Primul canon al Sfântului Vasile cel Mare spune în mod explicit că oricine intră în schismă pierde imediat succesiunea apostolică și preoția și nu mai poate sluji sau transmite harul preoției, în măsura în care el însuși a căzut departe de harul Duhului Sfânt și este laic. Se pune problema păcatului şi virtuţii in Biserica lui Hristos. Noțiunile de bine și de rău ar putea fi șterse în Biserică, prin încălcarea Sfintelor Canoane : cu o lovitură de creion, păcătoșii de ieri pot fi declarați preoți evlavioși și preoți evlavioși – păcătoși.
Este vorba atât de situaţia din Ucraina, cât şi de cea din BOR, unde ierarhii în exerciţiu au caterisit samavolnic Preoţii, care au întrerupt pomenirea canonic, nesocotind Dumnezeieştile Canoane şi interpretându-le în duh lumesc, fără frică de pedeapsă. După cum afirmă şi Părintele profesor Floca, „Mântuitorul n‐a înzestrat Biserica cu norme de drept, cu un «cod de legi juridice», ci numai cu har, cu adevăruri de credinţă şi cu norme religioase şi morale. Prin normă canonică se intelege ,,un principiu sau o regulă de conduită cu caracter general şi impersonal, instituită sau sancţionată de Biserica a cărei respectare este obligatorie şi garantată de organele puterii bisericeşti şi de opinia obştii credincioşilor din cadrul Bisericii”.
Patriarhii vremelnici ai celor două cetăţi, una aflata în ţară musulmană, celălalt într- o colonie la discreţia marilor puteri politice ale lumii, împreună cu sinoadele lor sâmbriaşe, au dat dovadă ca nu merită să fie numiţi adevăraţi fii ai Bisericii, prin infaibilitatea la care au aderat cu inteaga lor simţire, de sorginte eretic-papistaşă. Nu au pocăinţă, pentru că au greşit în faţa lui Dumnezeu şi a conştiinţei lor, semn că nu sunt fii adevăraţi al lui Dumnezeu şi al Bisericii, după cum grăieşte Sfântul Apostol Pavel: „Răbdaţi spre înţelepţire. Dumnezeu se poartă cu voi ca faţă de fii. Căci care este fiul pe care tatăl său nu-l pedepseşte? Iar dacă sunteţi fără de certare, de care toţi au parte, atunci sunteţi fii nelegitimi şi nu fii devăraţi”. (Evrei 12, 7-8).
Poate îşi reamintesc cuvintele dumnezeescului Nicodim Aghioritul: ,,Pe scurt, îţi spunem, frate să alegi unu din două; ori aici să primeşti, în chip vremelnic, canonul păcatelor tale, ori dincolo, pentru vecie. Dacă-l primeşti aici, scapi de cel de acolo; dacă aici nu-l primeşti, ai să-l capeţi, fără greş, acolo, şi pe vecie’’. Precum şi Gavriil al Filadelfiei, scrie în cartea sa despre Taine: „Cel ce nu s-a supus (canoanelor) trebuie sa fie trimis la scaunele de judecată de dincolo, şi va da socoteală de nelegiuirile pe care le-a săvârşit, ca unul ce a încălcat aşezămintele Sf. Biserici”. Frate, trebuie să-l împlineşti, pe cât este cu putinţă, mai repede, câtă vreme te afli în harul lui Dumnezeu, şi să nu amâi, fiindcă, nu ştii ce ţi se va întâmpla în ziua viitoare: „Căci nu ştii la ce poate da naştere ziua de mâine” (Pildele lui Solomon 27,1).
Dr. Gabriela Naghi
Ioan N. Floca, Drept canonic ortodox. Legislaţie şi administraţie bisericească, vol. I, Ed. IBM‐BOR, Bucureşti, 1990, p. 45.,
Carte foarte folositoare de suflet, Sfântul Nicodim Aghioritul
Patriarhul BOR si vremelnicii sai episcopi, prin adoptarea si punerea in practica a hotararilor samavolnice ale ereticului sinod cretan, incalca nu numai sfintele canoane, ci si Poruncile Domnului.
Admiterea casatoriilor mixte, atrage dupa sine un sir nesfarsit de probleme, conducand la situatii explozive, iar pacea si buna convietuire in casnicia astfel intemeiata, vor ramane idealuri de neatins.
Trecerea unuia dintre soti la Ortodoxie, duce la confruntari serioase cu familia acestuia, iar căsnicia începută fără binecuvântarea părinților poate avea de suferit pe parcursul ei. Chiar dacă acesta este dispus să treacă la Ortodoxie (uneori, aceste disponibilități se arată doar până la căsătorie, iar după aceea mulți manifestă înverșunare și repulsie față de acest subiect), totuși, nu putem uita că, fiind crescut într-o altă credință, el poate rămâne tributar unor obiceiuri sau practici străine de duhul Ortodoxiei.
Orice lucru care violeaza si forteaza constiintele se transforma in rau si este, dupa N. Berdiaev, « cosmarul lucrului impus », unde libertatea umana, dorita de Dumnezeu cu pretul mortii Sale, ramane necunoscuta.
Si, in aceasta atmosfera de constrangere a constiintelor, abolim in final libertatea, conditia sine qua non a iubirii ; or, in acest climat de non-libertate si de mediocritate crestina, “noul adept” a vazut totul aici, mai putin iubirea si libertatea… Deci, el se boteaza pur si simplu pentru a se casatori, apoi nu mai merge la Biserica, si, adeseori, nici sotul crestin si botezat de mai mult timp…
Incerca Patriarhul BOR , episcopii sai simbriasi, sa se substituie Marelui Arhiereu?
Se pune intrebarea cum va trai „noul adept”in mediul ortodox, cand familia in care a vietuit, prietenii, rudele, au cu totul alte sarbatori religioase si nu toti accepta partenerul de religie ortodoxa.
Astfel apare o ruptura totala intre acesta si lumea pe care a cunoscut-o pana in acel moment.
Prin pocainta i se va ierta persoanei ortodoxe pacatul desfranarii, intr-un tarziu, decat sa necinsteasca sfanta Biserica a lui Hristos, intreaga sa viata.
Caci de se va casatori cu dispensa cu „noul adept”fara Sfantul Botez, va trai in preacurvie si astfel nici nu se vor putea pocai in veac, fiind convinsi ca nu au facut nici un pacat.
Iar cel ce iubeste pe altcineva, mai mult decat pe Mantuitorul Hristos, nu este vrednic de Acesta.
Aceasta hotarare a fost aprobata, spre a strange lanturile ecumenismului lucid si mai mult, sufocand pleroma ortodoxa, incalcand sfintele canoane si nesocotind poruncile Domnului.
29. Iisus i-a răspuns că întâia este: „Ascultă Israele, Domnul Dumnezeul nostru este singurul Domn”.
30. Şi: „Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău, din tot cugetul tău şi din toată puterea ta”. Aceasta este cea dintâi poruncă.
31. Iar a doua e aceasta: „Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi”. Mai mare decât acestea nu este altă poruncă.(Marcu 12;29-31)
AVVA PARINTE!
Bine scoateti in evidenta multele neajunsuri din casatoriile mixte. Si inca nu le putem sesiza pe toate. Doamne pazeste-ne.
Dar nunumai la cununii, și la botezuri cu nași cu nași sectari, avem și aici exemple cu nemiluita