Viu este Hristos și Biserica Sa nu va pieri în veac, iar cel ce se teme să mărturisească, să ia aminte la acest cuvânt al Sfântului Ioan Iacob Hozevitul:
,,Pericolul vine de la frații cei mincinoși, care sunt dușmani ascunși cu atât mai periculoși, cu cât cred că ei sunt frați curați. Predică și ei ortodoxia, dar oarecum schimbată și prefacută după placul lumii acesteia și al stăpânitorului acestei lumi. Predica lor e ca o hrană prielnică care a început să se strice și în loc să hrănească, otrăvește pe cei care o mănâncă…Iar câţiva dintre slujitorii Sfântului Altar din ziua de azi defaimă aceste Sfinte Canoane, numindu-le bariere ruginite. Canoanele sunt insuflate de Duhul Sfânt prin Sfinții Apostoli și prin Sfinții Părinți ai celor șapte Sfinte Soboare ecumenice și ei zic: Canoanele, de multă vechime pe care o au, au ruginit. Nu zic că ei de multă grăsime și nefrica de Dumnezeu li s-a întunecat mintea și au năpârlit, căzându-le și părul și barba și mustața, facându-se ca femeile. Cum e chipul Domnului și al Sfinților și cum e chipul lor? De aceea, Sfintele Canoane ale Sfinților ei le calcă în picioare, dar predică sus și tare că sunt ortodocși.”
Intransigența găunoasă, îndreptățirea de sine, autosuficiența duc la disprețul, răutatea ascunsă cu viclenie și ura față de aproapele, manifestate adesea printr-un misoginism sălbatic, pe care l-am întâlnit frecvent la mulţi dintre cei îngrădiţi de erezie, extremiştii din gruparea schismatică şi alţii asemenea lor. Este, din păcate, o caracteristică care îi face să decadă din calitatea de semen egal cu noi în demnitate, verticalitate şi din aspiraţia de a deveni „bărbat desăvârşit”. Simţim mereu nevoia să ne întărim părerea bună despre noi înşine, nu avem în noi un dram de bunăvoinţă, nu întărim dragostea în celălalt cu nimic, nu suntem în stare să-l odihnim, căci încăpăţânarea care ne ţine legaţi de dreptatea noastră deşartă care este precum cârpa lepădată în faţa Domnului, ne-a transformat inima într-un pustiu.
Falsa smerenie ascunde bine în sine, de fapt, frustrări, complexe de inferioritate, judecând şi căutând greşelile celuilalt, dintr-o nevoie permanentă de a-l corecta, arătând în fapt că nu ne-am schimbat întru Hristos.
Este o boala fariseică de care suntem cu toţii bolnavi, mai mult sau mai puţin sever, în funcţie de momentul îmbolnăvirii şi conştientizarea bolii, care ne apropie prin pocainţă de Vindecătorul şi Voitorul Milei, care doreşte prin Iubirea Sa desăvârşită ca toţi la cunoştinta Adevărului să vină şi să se mântuiască. Mai marii Bisericii prin exemplul pe care îl dau astăzi păstoriţilor, prin toate predicile pe care le ţin, caută prin orice mijloace să-şi mintă şi să-şi calce în picioare glasul conştiinţei, dar să se simtă mereu în regulă, că au acoperirea regulamentară. Credinciosul face ascultare de preotul ecumenist, care la rândul lui face ascultare şi merge pană în iad împreună cu ,,Înaltul’’, care la rândul lui ascultă orbeşte de directiva care vine de la Patriarh, prietenul credincios papei de la Răsărit care, din nefericire, este fratele iubit al ereticului papă de la Roma, înaintemergătorul lui antihrist.Și sunt convinşi că aşa lucrează pentru şi în numele lui Hristos Domnul, că fac în toate (mai ales prin sinodul mincinos din Creta), Voia Lui. Dar au uitat oare că El ne cere să îi iubim pe oameni, după cum El ne iubește pe noi: adică în mod desăvârșit. Fapt pentru care, porunca iubirii ne cere, în subsidiar, să ne curățim de toată patima, de tot ceea ce sufocă iubirea noastră. Pentru că atunci când iubești duhovnicește, iubești ca unul care s-a despătimit de toate patimile care înăbușă iubirea în noi. Pot ei oare mărturisi că ne iubesc în mod desăvârșit?
Spunea Vlădica Averchie: ,,Îndreptîndu-şi atenţia spre lumea exterioară, omul caută ,,poziţia acceptată oficial” – ce este bine şi ce este rău în ochii celorlalţi – mai mult decât să fie bine în interior cu Dumnezeu şi cu propria conştiinţă. A idealiza şi a te conforma la ceva numai pentru că e ,,drept” sau ,,recunoscut” din punct de vedere oficial, înseamnă să ceri să ,,fii înşelat”, pentru că satana poate să facă uşor – mai ales în vremea noastră – să coexiste ,,oficialitatea” exterioară cu falsitatea interioară“.
*Hrană duhovnicească, Buc., 2000
Dr. Gabriela Naghi
Canon de rugaciune impotriva ereziei si apostaziei si pentru impacarea Bisericii
(facere a Sfantului Ierarh Petru Movila).
Cantarea 1
Irmos
Pe Tine,Hristoase,Imparate,Care credinta cea adevarata in Tine ai pus-o ca piatra si temelie de nezdruncinat a Bisericii Tale,pe Tine Care ne-ai lasat fagaduinta neamagitoare ca Biserica nu va fi biruita de portile iadului,rascumparand-o cu cinstitul Tau Sange,te rugam cu lacrimi:izbaveste-ne grabnic de necazurile ereticesti de acum si de stramtorarile apostatilor.
Stih:Stapane,Hristoase,mult milostive,miluieste si izbaveste pe robii tai.
S-au deschis portile iadului,buzele hulitoare de Dumnezeu,ca sa inghita fara mila Sfanta Ta Biserica,dar Tu,adevaratule Imparat,Hristoase,inchide-le,pune-le stavila cu puterea Ta cea dumnezeiasca.Te rugam cu inima infranta,izbaveste Biserica de toate stramtorarile,caci ai rascumparat-o cu sangele Tau cel curat.
Stih:Idem.
Tu esti piatra cea din capul unghiului si Capul Trupului Tau,Capul Bisericii Tale,Hristoase Imparate.Loveste-i cu lemnul Crucii Tale pe cainii care o tulbura si o dezbina,iar ei daruieste-i pace cu dumnezeiasca Ta putere,caci ai rascumparat-o cu sangele tau cel curat.
Stih:Prea sfanta Nascatoare de Dumnezeu,miluieste-ne pe noi.
Pe tine,Maica binecuvantata,pantece care L-ai purtat pe Dumnezeu,chezasie si acoperamant al neamului crestinesc,te rugam din inima;ocroteste turma Fiului tau,care este tulburata de lupii cei fiorosi,si izbaveste-o de navala lor ucigatoare de suflet,caci Fiul tau si Dumnezeul nostru a rascumparat-o cu sangele Sau cel curat.
Cantarea a 3-a.
Irmos
Tu,Mantuiitorule si Iubitorue de oameni,Cel ce vezi prigonirea Bisericii Tale de catre dusmanii cei vicleni,milostiveste-Te si asculta rugaciunea noastra si,milostiv fiind,izbaveste-o degraba de toate necazurile si scarbele,si intareste-o in pacea adanca pe piatra marturisirii adevarate,ca sa Te slavim cu totii intr-un gand pe Tine,Cel ce Esti Dumneeu deofiinta cu Tatal si cu Duhul.
Stih:Idem.
S-au sculat lupi grei,Doamne,speriind si imprastiind fara mila turma Ta de oi cuvantatoare,si incearca sa o inghita cu amagirea cea diavoleasca;dar Tu,Hristoase,pastorule bun care Ti-ai dat viata pentru noi, slobozeste-ne de fiarele acestea si izbaveste-ne degraba,ca sa Te slavim cutotii intr-un gand, pe Tine,Cel ce Esti Dumnezeu deofiinta cu Tatal si cu Duhul.
Stih:Idem.
S-au sfatuit apostatii si paganii sa darame Biserica Ta,Hristoase,cu amagirile cuvintelor mincinoase,dar noi cu lacrimi ne rugam tie:adunarile acestora imprastie-le,precum de demult ai imprastiat adunatura de neamuri la zidirea turnului si nimicest-le,ca sa Te slavim cu totii intr-un gand, pe Tine,Cel ce Esti Dumnezeu deofiinta cu Tatal si cu Duhul.
Stih:Prea Sfanta Nascatoare de Dumnezeu,miluieste-ne pe noi..
Marie,Nascatoare de Dumnezeu,Care l-ai nascut pe Mântuitorul si izbavitorul lumii,cu rugaciunile tale,scapa bserica Fiului Tau de toate nenorocirile,necazurile si viclesugurile schismatice,ca sa-L slavim cu totii intr-un gand pe Hristos ,Cel ce Este Dumnezeu deofiinta cu tatal si cu Duhul.
Cantarea a 4- a.
Irmos.
Ca sa izbavesti Biserica Ta de amagirea dusmanului,Stapane Hristoase,ti-ai varsat sangele,iar acum,Iubitor de oameni,Te rugam s-o izbavesti de toate ereziile nou-urzite si de amagirile schismatice si sa o pastrezi nestricata.
Stih:Idem.
Fara mila si-au ascutit tradatorii dintii si,precum fiarele,au cascat gurile ca sa inghita Biserica Ta,Hristoase Imparate,dar Tu sfarama-le dintii amgitori,pazind de ei nevatamata turma Ta,ca un Iubitor de oameni.
stih:Idem.
Te rugam cu ravna,mantuitorule,spre rusinarea amagitorilor dusmani sa inteleptesti cu intelepciunea Ta cea dumnezeiasca inimile intai-statatorilor Bisericii,si cu luminarea cunoasterii Tale Sfinteste propovaduirea lor si lumineaza-le mintea,ca un Iubitor de oameni,spre intarirea credintei celei intru Tine.
Stih:Prea Sfanta Nascatoare de Dumnezeu,miluieste-ne pe noi.
Stapana Preacurata,mintea desfranata a apostatilor tari de cerbice biruieste-o cu puterea neadormita a rugaciunilor tale si adu-i in Biserica Ortodoxa,alunga degraba din inima lor bezna amagirii,ca sa slaveasca dimpreuna cu noi,cu dreapta credinta,pe Hristos,Iubitorul de oameni.
Cantarea a 5- a.
Irmos.
Hristoase,Iubitorule de oameni,da ierarhilor Tai si tuturor carmitorilor Bisericii Tale priceperea de a indrepta cu dreptate cuvântul adevarului Tau,mantuitorule,si toate ereziile si apostaziile,starpeste-le,Binefacatorule multmilostiv.
Stih:Idem.
Ne rugam Tie,Hristoase,daruieste Bisericii Tale darul de a Te slavi in pace ,in dreapta credinta,Iubitorule de oameni;si scotand-o degraba din rautatile si prigoanele daunatoare,izbaveste-o de toate nevoile care vin din partea apostatilor ce au inconjurat-o,Binefacatorule multmilostiv.
Stih;Idem.
Cu de-a sila sfasie apostatii amagitori haina Bisericii Tale,Hristoase,tesuta din inalta cuvantare de Dumnezeu;dar tu,Bunule,cu puterea Ta cea dumnezeiasca,grabeste-Te si scoate-o si scap-o din cursele lor pierzatoare de suflet,Binefacatorule multmilostiv.
Stih:Prea Sfanta Nascatoare de Dumnezeu,miluieste-ne pe noi.
vitei grasi au inconjurat Biserica Fiului tau,Nascatoare de Dumnezeu,si,ca s-o inghita,si-au cascat falcile hulitoare,racnind ca niste lei,dar tu,ajutatoare puternica crestinilor la nevoie fiind,vino acum si degraba starpeste-i pe ei,rugandu-te cu sarguinta pentru noi lui Hristos,Binefacatorul Cel multmilostiv.
Cantarea a 6-a.
Irmos.
Valurile marii amagitoare s-au inaltat peste masura spre inecarea Bisericii Tale ,Hristoase,dar acum Tu, precum de demult sculandu-te ai oprit marea cea vazuta,opreste valurile ei,si cu rugaciunile tuturor Sfintilor Tai izbaveste Biserica Ta de la inecul ducator la pierzanie.
Stih:Idem.
Apostatii si-au incordat arcul si au scos armele ca sa-i omoare pe robii Tai saraci si sarmani,care cred cu dreptate in Tine,dar Tu Hristoase,cu rugaciunile tuturor Sfintilor Tai,fa ca armele acelora sa intre in inimile lor si arcurile lor sa se franga,iar pe noi sa nu ne raneasca deloc.
Stih:Idem.
Din adâncul inimii,ne inchinam cu lacrimi Tie,Hristoase Imparate,rugandu-ne cu ravna:izbaveste Biserica Ta de aceste nenorociri si de clevetirea grea a potrivnicilor si pastreaz-o nevatamata si in adanca pace,spulberand degraba toate ereziile si apostaziile cu rugaciunile Sfintilor Tai.
Stih:Prea Sfanta Nascatoare de Dumnezeu,miluieste-ne pe noi.
Apostazia de trei ori afurisita,Preacurata,a starnit uneltirile amagitoare,voind sa darame din temelie Biserica Fiului tau,rascumparata cu sangele Sau cinstit,dar tu grabeste-te,adapost al crestinilor,si,cu rugaciunile tale de Maica si ale tuturor Sfintilor,roaga-te lui Hristos sa starpeasca uneltirile lor si sa aduca pace in Biserica.
Condac,glasul al 4-lea.
Grabeste-te sa-i spulberi pe neasteptate,Doamne Iisuse Hristoase,ca sa nu ne robeasca prin invataturile lor,caci dusmanii Te hulesc si pe noi ne ameninta;loveste-i,dar, cu Crucea Ta,pe cei care se lupta cu noi si curma degraba urzelile lor,ca toti cei ce fac rau robilor tai sa inteleaga si sa cunoasca aievea cat de puternica este,prin rugaciunile Nascatoarei de Dumnezeu,credinta ortodocsilor,Unule,Iubitorule de oameni.
Cantarea a 7-a.
Irmos.
Dumnezeule si Rascumparatorule,Mire al Bisericii,Te chemam cu staruinta:scapa Mireasa Ta din mainile nelegiuitilor,care vor s-o nimiceasca,starpeste puterea amagirii lor,ca sa putem canta fara de incetare:”Tatal nostru,Doamne,fii binecuvantat”.
Stih:Idem.
Doamne,desfa degrab legatura pestrita a amagirii, pe care incearca s-o teasa sarpele ispititor al Bisericii Tale,si rupe mrejele lui,ca,fiind izbaviti de acestea,sa strigam intr-un glas:”Tatal nostru,Doamne,fii binecuvantat.”
Stih:Idem.
Da-ne rabdare barbateasca,Mantuitorule,care ne-ar scapa de la necaz,si nu ne duce peste puteri in ispita,ci izbaveste-ne de toate amagirile viclene ale apostatilor,care navalesc peste noi,ca mereu sa strigam in Ortodoxie:”Tatal nostru,Doamne,fii binecuvantat”.
Stih:Prea Sfanta Nascatoare de Dumnezeu,miluieste-ne pe noi.
Fa rugaciune catre fiul tau si Dumnezeul nostru,Marie,mireasa de Dumnezeu,ca,ridicandu-Si puterea Sa dumnezeiasca,sa vina sa scape Biserica Sa de nenorocirile pe care ni le fac apostatii si de ereziile pagane si sa-i izbaveasca de amagitori pe cei care-I canta cu evlavie:””Tatal nostru,Doamne,fii binecuvantat”.
Cantarea a 8-a.
Mantuieste-ne pe noi,Hristoase, Iubitorule de oameni ,care ne pierdem si infiecare zi ne imputinam din pricina amagelii apostaziei,precum l-ai scapat pe Petru,care se ineca in mare,intarind cu putere pe piatra adevaratei Tale marturisiri pe cei care canta cu credinta dreapta:”Cantati si preamariti in veci toate faptele Domnului.
Stih:Idem.
Latra la Biserica Ta,hristoase,ranjind cu hulire ca leii cumpliti,copiii tradarii in curtea lor de amagire,vrand s-o fure fara crutare.Dar,Tu,Doamne,Care Ti-ai varsat sangele pentru ea,nu-i lasa in mainile dusmanilor pe cei ce canta cu credinta:”Cantati toate faptele Domnului Dumnezeu si preamariti-L in veci”
Hristoase,Judecatorule vesnic,intareste-i in dreapta credinta pe ierarhii Bisericii Tale si apara Biserica neinfranta de portile iadului,dupa fagaduinta Ta,Doamne,si izbaveste-ne de necazurile care ne apasa pe noi ,cei ce cantam cu credinta:”Cantati toate faptele Domnului Dumnezeu si preamariti-L in veci.(Daca vedeti greseili,cer iertare).
Stih:Prea Sfanta Nascatoare de Dumnezeu,miluieste-ne pe noi.
De la tine primind trupul,Preacurata,S-a nascut Cel care prin cuvant dumnezeiesc le-a facut pe toate;te rugam,Prea curata,din inima:roaga-L sa ne scape de amagirea dusmaneasca,si sa izbaveasca acum Biserica Sa de necazul ce o apasa,si sa-i mantuiasca pe cei ce canta cu credinta:”Cantati toate faptele Domnului Dumnezeu si preamariti-L in veci”.
Cantarea a9-a.
Irmos.
Turma Ta cea cuvantatoare,hairuita de lupii cei lacomi,Hristoase,striga cu glas tare:”Ai mila,indura-te si ne izbaveste grabnic de curdele vrajmasului,ca sa nu pierim,ci sa Te preamarim in veci,pe Tine,Cel Ce Esti singurul Cap al celor credinciosi.”
„haituita””.
„cursele.””
Cantarea a 9-a(continuare).
Irmos.
Tremurand si temandu-ne cu frica mare,caci cunoastem pacatele noastre fara masura,ingenunchem catre Tine,Doamne IIsuse Hristoase,si te rugam:intareste-ne credinta,linisteste Biserica si izbaveste-o grabnic de amagirile tradarii apostatilor,ca sa Te preamarim in veci cu evlavie pe Tine,Cel ce Esti singurul Cap al celor credinciosi.
Stih:Stapane,Hristoase,multmilostive,miluieste si izbaveste pe robii Tai.
Spulbera,Mantuitorule,amageala crancena a tuturor ereziilor si starpeste din radacini paguba aopstaziei,potoleste sfasierile bisericesti,oile ratacite aduna-le si du-le in turma Ta sfanta.Te rugam,Hristoase Doamne,sa ne linistesti si pe noi in Ortodoxie,ca sa Te preamarim in veci pe Tine,Care Esti singurul nostru cap al celor credinciosi.
Stih:Prea Sfanta Nascatoare de Dumnezeu,miluieste-ne pe noi.
Roaga-te,Preacurata,Fiului si Domnului tau sa spulbere toate paraiele amagirii si sa le sece grabnic,iar pe cei rataciti sa-i indrepte spre cunoasterea adevarului,sa linisteasca Biserica Sa si pe noi toti sa ne intareasca in credinta cu dreptate.Stapana Fecioara,pe tine te rugam,ca sa te preamarim in veci cu credinta dreapta,care esti cu adevarat Nascatoare de DUMNEZEU.AMIN.
DUMNEZEULUI NOSTRU SLAVA.
O sa va pun si troparele si condacele Sfintilor Mari Aparatori ai Ortodoxiei:Sfantul Fotie cel Mare(820-891);Sfantul Marcu Eugenicul(1392-1444);Sfantul Grigorie Palama(1296-1359) care se vor pune la Slujba Acatistului.
A. Sfantul Fotie cel Mare.Troparul nr.1:
Glas 5.
Ca o prealuminoasa faclie a intelepciunii ascunse in Dumnezeu,si aparator al Ortodoxiei celei de sus descoperite,podoaba cea blagoslovita a Patriarhilor,innoirile semetului eres ai lepadat,marite Fotie,cela ce esti lumina sfintelor Biserici,al Rasaritului luminatorule:pazeste pre dansele de toata ratacirea.
A. Troparul nr.2
Glasul 1.
Ca cel ce esti cu apostolii in ceruri impreuna locuitor si ortodocsilor mare aparator,lumii drept invatator iar eresurilor latinesti darz impotrivitor,Sfinte Fotie,pe Hristos Dumnezeu roaga-l cu deadinsul sa mantuiasca sufletele noastre.
B. Sfantul Marcu Evghenicul.Troparul nr.1:
Glas3.
O,preavrednicule de cinstire si preadumnezeiescule Marcu,prin marturisirea sfintei si sfintitei Credinte,mare ravnitor in tine Biserica a aflat,ca dogmele ai aparat,cele invatate de Parinti,si mandria intunerecului ai doborat,cea trufasa.Pentru aceasta,roaga pre hristos Dumnezeu,sa se daruiasca noua iertare de pacate,celora ce pre tine te cinstim.
B. Troparul nr.2.
Glasul 1.
Pentru marturisirea dumnezeiestii credinte mare lucrator te-a aflat pe tine Biserica,sfintite Marcu prealaudate,caci prin pazirea slovelor Dumnezeiestilor Parinti ai zdrobit eresurile intunecatului Apus.Pentru aceasta pe Hristos Dumnezeu roaga-L sa daruiasca ravna celor ce-ti urmeaza cinstita vietuire.
C. Sfantul Grigorie Palama.Troparul nr.1
Glasul 8.
Luminatorule al Ortodoxiei,intarirea Bisericii si invatatorule,podoaba monahilor,aparatorule cel nebiruit al cuvantatorilor de Dumnezeu,facatorule de minuni,Grigorie,lauda Thessalonicului,propovaduitorule al harului,roaga-te pururea,sa se mantuiasca sufletele noastre.
C. Troparul nr.2.
Glasul al 8-lea.
Luminatorule al dreptei credinte,sprijinul Bisericii si invatatorule,podoaba monahilor,aparatorul cel nebiruit al teologilor,facatorule de minuni Grigorie,lauda Tesalonicului,propovaduitorule al harului,roaga-te pururea sa se mantuiasca sufletele noastre.
1. Sfantul Fotie cel Mare,condac glasul al 8-lea.
Luminatorul Bisericii cel prealuminat preaindumnezeitul povatuitor al ortodocsilor,alauta Duhului cea dumnezeieste glasuitoare si preaputernicul nimicitor al eresurilor latinesti,sa fie incununat acum cu laudele cantarilor,caruia-i strigam:Bucura-te ,preacinstite Fotie!
2. Sfantul Marcu al Efesului,condac glasul al 3-lea.
Preafericite Marcu,podoaba arhiereilor si lauda mucenicilor,imbracat cu platosa nebiruita,de Dumnezeu inteleptite,ai surpat trufia razvratirii apusene,facandu-te vas ales al Mangaietorului si invederat aparator al Ortodoxiei.Pentru aceasta strigam tie:Bucura-te,o,Marcu,lauda ortodocsilor!
3. Sfantul Grigorie Palama,condacul,glasul al 8-lea.
Pe tine,organul intelepciunii,cel sfintit si dumnezeiesc,trambita cuvantarii de Dumnezeu cea stralucita,cu un glas te laudam,Grigorie de Dumnezeu graitorule.Ci,cel ce stai ca o minte inaintea mintii celei dintai,catre dansul indrepteaza mintea noastra,Parinte Grigorie,ca sa strigam tie:Bucura-te,propovaduitorule al harului!
Condacul Sfintilor Ierarhi,glasul al 8-lea.(CONDACUL DE OBSTE AL ACESTOR SFINTI TREI IERARHI MARI APARATORI AI ORTODOXIEI).
Ca niste invatatori de fapte bune,treime de Ierarhi preacinstita,cu laude si cu cantari Biserica va preaslaveste.Cu rugaciunile voastre daruiti,celor ce cauta spre voi cu dreapta credinta,indreptare de fapte bune si izbavire de vrajmasi,ca cei ce sunteti nebiruiti.
Fenomenul de apostazie faţă de creştinism, precede mai degrabă venirea Antihristului, pregătind în lume o perioadă de mari confuzii şi tulburări spirituale.
Astăzi se surpă credinţa adevărată, însăşi viaţa Bisericii, lumea s-a săturat de vorbe goale, de verbalism teologic fără măsură, care ameţeşte şi nu zideşte, lumea vrea oameni arzând de această credinţă vie, care să biruiască toate duhurile vicleniei.
Potrivit Sfântului Maxim Mărturisitorul, amestecarea credinţei Prorocilor, Apostolilor şi Părinţilor cu părerile eterodocşilor care teologhisesc prin raţiune, înseamnă trădarea credinţei.
”Căci trădare este schimbarea credinței celei drepte a Lui și cu privire la El (adică la Hristos) prin acceptarea unei mărturisiri a heterodocșilor și a unei învățături care Îl vinde pe El, spre negarea Preasfântului Lui Trup [luat] de la noi”.
Pentru aceasta, Sfântul Maxim Mărturisitorul povăţuieşte: ”Să păstrăm acest mare şi primordial medicament al mântuirii noastre: adică buna moştenire a credinţei, mărturisind cu sufletul şi cu gura plini de îndrăzneală, aşa cum ne-au învăţat Părinţii noştri”.
”Cel ce are credinţă nefalsificată în Hristos, are în el în întregime toate harismele dumnezeieşti”. Fără credinţa nefalsificată nu poate nimeni să mărturisească credinţa şi să sufere martiriul, nu are harisme şi nu se poate mântui.
Biserica invata ca invatatorii mincinosi care sunt ereticii si care trebuiesc demascati fara oprire au diferite apelative cu care sunt usor de identificat,precum:”intrebatorii cei cumpliti”,”cei cu filozofia desarta”, intr-adevar teologi cu un „verbalism teologic fara masura”,dupa cum cineva a spus anterior,oameni „care au umplut lumea cu vorbele lor mincinoase ,amagitoare si de suflet pierzatoare”,”vesnicii impiedicati care pururi dau cu stangul in dreptul”,”orbi care cad amandoi in aceeasi groapa”,”limbi straine de Dumnezeu,ucigatoare de adevar”,oameni”strambi cu mintea stramba;caci cel stramb pe toate le vede strambe”.
Crestinul ortodox,ca om al curajului si barbatiei este astazi altfel fata de vremurile cand Biserica de dinainte de Creta era in liniste si netulburata de erezie.A fi un crestin al tacerii este un povarnis periculos.De aceea,cuvantul adevarului trebuie sa fie pe buzele oricarui crestin ortodox doritor de mantuire.Sfantul apostol Pavel indeamna ca un crestin sa propovaduiasca cu vorba si cu fapta”cu timp si fara timp”.Insusi Domnul nostru Iisus Hristos spune destul de limpede,cand vrajmasii cautau sa astupe gura celor care propovaduiau adevarul neincetat si cu capul descoperit:”Daca vor tacea acestia,pietrele vor striga”(Lc.19,40).Maniera in care se manifestau ucenicii,parea haotica,dadea impresia ca ceva nu e in regula cu ei,ca nu au discernamant,in contrast cu disciplina austera de rugaciune care te invita sa fii un gen de crestin pasiv”cand tara arde” de flacarile iadului ereziei.Si de aici si pentru totdeauna Mantuitorul arata traiectoria care trebuieste atunci cand credinta e asaltata.
Sfantul Maxim Marturisitorul,a spus celor nedumeriti in ale credintei:”A tainui cuvantul Adevarului,inseamna a te lepada de el.Bine este sa traim in pace cu toti,dar numai cu aceia care cugeta aceleasi despre buna credinta ortodoxa.Si este mai bine sa ne razboim,atunci cand pacea lucreaza conglasuirea spre rau.”(Vietile Sfintilor din greaca,21 ianuarie).
Pater Ianos,epitropul Mitropoliei din Alba-Iulia,in scrisoarea trimisa lui Atanasie Anghel la Viena,nu pregeta sa ia atitudine ca om simplu certandu-si mitropolitul apostat:
„Daca iubesti sufletul sau cinstea,au de socotesti cuvintele Evangheliei(si de ti-i voea sa te avem dupa porunca Evangheliei) care zice :”Oricate veti lega pre pamant legate vor fi si in ceriu iproci”,de socotesti ca acei sfinti parinti,ce au legat lucrurile si aratarile credintii rau,strica;iara de socotesti ca aceia au avut darul Duhului Sfant,precum te tii ca ai si Sfintia Ta,toti iti zicem:sa nu te amiastici!…
Stiu ca Inaltatul Imparat si M.Gradinariul sila nimanui nu face.Ci trebuie cand nime nu face sila neci Sfintia Ta sa nu silesti,ca pentru oarece sa te faci pilda.Adu-ti aminte de ai citit sinaxarul sfintilor,cate bogatii,cata cinste li se fagaduia SI STA PANA IN VARSARE DE SANGE.Adu-ti aminte ce ai fagaduit in mijlocul Mitropoliei Bucurestilor si socoteste insuti ce-ti va veni de la 4 patriarsi si de la toate Besearicile ce-s raschirate de legea greceasca in lume;CA DE LA TOATE ITI VOR VENI BLASTEM SI AFURISANIE.SI SA NU SOCOTESTI CA VEI TRAI ANI MULTI DE VEI INDRAZNI A RUPE VREO PECETE A LEGATURII.ADU-TI AMINTE CA CU GREU IASTE A CADEA IN MANA VIULUI DUMNEZAU.Nu te intari ca sa iei slava lumeasca!Nu socotesti izbanda vrajmasilor?In scurt,adu-ti aminte patimile sfintilor si te indestulesti.LESNE IASTE A STRICA,CI NEVOIE SI GREU IASTE A DREGE IN URMA.De pohtesti cinste,stai inarmat si vei vedea ca o ve dobandi de la Dumnezau.Cinstea omeneasca iaste scurta si cu grija si mai ales ca Sfintiei Tale va sa fie cu ponos de toata lumea.PACATELOR STRAINE NU TE FA PARTAS!
Acestii scrisori astept raspuns indegrab,ca nu afland alte prilejuri,afla-ne aici des;inca si acolo vei afla de-ai nostri,de unde ai luat intai blagoslovenie SI INTREABA.Nu cauta inceputul,ci sa cauti ce-i va fi sfarsitul;si nu peste 20 sau 30 de ani,ci PESTE 100,TOT SFINTIA TA VEI FI OCARAT…Las ca mirenii neci unul nu pohteste,MACAR DE-I VA TARCALUI IMPARATUL.Si apoi socoteste CA MAI MULTI-S MIRENI DECAT POPINoi pentru nemisugul (innobilarea) a popilor,n-om primi mai mult de ce avem dat…Ce(de) va fi alta porunca a Inaltii Sale:sa-i slujim cu trupurile,LUT NE VOM FACE SUBT TALPELE SI SUBT BIRUINTA INALTII SALE.Iara leagea,au rea avem,au buna,nemica nu vom misca ,ici(nu) avem a primi mai mult, pana nu va fi cu voia si a TUTUROR MIREANILOR,NU NUMAI A POPILOR.IAR DE PRIMESTI SFINTIA TA SI POPII, N U M A I V O I S A F I T I, I A R N O I N U V O M F I !”Reprodus dupa Alex.Lapedatu,Pater Ianos,in Prinos lui D.A. Sturdza,Bucuresti,1903,p.307-309.
Esti cu treaba pe aici ,ereticule mitica cel mic?Daca tu in marea ta nemernicie il numesti pe sfantul Atanasie Anghel dupa cum spune ereticul pater ianos ,care nu este decat un catolic eretic,atunci te rugam sa te abtii de la a comenta pe acest site.
Sunt unii care trebuie sa citeasca de 5 ori si abia inteleg un text.ovidiule,dupa mata Atanasie Anghel e sfant?
Ce stii despre Atanasie Anghel?
Ma face sa inteleg ca pt tine Atanasie A.e sfant iar noi crestinii ortodocsi am fi eretici.
O dumnezeească prorocie a Avvei Pamvo, care s-a împlinit întru totul în vremurile noastre.
Trebuie să luptăm în fiecare secundă cu duhurile întunericului care şi-au făcut tron în inimile şi minţile multora, zăpăcindu-i, şi atrăgând şi pe alţii pe drumul care duce la iadul cel primitor.
Zice cu înţelepciune Avva Pamvo (sec.V):
„Că iată îţi zic ţie fiule, vor veni zile cind vor strica creştinii cărţile Sfintelor Evanghelii şi ale Sfinţilor Apostoli şi ale dumnezeeştilor Prooroci, ştergând Sfintele Scripturi şi scriind tropare şi cuvinte elineşti. Și se va revărsa mintea la acestea, iar de la acelea se va depărta. Pentru aceasta Părinţii nostri au zis: „Cei ce sunt în pustia aceasta să nu scrie vieţile şi cuvintele părinţilor pe pergament, ci pe hârtii, că va să şteargă neamul cel de pe urmă vieţile părinţilor şi să scrie dupa voia lor, fiindcă mare este necazul ce va să vină.” Și i-a zis lui fratele: „Aşadar se vor schimba obiceiurile şi asezămintele creştinilor şi nu vor fi preoţi în biserică să facă acestea?” Și a zis bătrânul: „În astfel de vremuri se va răci dragostea multora şi va fi necaz mult. Năpădirile păgânilor şi pornirile noroadelor, neastâmpărul împăraţilor, desfătarea preoţilor, lenevirea călugarilor. Vor fi egumeni nebăgând seama de mântuirea lor şi a turmei, osârdnici toţi şi silitori la mese şi gâlcevitori, leneşi la rugăciuni şi la clevetiri grabnici, gata spre a osândi vieţile bătrânilor şi cuvintele lor, nici urmându-le, nici auzindu-le, ci mai vârtos ocărându-le şi zicind: De-am fi fost şi noi în zilele lor ne-am fi nevoit şi noi. Iar episcopii in zilele acelea se vor sfii de feţele celor puternici, judecând judecăţi cu daruri, nepărtinind pe cel sărac la judecată, necăjind pe văduve şi pe sărmani chinuindu-i. Va intra încă şi în norod necredinţă, curvie, urâciune, vrajbă, zavistie, întărâtări, furtişaguri şi beţie.” Și a zis fratele: „Ce va face cineva în vremile şi anii aceia?” Și a zis bătrânul: „Fiule în acele zile cel ce îşi mântuieşte sufletul său mare se va chema în împărăţia cerurilor.” (Patericul Egiptean, pg. 209 cuv. 15)
Sa spui aceste cuvinte in urma cu 1600 de ani si sa vezi cu cata exactitate se implinesc in vremea noastra, e un lucru uimitor pentru orice faptura. Dar sa nu inveti nimic din cuvantul Avvei Pamvo, cand il vezi implinindu-se, e o nebunie. Sa ne fereasca Bunul Dumnezeu de intunecimea mintii.