Episcopul sau presbiterul, dacă nu ar boteza pe cel spurcat de eretici, să se caterisească

Biserica lui Hristos a rânduit cu înţelepciune reguli după care să fie primiţi în sânul ei ereticii. Astfel, în primele secole, prin Canonul 7 al Sinodului II Ecumenic, se făcea o distincţie netă între arieni, macedonieni, sabatieni, novaţieni, quartodecimani, mercuraşi şi apolinarişti care puteau fi primiţi dacă dădeau zapis, adică scrisoare de mărturisire a Credinţei Ortodoxe, şi dădeau anatemei ereziile pe care voiau să le părăsească. Aceştia erau primiţi prin ungerea cu Sfântul Mir. Se avea în vedere probabil că unele abateri, precum cea a quartodecimanilor, care sărbătoreau Paştile la 14 nisan, nu erau de o gravitate extremă. De cealaltă parte, erau socotiţi eunomienii, montaniştii, sabelienii, care erau asimilaţi păgânilor, de aceea erau catehizaţi temeinic şi apoi botezaţi.

Pornind de la acest Sfânt Canon, care avea particularităţile lui potrivite vremii, există acum tendinţa ecumeniștilor de a primi în Biserică eretici numai prin ungerea cu Sfântul Mir, socotindu-li-se valid simulacrul de botez primit înainte. Se trec sub tăcere, chiar în cărţile de slujbă bisericeşti, cele poruncite de următoarele Sfinte Canoane:
a). Canonul 46 Apostolic: ,,Poruncim să se caterisească episcopul sau presbiterul Care au primit ca valide Botezul ori Jertfa (euharistia) ereticilor. Căci ce fel de împărtăşire are Hristos cu Veliar. Sau ce parte are credinciosul cu necredinciosul? (II Corinteni 6, 15).
b). Canonul 47 Apostolic: ,,Episcopul sau presbiterul dacă ar boteza din nou pe cel care are Botezul cu adevărat sau dacă nu ar boteza pe cel spurcat de eretici, să se caterisească, ca unul care ia în râs Crucea sau moartea Domnului şi nu deosebeşte preoţii adevăraţi de preoţii mincinoşi’’.

Aceste două Sfinte Canoane nu mai lasă loc de îndoieli ori de interpretări în privinţa Tainei Sfântului Botez în Biserica Ortodoxă, socotindu-l singurul valid şi mântuitor, după cum simulacrul de botez al ereticilor de orice fel este nu o luminare, ci o spurcare a celui care-l primeşte. Ereticii de astăzi se cuvine a fi catehizați, botezați ortodox, unși cu Sfantul Mir și abia atunci sunt considerați mădulare ale Bisericii lui Hristos

În privinţa ereticilor catolici, lucrurile nu sunt diferite, având în vedere că ereziile acestora se numără cu zecile. Dacă ereticii primelor secole se făceau vinovaţi de o singură erezie, suficientă pentru a se depărta Dumnezeiescul har de la ei, cu atât mai mult ereticii sectari sau catolici. sau din orice biserică mincinoasă, sunt lipsiţi de harul sfinţitor, nevând Sfinte Taine valide.

Presbiter Iovița Vasile


4 comentarii la „Episcopul sau presbiterul, dacă nu ar boteza pe cel spurcat de eretici, să se caterisească

  1. Duhul Capitanului spune:

    Sărut mâna, părinte. Tare m-am folosit…

  2. Constanta spune:

    Sărut mâna, părinte, pentru acest cuvânt de învățătură.
    Când spuneți că „se trec sub tăcere”, asta vrea să spună că au fost omise din cărțile de slujbă bisericești, adică scoase, pur și simplu? ?
    Bănuiesc (am auzit, am citit, de fapt) că la facultățile de teologie ortodoxă nu se învață ce ar trebui, de multă vreme. Dar preoții tineri, care vor să slujească curat ortodox, (deși, „n-or fi având loc” de ierarhi) au acces la adevăratele învățături sau nu? La cărțile vechi. Și, chiar de-ar vrea, ar intra în contradicție cu ce li se cere și… carnea e slabă. Vai de noi! 😢
    Doamne, ajută!

    1. iovita_vasile spune:

      Doamne ajută
      În cartea numită Molitfelnic, la Randuiala Sfantului Botez, au inserat Sfinte Canoane pe care le interpretează în sens ecumenist. Cele două 46 și 47 Apostolice nu și-au găsit locul care li se cuvine, pentru că sunt atat de lămuritoare pentru toată lumea și le strică lor socotelile.
      In Seminariile și-n Facultățile de Teologie se predau la greu aberatiile ecumeniste. Bieții tineri sunt indoctrinați cu erezii. iar cand vor merge în Parohii, evident, le vor propovădui credincioșilor. Stiu ce impact are școala asupra unor tineri care se pregătesc să devină preoți.
      În felul acesta, ereziile și rătăcirile lumii sunt introduse în Trupul curat al Sfintei Biserici și vor duce multe suflete la pierzare. Asta e durerea noastră. Întotdeauna am spus despre ecumenism că e un cancer, care trebuie ținut departe de Biserică. Pseudo-ierarhii romani spun altceva. Dumnezeu să păzească Biserica Sa, iar noi să-I rămînem credincioși.

  3. Constanta spune:

    Mulțumesc pentru detalii, părinte.
    E o catastrofă fără precedent… Numai bunul Dumnezeu știe cum vom ieși din aceste grozave încercări.
    Ne rugăm să ne dea lumină si discernământ și să țină sănătoși pe părinții ca Sfinția Voastră.
    Doamne, ajută!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *