Prin 1924, patriarh al Constantinopolului era Meletie Metaxakis. Acesta ocupa tronul samavolnic, deoarece se făcuse vinovat de erezie. A fost totuşi întronizat de neprietenii Sfintei Biserici Ortodoxe cu ţintă precisă: aceea de a înlocui calendarul iulian cu cel gregorian. Calendarul iulian era cel după care se stabilea data Sfintelor Paşti şi se orânduiau slujbele şi sărbătorile din cursul anului bisericesc. O parte din Bisericile Ortodoxe Naţionale au acceptat calendarul gregorian, celelalte – nu. Din acea vreme, unitatea liturgică a Bisericii lui Hristos a fost puternic tulburată, între ele existând o diferenţă de 13 zile, diferenţă care se reflectă în ţinerea sărbătorilor bisericeşti anuale, excepţie făcând Sfintele Paşti. Este absolut aberant ca Bisericile Greciei, Bulgariei, României să sărbătorească Naşterea Domnului cu 13 zile mai devreme, faţă de Bisericile Rusiei, Serbiei, Ierusalimului şi Sfântului Munte. S-a dorit ca şi Paştile să fie sărbătorite după calendarul gregorian, odată cu catolicii, dar preoţii, spre lauda lor, au refuzat să se supună, deoarece modalităţile de stabilire a datei Paştilor erau precis stabilite de Sinodul I Ecumenic. Lovindu-se de această împotrivire, vrăjmaşii Bisericii din, interior şi din exterior, au cedat, aşa încât sărbătirim Paştile în întreaga Ortodoxie la aceaşi dată.
Asupra patriarhului nelegitim, Meletie Metaxakis, a venit pedeapsa lui Dumnezeu, deoarece a înnebunit. Avea, uneori, momente pasagere de luciditate în care se lamenta: ,,Vai mie, că am sfâşiat Biserica lui Hristos!’’ Regretele erau tardive, răul era făptuit şi îl resimţim dureros până în ziua de azi. De învăţat vor învăţa, din această întâmplare, cei sinceri şi binecredincioşi, căci ceilalţi vor rămânea în continuare opaci.
Pseudo-sinodul din Creta avea înscrisă pe agendă şi problema calendarului, care putea fi rezolvată în cel mult o oră, şi acesta ar fi fost un punct luminos în tenebrele lucrărilor. Nu s-a dorit, aşa încât a fost retrasă în ultimul moment, nemailăsând posibilitatea unor discuţii. De ce? Deoarece ruperea unităţii liturgice a Bisericii Ortodoxe era un ,,bun’’ câştigat, cum am văzut, din 1924. Cum să rişte vrăjmaşii Bisericii pierderea acestui ,,bun’’? Cum să admită ei refacerea unităţii liturgice a Bisericii? Era cu neputinţă. O spune Dumnezeiasca Scriptură, prin pana Sfântului Apostol Iacov (3, 11-12): ,,Oare izvorul aruncă, din aceaşi vână şi apa dulce şi pe cea amară? Nu cumva poate smochonul, fraţilor, să facă măsline, sau viţa de vie să facă smochine? Tot aşa, izvorul sărat nu poate să dea apă dulce’’.
Preot Ioviţa Vasile
Se pare că unora le priește aerul de la Geneva, ia priviti ce face domnu Nifon Mihăiță de la Târgoviște, mândru nevoie mare lîngă doamnele popese de diverse erezii și sub aripa ,,protectoare” a președintelui c.m.b Olav https://www.oikoumene.org/en/press-centre/news/catholics-wcc-map-future-together-after-papal-visit-to-geneva
Proteste la Thesaloniki împotriva sionismului și noi ordini mondiale, dar și forțele de ordine cum lovesc cu sete http://opaidagogos.blogspot.com/2018/09/b-merow.html?m=1
Grecii nu se dezmint. Au gresit cand l-au votat pe Tsipras si acum ar vrea sa indrepte lucrurile.
O chestie mai veche, dar interesanta:
https://doxologia.ro/ortodoxia-lume/biserica-ortodoxa-bulgariei-fost-nominalizata-la-premiul-nobel-pentru-pace
” În acest an Bulgaria marchează 70 de ani de la salvarea bulgarilor evrei din timpul celui de-al doilea război mondial. În 1943, Adunarea națională, a decis să interzică deportarea lor în ciuda presiunilor aduse de naziștii germani. Biserica a fost cea, care la acea vreme, s-a ridicat în apărarea evreilor.
Inițiativa de a nominaliza Biserica bulgară la Premiul Nobel pentru pace aparține membrului de onoare al organizației PACE, Lychezar Toshev.
„Laureatul” va fi anunțat anul acesta în luna octombrie la Oslo, Norvegia.
„
E o noutate absoluta ca Bisericii sa i se acorde un premiu Nobel. Probabil face parte dintr-un scenariu gandit pentru vremea de-acum. Cea mai mare cinste ce-o are Sfanta Biserica e faptul de a-L avea pe Mantuitorul in mijlocul ei (Apocalipsa 1, 13 si 1, 20). Eu as da bulgarilor un premiu pentru neparticiparea in Creta si altul pentru sustinerea ce o arata Bisericii Ortodoxe Ucrainene. Multumesc pentru link.
Încă o chestie, Părinte și sper să vedeți și să răspundeți, daca nu, o sa mai repet și la alte articole. Voiam să va propun ceva, daca pot spune așa. Voiam să va spun că sunt de prin iunie-iulie 2018 am devenit pasionat de către Sfinții Ortodocși din Apus înainte de Marea Schisma și în special de Sfinții Insulelor Britanice, majoritatea uitați de noi și neinclusi in calendar și necinstiți pe masura pe care o merita, dar care, cum am zis, sunt ortodocși, nu papistași eretici și voiam să va propun ca de fiecare dată când vine ziua cinstirii lor sa va trimit mici idei esențiale legate de ei pe care sa le postati sau articole mai lungi in română acolo unde există (in mod surprinzător pe site-ul românesc CrestinOrtodox sunt articole despre o grămadă dintre ei și exista chiar un acatist dedicat Sfinților Ortodocși din Apus pe care am să îl dau aici și pe care propun să îl facem în fiecare an la data de 16 iulie vreme de 40-80 de zile, 16 iulie fiind data marii Schisme și prin aceasta acțiune contracarând erezia papistașă și arătând recunoștința sfinților cu gândire ortodoxă din pământurile Apusului) și sfinția voastră să le postati la dvs pe site ca lumea sa afle despre existența lor și sa afle mai multe despre ei, să îi cinteasca, etc.
Lucruri interesante de știut: redescoperirea sfinților uitați din Apus a început mai ales cu Sfântul Ioan de Shanghai și cu diaspora rusă, Sf. Ioan vorbind despre ei și însemnându-i ca, daca tot se afla in exil, să îi cinstească pe sfinții locali și chiar au început sa le dedice slujbe și acatiste. In acest sens ROCOR a făcut o treabă foarte bună, reușind să convingă Patriarhia Rusă să adauge destui de multi dintre ei în calendarul și sinaxarul Bisericii Ortodoxe Ruse. Sunt adăugați cred că vreo 200-300 posibil, daca nu chiar mai multi și m-am gândit că am putea urma și noi exemplul lor și sa vorbim, trimitem mail, etc, la Patriarhie sa le vorbim in detaliu despre chestia asta și poate vor baga și ei dintre sfinți in calendar.
Legat de acest subiect s-a publicat o carte în limba română în anul 2006 numită „Viețile Sfinților Ortodocși din Apus. Sfinții Insulelor Britanice” de către Vlad Benea, devenit între timp Ierodiacon Grigorie, daca nu mă înșel, la Mănăstirea Nicula. Din păcate nu am mai gasit-o in stoc, dar o am în format PDF dacă vreți să vi-o trimit.
Cât despre alte chestii, mă gândeam să mă angajez sa fac o listă în limba română cu toți sfinții, luați pe tari, in mai multe documente diferite, prima dată începând cu sfinții insulelor britanice (care au peste 2000, daca nu peste 3300 de sfinți!) unde sa ii enumăr, să scriu anii in care au trăit și data la care sunt sărbătoriți și doua-5 fraze despre viața lor, inclusiv sa enumăr anumite minuni și va vi-l trimit când e gata sa vă uitați peste el și să îl arătați și altora, poate răspândim mai mult informatia și la zilele de praznic sa vă dau articolele mai lungi pe care sa le postati pe site. Tot așa ca idee, mă gândeam să mă alătur cu încă vreo 2 sau 3 care știu engleză poate mai bine ca mine ca momentan sa traducem Acatistul Sfântului Cuthbert. Și dacă ne iese, poate o sa mai traducem 2-3 chestii, deși eu, cel puțin, nu mă angajez așa bun, deși înțelegând engleză, nefiind bun la tradus și nefiind la un nivel ridicat.
Pe langa Sfinții Britanici mi-au atras atenția și Sfinții din Nordul Europei, din Scandinavia, mai ales știind cum se prezintă acele țări in prezent, deși avem și acolo Sfinți Ortodocși câțiva până la marea schisma care nu fuseseră papistași, unul dintre ei fiind Regele Olaf al Norvegiei care, daca nu mă înșel, a indurat și chinuri. Altul ar fi Sfântul Sigrid, luminătorul Scandinaviei, care a l-a botezat pe Regele Suediei, daca bine țin minte și sper sa nu mă înșel.
Ideea e că mai ales comunității rusești din diaspora care a început să îi slujească a trăit multe miracole in urma cinstirii lor, de exemplu bunăoară mai mulți ruși din Anglia care i se rugau Sf. Rege Edmund primiseră tămăduire de boli, și mai ales de afecțiuni la picioare.
Dar aici intra Sfinții din toată Europa apuseană: Anglia, Franța, Spania, Portugalia, Italia, Scandinavia, Germania, etc.
Pentru cine vrea, am slujba in cinstea Regelui Olaf, daca vrea, o sa o listez aici: http://orthochristian.com/81284.html
Acatistul Sfinților Apusului îl aveți aici în română: https://m.crestinortodox.ro/acatiste/acatistul-sfintilor-care-stralucit-pamanturile-apusului-141504.html
Și cartea din 2006 despre care pomenisem mai sus: https://www.google.ro/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.orthodoxengland.org.uk/pdf/sib.pdf&ved=2ahUKEwiMx8Kxh7bdAhVJxosKHbNjAO0QFjACegQICBAB&usg=AOvVaw3uOR74l9e5_fJ1TxTHpNgh
I-am spus și fratelui Emanuel Iscru despre pasiunea mea pentru Sfinții Ortodocsi ai Apusului (mai ales a Insulelor Britanice) și urmează să îi spun și dlui despre ideea pe care o am in cap despre întocmirea documentului și așa mai departe și probabil voi vorbi și cu Părintele Tripon pe seama asta.
Cât despre icoane, dacă vreți să le postati la articol sau sa le aveți în casă, ori sa le duceți la Biserica, o sa va trimit modelele de pe site-urile ortodoxe vestice, însă va trebui sa va duceți la pictorul dvs local ca sa le picteze, deoarece ele nu se prea găsesc, nu prea exista la magazinele bisericești.
Părinte Iovita, aveți WhatsApp sau Facebook? Aștept să îmi dați Facebook-ul sau numărul dvs ca sa putem vorbi mai multe în detaliu. Sau de ce nu amândouă, daca aveți.
Doamne ajuta!
Sper sa răspundeți!
Domnule Alex,
Ceea ce doriti dumneavoastra e un lucru bun si frumos. Este insa si extrem de dificil. Cel putin asa simt eu. Am cele doua volume ,,Sinaxarul Sfintilor de pretutindeni”, Alexandria, 2011, lucrare colectiva. Le-am folosit o vreme apoi le-am cercetat si am ajuns la concluzia ca au puternice influente ecumeniste. Verificarea a fost relativ simpla. Stiind ca in Sinaxarele Ortodoxe exista 18 papi Sfinti. am cercetat si am aflat inscrisi nu mai putin de 44 de papi, ceea ce arata lipsa de onestitate a autorilor. Deci riscul acesta este , sa socotom sfinti persoane care sunt sfinte.
Va incurajez sa faceti ceea ce v-ati propus, luindu-va deviza ,,prudenta, prudenta, prudenta”.
Am si eu o dragoste deosebita pentru Sfintii rusi din perioada comunista. BORu a canonizat peste2700, ceea ce e extraordinar. In aceasta privinta ,,Sinaxarele…” amintite mai sus sunt corecte. Am verificat.
N-am whatsApp, nici nu stiu bine ce-i ala. Va dau, in schimb, numarul meu de telefon: 0740 557 189. Am avut un Facebook dar l-am lasat in nelucrare, neavand cine sa ma dascaleasca. Tineti seama de faptul ca eu sunt de moda veche, am 67 de ani, si nu pot tine pasul cu dumneavoastra, cei tineri. Fac si eu ce pot, in domeniul tehnic. Iertati. Doamne ajuta.
Domnule Alex,
Revin cu niste precizari suplimentare. Va rog sa consultati lista papilor socotiti Sfinti in Biserica Ortodoxa. Nu veti gasi numele lui Urban I. Vlad Benea l-a inclus in lista sfintilor din Apus, autorii ,,Sinaxarului Sfintilor de pretutindeni” de asemenea. Evident, catolicii au multi papi pe care-i socotesc sfinti, iar noi nu trebuie sa urmam acest drum. Cine l-ar putea cinsti ca sfant pe ereticul papa Ioan Paul al II-lea, care a recunoscut evolutionismul dracesc al lui Darwin? Acesta e mesajul de care pomeneam la telefon. Doamne ajuta.
Mulțumesc, Părinte, voi fi atent precum am zis. Nu mai îmi ziceți „domnule”, este absurd să îmi spuneți așa la cei 17 ani ai mei 🙂
Eu trebuie să mă adresez așa la cei 67 de ani ai dvs. Multi înainte! Să ne țineți, părinte!
,, Este absolut aberant ca Bisericile Greciei, Bulgariei, României să sărbătorească Naşterea Domnului cu 13 zile mai devreme, faţă de Bisericile Rusiei, Serbiei, Ierusalimului şi Sfântului Munte. S-a dorit ca şi Paştile să fie sărbătorite după calendarul gregorian, odată cu catolicii…………
De învăţat vor învăţa, din această întâmplare, cei sinceri şi binecredincioşi, căci ceilalţi vor rămânea în continuare opaci.„
Foarte frumos si bine ati punctat ! Sunt unul dintre cei care m-am ingradit de erezia ecumenista si tine calendarul Bisericii Ortodoxe stabilit la Niceea, iar nu pe cel laic, civil ( gregorian ) adoptat in 1924. Bine ar fi ca toti crestinii ortodocsi din Romania cu tot cu preotii care s-au ingradit de erezia ecumenista si-au intrerupt pomenirea ierahului eretic, cretan, sa revina la unitatea liturgica a Bisericii Lui Hristos ! Pr. G
Sa traiti, Parinte. E o placere pentru mine sa mai aflu de un slujitor care a luat distanta fata de cancerul ereziei ecumeniste. Sigur ca toti dorim refacerea unitatii liturgice a Bisericii. Dupa un sfat duhovnicesc pe care l-am avut cu un ierarh care slujeste pe vechi, PS Sa ne-a spus ca in momentul de fata e mai bine sa ramanem asa, adica pe nou. Experientele unora arata ca pierderile au fost mult prea mari fata de castig. S-au produs tulburari si dezbinari, ceea ce nu e bine. Stiti ce vreau sa spun. Asteptam ca Dumnezeu sa randuiasca vremuri mai prielnice. Am slujit in soboare alcatuite din cei ce slujeau pe vechi, si noi, cei de pe nou, si n-au existat niciun fel de probleme. Doresc sa mai comunicam si sa ne sfatuim, Parinte. Doamne ajuta.
Parinte! Puteti sa imi dati email-ul dvs daca va rog?
Si inca o intrebare: sa postez aici cele doua articole de care va spusesem la telefon sau la urmatorul articol pe care il veti posta?
Draga Alexandrel, email-ul meu este vasileiovita@yahoo.com. Posteaza cele doua articole acum. Pentru maine, eu voi posta peste 2-3 ore.
Multumesc, Parinte. Deci, avem asa:
http://orthochristian.com/115699.html
Biserica Ortodoxa Bielarusa condamna incursiunea anti-canonica a Constantinopolului in Ucraina
Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Bielaruse s-a intalnit ieri pentru a discuta recenta numire de catre Patriarhul Ecumenic a doi episcopi in Kiev drept o miscare pregatitoare in scopul acordarii autocefaliei unei Biserici Ucrainene unite la cererea Presedintelui Petro Poroshenko.
Intrunirea sinodala a realizat un document in 6 puncte „in legatura cu interventia anti-canonica a Patriarhului Bartolomeu al Constantinopolului in treburile interne alte Bisericii Ortodoxe Ruse.”, a carei Biserici, Biserica Bielarusa este un exarhat.
Intregul document se prezinta astfel:
SINODUL BISERICII BIELARUSE DECLARA:
1. Intr-un singur cuget ne aratam sustinerea fata de pozitia Sfintiei Sale, Patriarhul Chiril al Moscovei si a intregii Rusii si fata de pozitia oficiala exprimata de catre Sfantul Sinod al Bisericii Ruse din data de 8 septembrie 2018 in legatura cu numirea a doi ierarhi ai Patriarhiei de la Constantinopol – Arhiepiscopul Daniel al Pamphilonului si Episcopul Ilarion al Edmontonului – drept „exarhi” ai Patriarhiei Constantinopolului in orasul Kiev.
2. Pentru a ne exprima protestul fata de actiunile Patriarhiei de la Constantinopol, in masura in care acestea constituie interventia agresiva a unei Biserici locale in treburile altei Biserici locale, vizand distrugerea pacii si a unitatii inter-Ortodoxa fundamentale.
3. Pentru a chema intreaga preotime si toti mirenii a Exarhatului Bielarus la rugaciune/rugaciuni intense catre Domnul pentru refacerea si depasirea situatiei curente si pentru dojenirea si pocainta celor care provoaca dezordine si schisma in Biserica si pentru binele Bisericii Ortodoxe Ucrainene si instaurarea pacii in tinutul ucrainean.
4. Ne exprimam sustinerea fata de Sanctitatea sa Mitropolitul Onufrie al Kievului si al intregii Ucraine – primatul canonic (episcopul canonic) al intregii Biserici Ortodoxe Ucrainene – fata de arhipastori, cler, laicii dreptcredinciosi si toti copiii Bisericii Ortodoxe Ucrainene.
5. Pentru a marturisi/a atesta unitatea indisolubila a crestinilor ortodocsi frati din Belarusia, Rusia si Ucraina care sunt toti copiii Bisericii Ortodoxe Rusesti ce cuprinde in grija sa istoricul Rus nascut spiritual din cristelnita Kieviana.
6. Ne exprimam nadejdea in ajutorul lui Dumnezeu pentru solutionarea pasnica a acestei situatii dificile de a pastra unitatea lumii Ortodoxe.”
Daca traducerea e putin pe langa in anumite locuri, sa ma iertati, insa nu sunt translator de „meserie”
Erata: „ale” nu „alte” la „ale Bisericii Ortodoxe Ruse”
Multumesc pentru traducerea textului, care e deosebit de important. Pentru stiinta fratilor, l-am trimis catre OrtodoxInfo si Ortodoxia marturisitoare. Daca aveam numele complet al fratiei tale, as fi mentionat si numele traducatorului. O voi face altadata. Ai facut un lucru deosebit de util.
Nu trebuie!
Eventual spuneți-le să mai verifice editorii traducători care știu engleză Link-ul original să vadă dacă traducerea este buna, daca nu am greșit ceva, etc.
Cât despre OrtodoxInfo, aș vrea să sugerez și eu o tema de discuție, însă nu astăzi, ci sâmbătă. Poate mă va lamuri domnul Chirilă și dvs și părintele Tripon (cu care voi vorbi câteva generalități astăzi) și pe mine în legătură cu subiectul.
Acum nu mai au loc nici de troițele depe marginea drumurilor, primarul din Carei a dat jos o troita, o situație similară sa petrecut și în comuna Girov din jud Neamț pe motiv că nu a avut autorizație
Acestia sunt vrajmasii Crucii lui Hristos, despre care, cu lacrimi, a scris Sfantul Apostol Pavel. din care am citat in postarea de azi pentru maine. Sfarsitul acestora este pieirea, pe care ei insisi au ales-o.
Parinte, iertati,
dar sper ca stiti despre cei din Romania care tin calendarul vechi ca sunt socotiti schismatici !
Cred ca stiti invataturile pr. Cleopa Ilie cu privire la acestia (stilisti).
Nici Sf. Munte si nici Ierusalinul nu-i cu ei!
Da, stiu ca sunt schismatici si n-au comuniune cu nicio Biserica Ortodoxa. Ei sunt schismatici nu pentru ca tin calendarul vechi, ci pentru ca pe motivul calendarului s-au rupt de Biserica Ortodoxa Universala. Am citit mai demult ce-a scris Parintele Cleopa despre stilisti. A scris corect. Doamne ajuta.
da,… dar parintele G. de mai sus cum e? adica eu n-am priceput, e in Romania si tine pe vechi?
nu e dintre stilisti. nu pricep
Pare-se ca e stilist. Tocmai de aceea i-am explicat ca nu e o catastrofa sa slujesti pe nou, cum nu e o nenorocire sa slujesti pe vechi, cu conditia sa fii inlauntrul hotarelor Bisericii lui Hristos, nu in afara lor. Ce am apreciat la parintele G. e faptul ca e ingradit de erezia ecumenista. Problema cu apartenenta sau neapartenenta la Biserica lui Hristos si-o rezolva fiecare cum crede de cuviinta. Eu sunt multumit de statutul personal, acela de a fi un oarecare nevrednic in Sfanta Biserica Ortodoxa. Cat voi reusi sa inlatur aceasta nevrednicie, depinde de mine, caci ajutor primesc de la Dumnezeu. Doamne ajuta.
https://m.youtube.com/watch?v=4Y5yvDqQZFM
Arhimandrit Epifanie Theodoropulos (Cuviosului monah Nicodim din obştea ieromonahului Efrem de la Provata, Sfântul Munte).
,,Aşadar, părinte Nicodim, toţi cei care, înfricoşaţi de ecumenism, au trecut la stilişti nu au făcut altceva decât să fugă de o erezie şi să cadă în alta. Desigur, unii ca aceştia nu îşi dau seama că au căzut în erezie, dar aceasta nu schimbă deloc lucrurile.
Să nu crezi că sunt nedrept sau exagerat. Voi dovedi că afirmaţia mea este absolut adevărată.
Ce este erezia, iubite părinte Nicodim? Falsificarea Credinţei. Dar ce este falsificarea Credinţei? Încălcarea dogmelor? Desigur, şi aceasta este falsificare a credinţei, dar nu numai aceasta. Falsificare a credinţei este şi transformarea în dogme de credinţă a unor lucruri care de fapt nu sunt aşa. Dacă, de pildă cineva vrea să transforme în dogmă de credinţă, în condiţie absolut obligatorie pentru mântuire, un lucru secundar, chiar bun de ar fi el, atunci unul ca acesta devine automat eretic. Vrei un exemplu? Iată: renumiţii eustatieni. Ce au făcut aceştia? S-au atins de dogmele Credinţei? De care? Oare de cea a Sfintei Treimi? Oare de cea a celor două firi ale Domnului? Oare de cea despre îngeri? Oare de cea despre diavolul? Nu. Nu s-au atins de nicio dogmă. Dar atunci ce au făcut? Au transformat în dogme de credinţă, în condiţii absolut necesare pentru mântuire, lucruri secundare. Adică necăsătorirea şi abţinerea de la consumul de carne. Biserica spunea: „Aceste lucruri sunt bune şi sfinte şi plăcute lui Dumnezeu şi vrednice de recomandat, dar nu sunt condiţii de mântuire, nu sunt dogme de credinţă”. – „NU! cârteau eustatienii. Cel care nu se depărtează de căsătorie şi de mâncarea de carne nu se va mântui!” Ce s-a întâmplat atunci? Biserica, prin Sinodul din Gangra, i-a proclamat pe aceştia eretici şi a rostit împotriva lor un şir de anateme.
Bună şi sfântă este, părinte Nicodime, uniformitatea calendaristică (care de fapt nu a existat niciodată în toată Biserica), dar ea nu este o dogmă de credinţă, nu este o condiţie de mântuire. „Nu!” strigă stiliştii. „Ruptura uniformităţii calendaristice (când, oare, a cunoscut Biserica o desăvârşită uniformitate calendaristică?) a lipsit Biserica de har, a făcut (auzi şi te înfricoşează!) ca Tainele ei să nu fie valabile şi, prin urmare, cei de pe stilul nou sunt lipsiţi de har, adică în afara mântuirii”. Acest argument groaznic, frate Nicodime, constituie o înfricoşătoare erezie şi hulă împotriva Sfântului Duh. Transformă nenorociţii în dogme de credinţă, în condiţii de mântuire, elemente… calendaristice.
Desigur, nimeni nu consideră un lucru bun existenţa a două calendare în cadrul Bisericii Ortodoxe Soborniceşti. Rău, foarte rău că s-a făcut schimbarea calendarului. Dar de la acest punct până la punctul de a vedea calendarele ca dogme de credinţă şi să legăm de ele validitatea Tainelor şi dobândirea mântuirii distanţa este abisală.
Să ţină stiliştii vechiul calendar, dar să păstreze şi împărtăşirea cu Biserica. Atunci nu va exista nicio primejdie. Aceştia, însă, au ajuns să se rupă de Biserică ca să nu… „piardă harul şi mântuirea”.
Nu neg faptul că există stilişti ce nu primesc aceste hule, dar care este câştigul de vreme ce există alţii – şi mai ales conducerea lor – care susţin aceste poziţii eretice?”
Domnule Ciprian,
Ma bucur pentru aceasta postare, pentru ca ea ne face sa cadem la pace. Ce spuneam eu ieri? Sa fim in Biserica lui Hristos si sa slujim dupa oricare din cele doua calendare. ,,Sa tina stilistii vechiul calendar, dar sa pastreze impartasirea cu Biserica”. Socotesc ca neintelegerile au fost inlaturate si de-acum suntem pe aceasi lungime de unda, adica in armonie ortodoxa. Doamne ajuta.
suntem ortodocsi părinte, n-avem nevoie de adresari politicoase ,
eu un pacatos laic .
nici n-am fost in „ne-pace”, n-avem de unde cadea la pace, caci in pace am discutat pana acum si mai in viitor.
vroiam doar sa arat pericolul cu acesti stilisti pt. ca spune Arhim. Epifanie ca se cade in erezie daca pui mai presus de dogma calendarul.
de unde nu stim ca e o cursa sa tii legatura cu acestia oe temeiul ca si ei sunt antiecumenisti.
mai intai de toate ei ar trebui sa se pocaiasca de ruptura creata si sa revina on Biserica Ortodoxa prin comuniunea cu toate episcopiile ortodoxe si abia dupa asta sa intrerupa pomenirea.
pana atunci nu ai ce comuniune sa ai ce acestia care au sfasiat Camasa Lui Iisus de dragul zelotismului.
plus de asta ei vad Biserica Ortodoxa dupa 1924 ca avand erezii.
vedeti gandirea unui „parinte” stilist care pune mancatul si nemancatul mai presus .:
https://m.youtube.com/watch?v=PrjBMCMPRW0
Cei din Sf. Munte nu stiu sa fi slujit impreuna cu acestia(stilistii). Deci nu se cuvine a sluji cu ei pana nu se leapada de gandirea lor cea rea si schismatica.
Frate Ciprian,
Recunosc ca am gresit voind sa mentin o punte de comunicare cu G. DIn primul moment chiar nu mi-am dat seama de orientarea lui stilist-schismatica. Comunicarea nu inseamna comuniune. Nu voi mai irosi timp cu dumnealor. Vedeti ca nu intotdeauna luam cele mai bune hotarari. Doamne ajuta si fereste-ne de toate relele.