Schisma din 1054

După introducerea lui Filioque în Crezul niceo-constatinopolitan şi răspândirea treptată a acestei erezii în Apus, după accentuarea tendinţelor papilor de a fi stăpâni autoritari nu numai peste întreaga Biserică, ci şi peste conducătorii politici ai lumii, după numeroasele inovaţii introduse de apuseni, tensiunile dintre aceştia şi Biserica Răsăritului au crescut în intensitate. Cum Dreapta Credinţă era incompatibilă cu ereziile şi inovaţiile apusene, despărţirea apusenilor de Biserica lui Hristos devenise o chestiune de timp. Iată care erau pretenţiile apusenilor faţă de Biserică şi în raport cu puterea politică, aşa cum reies din câteva scrisori ale papei Leon al IX-lea, redactate probabil de cardinalul Humbert: ,,Când cineva se desparte de Biserica romană, acela nu mai formează Biserica, ci e conciliabul de eretici, o adunare de schismatici, o sinagogă a satanei. Să ştie patriarhul (de Constantinopol, n. a) că fără aprobarea papei, nici nu are drept să existe, căci aşa cum împăratul Constantin cel Mare a predat papilor puterea să conducă pe principii pământeşti, tot aşa răspunde şi de Biserică. Nu trebuie să fie atât de lipsită de respect Biserica de Răsărit, ea care a fost moleşită de plăceri şi de îndelungată odihnă, în timp ce papa a apărat-o de atâtea erezii. Apostolul Petru şi urmaşii lui (papii) pot judeca toată Biserica, dar pe ei nu-i judecă nimeni. Împăratul însuşi trebuie să fie ca un fiu ce se întoarce la maica sa’’ (Citat reprodus după Istoria Bisericească Universală, Ed. I. B. M. O., Bucureşti, 1975, p.426).

Câteva consideraţii pe marginea acestui text sunt absolut necesare. Când face referire la puterea încredinţată de Constantin cel Mare papilor, se are în vedere Donatio Constantini. Acest act este, indubitabil, un fals grosier, cum s-a dovedit în cursul istoriei, cum înşişi catolicii recunosc şi cum am relevat în cuprinsul acestei scrieri. Prin urmare, intrând în logica papală, aşa cum papii nu au primit îndreptăţire de la Constantin cel Mare să stăpânească peste principii lumii, în acelaşi fel nu au chemarea Dumnezeiască de a cârmui întreaga Biserică. La fel, cei unsprezece Sfinţi Apostoli, au primit putere prin chemarea Mântuitorului, nicidecum prin vrerea Sfântului Apostol Petru. Misiunea lor apostolică nu depindea în nici un fel de Sfântul Petru, ci toţi erau în deplină armonie în propovăduirea Evangheliei. Extinzând comparaţia, fiecare episcop hirotonit canonic îşi poate împlini misiunea cu care a fost învestit, fără a-şi datora existenţa papei. Cum vor fi apărat papii Biserica Răsăritului de erezii, câtă vreme ei înşişi erau contaminaţi de morbul ereziilor, e imposibil de înţeles. Şi apoi cum să acceptăm că papii pot judeca întreaga Biserică, fără ca ei să poată fi supuşi judecăţii, când ştim bine că papa Honoriu I a fost judecat şi anatematizat ca eretic monotelist de Sinodul VI Ecumenic, de la Constantinopol?, ca să ne oprim asupra unui singur exemplu. Dar ceilalţi papi eretici? Pot ei judeca Biserica întreagă, fără ca ei să poată fi judecaţi? Să nu mai stăruim în acest registru al absurdului.

În aceste circumstanţe, relevate doar parţial, despărţirea Bisericii de Apusul eretic devenise necesară. Culmea este că pasul cel dintâi l-au făcut chiar apusenii împovăraţi de erezii şi de multe alte rătăciri. Sâmbătă, 16 iulie 1054, cardinalul Humbert se afla la Constantinopol, conducând o delegaţie papală. În vreme ce credincioşi erau adunaţi în catedrala Sfânta Sofia şi participau la Sfânta Liturghie, cardinalul Humbert a intrat în biserică şi a depus pe Sfânta Masă actul de excomunicare a Patriarhului Mihail Cerularie şi a celor dimpreună cu dânsul. A fost momentul istoric în care apusenii s-au despărţit de Biserica lui Hristos. Actul a fost redactat în limba latină şi a trecut un oarecare timp până să fie tradus în greceşte. Acuzaţiile aduse de Humbert sunt nefondate, puerile şi chiar hilare:
– simonie
– aducerea in stare de eunuci a unor persoane, pe care apoi îi hirotonesc preoţi sau episcopi
– botezarea din nou a celor botezaţi în numele Sfintei Treimi, inclusiv a latinilor
– jurământul răsăritenilor precum că în afara Bisericii grecilor nu există altă Biserică, prin urmare Sfânta Euharistie şi Botezul n-ar mai exista ca Taine valide decât la greci
– admiterea căsătoriei trupeşti pentru slujitorii Bisericii
– punerea în seama răsăritenilor a vinei imaginare precum că ar socoti legea lui Moise ca fiind blestemată, acuzaţie de un absurd extrem
– înlăturarea din Simbolul Credinţei a formulei Filioque, care arată că Sfântul Duh purcede şi de la Fiul.

În legătură cu această ultimă acuzaţie, se cuvine a remarca faptul că Biserica lui Hristos n-a primit niciodată adaosul Filioque în Crez, ceea ce este un merit absolut, prin urmare n-avea cum să-l înlăture. Această acuzaţie îi incriminează şi mai vârtos pe catolici şi arată, involuntar, credincioşia Bisericii Ortodoxe faţă de Simbolul Credinţei, aşa cum a fost statornicit la primele două Sinoade Ecumenice.

După luarea la cunoştinţă a conţinutului actului de excomunicare, la 24 iulie 1054, patriarhul Mihail Celularie a rostit anatema împotriva lui Humbert, a delegaţilor papali, a papei Leon al IX-lea şi a întregii comunităţi eretice din Apus. O anatemă are valoare atunci când este pe deplin îndreptăţită. Când ea este pronunţată din ambiţie, pe nedrept, se întoarce împotriva celui care a pronunţat-o. Cardinalul Humbert nu avea dreptul şi autoritatea de a excomunica Biserica Răsăritului, deoarece stătea sub povara ereziilor apusene, ceea ce face actul său lipsit de valoare. De cealaltă parte, Mihail Celularie avea şi îndreptăţirea şi datoria de a anatematiza comunitatea apuseană dovedită eretică.

La 7 decembrie 1965, patriarhul Constantinopolului, Atenagora I şi papa Paul al VI-lea au citit concomitent o ,,declaraţie comună’’, în catedrala din Constantinopol şi la Vatican, prin care s-au ridicat anatemele pronunţate în 1054. Gestul celor doi este ilegitim şi fără valoare, răspunzând unor comandamente venite din afara Bisericii. Nu comentăm actul papei Paul al VI-lea. Patriarhul Atenagora a greşit grav ridicând anatema, atâta vreme cât apusenii persistă în erezie, stare care nu s-a atenuat, ci s-a agravat mult după 1054. Dovada este că nici acum, după 48 de ani, ridicarea anatemelor n-a produs nici un efect. Cei care au ordonat ridicarea anatemelor îşi închipuiau probabil că unirea dintre Biserică şi catolicism se va produce cu multă înlesnire. S-au înşelat. Biserica lui Hristos nu se va uni niciodată cu ereticii. Porţile acesteia rămân însă deschise pentru a-i primi, cu o singură şi indispensabilă condiţie: aceea a pocăinţei lor sincere.

Presbiter Iovița Vasile

7 comentarii la „Schisma din 1054

  1. Mihai spune:

    Vizavii de ridicarea anatemelor de către Atenagoras, in urma acestei nelegiuiri mulți preoți și monahi avea să oprească pomenirea acestuia, printre care mitropolitul Augustin Kantiotis și Sf Paisie Aghioritul

  2. Ioan spune:

    Parintele Maxim Karavas care este la manastirea unde se afla mormantul Sf.Augustin de Florina (are cineva acatistul?) intr-un scurt interviu luat acum 3 saptamani de zapacitul asta de Matei Vulcanescu care pe langa nenorociri mai face si cate ceva bun a spus ca in cuprinsul Patriarhiei Romane nu se mai sfinteste nimic,nu se mai coboara harul,pa,Aliluia.
    Parintele Maximos Karavas.Cel mai mare duhovnic ortodox din Grecia care a fost duhovnicul si ucenicul Sfantului Paisie Aghioritul marele duhovnic care a întrerupt pomenirea de curând i-a îndemnat pe toți să meargă la el,Inregistrare facuta de preotul Matei Vulcanescu care asa zapacit cum e mai face cand si cand si lucruri bune.
    https://youtu.be/hcEhDercWb8?feature=shared

    1. iovita_vasile spune:

      Hai lăsați extremismele astea periculoase. Cum să nu mai fie har în Romania? Asta ar însemna co Biserica Ortodoxă Romană a fost biruită de porțile iadului și nu mai există! Biserica e incompatibilă cu ereziile și nedespărțită de harul lui Dumnezeu. Două postulate pe care să le ținem minte.
      Matei Vulcănescu este în afara Bisericii. Mai trebuie demonstrat? Pe deasupra e și mirean, deoarece antiohienii l-au caterisit și nicio Biserică nu-l mai primește. Vedeți-vă de mîntuire, nu mai plecați urechea la toate vocile acestea susținute financiar de puterile întunericului.
      Pace, sănătate, mîntuire.

      1. Ion spune:

        Instituția Bisericii (în cazul nostru BOR ecumenistă) se identifică cu Biserica Sobornicească dacă mărturisește dreapta credință.
        Dacă BOR nu mărturisește dreapta credință, ea nu mai reprezintă Biserica Sobornicească…
        Motivul pentru care cei care au întrerupt pomenirea episcopilor ecumeniști este tocmai acela de a se îngrădi de erezie…
        Nu poți să mărturisești o erezie, să o accepți , să fi în erezie…și în același timp unit cu Adevărul, cu Hristos,cu sobornicitatea Bisericii…
        Așadar trebuie să avem mare atenție când abordăm acest subiect.
        Sfinții nu s-au sfiit niciodată să mărturisească aceste adevăruri…
        Iar despre existența sau inexistența Harului la ecumeniști, să-L lăsăm pe Dumnezeu să decidă…E lucrarea lui Dumnezeu și judecata Lui…
        Datoria noastră este de a ne îngrădi de erezie, pentru a rămâne în Biserica sobornicească,cu care cineva se identifică dacă mărturisește ca ea…Deocamdată BOR la nivel instituțional nu o face…
        Ea este oficial ecumenistă, lucru dovedit de documente sinodale și membră în Consiliul Mondial al Ereziilor…Hristos Domnul și Sfinții Bisericii nu sunt membrii ai acestui Consiliu…Categoric…

  3. Ioan spune:

    Hai,maculaturi goale ecumeniste.Sa ii vedem.O fi si acest Sfant Parinte „schismatic” sau cu „inclinatii schismatice”?.

  4. Mihai spune:

    Vizavii de PR Matei Vulcănescu, omul este in favoarea actelor cu cip electronice, cu siguranță Pr Maximos Karavas nu cunoaște adevărata față a pr Matei Vulcănescu
    Din nefericire multi amesteca BOR cu pseudoierarhii cocoțați in scaunele episcopale

  5. Mihai spune:

    Mai zilele trecute tovarășul Ciubotea și-a serbat onomastica, la patriarhie invitați toată crema sorosista in frunte cu Pliscușor Ban, unde acesta ținea discursuri, situație similară cu ceea ce sa întâmplat la Sf Munte unde promotorul globalismului a fost primit cu osanale

Răspunde-i lui iovita_vasile Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *