Ereticii nu vor vindeca Biserica de plaga schismei

Comunicat

În legătură cu invitația Preafericitului Părinte Teofil al III-lea, Patriarhul Ierusalimului, adresată Patriarhului Bisericii Ortodoxe Române de a participa, în perioada 25-27 februarie 2020, la întâlnirea fraternă de la Amman, Iordania,

Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a reiterat hotărârea sa nr. 3668, reluată în hotărârile nr. 9156/2018 și nr. 180/2019, și anume ca Patriarhia Ecumenică și Patriarhia Moscovei să reia dialogul pentru a ajunge, cât mai curând posibil, la o soluție, în problema autocefaliei Bisericii Ortodoxe din Ucraina, pentru a nu se adânci polarizarea celor două tabere adverse: una a Bisericilor Ortodoxe pro-Constantinopol și cealaltă a Bisericilor Ortodoxe pro-Moscova.

De asemenea, Sfântul Sinod a precizat că este de acord cu acordarea autocefaliei întregii Biserici Ortodoxe din Ucraina (nu doar a unei părți), însă aceasta se poate realiza numai prin înțelegerea dintre Patriarhia Ecumenică și Patriarhia Moscovei și prin consens panortodox.

Iar, pentru a nu se interpreta că întâlnirea de la Amman, inițiată de Patriarhia Ierusalimului, ar fi o Sinaxă a întâistătătorilor Bisericii Ortodoxe, la respectiva întâlnire fraternă la care se vor discuta modalități de reconciliere și de restabilire a comuniunii euharistice între unele Biserici Ortodoxe autocefale surori, Sfântul Sinod a hotărât ca Biserica Ortodoxă Română să nu fie reprezentată de Patriarhul României, ci de o delegație a Patriarhiei Române.

Această participare a Bisericii Ortodoxe Române la întrunirea fraternă de la Amman este motivată de faptul că toate Bisericile Ortodoxe autocefale au responsabilitatea de a conlucra pentru menținerea, apărarea și promovarea unității dogmatice, canonice și euharistice ortodoxe, potrivit Evangheliei lui Hristos și Sfintelor Canoane Ortodoxe”.

Biroul de Presă al Patriarhiei Române

Precizări necesare

1.Sinodalii români se feresc ca de foc să spună lucrurilor pe nume şi nu pomenesc cuvântul cheie, adică ,,schismă’’, care defineşte exact starea în care au ajuns unii ierarhi prin recunoaşterea schismaticilor ucraineni şi prin întreruperea comuniunii euharistice de către Sfânta Biserică Ortodoxă Rusă. Pentru dânşii nu există nici vocabula ,,erezie’’. Cele două rele tulbură adânc Biserica lui Hristos.

2.Sinodalii de la Bucureşti vorbesc de autocefalia Sfintei Biserici Ortodoxe a Ucrainei. Despre ce autocefalie poate fi vorba când Biserică Ucraineană canonică nu o doreşte şi nu o cere, aceasta având o bună si canonică aşezare în Patriarhia Rusă? ,,Autocefalia’’ acordată schismaticilor epifano-filaretişti e lipsită de valoare din două motive: a) a fost acordată la cererea factorului politic, a fostului preşedinte Poroşenko şi b)  Bartolomeu din Constantinopol nu avea autoritatea să facă acest lucru, fiind căzut în erezie din 2016, de la sinodul tâlhăresc din Creta. În comunicat schismaticii sunt puşi, în mod viclean, pe picior de egalitate cu Sfânta Biserică Ortodoxă a Ucrainei, ceea ce e o mare elucubraţie.

3.Ni se spune că Bisericile Ortodoxe ar fi divizate în două tabere adverse: pro-Constantinopol şi pro-Moscova. Inexact. Divizarea s-a făcut între Biserica lui Hristos şi partea devenită schismatică, alcătuită din Bartolomeu, Teodor al Alexandriei, Ieronim al Greciei şi ceilalţi care s-au alăturat lor. Biserica nu se poate despărţi sau împărţi cu niciun chip, fiind Trupul tainic al Mântuitorului Iisus Hristos. Din Biserică se pot desprinde anumite facţiuni, care însă îşi pierd harul sfinţitor şi devin schismatice.

4.De ce se fereşte Patriarhul Daniel să participe? Pentru că ştie că această reuniune din Amman va fi un eşec, de care doreşte să se disocieze prin neparticipare. Se feresc până şi de denumirea de ,,Sinaxă a întâistătătorilor’’ pentru că aşa sunt comandamentele momentului. În acest caz, întâlnirea este din capul locului diluată şi lipsită autoritate. Pentru ca totuşi delegaţia română să se bucure de credibilitate, propun ca în ea să fie incluşi Ieromonahul Grigorie Sanda, Părinţii Claudiu Buză, Cosmin Tripon şi Ioan Ungureanu, ca unii care, prin nepomenire, apără Biserica Ortodoxă tocmai de schisme şi dezbinări (Canonul 15 al Sinodului I-II de la Constantinopol). Evident că nimeni nu bagă în seamă această propunere, aşa încât să nu ne mirăm că vom avea parte de un eşec răsunător.

5.Aserţiunea precum că ,,Bisericile Ortodoxe autocefale au responsabilitatea de a conlucra pentru menținerea, apărarea și promovarea unității dogmatice, canonice și euharistice ortodoxe, potrivit Evangheliei lui Hristos și Sfintelor Canoane Ortodoxe” e o exprimare găunoasă, într-o limbă de lemn. E îmbucurător faptul că sinodalii bucureşteni îşi aduc aminte totuşi de Evanghelia lui Hristos şi de Sfintele Canoane Ortodoxe, pe care le-au dispreţuit şi călcat fără nicio reţinere. Să-şi fi adus aminte acum că au jurat să respecte Sfintele Canoane?

6.Am spus cu fiecare prilej că, înainte de toate, în Sfânta Biserică Ortodoxă trebuie rezolvată problema gravă a ereziilor şi a ereticilor, şi numai după aceea să se purceadă la vindecarea schismei. Ne facem că uităm de ereziile din Creta? Erezia naşte schismă, cum s-a văzut în anul 1054, cum bine vedem că se întâmplă şi acum. Cine mai speră că ereticii vor vindeca Biserica de plaga schismei?

Presbiter Ioviţa Vasile


9 comentarii la „Ereticii nu vor vindeca Biserica de plaga schismei

  1. Mihai spune:

    Nemaipunand la socoteala faptul ca alte schisme bat la usa dupa model uceainean

    1. Pentru vrajmasi fiecare schisma e un ,,bun” castigat, de aceea va fi extrem de greu sau imposibil ca schismatii sa revina in Biserica. Voia lui Dumnezeu.

  2. Mihai spune:

    Scrisoarea „patriarhului” Bartolomeu: excomunicati si caterisiti pe cei care se opun sinodului nostru din Creta, pe Pr Teodoros Zisis la categorisit ca si conducator al bandei
    Vi lam trimis linkul pe mail

    1. Draga Strajerule,
      Am citit scrisoarea lui Bartolomeu pe link-ul ce mi l-ai trimis. Poate in cursul zilei de azi sa fac o scurta analiza.

  3. Bine… cuvântați!
    Foarte bună analiza! Mulțumesc pentru votul de încredere în ceea ce privește „delegația” BOR! Eu i-aș propune pe Părinții Ioan și Cosmin, alături de teologul Mihai Silviu Chirilă! Iertați!
    Doamne, ajută!

    1. Doamne ajuta, Parinte Claudiu
      Eu as starui sa mergeti in acea componenta, la care sa se adauge si teologul Silviu Chirila. Teama-mi e ca se vor duce Drincek, Nifon, Teodosie, Grifoni si-atunci ce asteptari sa mai avem? Iertati.

      1. dumitru spune:

        Problema la care gandesc dupa umila mea opinie:in Iordania se intra cu pasaport biometric?Nu e nicio rusine sa intreb pentru ca e o problema legata de ascultarea sau neascultarea fata de avertizarile Sfintilor Parinti.Unii s-ar intreba,cu logica lumeasca:”Dar atunci cine ar mai apara ortodoxia?”Si mi se pare normal sa privesti lucrurile ca un om grijuliu.Atunci daca am trecut cu totii prin acea perioada de dezbateri pe problema cipurilor,am ramas cu ceva?Mai retinem oare marile avertismente?Sau tratam lucrurile „normal”,”firesc”,pentru ca si intrunirile acestea pot fi o capcana.Cumva acei Sfinti Parinti au spus ca viata merge „firesc „inainte,sa nu bagam in seama „extremele” si sa gasim noi o cale de compromis in afara invataturilor lor?Daca este asa si mai este si o alta cale pe care noi,sarmanii nu o stim,atunci,poate ca ei s-au inselat amarnic si nu noi.Fereasca Dumnezeu.Altii vin cu alta pasenta:”e o chestiune pur personala,care tine de decizia fiecarei persoane in parte;acea persoana va raspunde”.Corect,pe deoparte,pe de alta parte,eu ma indoiesc ca acea persoana face cu adevarat marturisire.Eu stiu ca Sfintii Parinti mai noi nu au venit cu precizari in vederea luarii cipurilor dar intr-o formula in asa fel incat sa fie calea de mijloc.Ei au spos hotarat:e lepadare daca le iei si e mentinere in sfera invataturilor crestine ortodoxe daca nu le iei si te lasi in seama lui Dumnezeu,fapta care suna a absurditate pentru unii care se straduiesc sa marturiseasca ortodoxia.Daca la Aman se merge cu pasaportul simplu sau cel temporar,pentru acestea doua nu sunt cipuri,dar este amprentarea cu semnatura electronica,tot o smecherie destul de vicleana si aceasta,care ESTE LEPADARE :ORI CA SEMNEZI ELECTRONIC,ORI CA IEI CIPUL ESTE ACELASI LUCRU.Poate unii au inventat „vreo cale de mijloc”.Si Sfintii Parinti au facut multa rugaciune inainte sa ne puna pe tava invataturile atat de usor de inteles pentru oricine si tot ei invata ca cei care semneaza electronic si/sau iau cipul sa nu fie judecati de cei care nu l-au luat,ci sa primeze intelepciunea(nu acea intelepciune care ar da cuiva pogoramant sa ia cipurile,ci acea intelepciune care se refera la limitele firii omenesti in privinta relatiei omenesti dintre noi si la corecta raportare la Dumnezeu,ca Acela Care nu cere de la nimeni imposibilul in viata si daca te raportezi corect la ce este acum,El,intr-un singur punct e categoric,doar atat:sa nu iei cipul de niciunde,celelalte lucruri tin de neputintele omenesti pentru care avem datoria sa aratam intelegerea crestina desavarsita,exclus intelegerea fata de erezie,crime ,rapiri,santaj,inselaciuni,limbutia,vesnica-nemultumire si vesnica cautare de noduri in papura,asuprire,batai,violenta domestica,fie verbala,fie fizica,trimiterea membrilor propriei familii ca sa-ti aduca avere,precum si desconsiderarea lor daca nu-ti aduc avere,prin orice mijloace,nu ar conta cum,furturi,violuri,jafuri,lene si cate or mai fi si nu-mi vin in minte.Pentru celelalte:ca a mers pe strada cu camasa nu stiu cum,ca e putin cascat,ca a pierdut cartile pe la scoala,ca a uitat sa cumpere painea,ca a uitat adidasii in vestiarul de la scoala,ca si-a uitat ghiozdanul cu carti pe banca in sala de sport,ca s-a dus in oras cu pantaloni un pic prea scurti si i s-au vazut sosetele rupte,ca a uitat sa-i dea „buna-ziua”dirigintei pe holul scolii si altele de acest gen,sunt lucruri inerente,care in invatatura crestina ortodoxa actuala se arata ca mai important este neluarea cipului ,erezia ,hotiile,inselatoriile,coruptia,spaga data sau primita si relele de mai sus,fata de care sa fim categorici cu noi insine iar apoi cu ceilalti,iar in privinta neputintelor omenesti,printre care se numara si faptul ca copilul tau nu are cum sa se ridice la pretentiile parintelui la nivelul absolut,sau absolutist ,sa aratam dragoste si intelegere desavarsita,asa cum e omul,cu defectele si insuficientele lui,pentru ca gradina defectelor si insuficientelor,limitarilor mintii,prostiei,nedesavarsirilor,comportamentelor de om trufas si nervos,irascibil,pretentios cu altii,dar nu cu el,este mare;pe cand dragostea ,iertarea,ingaduinta,mila,afectiunea,respectul devin notiuni trecute ).

        1. Parintele Iustin Parvu; pentru noi nu exista decat solutii dureroase, mergand pana la mucenicie.

  4. dumitru spune:

    Cuvantul „mucenicie” este un cuvant deosebit de cuprinzator.Aici se imbina lucruri ,pe alocuri de neinteles pentru un om obisnuit cu cotidianul,cu o viata obisnuita cu bucuriile si necazurile ei.Rar gasesti oameni care sa nu se gandeasca la avere,la cinstea carierei care iti sta in fata,la multitudinea avantajelor materiale,pentru a renunta la sinele lui,adica la aplecarile doar spre lumea materiala,la aranjarea doar pe lumea aceasta,la agonisirea de laude doar pe lumea aceasta.Chiar si psihologii consacrati care vin pe la casele oamenilor,in cadrul emisiunilor tv.pentru a rezolva,spre exemplu,drama unei fetite gurmande,cu propuneri si repere care sa aduca familia respectivei pe o linie sanatoasa de plutire sunt priviti ca niste veniti de pe lumea cealalta.In toate cazurile,din ce vad la tv.,chiar finalul fiecarei emisiuni de acest gen se lasa cu acel limbaj paralel si iata ca asa pleaca psihologii,precum distinsa doamna Irina Petrea,precum a venit si cu un gust amar.S-a gandit cineva ca aceasta doamna ,de asemeni si altii ca dansa care incearca sa gandeasca ei insisi si in mod sanatos,intr-o societate fara educatie,care rumega numai ce li se impune,savarseste o liturghie de mucenicie?Desigur.In conditiile in care,tu ca si copil,ca si tanar,ca si om sanatos la cap,cu pregatire de inalta specialitate,esti pus in situatia de a pune la cos tinuta ta intelectuala,educatia ta ,formarea ta de om,pentru a nu suscita toti prostii,intarziatii mintal,retardatii,lichelele,homosexualii care ajung in functii practicand faradelegea aceasta,desfranatele care se tutuie cu toti,hotii care te oropsesc si te vorbesc de rau peste tot pentru ca esti si gandesti cinstit.Eu cred ca si aceasta este o forma de mucenicie-mucenicia cinstei,mucenicia corectitudinii,mucenicia de a te pastra la nivelul la care esti format si educat,mucenicia de a nu reactiona cu nimic rau cand esti huiduit de toti nebunii si destrabalatii la locul tau de munca,mucenicia de a-i ierta si trece cu vederea pe toti cei care te-au chinuit si la servici si acasa(asa batrani si cu parul carunt,cum ii vede lumea).Aceasta nu reprezinta vreo forma de mucenicie?Desigur.Nu e si aceasta un aspect de mucenicie cand tu ca si crestin ortodox te trezesti la un moment dat dupa atatea acumulari de vaste cunostinte teologice ortodoxe si dupa indelungata formare crestina ortodoxa sanatoasa, ca un tampit si troglodit de ecumenist,numai pentru ca nu esti si nu gandesti ca el ,te face cum vrea capul lui:sectant,schismatic,razvratit,de capul lui,de sine,ratacit care isi cauta adepti,inselat,dus cu capul,alienat mintal,proscris,inadaptabil si care nu e bun nici de ruga nici de fuga,vrajmasul lui Dumnezeu,vrajmasul ortodoxiei,nesupus,niciodata si de nimeni ascultator,vesnic impotrivitor,lax,terorist,xenofob,radicalist,salbatic,necizelat in spirit ecumenist,provocator de certuri si dezordini sociale,canalie,pervers,golan,libertin,haimana,derbedeu,necredincios,pagan,om fara nicio carma a mintii,om fara niciun reper pe lumea aceasta,om fara nicio noima,care traieste asa…de pe o zi pe alta,om care pe unde merge numai pagube face,om”Gica-contra”,om „pe invers”,violent,agresiv,putoare,dubios,suspect,imprevizibil,sovaitor,nestatornic,instabil psihic si social,rasist?Desigur.Cand stii cum te raportezi la ortodoxie ,la societate,la familie,cand stii ca te chinui ca vai de tine si auzi tiganiile de mai sus despre tine,nu e o forma de mucenicie?Nu e o forma de mucenicie cand tu nici nu stii cate se mai spune despre tine ?Desigur e si aceasta.Asadar,putem conchide ca mucenicie nu e numai taierea cu sabia si s-a incheiat socoteala;mucenicia este o forma continua de existenta pe fagasuri sanatoase,echilibrate in credinta,o sanatoasa raportare la Dumnezeu,la credinta ortodoxa,la lume,la prieteni,cunoscuti si la familie,impacarea cu Dumnezeu si cu semenii,proces care constituie miezul muceniciei,esenta,precum si in toate imprejurarile vietii de zi cu zi precum mai ales predica cu referire la raportarea sanatoasa la Dumnezeu,la ortodoxie,la mantuire,la familie si la viata,in general.Taierea cu sabia,arderea pe rug,impucarea reprezinta SFARSITUL MUCENICESC,SFARSITUL MARTURISITOR.Deci calitatea de mucenic este data si de sfarsitul de mucenic dar si de viata de mucenic,traita dupa dreptarul ortodoxiei.Iata cat de cuprinzator si de fapic este termenul de „mucenicie”,cuvant care insumeaza un permanent act de vointa,ce tine de vointa si caracter.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *