Spovedania și autodenunțul

Am analizat cazul părintelui Visarion Alexa mai întâi prin ochii unei femei. Să presupunem că părintele i-a luat reclamantei ,,pulsul” cu mâinile, așa cum aceasta susține. Desigur, acest lucru nu e de dorit. Preotul poate întâlni o femeie cardiacă având pulsul mărit din cauza bolii și a rușinii cauzate de anumite păcate mărturisite… Ce face o astfel de femeie dacă ,,i se ia pulsul”? Nu se mai spovedește? Nu se mai împărtășește? Poate, desigur, să caute un alt duhovnic. Dar, dacă după acest episod acceptă să se și urce în mașina preotului, deja ea nu mai poate fi nevinovată! Nici victimă! Cu atât mai puțin – reclamantă!

Lupta cu demonul desfrânării presupune multe eforturi și ispite în situații concrete de viață. Uneori există un singur vinovat, alteori există doi! Cu voie sau fără voie. Și fiecare poate să se creadă victimă! De aceea, este nevoie de o pregătire specială pentru taina Spovedaniei. Cu rugăciuni care se rostesc înainte de Spovedanie, cu rugăciuni pentru duhovnic pentru ca Dumnezeu să-l lumineze în vederea unei bune sfătuiri, cu păcate scrise în rezumat, fără detalii care ar afecta emoțional preotul, cu ținută decentă. Când necuratul vrea să îndepărteze de la mântuire o femeie, iscodește ispite acolo unde nu se cuvine. Dacă dorim mântuirea, trebuie să avem această dorință de a lupta cu duhul desfrânării în orice situație și să ne rugăm lui Dumnezeu să ne ajute.

Cu empatie trebuie să observ lucrurile și din punctul de vedere al unui preot. Mai mulți preoți, mai ales din cei care beneficiază de o popularitate mai mare, se confruntă cu un fenomen straniu. Vin femei care vor să le ofere chiar și bani în schimbul unor relații sexuale. Părerea mea este că acestea nu vin chiar din proprie inițiativă, ci vor ca preotul respectiv să fie șantajabil pentru ca ulterior să accepte niște compromisuri în schimbul păstrării secretului. Desigur, în acest caz, preotul le poate recomanda acestora  cele necesare pocăinței sau să le respingă pur și simplu.

Taina Spovedaniei îi asigură preotului calitatea de martor în vederea mântuirii sufletelor păstoriților săi. Indiferent dacă femeia este căsătorită, văduvă sau divorțată, ea aleargă la preot pentru a se despătimi în vederea mântuirii, nu pentru a se împătimi, iar preotul este dator să o ajute. ,,Măsurarea pulsului” și a tensiunii nu intră în atribuțiile preotului, mai ales la Spovedanie! Oricare dintre cei doi are tentative de seducție, în timpul Spovedaniei, batjocorește această Taină și își pune în pericol mântuirea.

Din punctul de vedere al Bisericii, lucrurile stau, de asemenea, delicat. Preocuparea B.O.R. pentru moralitate este un lucru lăudabil, cu niște condiții:

1. Să nu se manifeste discreționar! B.O.R. ar trebui să fie la fel de intransigentă față de agenda LGBT și față de introducerea în programa școlară a unor sminteli menite să pervertească sufletele copiilor. B.O.R.  nu ar trebui să accepte tacit dezincriminarea unor păcate strigătoare la cer! B.O.R. ar trebui să sancționeze toate abaterile de la moralitate care deja au ajuns cunoscute de către creștini și care pun în pericol imaginea Bisericii, dând apă la moară dușmanilor acesteia. Discret, sigur și eficient. De ce B.O R este mută și surdă la păcatul ereziei ecumeniste, la anunțarea noii religii mondiale, Crislamul, și  la implementarea pe alocuri a acestuia? De ce acceptă participarea la Consiliul Mondial al Bisericilor?

2. Să nu aibă obiective ascunse care să se implementeze sub masca preocupării pentru moralitate! Cazul părintelui Visarion Alexa nu este singular și se pare că este cunoscut de multă vreme.  Totuși, mi se pare excesiv mediatizat acum, într-un moment în care politicul își sporește influența asupra Bisericii ca urmare a trădării din anul 2016 de la Sinodul din Creta.  Dacă impostorul hulitor de Hristos de la Vatican conduce papismul spre iad ca un om politic, temerea mea este să nu se politizeze și  Ortodoxia. Au apărut cam multe camere de luat vederi în biserici, iar unora li se pare că tot nu sunt suficiente și că ar trebui cumva monitorizată și Spovedania! Ce obiectiv se mai urmărește cu această ocazie?

Spovedania este o Taină, nu un autodenunț de care să-i fie omului frică. Camerele de luat vederi au menirea de a-l intimida pe cel care dorește sincer să-și spună toate păcatele. Deja am întâlnit persoane care au astfel de temeri. Biserica se raportează strict la păcat, în vederea mântuirii. Dacă am căzut într-un păcat, Biserica ne recomandă arme duhovnicești cu ajutorul cărora să putem păși pe drumul mântuirii. În momentul în care, cu ajutorul tehnologiei, cezarul află conținutul spovedaniei, acesta poate ,,valorifica” slăbiciunile umane. Dacă am căzut într-un păcat, prin Spovedanie și pocăință, ne putem albi haina Botezului. În fața cezarului, însă, rămânem cu o etichetă care e bună de atașat la informațiile dintr-un eventual cip!

Autodenunțul era folosit în închisorile comuniste. Pocăința generează optimism, pe când autodenunțul făcut în fața cezarului generează teama de a fi catalogat în vederea obținerii unui ,,credit social” bazat pe puncte! Ca în China!

În concluzie, nu sunt de acord cu pedepse disproporționate în cazul preotului Visarion Alexa și nici cu măsuri de supraveghere a Spovedaniei. Cezarul trebuie să se supună Bisericii, nu invers! Biserica Ortodoxă Română are demnitatea ei obținută prin strădaniile și jertfele slujitorilor ei iubitori de Dumnezeu și plini de Duh Sfânt. Și nimeni nu are dreptul să pună semnul ,,egal” între aceștia și cei asemenea părintelui Visarion Alexa!

Prof. Lucreția P.

4 comentarii la „Spovedania și autodenunțul

  1. Felix spune:

    Visarion Alexa, s-a pus – orbeste, din vanitate – in slujba unui sistem, despre care n-a stiut prea bine cat pretuieste.
    Visarion Alexa reprezinta tipologia ipochimenului des intalnit care emana mereu o superioritate care nu se stie pe ce-i bazata, o siguranta de sine care nu-i a unui crestin cinstit si care oglindeste ticul ranjetului dulceag smecheresc.
    Pentru a ne lamuri carui tip de sistem slujeste, trebuie sa vedem ce anume nu are voie sa spuna sau pe cine nu are voie sa critice. Mersul unui astfel de om se poate intampla a fi peste cadavre (ale celor care i-a infuentat sa primeasca vaccinul anticovid, de pilda), somnabulic, automat, cu sange rece, nesovaitor de lesnicios. Pe astfel de oameni nu-i stinghereste vreun scrupul sau constiinciozitatea consecintei faptelor savarsite. Exista la acestia o sinceritate a fatarniciei.
    Cine o ia pe calea colaborarii cu un sistem administrativ parelnic in sluba lui Dumnezeu, va fi silit sa mearga mult mai departe decat si-a inchipuit, sa mearga pana la capat. De cautati ori va apropiati de imparatia lui Mamona toate relele vi se vor adauga voua, printr-un efect invers al spuselor Domnului despre cei ce cauta dreptatea (Matei 6, 33).
    Talentul, ambitia, eruditia nu sunt paveze sigure impotriva unor ispite elementare.
    Inteligenta si cultura nu sunt de ajuns unui om, daca-i lipsesc: constiinta – distanta – eleganta. Atasamentul absolut fata de comoditatile vietii materiale il prefac pe orice om intr-o paiata.
    Un evreu conversa cu Mihai Sadoveanu.
    Evreul ii spune ca un artist, un preot, orice om in genere nu trebuie sa se vanda.
    Sadoveanu ii marturiseste evreului:
    „Ce vrei, ce vrei, ce nu face omul pentru o paine?” „Da, Coane Mihai, zice evreul, pentru paine da, multe face – n-are incotro -, dar nu pentru o felie de cozonac!”

  2. Mihai spune:

    Patriarhia de la Belgrad sa pus pe canonizat ecumenisti

  3. RomeoB spune:

    1. Problema reala si importanta, formulata in mod corect este urmatoarea: II MAI PERMIT CANOANELE SFINTILOR PARINTI, UNUI PREOT CARE A SAVARSIT ACESTE PACATE SA MAI SLUJEASCA SFANTA LITURGHIE ?
    2. Din profetiile Sfintilor Parinti, smiltelile se vor inmulti cand se va apropia vremea sfarsitului; vor fi si in manasttiri. In cartea parintelui Savatie Bastovoi, in care se poarta dialoguri cu parintele Selafil de la Noul Neamt, aflam ca inainte de 1940, in unele manastiri din Basarabia se petrecea cu vin si femei. Raspunsul lui Dumnezeu a venit dupa 1944. In Patericul egiptean, este descrisa descoperirea unui parinte, care iesoind rauri de mizerie dintr-o biserica. Se roaga ca acea biserica sa fie salvata, dar primeste raspuns ca din cauza pacatelor savarsite acolo, locasul se va pustii.
    3. Daca preotul CONFORM CANOANELOR, nu va mai avea dreptul sa mai slujeasca Sfanta Liturghie, iar autoritatile ii permite slujirea Dumnezeu va rezolva prin mijloacele lui problema.

    1. Oricum, Sfanta Liturghie va fi scoasa din biserici si va fi inlocuita cu cultul lui antihrist. Sa-i vedeti atunci cat de ravnitori vor fi visarionii,

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *