Teolog clujean despre ÎPS Irineu de la Alba-Iulia. Citiți și înțelegeți cine sunt cei care s-au înstăpânit peste Biserica noastră

„Întunecat la chip și la minte, tocilar complexat”Teologul clujean Radu Preda a stârnit controverse pe rețeaua de socializare Facebook cu o postare vehementă împotriva arhiepiscopului Irineu al Alba Iuliei, acuzându-l de incompetență, ticăloșie și o serie de apucături controversate

-Dezacsați și tembeli

-Nepotrivit pentru poziția pe care o ocupă în Biserică

-Întunecat la chip și la minte

-Potența lui Irineu a ajuns celebră

Un alt aspect abordat în postare este relația lui Irineu cu un șofer numit Vasile, pe care Preda susține că îl vedea zile în șir așteptând în fața biroului arhiepiscopului, sugerând că acesta ar putea fi implicat într-o schemă mai amplă

Arhiepiscopul Irineu avea apucături care ridicau semne de întrebare cu privire la corupție și simonie în cadrul Bisericii.

– Omul acesta este ticălos cu toată ființa.

– Un anti-electual perfect

-Să citezi în aceeași frază Scriptura și pe Voltaire

-Golanii arhierei din Germania

– Vă rog să îmi dați voie să spun ce cred: voi, sinodalii, sunteți o clasă de elevi cu dizabilități multiple, dar aveți în Patriarh un diriginte de geniu?Oare?)

Preda, cunoscut pentru exprimarea sa neconvențională și directă, a scris un lung text în care aduce critici dure la adresa arhiepiscopului Irineu și povestește despre experiențele sale personale cu acesta.

Preda îl descrie pe Irineu ca fiind „fundamental rău plasat”, sugerând că acesta este în mod fundamental nepotrivit pentru poziția pe care o ocupă în Biserică. El îl caracterizează drept un individ „întunecat la chip și la minte”, un „tocilar complexat” și face referire la presupusele prietenii ale episcopului cu „zurbagii” pe motiv că îi lăudau potența.

În postarea sa, Radu Preda dezvăluie că, în calitate de fost redactor-șef al publicației eparhiale, primea textele arhiepiscopului Irineu, dar că mulți dintre aceștia nu erau citiți. Când a început să le citească, a fost uluit de conținutul lor și a încercat să îi ofere sugestii și refuzări constructive, dar arhiepiscopul a respins toate aceste eforturi, argumentând că „este textul meu” și că el este episcop.

De-a lungul anilor, Preda afirmă că a observat cum Irineu și-a format un cerc de adepți, inclusiv studenți care inițial își doreau să scrie teze de licență sub îndrumarea lui Radu Preda. El susține că acești studenți s-au îndreptat spre arhiepiscop și că, deși nu a simțit un impact personal din acest motiv, a observat că aceștia nu au reușit să obțină realizări notabile în domeniul lor.

Un alt aspect abordat în postare este relația lui Irineu cu un șofer numit Vasile, pe care Preda susține că îl vedea zile în șir așteptând în fața biroului arhiepiscopului, sugerând că acesta ar putea fi implicat într-o schemă mai amplă.

Preda dezvăluie, de asemenea, că a fost implicat în comisia pentru concursurile de intrare în oraș a preoților și că arhiepiscopul Irineu avea apucături care ridicau semne de întrebare cu privire la corupție și simonie în cadrul Bisericii.

În final, Radu Preda povestește despre o întâlnire la aeroport cu Irineu și menționează că acesta l-a surprins cu comentarii nepotrivite cu privire la Sinodul Bisericii.

Postarea integrală:

„VLĂDICA IRINEU NU ESTE UN OM RĂU, ci fundamental rău plasat. Întunecat la chip și la minte, tocilar complexat și prieten al unor zurbagii pe motiv că îi lăudau/laudă potența (sic!), omul acesta este ticălos cu toată ființa.

Nu crede și nici nu știe că greșește, universul lui emoțional fiind din altă zonă, la stânga extremă a emisferei craniene. Ani de zile, la Cluj, l-am cercetat involuntar, fără program și fișă, ci doar așa, în trecere, dar cu memoria mea înfiorător de exactă – mulți mi-au spus că este explicația pentru că vorbesc/citesc zece limbi străine – i-am înregistrat apucăturile. Am putut vedea un anti-intelectual perfect. Când eram redactor-șef al publicație eparhiale primeam de la el, lună de lună, un text. Din respect instituțional, îl puneam cât mai vizibil, adică, după regulile artei jurnalistice, pe pagina din dreapta.

Luni de zile nici nu l-am citit. Când am făcut-o am început să mă întreb ce personaj imposibil este autorul. Cu câteva texte m-am dus într-o seară la Înaltul Bartolomeu, întrebându-l dacă el a citit. Desigur, nu făcuse asta. Atunci i-am citit eu câteva pasaje și am ajuns curând la concluzia exclamativă WTF!

Am încercat să îi spun autorului că teologia lui are o haină publicistică plină de petece, că nu este coerent intelectual și nici „dogmatic”, de pildă, să citezi în aceeași frază Scriptura și pe Voltaire, că supa de legume, ca să aibă gust, oferă fiecărui ingredient dreptul de a se exprima palatin individual. I-am propus chiar refrazări și am pus din partea casei virgulele. Omul, nimic: este textul meu! Plus: eu sunt episcop! Într-o discuție aplicată, enervat de precizia mea filologică, mi-a azvârlit cu sictir: voi, cărturarii! L-am întrebat pe loc dacă se disociază de categoria asta, că așa ar avea un motiv să nu mai scrie, să nu mai mimeze cărturăria, să nu se mai chinuie. Pe scurt, din acea zi nu am mai publicat niciun text al lui. Firește, s-a plâns la Bartolomeu care l-a trimis la… mine. Circ fără animale non-umană.

.

Cu anii, vedeam tot involuntar ce tip de camarilă își formează: dezaxați și tembeli. Unul sau doi studenți care inițial doreau să scrie lucrarea de licență la mine au virat spre el. Nu am suferit, dar am luat act, respectivii neconfirmând până azi nimănui nimic. Apoi, îl vedeam pe săracul domn Vasile, șoferul, cum stătea afară în dreptul geamului vlădicului, așteptând un semn de plecare. Zile la rând. La început credeam că laicul este dus cu capul, iar apoi am priceput „schema”. Mă miram și treceam nesimțit pe lângă. Nu bănuiam că boala este atât de adâncă. Oricum, ca de obicei, cu mici excepții, cu Bartolomeu, la masă mai ales, nu vorbeam despre oameni, funcții etc. Eram ocupați cu teme mai serioase.

După ce a fost hirotonit, minunea de om Vasile (Flueraș) ca al doilea episcop-vicar, cel care îmi era și înainte duhovnic, am asistat la scene de groază. Irineu își ieșise din minți, înjurându-l ca la ușa cortului pe blândul păstor de suflete în ale cărui palme stătea majoritatea suflării dreptmăritoare a Clujului. Un sfânt! Pe cât de mult admiram decizia lui Bartolomeu, pe atât de mult mă disperau apucăturile de psihopat ale lui Irineu. Obsesiv, acesta repeta „ îmi ia strălucirea!”, „îmi ia…”. La un moment dat, l-am oprit și i-am spus de la obraz: Vlădica, sunteți în toate mințile? Răspunsul neașteptat dar corect: Nu! M-am uitat la el cu mila și scârba unui anatomopatolog. Sunteți tembel!, am mai apucat să îi spun, în ciuda faptului că eram în căutarea unui cuvânt mai potrivit.

La un moment dat, fiind implicat ca laic în Consiliul Parohial de la biserica „Schimbarea la Față”, cea cu iconostasul lui Oravitzan și mozaicul lui Rupnik, alăturare pe care am gândit-o și am premeditat-o, Bartolomeu m-a rugat să fac parte din comisia pentru concursurile de intrare în orașe a preoților. Am fost mirat. Dar de unde și până unde? Ei, băiete, este bine să fie acolo și un mic Bartolomeu! E atât de grav? Da, corupție, simonie. Ups! Nu știu dacă am fost eficient, dar după priviri și icneli cred că am stricat câteva târguri irenice. Firește, azi aș putea merge cu anumite dosare la DNA, dar nu o fac. Ca și în cazul golanilor arhierei din Germania, nu îmi urmez inima, ci rațiunea eclesială.

În fine, pe când Bartolomeu era în ultimii ani de viață, Irineu se întorcea de la București. Eu îmi așteptam la aeroport un prieten grec, pe Pantelis Kalaitzidis. Ieșind vlădicul mai repede, s-a înfiripat un dialog.

 Veniți de la Sinod, nu? Da! Halt, Vă rog să îmi dați voie să spun ce cred: voi, sinodalii, sunteți o clasă de elevi cu dizabilități multiple, dar aveți în Patriarh un diriginte de geniu. Așa-i? Daaa, daaa, daaaa, chiar așa, hâ, hâ! Mă uitam la el și mă întrebam de unde își poate lua un cretin atâta entuziasm. Între timp am aflat.

4 comentarii la „Teolog clujean despre ÎPS Irineu de la Alba-Iulia. Citiți și înțelegeți cine sunt cei care s-au înstăpânit peste Biserica noastră

  1. Ștefan spune:

    Sfântul Cuvios Teodosie de la Pecerska (+1073)
    ”Păzeşte-te, fiule, de cei cu credinţă strâmbă şi de toate discuţiile lor, căci şi pământul nostru s-a umplut de ei! Numai cel ce trăieşte în Credinţa Ortodoxă îşi va mântui sufletul. Fiindcă nu există o altă credinţă mai bună, decât curata şi sfânta noastră Credinţă Ortodoxă … De asemenea, fiule, nu se cade să lauzi o credinţă străină. Cine laudă o credinţă străină face la fel ca şi cel care-şi huleşte propria credinţă. Cine laudă credinţa sa şi pe cea străină e un făţarnic şi apropiat de erezie
    … Dacă cineva îţi spune: ’Credinţa noastră şi a voastră este de la Dumnezeu,’ atunci, fiule, răspunde-i aşa: ’Făţarnicule! Cum pot fi amândouă de la Dumnezeu? Nu ştii ce spune Scriptura: Este un singur Domn, o singură Credinţă, un singur Botez. (Efeseni 4, 5)
    Aşadar, fiule, fereşte-te de aceştia şi întotdeauna apără-ţi credinţa ta! Nu te înfrăţi cu ei, ci fugi de ei şi întăreşte-te în credinţa ta prin fapte bune! … Fiule, chiar dacă va trebui să mori pentru credinţa ta sfântă, du-te cu îndrăzneală la moarte! Aşa au murit şi sfinţii pentru Credinţă, iar acum vieţuiesc întru Hristos.’”(Patericul peşterilor de la Kiev, 1806)

  2. Ioan spune:

    Si totusi prin anii ’90 acest arhiepiscop cat a fost episcop vicar a facut un bine(pe care il stiu eu).Cand un parinte era blamat de toti inca din viata pentru curajul de a duce lupta marturisirii in mod singular(adica nu era nici cu legionarii,nu era nici cu cei de la Sihastria sau Vladimiresti) .Asta era cauza pentru care era atat de blamat.Asa e cand e prigoana:iti vin hulele pe capul tau din toate partile,nu numai de la securitate.I-au contestat astia cu probleme doctrinare si calitatea de crestin ortodox.Multe medii duhovnicesti(exclus Sihastria) l-au tinut drept inselat.Diac.Petre David a scris multe lucruri ne-verificate despre el in Misiologia lui.
    Purtarea de grija a lui Dumnezeu a atins inima acestui ierarh Irineu care i-a sprijinit opera misionara si a exprimat in multe ocazii aprecierea lui ca ierarh pentru Visarion Iugulescu lucru ce a cazut ca un trasnet pe clericii,monahii si mirenii care construisera pt el cu multa meticulozitate si rabdare diabolica sistem antihristic de blamare a acestuia pt vina de a nu fi in niciun grup.Dupa atitudinea lui Irineu au aparut si alti ierarhi crasneni(Teodosie,Galaction,Ambrozie,Ciprian) care au exprimat cu adevarat cine era Visarion Iugulescu,mai ales ca ei cunosteau crestinii si opera lui indeaproape,manastirea Crasna fiind un veritabil centru duhovnicesc unde ucenicii pr.Visarion cantau la strana,organizau fapte crestine pe la azile,orfelinate,spitale sustinuti puternic de fostul staret ,pr.Nicodim,de fostul staret actualul episcop Galaction.Intr-un cuvant ,manastirea fiind loc de spovedanie si indrumare duhovniceasca si colaborare duhovniceasca cu pr.Visarion si ucenicii lui mireni,preoti,calugari,episcopi.Aceste lucruri intareau autoritatea misionara a lui Visarion si increderea unor usuratici ca nu numai e in Biserica dar mai ales ca intareste puterea Bisericii,intareste Biserica in fata tuturor primejdiilor si ispitelor.Daca pana in anii ’90 revista Paine si apa pentru suflet se impartea prin biserici fara sa aiba scris”se tipareste cu binecuvantarea episcopului…( N)” de data aceasta,procedural lucrurile intra pe fagas firesc care sa ofere credibilitate scrierilor lui si astfel ca nicio carte de predici sau indrumare duhovniceasca sau CD-uri mp3 cu predici audio,programe aetistice duhovnicesti de sarbatori,vieti de Sfinti in format audio inregistrate cu vocea lui nu au mai aparut fara binecuvantarea unui ierarh.Ca unul care cunosc lucrarea aceasta misionara,invatatura curat ortodoxa si multe relatari ale crestinilor ortodocsi ucenici ai sai o spun clar si in mod sigur ca acele calomnii,blamari la adresa acestui parinte au intrat sub masa,si-au facut de la sine bagajul si disparute au ramas,s-au dus in vantul care le-au adus.Asa patesc crestinii ortodocsi,preotii,calugarii care merg mai singurei si ne-sprijiniti de nimeni pe calea marturisirii adevarului credintei noastre curate ortodoxe.Nu sunt intelesi ,li se mai si contesta hirotonia de catre desfacatorii firului in 14 000(cu altii si nu cu ei insisi) adica de conformisti,cei vesnic correct politic.

    1. florin spune:

      Si eu ii cunosc, dar nu inteleg niste lucruri. De ce ne trebuie tot felul de grupulete in Biserica.. nu e suficienta Biseria pt toti, trebuie unii sa fie mai cu mot?
      Chiar mi-ar placea sa fie dezbatut subiectul..

  3. Ioan spune:

    Russia says NATO,Poland next.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *