Textul de mai jos l-am scris, cum se poate lesne vedea, în anul 2012. Din diverse motive l-am ţinut până acum în sertar. Recitindu-l zilele trecute am costatat punctul în care ne aflam în acel an şi progresul pe care l-a făcut ierarhia română în aceşti şapte ani, pentru introducerea pan-erezie ecumenismului în Biserică, în mod oficial, căci de facto exista de multă vreme. Totul a culminat cu pseudo-sinodul din Creta din 2016, care a consfinţit realităţi dureroase: Dreapta Credinţă e amestecată cu ereziile, căci hotarele dintre ele au fost şterse; sectele au devenit ,,biserici’’; simulacrele de taine ale acestora sunt recunoscute; ereticii sunt ortodocşi, în vreme ce preoţii şi credincioşii îngrădiţi de erezie sunt schismatici; Sfintele Canoane sunt sistematic încălcate; căsătoriile mixte au fost legiferate. Ce va urma?
A venit vremea ca Shenouda al III-lea să se ducă în faţa tronului ceresc. După cum ne înformează Ziarul Lumina de sâmbătă, 17 martie 2012, acesta şi-a încheiat viaţa pământească, la vârsta de 88 de ani, după ce a stat pe tronul copţilor eretici aproape 41 de ani. Încerc un sentiment de tristeţe, ştiind că Shenouda nu a renunţat la ereziile sale, nu s-a pocăit şi a murit despărţit de Biserica lui Hristos.
Cel care semnează anunţul, un oarecare M.N., este deosebit de atent la exprimare, nu însă pentru limpezime, ci pentru a spori confuzia. Titlul anunţului spune mult: ,,Patriarhul Shenouda al III-lea al Bisericii Ortodoxe (!!!) Copte a murit’’. Precum se ştie prea bine, Shenouda a fost eretic, ca atare nu se cuvenea a fi numit ,,Patriarh’’, punându-l astfel pe picior de egalitate cu Patriarhii dreptrcredincioşi ai Bisericii noastre din trecut. Fiind eretic, a stat în fruntea unei comunităţi eretice, aceea a copţilor, şi totuşi autorul nu se împiedică să-i numească pe copţi ,,Biserică’’ şi încă ,,Ortodoxă’’! Este un nonsens de la un capăt la altul. Am mai spus-o, scriu şi acum, o grupare, adunare sau comunitate eretică nu poate fi numită ,,Biserică’’, deoarece Biserica n-are nimic de-a face cu ereticii pe care i-a anatemizat şi i-a caterisit întotdeauna, aşteptând pocăinţa lor. Cu atât mai mult, este absurd a-i numi pe eretici ,,ortodocşi’’, adică dreptmăritori! Sunt două noţiuni care nu pot sta împreună. Este o incompatibilitate de nedepăşit! Biserica este incompatibilă cu ereticii, Ortodoxia n-are nici un amestec cu ei. Desluşim aici orientarea ecumenistă a semnatarului, care socoteşte că orice comunitate contaminată de erezie este Biserică. Doamne, fereşte! Introducând pluralismul în creştinism, nu le-a fost apoi greu să elaboreze teoria neghioabă a ramurilor, potrivit căreia sectele şi bisericile mincinoase, luate de-a valma, sunt ca nişte ramuri, fiecare cu partea sa de adevăr, iar adevărul, în integralitatea lui, se va obţine prin unirea acestora, unire în care vor să introducă şi Sfânta Biserică Ortodoxă!
Copţii sunt monofiziţi, adică susţin, împotriva Revelaţiei Dumnezeieşti, că Mântuitorul nostru Iisus Hristos a avut o singură fire, cea Dumnezeiască. Din această pricină au fost daţi anatemei de Sinodul IV Ecumenic de la Calcedon, din anul 431, şi s-au despăţit de trupul Bisericii lui Hristos, rămânând separaţi până în ziua de azi. Culmea absurdului o atinge autorul anunţului când ne spune că aceşti copţi s-au despărţit de Biserica Ortodoxă. Şi totuşi numeşte comunitatea coptă Biserică Ortodoxă! Sfânta Biserică Ortodoxă nu se va uni niciodată cu monofiziţii copţi şi cu nicio grupare eretică. Se vor uni trădătorii ei şi ai lui Hristos.
Presbiter Ioviţa Vasile
In Patericul Lavrei Pesterilor de la Kiev gasim scris si despre Cuviosul Agapie, doctorul fara de arginti. Pentru tamaduirile sale minunate acesta ajunsese foarte vestit. De aceea, era invidiat de un medic monofizit care cauta orice mijloc prin care sa-l discrediteze in fata oamenilor. Astfel, monofizitul, dand otrava unui om, l-a trimis la Cuviosul Agapie pentru a pune pe seama lui moartea aceluia. Dar prin rugaciunile Cuviosului omul a fost salvat. Mai tarziu, a ingaduit Dumnezeu ca insusi Cuviosul sa se imbolnaveasca foarte grav. Cu aceasta ocazie veni in vizita la el medicul monofizit, prefacandu-se ca se intereseaza de sanatatea sa. Atunci ii spuse Cuviosului ca nu mai are mai mult de trei zile de trait. La care Cuviosul ii raspunse ca are instiintare de la Dumnezeu ca il va lua langa Dansul peste trei luni. Iar medicul a fagaduit ca, de va fi asa, el se va face monah. Dar cand a aflat Cuviosul ca medicul este monofizit, a strigat catre el cu manie sfanta: Si cum ai indraznit, tradatorule al Ortodoxiei, sa intri aici inauntru? Cum ai indraznit sa-mi intinezi chilia cu prezenta ta eretica si sa ma atingi? Pleaca de aici, nerusinatule si ereticule! Atunci medicul pleca rusinat.
Dupa cum vedem, Cuviosul Agapie nu l-a invitat pe monofizit la un dialog ecumenist, ci l-a mustrat pentru erezie. Dupa trei luni Cuviosul a trecut catre Domnul si i-a aparut in chip minunat monofizitului, spunandu-i: Ai promis ca te vei lepada de erezia ta si ca te vei face monah. Daca acum nu vei respecta aceasta promisiune iti vei pierde sufletul! Dumnezeu nu se lasa inselat! A doua zi medicul se infatisa cu pocainta la Cuviosul Staret de la Lavra Pesterilor povestind cele intamplate si marturisind ca vrea sa imbratiseze Sfanta Ortodoxie, singura credinta adevarata si sa devina monah. Si intr-adevar medicul a trecut la Ortodoxie si a devenit monah.
Multumim frumos. Sunt lucruri folositoare care e bine sa ajunga sub ochii nostri si in mintile noastre. Doamne ajuta.
Mã intreb ce pregãtiri teologice are cel care a scris articolul sa poatã face asemenea afirmatii despre Biserica Ortodoxa Copticã care atesta cele douã firi ale Domnului si Mântuitorului nostru Iisus Hristos si nu sunt crestini monofiziti
Si printre altele , pentru cunostintele generale ale multora care doresc a sti prima biserica a fost construitã pe pamantul Egiptului , la fel cum si monahismul a luat nastere pe pamantul Egiptului.
Biserica Coptã este intemeiata de evanghelistul Marcu si pânã astazi crestinii sufera de discriminari, nedreptati, prigoane si persecutii . Gratie lucrarii Duhului Sfant multi sunt care se boteaza si devin crestini acolo. Crestinii Coptici sunt binecuvantati ei au oferit cãmin cât timp Preasfânta Nascatoare de Dumnezeu s-a refugiat cu pruncul Iisus in Egipt.
Am avut ocazia sa vizitez locurile unde a locuit Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu cu pruncul , de asemeni multe alte locuri sfinte din Egipt , cum ar fi biserica Sf Gheorghe unde se aflã sulita sfântului si toate elemetele cu care a fost torturat, moastele Sfantului Mina, Moastele Sfantului Mercurie , desertul este plin de sfinti pustnici pânã in zilele de astãzi.
Relativ la Patriarhul Shenuda 3 (considerat de coptici al doilea Apostol Pavel) , a vorbit de multe ori cu dragoste despre crestinii romani care au trecut prin timpurile comuniste si au ramas statornici in credinta ortodoxa fara a fi speriati de munca silnica la canal ori moarte ori închisoare etc
Sunt un urmas al Sfantului Evanghelist Marcu adica sunt un crestin ortodox coptic si ca incheiere las versetul biblic din întâia epistola a Sf Apostol Petru :
“Biserica cea aleasă din Babilon şi Marcu, fiul meu, vă îmbrăţişează”
1 Petru 13
Alexandra,
Articolul cu pricina l-am scris eu, Ioviţa Vasile, şi l-am şi semnat, de altfel, Pregătirea mea teologică este una precară, recunosc, de aceea mai încerc să învăţ câte ceva şi acum la bătrâneţe.
Totuşi să ne lămurim: copţii sunt monofiziţi. Uitati-va, v-am făcut acest copy paste de pe Wilkipedia. La finalul lui vedeţi clar că egiptenii copţi sunt necalcedonieini, adică n-au acceptat Sinodul IV Ecumenic care a statotnicit că Mântuitorul are două firi. Se spune desluşit că egiptenii copţi sunt monofiziţi, ceea ce ştiam de mulţi ani
Biserica din Alexandria este una din Bisericile ortodoxe autocefale. Arhiepiscopul poartă titlul de papă și patriarh al Alexandriei și al întregii Africi, succesor al Sfântului Marcu, care a întemeiat Biserica din Alexandria în sec. I. Aceasta este una din cele 5 patriarhate antice ale Bisericii, membră a Pentarhiei. Ocupă locul al doilea în diptice, după Patriarhia Ecumenică.
De la schisma generată de controversele politice și hristologice în cadrul celui de-al IV-lea Sinod Ecumenic de la Calcedon (451 A.D.), ramura Bisericii din Alexandria fidelă Hristologiei Calcedoniene folosea ca limbă liturgică greaca, majoritatea populației native (cea coptă) și descendenții lor moderni devenind parte a Bisericii Copte (numită azi Orientală Necalcedoniană, cunoscute și ca „monofizită”). Asta am lămurit-o, da?
2. Până în 451 erau o singură Biserică. După despărţire, şi Patriarhia Alexandriei şi copţii se revendică de la Sfântul Evanghelist Marcu
3.Dumneavoastră vă aflaţi într-o situaţie ciudată. Pretindeţi că aparţineţi de copţi, dar mărturisiţi cele două firi ale Mântuitorului, exact cum spunem şi noi, cei din Biserica Ortodoxă. Eu zic să mărturisiţi în continuare adevărul, – cele două firi – dar atunci să veniţi în Biserica Ortodoxă, prin Botez şi celelalte rânduieli. Oricum am privi lucrurile, copţii sunt eretici.
4.Greşiţi când spuneţi că Sfântul Evanghelist Marcu a întemeiat biserica coptă. El a întemeiat o singură Biserică, cea de până la 451. Atunci copţii s-au rupt de Biserică şi acesta e anul în care au apărut ei.
5.Cred că am clarificat nişte lucruri. Nu stiu unde locuiţi, dar dacă vreţi să mărturisiţi în continuare cele două firi ale Domnului, drumul vă e deschis spre Biserica noastră. Aştept reacţia dumneavoastră. Poate avem şansa de a fi în legătură cu o cunoscătare a limbii copte. Doamne ajută.
Presbiter Ioviţa Vasile
Bunã seara stimata doamna Iovita,
Rãspuns la punctul 3 al dvs
Nu consider o situatie ciudata a fi crestin ortodox coptic, a crede in Sfanta Treime, în cele 7 Taine ale Sfintei Biserici .
Crescând in Romania duminicile mergeam la biserica cu bunicii. Oficializarea Sfintei Liturghii in Romania nu difera cu nimic de Biserica Ortodoxa Copta .
Raspuns la punctul 2
Pânã în anul 451 erau o singurã biserica dupã care s-a despartit Biserica Copta cu Patriarhia in Alexandria de Biserica Coptica Orientala .
Raspuns la punctul 5
Locuiesc printre cei de religie musulmana si de fiecare data cand a fost nevoie am marturisit ca sunt crestinã . Limba copta o cunosc si are unele asemanari cu limba greacã moderna
Raspuns la primul punct
La Sinodul al 4 -lea ecumenic întrebarea a fost dacã Mântuitorul Hristos a fost “din douã firi” ori “în douã firi”. Biserica Coptã a zis ca este din douã firi iar în momentul rãstignirii ar fi fost doar firea umanã ca sa se facã rascumpararea noastrã a tuturor de aici a plecat ideia ca ar fi biserica monofizica. Sunt multe de spus ….
Vorba Parintelui Arsenie Boca “noi stim despre Hristos dar nu-L cunoastem pe Hristos”
O saptamana binecuvantã si o noapte cu pace !
Doamne ajuta,
Intentionat sau nu, mi-ati schimbat sexul dintr-o trasatura de condei. Dumnezeu m-a facut parte barbateasca si asa vreau sa raman. Ca sa va dovedesc, va spun ca sunt preot si stiti bine ca Biserica nu hirotoneste decat pe cei de parte barbateasca, Daca eram anglican, aveati temeiuri sa ma suspectati de apartenenta la genul feminin.
Lasam gluma. Impresionant faptul ca vorbiti limba copta, in legatura cu care am cateva curiozitati. Poate altadata. Iertati.
Dvs sa mã iertati pãrinte ca v-am gresit. Sunt de mult timp departe de Romania si m-am obisnuit ca numele mic sta primul iar cel de familie al doilea.
Este in orasul Alexandria patriarhia greco-romanã sub conducerea Patriarhului Teodor al doilea , de origine greacã si de asemeni in Alexandria se aflã Pope Tawadros 2 al Bisericii Ortodoxe Copte .
Biserica Copta nu a fost niciodata monofizitã dar plinã de astfel de acuze .
“Fiul de-o fiintã cu Tatãl” nici o clipitã nu au fost separati ( Sf Atanasie al Alexandriei )
Puteti sa-mi stergeti, de aveti vointa ,comentariile nu am comfort ca v-am necajit si gresit genul .
Rugati-vã , va rog , pentru mine pacatoasa !
Doamne ajuta
Nu va faceti griji. Nu m-am suparat. Dimpotriva, m-am amuzat.
Stiu de asa zisul patriarh Teodor, care se pretinde ortodox dar nu este. Este un ecumenist periculos, eretic si schismstic. Chiar zilele trecute am postat un articol extrem de critic despre el, vazandu-l cum danseaza intr-un grup de africani.
Nu voi sterge comentariile Dumneavoastra.
Va voi pomeni in rugaciunile mele si poate pe viitor mai facem schimburi de mesaje. Pace, sanatate, mantuire.