LUNA AUGUST
Ziua a 8-a
Sf. Ierarhi Emilian şi Miron; Sf. Mucenici Elefterie, Leonid, Stirachie, Anastasie Bulgarul, doi Sf. Mucenici din Tir; Cuv. Teodosie, Grigorie Zugravul, Zosima, Savatie, zece Cuvioşi din Egipt; Sf. Mărturisitor Triantafil
Ziarul Lumina şi-a redus, de o vreme, numărul de pagini. Şi nu e rău. Rău este că ne întâlnim cu aceleaşi nume care se exprimă în spaţiul Teologic fără a avea chemarea, competenţa şi îndreptăţirea să o facă. Despre ce este vorba?
În numărul din 29 martie 2012, Elena Dulgheru semnează un articol cu un titlu izbitor: ,,Sfinţii mijlocesc dialogurile teologice’’(!). Aflăm că în perioada 7-15 martie a avut loc la Tesalonic o conferinţă Teologică pusă sub patronajul Sfântului Grigorie Palama şi sub oblăduiurea Preasfinţitului Kallistos Ware, un nume pe care eu l-aş înconjura cu semne de întrebare şi de exclamare, şi să dea Dumnezeu să mă înşel. Precum se vede din fotografia însoţitoare, au participat tot felul de oameni, de diverse convingeri şi credinţe. Despre ce vor fi vorbit ei acolo, nu ni se spune. Dacă a fost într-adevăr un dialog Teologic, fiecare îşi va fi expus punctul de vedere, dar mă tem că a lipsit tocmai afirmarea Dreptei Credinţe. Şi chiar dacă ar fi fost afirmată, nu cred că ar fi stârnit interesul celor prezenţi. Presupun că fiecare a stat înrădăcinat în credinţa sa, dacă nu în lipsa de oricărei credinţe. Dacă ni s-ar fi spus că măcar un suflet rătăcit a hotărât să vină în Biserică, prin calea Împărătească a Sfântului Botez, aş fi fost cel mai mulţumit dintre cititori. Aşa însă, socotesc că a fost o întâlnire oarecare, în care s-a dialogat inutil, s-au făcut de toate, numai misiune ortodoxă nu.
Am văzut adunări ale sectarilor în care s-au rostit ,,predici’’ patetice, cu tonuri ridicate şi volum pe măsură, în care totul era pus sub vrerea lui Dumnezeu şi inspiraţia Duhului Sfânt, ca şi cum Dumnezeu s-ar fi bucurat de ereziile şi inepţiile expuse. Cam aşa s-a întâmplat şi la Tesalonic: s-a pretins că acea conferinţă a fost opera Sfântului Grigorie Palama, care ar mijloci asemenea întâlniri fără rost.
Nu vreau să închei fără a semnala exprimările ciudate, ca să nu spun agramate, ale Elenei Dulgheru. Aşa bunăoară citim: ,,Biserica aerobă (!!!), ,,Bizanţul a fost cu totul adoptat de Dumnezeu’’. Sau: ,,alocuţiuni ample de 30-40 de minute’’(!) Şi încă una: ,,un bătrân saltimbanc caucazian m-a vindecat definitiv de complexele în faţa Bizanţului’’(!) Să-i fie de bine! Nu toţi putem avea studii Teologice temeinice, dar măcar dicţionarele limbii române le mai putem deschide, din când în când, mai cu seamă când ne punem semnătura pe articole de presă. Elena Dulgheru nu o face, cei care-i dau spaţii generoase în Ziarul Lumina, la fel. Şi atunci să nu ne mai mirăm nici de formulări bizare, precum ,,Anul omagial al Sfântului Maslu’’.
Preot Ioviţa Vasile
Notă. Acest articol datează din 2012. L-am scris atunci pentru a semnala multele inepţii care-şi găsesc locul în Ziarul Lumina, organul de propagandă al Patriarhiei Române. În perioada de timp scursă, lucrurile s-au înrăutăţit: ecumenismul e la el acasă, sunt promovaţi tot felul de indivizi dubioşi, sunt evidente grave abateri de la Sfânta Credinţă Ortodoxă. Ziarul acesta beneficiază de generoase fonduri colectate de la parohii. Abonamentele nu sunt facultative. Oricât de precară ar fi starea financiară a unei parohii, preotul e obligat să adune şi să îndrepte fonduri spre Ziarul Lumina şi spre Radio şi TV Trinitas.
Încep și eu să cred că discuțiile dintre ortodocși și protestanți, de ex., nu au altă finalitate decât aceea că protestanții se simt și ei justificați ca fiind parte a Bisericii. Iar aici nu e doar vina BOR, că sunt și alte Biserici Ortodoxe membre în CMB.
Poate că intențiile ortodocșilor au fost bune, dar deja e pierdere de vreme cu atâtea discuții, dezbateri și săptămâni dedicate unității creștinilor, că protestanții nu doar că nu vin la Ortodoxie, dar se mai și consideră acceptați de ortodocși, iar credincioșii se smintesc:
Bine ar fi dacă Ierarhii noștri, înainte de a mai avea întâlniri cu protestanții cei mândri, ar cugeta la cuvintele Sfântului Apostol Pavel:
„Să nu daţi fratelui prilej de poticnire sau de sminteală.” (Romani 14, 13).
Am avut cursuri de ecumenism in facultate pe care le faceam (mai corect: nu le faceam) cu PS Ioan Mihaltan al Oradiei. In vremea de care vorbesc nu ajunsese sa fie episcop. Il durea in cot de ecumenism. preda acolo un minim de date istorice si cam atat. La examene, nici vorba de subiecte de ecumenism. Imi amintesc ca erau discutii libere si fiecaruia PS Ioan ii punea intrebarea ,,cum citesti Sfanta Scriptura?” Daca nu mergeai la examenul dansului si te intalnea undeva, iti cerea carnetul de student si-ti trecea nota, intotdeauna mare. Asadar, am terminat facultatea fara a sti ce e ecumenismul. Fata hidoasa a acestuia s-a aratat treptat, dupa 1990. Au aparut carti exceptionale pe care citindu-le, ni s-au deschis ochii. Au aparut apoi manifestarile zilelor noastre si tendintele si intentiile ascunse ale ecumenistilor au fost vadite. Va socotiti reprezentat in cmb? Eu-nu.
Eu unul nici nu vreau să fim reprezentați în CMB.
Oricum, discuțiile astea sunt ca ale mele cu un văr al meu, care e Martor. Eu speram să îl atrag pe el spre Ortodoxie, el voia să mă atragă spre rătăcirea lui, iar concluzia discuțiilor era întotdeauna aceeași, fiecare rămânnând la credința lui.