Din vremea când am întrerupt pomenirea ierarhilor eretici, ne-am luat ca grijă de căpetenie rămânerea în Sfânta Biserică. Sunt câteva lucruri pe care le-am evitat, pentru a nu face nimic din cele ce măcar ar fi sugerat schisma:
- Nu am pomenit la Sfânta Liturghie niciun episcop străin de Episcopia de care aparţinem. Am adoptat o formulă de pomenire patristică, cuprinsă în textul Sfintei Liturghii: ,,toţi episcopii ortodocşi care drept învaţă cuvântul adevărului’’ (Liturghierul din 2000, p. 167). Aceasta înseamnă că pomenim orice ierarh care corespunde acestei exigenţe patristice. Cine se califică, e pomenit, cine nu, să facă bine să înveţe cuvântul adevărului, nu erezii.
- Ne-am ferit ca de foc să nu căutăm a intra sub jurisdicţia altui episcop. Aşteptăm ca bunul Dumnezeu să rânduiască în fiecare Eparhie ierarhi binecredincioşi, sau să-i întoarcă pe cei căzuţi în erezie.
- Nu ne-am înregistrat la autorităţile civile ca entităţi distincte, deoarece avem conştiinţa profundă că aparţinem Sfintei Biserici Ortodoxe Române. Ierarhii ne-au alungat din bisericile de zid, dar nu-i cu putinţă să ne îndepărteze din Biserica lui Iisus Hristos.
- Ne-am declarat în numeroase rânduri ca fiind fii duhovniceşti ai Eparhiilor de care aparţinem, îndreptăţiţi pe deplin a avea ierarhi cu adevărat ortodocşi.
- Nu am depăşit cu nimic hotarele statornicite de Canonul 15 al Sinodului I II din Constantinopol, care obligă la întreruperea pomenirii ierarhului căzut în erezie, chiar înainte de judecata sinodală.
- Nu defăimăm în niciun fel ierarhii căzuţi în erezie, aducând în discuţie alte păcate posibile pe care le-ar fi comis. Singurul păcat care ne dă dreptul să rupem comuniunea cu ierarhii este erezia. Asupra ereziei atragem atenţia, prin nepomenire.
Cu toate aceste precauţii, respectate cu rigoare, unii din preoţii care au întrerupt pomenirea au fost caterisiţi pe motiv de schismă. Din păcate, o parte din nepomenitori caută să intre sub jurisdicţia episcopului sârb, Artemie, care prin hirotonirea celor trei horepiscopi şi prin alte acte necanonice, este în schismă faţă de Sfânta Biserică Sârbă. Păcat.
Preot Ioviţa Vasile
BORu reconfirmă acordul de la Balamand:
„The Joint Declaration merely confirmed the affirmation of the joint Orthodox-Catholic document adopted in Balamand in 1993, entitled “Uniatism as Method of Union in the Past and the Present Search for Full Communion.”
Sursa: https://mospat.ru/en/2017/02/13/news142297/
Ce măsuri de precautie asi iau dușmani Ortodoxiei, cam ăștia fac și desfac și dreg prin parlamentul României https://ganduridinortodoxie.wordpress.com/2018/06/20/proiectul-legislativ-care-scoate-ortodoxia-in-afara-legii-a-trecut-de-senat/
iertati dar Sfanta Biserica (din Romania) si BOR nu sunt echivalente, de multe ori chiar opuse.
De ce spuneti ca ar fi vorba de doua Biserici? Avem o singura Biserica Ortodoxa Romana. Aceia care lupta impotriva ei sunt, de fapt, in afara ei. Cred ei ca daca sunt in biserica de zid, sunt in Biserica lui Hristos. Eroare! Preotii si credinciosii care s-au ingradit nu mai pot intra si sluji in biserica de zid, dar sunt madulare ale Bisericii lui Hristos. Ereticii, dimpotriva.
Parinte, este o singura Biserica a lui Hristos (nu romana, bulgara, rusa, albaneza, sarba, greaca, etc).
Cei care fac parte din Biserica lui Hristos (fie ca sunt in Romania, Rusia, Bulgaria, Grecia, Serbia, etc) sunt stiuti numai de Domnul.
Cei care fac parte din BOR, BOBg, Patriarhia Rusiei, Patriarhia Atenei etc nu fac parte neconditionat din Biserica lui Hristos.
Ce legatura poate avea minciuna, hotia, simonia, vrajitoria, sodomia, inchinarea la idoli etc cu Biserica lui Hristos ?
Va rog sa nu alunecati in acea exagerare care spune ca Biserica lui Hristos e nevazuta. Asa spun ereticii protestanti si neoprotestanti. In principiu, toti cei botezati in numele Sfintei Treimi fac parte din Biserica lui Hristos. Unii ajung la masura sfinteniei, altii inainteaza cu spor in bine; cei mai multi dintre noi purtam povara pacatelor si avem nevoie de cele sfinte ale Bisericii pentru a ne tamadui. Va rog sa socotiti Biserica lui Hristos ca pe o institutie divin-umana care are un numar de credinciosi, un numar de pastori (preoti, episcopi,) o Invatatura de Credinta, un cult inchinat Dumnezeului Adevarului, o morala dupa care traim si, ce e mai important, un Cap care se numeste Iisus Hristos. Toate acestea sunt lucruri concrete, vizibile, palpabile. Noi, fiecare suntem madulare ale Bisericii lui Hristos. Eu asa ma socotesc ca madular bolnav care am nevoie imperioasa de darurile lui Dumnezeu pentru vindecare.
Biserica are legatura cu minciuna , hotia, simonia, sodomia, etc, in sensul ca le combate si le vindeca. Invatatura ei tocmai asta urmareste, sa-i fereasca pe credinciosi de asemenea grozavii. Si mie mi-ar placea ca Biserica sa fie ferita in totalitate de pacate, dar vedeti ca firea omeneasca e inclinata spre ele si fiecare purtam povara pacatelor noastre. Sfanta Spovedanie e menita sa ne scape de aceasta povara.
Sigur ca Biserica lui Hristos e impartita pe criterii nationale, teritoriale, deoarece Dumnezeu a lasat ca omenirea sa fie alcatuita dintr-o diversitate de popoare si neamuri. Asta e o impartire strict geografica. In fapt noi marturisim Una, Sfanta, Soborniceasca si Apostoleasca Biserica.
Va doresc sa inaintati cu mult spor spre Imparatia lui Dumnezeu.