in zona Argesului.Casele erau inghitite cu totul si chiar oamenii de pe ulite. Din pamant se auzeau bubuituri echivalentul a 100 de tunuri dintr-o data.Pamantul se despica si se unea iarasi.Intr-o casa cu etaj din urbe cutremurul i-a prins citind acatistul Maicii Domnului si desi incepuse cutremurul familia de crestini nu s-a oprit din citirea acatistului iar casa a fost vazuta intrand in pamant dintr-o data dar numai parterul,adica pana la camera de sus de la etaj unde era acea familie adunata si care nu plecasera niciunul afara.in multe locuri ,povesteste intamplarea tasnea vapai din pamant ,au fost inghitite orase si sate mari intregi iar in unele locuri parcele mari de pamant erau intoarse complet si in mod plan cu iarba si cu copaci cu tot in jos iar cam peste tot munca de arat de toamna o facuse cu spor si din plin cutremurul(adica seism fragmentar).Asa ca logic e vorba de un seism aproape de 9 grade pe sc.Richter.De mentionat ca in Depresiunea Fagarasului s-a descoperit roca vulcanica in sol mai precis in campul dintre satul Vistea de Sus si orasul Victoria prin 1986 iar securitatea a refuzat sa mai construiasca o mini-centrala atomo-electrica in zona.Stiu destul de bine ce vorbesc.