Voi, cei care tăceți

De la Crăciun încoace parcă s-a stîrnit iadul! Un iad surd, silențios, ca tunul sonic al lui Gogu Constantinescu. Fără bombe, fără rachete, fără fumigene, fără jandarmi, dar nimicitor fără să pară. O canonadă pustiitoare, venită parcă din toate părțile, menită să ne stingă definitiv, prin implozie provocată. În esență, atacuri în lanț asupra simbolurilor. Enumerăm câteva:

– în decembrie 2022, tentativa de substituire a Crăciunului cu Hanuka, în părculețul Radu Beligan de lîngă Piața Universității;
– tot în decembrie 2022, a doua zi după Sfântul Ștefan, ședința Consiliului local de la Sectorul 2, pentru demolarea statuii lui Mircea Vulcănescu din Piața… Sfântul Ștefan (în timp ce, la Oradea, statuia lui Mihai Viteazu zace într-un garaj, după ce a fost înlocuită cu statuia regelui Ferdinand);
– în ianuarie, după ce a „îndrăznit” să cânte „Doina” lui Eminescu într-un spectacol, Adrian Naidin a primit o atenționare din partea Comunității evreilor din Iași, cum că ar fi bine să n-o mai cânte, că se supără Mossad-ul; recent, o altă tentativă anti-simbol, la Liceul tehnic Mircea Vulcănescu din București, pentru schimbarea numelui, la sesizarea mai multor „foruri”, printre care și Institutul Elie Wiesel;
– în județul Satu Mare urmașii românilor expulzați și deportați de horthyști sunt discriminați în favoarea deportaților de alte etnii; la Universitatea din București, mareșalului Antonescu i se retrage titlul de Doctor Honoris Causa;
– la fel de silențios ca tunul lui Gogu Constantinescu, vecinii și „prietenii” noștri ucraineni draghează canalul Bâstroe și ne fură apa din Deltă, încălcând cu nesimțire legislația internațională și chiar „corectitudinea politică” de care se face atâta caz, în timp ce noi îi găzduim, îi plătim și le asigurăm locuri de muncă;  trupele N.A.T.O. ne invadează protector, ca să ne apere de dușmanii pe care ei îi stârnesc;
– la Valea Uzului, în cimitirul internațional, ungurii ne scot morții din morminte, cu complicitatea unor magistrați români, vânzători vânduți cui dă mai mult;
– în timpul ăsta, se tranzacționează rețeaua spitalelor C.F.R. și Poșta Română, pentru privatizarea sau preluarea lor de unele servicii mai mult sau mai puțin românești…
Iar voi tăceți! Iar când spun „voi”, nu mă refer la „acești netrebnici care ne conduc”, cum îi numea, avant la lettre, Mihai Eminescu. Pentru că ei, cei de atunci, și ei, cei de azi, n-au avut și nu au legitimitatea funcțiilor ocupate samavolnic. Fără ei nu se putea fura sau vinde niciun ac din țara asta. Și pe ei îi blesteama Eminescu în cumplita sa „Doină”, pe ei, cei care ne-au adus străinii, nu pe străini („cine a-ndrăgit străinii”, „cine ne-a adus jidanii”, „cine ne-a adus pe greci”, „ cine ne-a adus muscalii”).

Nu mă refer, deci, la trădătorii din vârful statului, al căror singur Dumnezeu e banul, ci la voi, cei care sunteți „beneficiarii” acestei trădări continue. A voastră, ca indivizi, ca popor, ca țară. Voi de ce tăceți? Nici voi n-aveți Dumnezeu? N-aveți copii sau nepoți? Credeți că-i apărați tăcând din gură? Credeți că soarta lor este doar individuală, fără legătură cu poporul sau specia din care fac parte? Credeți că vor trece neobservați de tăvălugul care strivește lumea? Sau că vor fugi undeva, în străinătate, unde urgia n-a ajuns încă? Chiar credeți că mai există vreun asemenea loc pe pământ?

Nu simțiți că se apropie Marele Sfârșit, la care contribuiți cu tăcerea voastră, și că a venit vremea „decontului”, a Judecății? Viața asta, fericită sau nefericită, trăită până la capăt sau întreruptă de un virus invizibil sau de un cutremur devastator, este oricum mai scurtă decât eternitatea. Și cred că e important să știm ce alegem: viața veșnică sau osânda veșnică! Restul e tăcere vinovată[1].

Nota redacției – „Să nu uităm că istoria nu va uita pe vinovaţi; şi vinovaţi suntem cu toţii: unii, pentru că am tăcut; alţii, pentru că am greşit; cu toţii, pentru că am suportat”. (Ion Antonescu)


Miron Manega, Vicepreședinte , Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

2 comentarii la „Voi, cei care tăceți

  1. Gabriela Naghi spune:

    Ca să vină Hristos în inimă, trebuie să-L iubiţi
    Sfântul Cuvios Porfirie Kavsokalivitul

    Mintea este cea care cugetă. Inima nu cugetă. Să aveţi mintea la Dumnezeu, şi inima saltă de bucurie de la sine. Se străpunge. Ca să vină Hristos în inimă, trebuie să-L iubiţi. Ca să-L iubiţi, trebuie ca El să vă iubească mai întâi. Trebuie ca mai întâi să vă cunoască Dumnezeu, apoi e rândul vostru. Dacă Îi cereţi, El Se va sălăşlui. Ca să vă iubească, trebuie să fiţi vrednici. Ca să fiţi vrednici, trebuie să faceţi pregătirea.

    Mai întâi de toate, departe cu interesul. Rugăciunea trebuie să fie dezinteresată. Toate să se facă tainic, dezinteresat. Adică să nu vă gândiţi că, dacă v-aţi concentrat mintea, harul va veni în inimă şi o va face să tresalte.

    Să nu vă rugaţi cu această socoteală, ci cu simplitate şi smerenie. Să ţintiţi întotdeauna către slava lui Dumnezeu. Ce v-am spus despre privighetoare? Ea cântă fără să fie văzută de nimeni. Aşa să fiţi, dezinteresaţi. Să vă dăruiţi slăvirii lui Dumnezeu în taină.

    Ne vorbeşte părintele Porfirie, Viaţa şi cuvintele, Traducere din limba greacă de Ieromonah Evloghie Munteanu, Editura Egumeniţa, 2003, pp. 209-210

  2. Gabriela Naghi spune:

    Să-L cheme pe Hristos și să nu-i pese de nimic
    Cuviosul Părinte Emilianos Simonopetritul

    „Sufletul să se încreadă în Hristos și să-L cheme și să nu se înfricoșeze nicidecum” (Sfântul Isihie).
    Dar, orice ar da peste tine, și în păcate să cazi, și nereușite să ai, și la depravări să ajungi, sufletul tău să nu-și piardă curajul. Să-L cheme pe Hristos și să nu-i pese de nimic. Sfântul (Isihie) leapădă orice umbră de întristare, de dezamăgire, de descurajare, de retragere, orice element care ne vlăguiește organismul, îndemnându-ne să avem o priveghere tihnită a duhului și să zicem cu atenție: „Doamne, Iisuse Hristoase, miluiește-mă pe mine, păcătosul!”. Celelalte sunt ale lui Hristos. După cum cineva apasă butonul mașinii și ies lucruri frumoase, fără ca el să cunoască funcționarea mașinăriei, așa și Hristos, fără ca tu să înțelegi cum, le face pe toate. Atunci, de ce te întristezi? De ce te tulburi? De ce-ți faci probleme?

    Arhimandrit Emilianos Simonopetritul, Cuvânt despre trezvie. Tâlcuire la Sfântul Isihie, Editura Sfântul Nectarie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *