Altarul reprezintă locul cel mai încărcat de sfințenie al bisericii și merită, deci, o atenție cu totul deosebită. Numai slujitorii Bisericii (episcopul, preotul și diaconii) și cei care îi ajută la slujbe (ipodiaconi, acoluți etc.) au voie să intre în Sfântul Altar; credincioșii nu au acest drept. Cel mai sfânt loc din altar este Sfânta Masă sau Jertfelnicul; numai slujitorii Bisericii (episcopul, preotul și diaconul) au voie să treacă prin fața ei și să o atingă. Pe Sfânta Masă sunt săvârșite Sfintele Taine; este locul pe care este comemorată, în mod actualizator, iconomia mântuitoare a lui Hristos, pe care se împlinește jertfa Mântuitorului, pe care pâinea și vinul sunt transformate de Duhul Sfânt în Trupul și Sângele lui Hristos.
Sfântul Gherman, Patriarhul Constantinopolului, vede în Sfânta Masă un simbol al mesei pe care Mântuitorul Hristos a cinat pentru ultima dată cu Ucenicii și a instituit Taina Euharistiei, al mormântului în care a fost pus trupul Domnului după moarte, precum și al tronului lui Dumnezeu pe care, purtat de heruvimi, S-a odihnit în trup. După Sfântul Simeon, Arhiepiscopul Tesalonicului, Sfânta Masă este un simbol al locului în care stă Dumnezeu, al jertfei lui Hristos, al mormântului lui Hristos, al locului în care se sălășluiește și de unde strălucește slava Sa: De aceea, dumnezeiasca biserică ni-L arată pe Stăpânul cel ceresc prin înfricoșătorul jertfelnic, adică prin Masa cea Sfântă din Altar, care mai este numită și Sfânta Sfintelor, scaunul, locul și odihna lui Dumnezeu, locul Jertfei celei mari, mormântul lui Hristos și sălășluirea slavei Sale.
Sfânta Masă este „înaltă şi luminată ca un scaun al lui Dumnezeu. Ea se aşază în mijlocul tuturor spre vederea şi împărtăşirea celor vrednici”. În majoritatea bisericilor, Sfânta Masă este făcută de obicei din piatră, iar Sfântul Simeon explică din ce motiv: Sfânta Masă este făcută din piatră fiindcă Îl închipuie pe Hristos Care este Piatra vieții și temelia noastră, piatra cea din capul unghiului, și pentru că piatra era odată preînchipuirea acestei mese, piatra din care se adăpa vechiul Israel. Astăzi însă, ea ne adapă pe noi, Israelul cel nou, nu cu apă, ci cu râuri de viață veșnică, cu sângele cel viu al Cuvântului. (…)
Sfântul Simeon vorbește și despre simbolismul Evangheliei și al Crucii de pe Sfânta Masă, precum și al sfintelor moaște așezate în interiorul Jertfelnicului, în momentul sfințirii bisericii: [Hristos, simbolizat de marele preot,] este simbolizat și de Sfânta Evanghelie, care se vede pe Sfânta Masă, și prin Crucea care-I arată jertfa. Dedesubtul Sfintei Mese se pun sfintele moaște ale Mucenicilor, cei ce sunt pururea în duh alături de Hristos, Marele Mucenic al Tatălui. Sfânta Masă stă deasupra lor și fiindcă ei sunt temelia Bisericii; deoarece Biserica a fost întemeiată prin sângele lui Hristos, în primul rând, dar și prin sângele acelora care au primit mucenicia pentru numele Lui.
(Jean Claude Larchet, Viața liturgică, traducere din limba franceză de Felicia Dumas, Editura Doxologia, Iași, 2017, pp. 31-34)
Selecție și editare: Dr. Gabriela Naghi
Și totuși și femeile intra in Sfântul Altar la sfințirea unei biserici. Am înțeles ca suntem singura țara in care se întâmpla acest lucru. Este adevărat, părinte?
Da, e un obicei necanonic. In tinerete, am asistat si eu la asemenea practici si credeam ca e firesc. Abia mai taziu, cand am cunoscut Sfintele Canoane mi-am dat seama in ce eroare eram.
Elena, și la ruși se practică
Am indoieli ca rusii dau voie femeilor sa intre in Sfantul Altar. Stiu de la ucraineni ca daca o femeie se atinge de Sfanta Masa. o sfintesc din nou. Sunt mult mai rigurosi decat noi.
Știu ca IPS Longhin a afirmat ca femeile nu intra NICIODATĂ in Sfântul Altar și ca România este și gura țara in care se procedează in acest fel. Iertati! Doamne ajuta!
Doamne ajuta
Sunt preoți care pun telefonul pe Sfânta Masă…
Vorba Parintelui Nil Dorobantu: a ajuns sa judece limitatul Infinitul…..Vai voua !!..
De la Vladica, pan’ la opinca, sa ne dea Domnul discernamant !!!
Va dati seama ce de comentarii s-ar mai fi stranit si azi la unii din noi, atat de inchistati in ..litera legii , daca ar fi trait sa vada cu ochii lor cum o femeie se atinge direct de poala Mantuitorului ?? Si mai ales intr-o perioada atat de strict.. interzisa… Ar fi linsat-o, aruncand cu pietre(le)… vorbelor in ea… Poate s-a uitat ca tot aceasta femeie a devenit Sf mironosita Veronica care a sters cu mahrama Fata Domnului…. Oooo, dar cum si-a permis???…, ar intreba si azi, multi, intepeniti litera canonului.
Asa si acum… A atins Sf Masa !!!…. inainte de Sfintire.. !!! Ooooo .. Nu s-a mai vazut, nu s-a mai intalnit… , doar in Romania.. se practica ceva .. atat de interzis !!!
Atunci poate doar in Romania s-or mai gasi femei dispuse cu orice risc de a se atinge, daca nu pot direct de poala Mantuiorului (adica Sfanta Impartasanie !!) , atunci macar de “piatra” pe care, dupa sfintire, vor sta, in Sf Potir, Trupul si Sangele Dansului…
Sa-mi fie iertat, dar gandirea fariseica n-a murit odata cu fariseii din acea vreme…, ci ne incearca la tot pasul.. Probam ??? daca Domnul v-ar intreba : ce e mai grav : sa botezi incorect un copil sau sa lasi o femeie sa treaca prin Sfantul Altar inainte de sfintirea lui, ce ati raspunde ?? Ni-mi dati mie raspunsul. Domnului ! Concluzie: nici cei care au munti de fapte bune la activ nu sunt scutiti de posibilitatea unor concluzii eronate.., caci in ortodoxie, precum stim, nu exista oameni..infailibili…
Necazul e ca femeile trec prin Sfantul Altar la sfarsit, dupa savarsirea sfintirii. Si mai era acolo si un fel de farfurie in care trebuia sa lase niste bani. Am fost martor la acestea in tinerete si mi se parea ceva firesc.
Stiti ce? Haideti sa dam credit Sfintelor Canoane.